Holdbarhed på dadler
Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 16-05-02 13:00

Hej Gruppe

Vi er en flok der sidder og nyder nogle lækre friske dadler (mens vi knokler
med vores bacelor opgave

De er høstet i septeber 2001 og kan holde sig til december 2002. Hvordan kan
det være at dadler kan holde sig så længe?

Er det fordi de har så højt et sukker indhold?

Er de behandlet på en eller anden måde?

Eller skyldes det noget helt andet?

Kåre

Fra : Mureren

Dato : 16-05-02 13:53

Hhhmm....der skulle vel ikke være nogen herinde der sidder og nyder nogle
lækre friske dadler, mens de knokler med en bachelor-opgave ?

Mureren
(der godt kender newsserver-problematikken, men som regel venter mere end 4
sekunder før han sender beskeden igen *S*)

Fra : Finn

Dato : 16-05-02 15:50

Jeg tror også de får et glas vin eller to

Finn

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 16-05-02 19:12

"Mureren" skrev i en meddelelse

> Mureren
> (der godt kender newsserver-problematikken, men som regel venter mere end
4
> sekunder før han sender beskeden igen *S*)

Hvis bare det var sådan.... Jeg ved ikke hvad der er galt....jeg har kun
sendt den en gang, og jeg kan se, at andre der sender fra Aalborg
Universitet også får deres meddelelser vist (altså i andre nyhedsgrupper)
flere gange. Beklager. Det er ikke med vilje og jeg ved ikke hvad der er
galt.

Derfor vil jeg nu alligevel gerne vide noget om holdbarhed på
dadlerne....

Kåre

Fra : Finn

Dato : 16-05-02 19:30

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Derfor vil jeg nu alligevel gerne vide noget om holdbarhed på
> dadlerne....

Fundet somwhere in cyberspace:

Daddel
Phoenix dactylifera

Dadlen hører til palmefamilien (Arecaceae) og er en meget gammel
kulturplante, som især har været dyrket i det afrikanske-asiatiske
ørkenbælte. Nogle mener, at det vestlige Indien er dadlens hjemsted, mens
andre peger på området omkring Jordanfloden. Sikkert er det, at dadler har
været dyrket i 8000 år i Indien. Spanske missionærer bragte dadler med til
Amerika, hvor den dog aldrig har fået nogen væsentlig betydning.

I dag dyrkes dadler især i ørkenområderne i Nordafrika og Mellemøsten med
Egypten og Saudi-Arabien som de største producenter.

Daddelpalmen kan blive op til 20 meter høj. Stammen får sit karakteristiske
arrede udseende, fordi der hele tiden dannes nye blade, mens de gamle falder
af og efterlader et stort bladar. I den store bladkrone, der sidder i toppen
af træet, sidder en mængde lange aks. Bestøvningen foretages af vinden. Den
udviklede frugtstand vejer ofte omkring 25 kg.

Daddel er en stenfrugt. Frugterne har en hård skal yderst og en hård kerne
inderst. Farven er brun og skindet er glat. Dadler anvendes friske, tørrede
eller syltede. De friske er ikke helt så søde i smagen som de tørrede.

Betydning i kosten
Dadler hører til de meget energirige frugter, idet de har et lavt
vandindhold og et højt sukkerindhold i forhold til de fleste andre frugter.
Dadler indeholder betydelige mængder af jern.

Daddel, tørret
Energi pr. 100g Indhold pr. 100g Energifordeling %
1287 kj
308,9 kcal
Protein 2g
Kulhydrat 72,6g
Fedt 0,5g
Protein 3%
Kulhydrat 96%
Fedt 1%

Typiske fejl
Revner, stød og trykskader, insektangreb og skimmel.

Opbevaring og holdbarhed
Kan opbevares i 1-2 måneder ved 0°C og 85-90 % relativ fugtighed.
Kan fryses, men får en kortere holdbarhed efter optøning.

Kilde
Bioteknologisk institut, "Håndbog om frugt og grønsager", bind 1, 2 og 3,
Kolding.

Mvh. Finn

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 16-05-02 19:12