Kampfisk
Fra : Birgit

Dato : 15-05-02 08:04

min kampfiske han har/er ved at bygge rede og jeg har da han var meget hård
ved sin hun , taget hende op .

hvordan kan jeg se hvornår han er færdig med at bygge og hvornår jeg kan
lukke min hun ned til ham ????

Håber på svar Birgit

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-05-02 17:12

"Birgit" <mlt@jensen.mail.dk> wrote in message
> [...]
hård
> ved sin hun , taget hende op .
>
> hvordan kan jeg se hvornår han er færdig med at bygge og hvornår jeg kan

Hej Birgit.
Når du skal have dine kampfisk til at pare sig, findes der flere måder at
sætte dem sammen på. Du kan gøre som mig - have dem i samme akvarie, og så
lade dem få holde på som de selv vil (men nu er jeg så heldig at der ikke
ligefram er noget slossing mellem mine fisk). En anden ting du kan gøre er
at du separerer dem, på den måde at du har hunnen i f.eks et stort
syltetøjsglads som står nede i akvariet. Vandstanden må være den samme, og
det skal være mulig for fiskene at se hinanden, så hannen kan kurtisere
hunnen.

Angående størrelse på redet: I vores akvarier er det faktisk ligegyldigt om
hannen får bygget et stort, et lille, eller ingen rede i det hele taget
(selv om at han da vil få noget mere arbejde med at holde styr på ungerne).
Det som er hovedpointen er at du faktisk kan se når hunnen er klar til at
blive sat sammen med hannen. Om hun ikke er alt for mørk, vil du kunne se
nogle vertikale striber ved hendes gældelåg når hun er gydeklar. I tillæg
vil hun begynde at svømme ned næsen nedover, hun vil være godt rund om maven
og klappe sine finner sammen for at vise sin underdanighed overfor hannen.
Hun vil sikkert også gøre nogle ihærdige forsøg på at komme ud til hannen.
Og da er det på tide at hun kommer over til ham. Mens du venter på at de
skal blive klar til at yngle, så må du huske på at fodre dem godt - specielt
hannen, da han ikke vil komme til at spise mens han passer på ungerne.
Når de så kommer sammen, kan det godt være at der bliver noget slossing. Det
er helt normalt, og du må nok påregne at der kommer til at mangle nogle
finnebider efter paringen. Når de er færdige med at lægge æg, så må hunnen
op af akvariet med det samme. Både fordi at hannen vil kunne komme til at
blive enormt voldsom overfor hende, og kan slå hende ihjæl. Og hun vil i
tillæg nok gøre store forsøg på at komme til at spise af æggene. Et sikkert
tegn på at de er færdige med at yngle, er at hannen gør nogle voldsomme
forsøg på at holde hende væk fra redet, i stedet for at genne hende hen til
det.
Efter at du har taget hunnen op, så må du passe og pleje hende godt så hun
kan komme sig efter den enorme udmattelsen. Giv hende godt at spise, og sørg
for at hun er et sted, hvor hun kan få fred til at komme til hekterne igen.
I de næste dage, vil hannen bruge al sin tid på at passe på æggene som
ligger i redet. Han vil samle op de æg som falder ud, og lægge dem tilbage.
Efter ca 36 timer (kommer an på temperaturen) vil æggene begynde at klække.
Du kan nu se ungerne som hænger i redet som bitte små miniatyr kommaer. Når
de efter ca 4 - 6 dage bliver fritsvømmende, er det på tide at tage hannen
op, for hans job er færdig. Bliver han i akvariet, vil han alt for let komme
til at forvæksle ungerne med mad, og derfor komme til at spise dem.
Når han er taget op, skal han få lov til at få en masse god mad, for han har
jo ikke spist i flere dage. Han må også få lov til at få ro på sig til at
komme til hekterne igen.
En anden ting. Temperaturen i akvariet skal være på mellem 26 - 30 grader.
Under 26 grader og over 30 grader så bliver der stort set ikke noget ud af
æggene - enten klækker de ikke, eller så mugner de. Ved 26 grader vil du
højst sandsynlig få overvægt af hunner, ved 30 grader vil det blive overvægt
af hanner, og ved 28 grader vil du få en ca 50/50 deling af kønnene.
Du må sørge for at have noget smådt at fodre med - gerne mikroorm (er meget
bedre til at få ungerne ens i størrelse end artemia, og så er det så utrolig
meget billigere), infusorier a la det du kan købe under navnet liqufry no 1
eller lignende.
Du må være forberedt på at du når ungerne bliver lidt større, må tage de
største fra, så de mindre også kan få en chance til at overleve. Ved ca to
måneders alderen er de fuldt ud i stand til at spise mindre tørfodder -
gerne i granulatform. Og i løbet af de næste måneder må du være forberedt på
at kunne have plads til et sted mellem 20 til 100 glads i størrelsesordenen
0,5 liter til 3 liter, til ungerne, for hannerne må tages fra efterhånden
som de vokser til, for ellers vil de begynde at slosse og du kan miste flere
unger fordi de begår drap på hinanden.
Kønsforskelde:
Hannerne vil få længre finner efterhånden, og hunnerne vil efterhånden få et
tydelig ægrør (det ligger lige bag ved analfinnen), og du kan se det som en
lille hvid prik som stikker lidt ud. Men ikke lad dig overbevise ved første
øjekast. Jeg har set hanner med ægrørsprikken og hunner med lange
finner...... Giv dem ca 3-5 måneder før du bestemmer dig for hvilket køn de
er.

Lige til sidst:
Det er en masse arbejde med at opfodre de små "bæster", men er du villig til
at skulle skifte meget vand (flere gange i ugen), give dem mad 3 - 6 gange
om dagen, så vil du til gændgæld komme til at få en flok med små tilbedene
væsener, hvis hele verden bare drejer sig om dig :)
Og det er en fryd at se dem vokse op !!!!!!!
Held og lykke med prosjektet :)
Hilsen Ditte

Fra : Birgit

Dato : 15-05-02 19:14

mange tak for det meget brugbare svar .....nu vil jeg så gøre forsøget, og
glæder mig meget til et forhåbentlig godt resultat
Birgit

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-05-02 22:34

> mange tak for det meget brugbare svar .....nu vil jeg så gøre forsøget, og
> glæder mig meget til et forhåbentlig godt resultat
> Birgit

Hej Birgit.
Jeg håber at du kommer til at få lige så meget glæde af at yngle på dine
kampfisk, som det jeg har med mine. Ungerne er utrolig søde, og dette er nok
nogle af de fisk som har tendenser til at udvikle særegne personligheds
træk.
Har du nogle spørgsmål, så kan du bare maile mig privat på:
ditte@godjenta.com
Jeg skal da forsøge at se om jeg ikke kan svare dig.
Hilsen Ditte