Location -> Automatic ?
Fra : walther

Dato : 15-05-02 08:16

Hej,

Hvordan virker "Automatic" i location menuen?

Jeg bruger to locations, en med DHCP og en med fast IP.

tak,
walther

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-05-02 09:20

walther <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Hvordan virker "Automatic" i location menuen?

Navnet er nok lidt misvisende da det signalerer yderligere atomatik end
andre loactions. Men "Automatic" er bare en helt almindelig location. Du
kan omdøbe den eller slette den hvis det ikke er den eneste location.

Hver loaction kan have en eller flere aktive netværks porte som kan
prioriteres. Mac OS X prøver at etablere en netværksforbindelse med den
første og springer videre til den næste når det ikke lykkedes, osv.

> Jeg bruger to locations, en med DHCP og en med fast IP.

Det bliver du nødt til da en netværksport kun kan optræde en gang i en
loaction
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : walther

Dato : 15-05-02 09:39

> [...]
> første og springer videre til den næste når det ikke lykkedes, osv.

> Det bliver du nødt til da en netværksport kun kan optræde en gang i en

Godt svaret, automatic bliver hermed slettet.

Tak for hjælpen,
walther

Fra : Thorbjoern Andersen

Dato : 15-05-02 19:02

Michael Tysk-Andersen wrote:

> [...]
> prioriteres. Mac OS X prøver at etablere en netværksforbindelse med den
> første og springer videre til den næste når det ikke lykkedes, osv.

Kan du definere hvad "ikke lykkes" betyder?

Jeg bruger det til at sætte http og ftpproxy på pinden, da vi sidder bag
en lettere desorienteret firewall på pinden, og jeg ville da gerne have
den selv kunne opdage det

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-05-02 07:17

Thorbjoern Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Kan du definere hvad "ikke lykkes" betyder?

Ingen succes med at etablere en netforbindelse!

På min PowerBook har jeg opsat min konfiguration således:

Airport -> DHCP
Ethernet -> DHCP
Modem -> PPP

Hjemme finder den straks Airport netværket. Hos min niece stopper jeg
ethernetnetværk i masksinen og vupti er jeg på nettet. Alle andre steder
må jeg lokalisere et telefonstik først. Fordelen er at jeg ikke behøves
at ændre på noget i netværkskontrolpanelet.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjoern Andersen

Dato : 16-05-02 11:06

> [...]
> må jeg lokalisere et telefonstik først. Fordelen er at jeg ikke behøves
> at ændre på noget i netværkskontrolpanelet.

Dvs jeg kan ikke få den til at skelne mellem DHCP via Ethernet på pind
og DHCP via Ethernet derhjemme?

Øv.

Fra : [5220] Maciek

Dato : 16-05-02 12:39

Man må da kunne lave et Apple Script, som pinger router adressen, og hvis
den ikke svarer, så skifter kontrolpanelet location til en anden forbindelse
(ethernet) med en router som kan pinges... Det kan vel ikke være så
svært.... eller kan det?
mvh. Maciek

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-05-02 20:40

"[5220] Maciek" <macfreak_X_@worldonline.dk> writes:

> [...]
> den ikke svarer, så skifter kontrolpanelet location til en anden forbindelse
> (ethernet) med en router som kan pinges... Det kan vel ikke være så

Har du nogen konstruktive forslag til hvordan det kan gøres i praksis.
Mit kendskab til AppleScript er - om muligt - mindre end til Visual
Basic.

Jeg kan sagtens finde ud af at skelne imellem de to net.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-05-02 21:06

In article <kku1p7swz7.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Har du nogen konstruktive forslag til hvordan det kan gøres i praksis.
> Mit kendskab til AppleScript er - om muligt - mindre end til Visual
> Basic.

Applescript kan ikke meget af sig selv, det skal fortælle nogen
programmer eller nogen Scripting Additions hvad de skal gøre.

Fra : Storm

Dato : 17-05-02 08:54

> Applescript kan ikke meget af sig selv, det skal fortælle nogen
> programmer eller nogen Scripting Additions hvad de skal gøre.

Jeg kunne godt tænke mig et script der ved opstart kom og spurgte
hvilken location jeg vil arbejde på.

Så jeg ikke får åbnet mine servere under forkert location - hvilket
betyder at jeg er nødt til at genstarte.

Så det leder jeg efter

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-05-02 09:15

In article <1fcbn7p.fsos2d1xuz2o0N%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig et script der ved opstart kom og spurgte
> hvilken location jeg vil arbejde på.

Hvis du booter i Mac OS 9 er det lige til at slå til i Locationmanager -
du kan både definere om du vil spørges hver gang, eller kun når du
holder L neder under opstart.

> Så jeg ikke får åbnet mine servere under forkert location - hvilket
> betyder at jeg er nødt til at genstarte.

Hvorfor er det nødvendigt for dig at genstarte?

Fra : Storm

Dato : 17-05-02 09:35

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hvis du booter i Mac OS 9 er det lige til at slå til i Locationmanager -
> du kan både definere om du vil spørges hver gang, eller kun når du
> holder L neder under opstart.

Hmmmm (= kan ikke finde ud af det) Mener du edit location - tcp/ip og så
configure manually skal ændres? - nej det tror jeg ikke du mener.

> Hvorfor er det nødvendigt for dig at genstarte?

Fordi den går kold på at koble på en server, den ikke kan se fra den
location - det forestiller jeg mig ihvertfald.
Måske er jeg for utålmodig? Måske ville den virkelig droppe hjulet efter
en time?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 17-05-02 18:35

In article <1fcboy1.wxjjcf1y0nf7iN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> [...]
> location - det forestiller jeg mig ihvertfald.
> Måske er jeg for utålmodig? Måske ville den virkelig droppe hjulet efter

Er der ikke ca. 2 minutters timeout på den slags?

Thomas Tvegaard

Fra : Storm

Dato : 18-05-02 08:44

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Er der ikke ca. 2 minutters timeout på den slags?

Det havde du præcis ret i.
Jeg har åbenbart aldrig haft 2 minutters tålmodighed.

Tak.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-05-02 20:34

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Hmmmm (= kan ikke finde ud af det) Mener du edit location - tcp/ip og så
> configure manually skal ændres? - nej det tror jeg ikke du mener.

korrekt

Åben kontrolpanelet "lokalitetsvalg": Rediger -> Valg, "skift ved
start", så skulle det være indlysende.

> Fordi den går kold på at koble på en server, den ikke kan se fra den
> location - det forestiller jeg mig ihvertfald.

når du skifter lokalitet skulle den gerne kunne se serveren, Mac OS 9
kan i lighed med Mac OS X skifte netværksindstillinger on-the-fly.

> Måske er jeg for utålmodig? Måske ville den virkelig droppe hjulet efter
> en time?

Hvilken type server er det du forsøger at koble dig på? (og mht hjulet,
bruger du ikke Mac OS 9?)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Storm

Dato : 18-05-02 08:48

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Åben kontrolpanelet "lokalitetsvalg": Rediger -> Valg, "skift ved
> start", så skulle det være indlysende.

Jo indlysende. Jeg havde stirret min blind på mulighederne i vinduet og
ikke set i Preferencer i Menubjælken

> når du skifter lokalitet skulle den gerne kunne se serveren, Mac OS 9
> kan i lighed med Mac OS X skifte netværksindstillinger on-the-fly.

Ja, det har jeg ikke problemer med. Altså at jeg ser dem ved skift
on-the-fly.

> Hvilken type server er det du forsøger at koble dig på? (og mht hjulet,
> bruger du ikke Mac OS 9?)

NT servere. Jo OS 9.2.2. Uret skulle der have stået.
Jeg takker glad.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-05-02 21:00

In article <3CE3848B.7000001@bigfoot.com>,
Thorbjoern Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Dvs jeg kan ikke få den til at skelne mellem DHCP via Ethernet på pind
> og DHCP via Ethernet derhjemme?

Pind?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-05-02 21:02

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Pind?

Han sidder vel på den i dagstimerne?

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-05-02 21:09

In article <m3hel7zws9.fsf@ted.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Han sidder vel på den i dagstimerne?

Av?

Jeg mangler forresten at forstå hvorfor han vil skelne mellem de to
forbindelser.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-05-02 21:11

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Av?

Du har aldrig hørt udtrykket "at sidde på sin ping", dvs. at man
sidder på sit kontor/ved sit skrivebord?

> Jeg mangler forresten at forstå hvorfor han vil skelne mellem de to
> forbindelser.

Nu er det jo Thorbjørn vi snakker om...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-05-02 21:12

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Av?

Du har aldrig hørt udtrykket "at sidde på sin pind", dvs. at man

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-05-02 21:16

In article <m34rh7zwce.fsf@ted.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Du har aldrig hørt udtrykket "at sidde på sin pind", dvs. at man
> sidder på sit kontor/ved sit skrivebord?

Joda. Jeg vælger bare, af uransagelige årsager, at lægge noget andet i
det.

> Nu er det jo Thorbjørn vi snakker om...

Ja, det er ikke sådan med de Andersen'er.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-05-02 21:45

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Jeg mangler forresten at forstå hvorfor han vil skelne mellem de to
> forbindelser.

Fordi jeg ønsker at bruge http og ftp proxy på pinden på grund af en
forvirret firewall. Skrev jeg ikke det?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-05-02 21:55

In article <kkwuu3styg.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Fordi jeg ønsker at bruge http og ftp proxy på pinden på grund af en
> forvirret firewall. Skrev jeg ikke det?

Joda, men det var i går. Skulle jeg kunne huske det?

Jeg blev lidt forvirret over indblandingen af AppleScript. Hvis man er
ude i den slags overvejelser, så kan man lige så godt bruge Location
Manager til formålet - det er lavet til det samme.

SVJH kan man få LM til at komme og spørge under opstart hvilket sæt man
vil køre med. Er det automatisk nok til dig?

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-05-02 22:41

In article <newsspam4-F6CF03.22552916052002@dtext.news.tele.dk>,

> SVJH kan man få LM til at komme og spørge under opstart hvilket sæt man
> vil køre med. Er det automatisk nok til dig?

Ikke under macos x, tilgængæld er det muligt at skifte location fra ævle
menuen. - Er ovennævnte eller et script for besværligt for thorbjørn, er
alternativet at Thorbjørn anskaffer sig airport eller et PMCIA netkort
til den ene af forbindelserne.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-02 03:16

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> menuen. - Er ovennævnte eller et script for besværligt for thorbjørn, er
> alternativet at Thorbjørn anskaffer sig airport eller et PMCIA netkort

Besværligt? Mig?? Jeg vil godt gøre en indsats for at slippe for at
lave noget (pointen er at finde balancegangen mellem at man ikke har
noget, og at man laver for meget).

Fx har jeg fornyligt lavet en javadims der laver klasser on the fly
for at slippe for at lave dem selv hver gang jeg ændrer min SQL-kode.
Set i bakspejlet kunne jeg have lavet alle klasserne flere gange i
hånden istedet for, men det havde ikke været så sjovt, og så havde jeg
ikke kunne aflaste mine kolleger...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-02 03:10

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> SVJH kan man få LM til at komme og spørge under opstart hvilket sæt man
> vil køre med. Er det automatisk nok til dig?

Jeg er Unixmand. Automatisk betyder at den skal kunne klare det selv!

Kan man få den til at spørge en programstump i stedet for mig?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-05-02 22:15

In article <newsspam4-F426A4.22090616052002@dtext.news.tele.dk>,

> Av?

kommer helt an på hvilken vej den vender...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-05-02 21:44

> Pind?

Pind: Sted der betaler en for at lave noget. Analogien er formentlig
en fuglepind.

Op til deadlines, skifter analogien til pæl.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn