Gulvpumpe mystik!!
Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 16-05-02 19:18

Hej NG!

Jeg har en gulvpumpe af mærket "Project", som er defineret til at kunne
klare op til 500l akvarie.
Mit akvarie er dog kun 250liter.

Problemet er det, at jeg faktisk er nødt til at rense min pumpe hver gang
jeg skifter vand også, fordi der lynhurtigt danner sig så meget slam/skidt i
pumpen af der slet ikke er gennemstrøm af vand = nul cirkulation i
akvariet........

Jeg kender ingen andre der har det problem.

Nogen der har et godt råd her?? Noget jeg gør forkert???
Det er et cichlide akvarie, og det er ikke beskidt vand (altså det er
normalt akvarievand som sådan).

Det er ret surt at skulle tage og tømme pumpen helt, og rense rørsten samt
de andre sten (de tog lag), og de 2 mellem filtre der adskiller stenene

Mvh Dennis

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 16-05-02 21:09

"Dennis Meng Hansen" <dennis@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Jeg har en gulvpumpe af mærket "Project", som er defineret til at kunne
> klare op til 500l akvarie.
> Mit akvarie er dog kun 250liter.
Belastningen af filteret afhænger ikke så meget af vandmængden, men nærmere
antallet og arten af fisk, samt hvad man fodrer med. Det oplyser du intet
om.

> [...]

> de andre sten (de tog lag), og de 2 mellem filtre der adskiller stenene

Er du sikker på, at du har pakket filteret rigtigt?
De grove ting nærmest indløbet!

Hilsen
Jørgen

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 17-05-02 07:25

Hej,

Sorry..... jeg har følgende:
3 frontosa unger (ca. 5cm)
1 duboisa (den var ikke venlig ved resten af dens flok i sidste ende)
5 stk. leleupi
5 stk. prinsesser...
1 malle (15cm stor ca)

that's about it, bortset fra et par unger af prinsesser .... men de er meget
små endnu.

Filtret er pakket, som de sagde hos forhandleren.
Rørsten er nederst, og derefter de der alm. kantet sten. Derimellem er der
et lag filtrering i grov art.
Skal jeg bytte rundt på rørsten og de alm. sten mon?

Dennis

Fra : Kim Petersen

Dato : 28-05-02 18:20

Måske er placeringen gal, du kan prøve at placere indtaget højere...

Du kan også prøve med noget skum forsats - så skal du bare rense den...
Men det er trods alt lettere end at slæbe en 15 L eheim potensforlænger
igennem stuen ;0)

Har selv gode erfaringer med hænge filtre, der er ret effektive - og dejlig
nemme at slæbe - ingen latterlige slanger der kan hoppe af - havde engang et
halvt 250 liter på gulvet kl. 4 om morgenen. Det glemmer man aldrig !

mvh

kim

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-06-02 00:05

Kim Petersen <ki@detteerpjat.dk> skrev i en
> Måske er placeringen gal, du kan prøve at placere indtaget højere...
>
> Du kan også prøve med noget skum forsats -

Eller noget rigtigt groft før rørstenene, der egentlig lukker ret hurtigt.
Brug evt. plastgrydesvampe, gerne i halvdelen af filteret. Rør for resten,
og ikke andet. (der skal være et frit rum før filtermaterialerne). Det
bedste filter er egentlig ude af stand til at rense småpartikler i starten,
men det bliver det pludselig i stand til, og det opleves som om vandet er
væk og fiskene har lært at svæve....

Måske ligger dit problem i at pumpen står for højt. Hvis den står 'på
gulvet' hjælper tyngdekraften tilgangen. De fleste pumper suger dårligt,
nogle meget dårligt, og så skal der ikke megen forstoppelse til før
gennemgangen bliver ringere, og så lukker det endnu mere osv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen Suder

Dato : 02-06-02 12:22

On Sun, 02 Jun 2002 01:05:25 +0200, Preben Riis Sørensen wrote:

> Kim Petersen <ki@detteerpjat.dk> skrev i en

<KLIP>

> [...]
> nogle meget dårligt, og så skal der ikke megen forstoppelse til før
> gennemgangen bliver ringere, og så lukker det endnu mere osv. --

Hvis pumpen og rørsystemet er tæt og pumpen er tom for luft er det eneste
der spiller ind længden og beskaffenheden af slangerne. Husk at det er
samme vandspejl ind og ud-gang fra filteret arbejder under.

--
Steen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-06-02 01:27

> [...]
> der spiller ind længden og beskaffenheden af slangerne. Husk at det er
> samme vandspejl ind og ud-gang fra filteret arbejder under.

I teorien har du ret, men ikke i praksis. Når pumpen, der f.eks. er anbragt
i vandspejlshøjde, begynder at suge, vil der ret hurtigt opstå så meget
undertryk, at den ikke kan fungere. Står den imidlertid en meter under
vandspejl, vil der altid være et tryk og en vis hjælp på sugesiden, der lige
netop er nok til at der ikke opstår problemer. Visse pumper er helt utroligt
følsomme overfor at skulle suge vandet til sig, og disse skal (især) have en
tilstrækkelig tyk tilgangsslange og stå lavt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen