RIAA?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-02 01:52

Hej

Er der nogen her i gruppen, der véd, om det er muligt at få fat i en
share- / freeware og software baseret RIAA korrektion til Mac?

- Så jeg fx. kan sætte min pladespiller direkte til en stereoindgang på
min mixer og lade computeren sørge for korrektionen _før_ optageprogram
involveres?

Hvis der ikke findes en ren software baseret løsning, - findes der så et
(billig) PCI kort, der kan bruges på en Mac. Såvidt jeg kunne se, så gav
google-søgningen ingen PCI kort, - kun store pro lydkort med indb. RIAA
enhed

Jeg skal tilføje, at jeg har en god løs RIAA liggende, men det vil jo
spare et mekanisk led, hvis det er muligt at køre direkte på...

- Og ja, jeg har prøvet google.com og fik et utal af henvisninger, men
kun til enten hardware eller FAQs...

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Eliasen

Dato : 15-05-02 12:14

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in message
Hej

Er der nogen her i gruppen, der véd, om det er muligt at få fat i en
share- / freeware og software baseret RIAA korrektion til Mac?

Hvis du bare skal ordne en stak skiver på forholdsvis kort tid (21 eller 30
dage mener jeg det er) kan du hente TC Works seneste version af Spark (v.
2.0). Den har så hudt jeg visker en RIAA-korrektionsmulighed. Godt nok er
det som post-dsp (ej real-time), men den gør arbejdet for dig.
www.tcworks.de

Go' fornøjelse

--
Eliasen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-02 14:18

Hej

Jeg kigger lige på Spark, men jeg synes ikke, der er nogen mulighed - heller
ikke post i den demoversion, jeg har liggende, men den er også fra 2000, så
det er da muligt, at der er noget nyt dér.

Og nej, det er skam til vedvarende brug, så det bliver noget med at hive fat i
baglommen...-)

mvh. Erik Richard

Fra : tom dissing

Dato : 15-05-02 21:41

Hvad er RIAA for noget !
Der er nemlig et udemærket mastering program der hedder T-Racks 24 ( bit)
Det er der mange der bruger.. Blandt andet fordi det er fuldt funktionelt i
30 dage !?
Det "lyder godt", men jeg har ikke den fjerneste anelse om det har Riaa
korrektion !?
Tom

On 15/05/02 15:18, in article 3CE2600D.89C294E5@mail1.stofanet.dk, "Erik

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-05-02 22:58

In article <B9089469.16282%tom@mir.dk>, tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Hvad er RIAA for noget

Den equalizering (frekvenskorektion) en LP eller singel er indspillet
med, for at få en linær frekvensgang i det hørbare spektrum. Prøv at
sætte en grammofon direkte til CD ingangen på din forstærker, så ved du
hvad jeg mener.

Fra : tom dissing

Dato : 15-05-02 23:26

Jeg troede at det var noget med udgangs impedansen fra selve grammofon
nålen, der - uden RIA forstærker - ikke kan bruges i en line indgang !!
Men så her jeg jo også lært noget i dag.

PS
En 15 år gammel DJ - mixerpult - købt i den blå avis for 50 kroner, vil
gøre det bedre end at forstærker grammofon nålens signal op 50-100 gange. (
i software) ( husk at tage line signalet ud af mikserpulten og ind i
Mac/forstærker)

PPS
Jeg troede oprigtigt at i talte om et eller andet OSX software !? ( sådan
noget UNIX noget !!

PPPS
Den ser ellers godt ud den nye 1U ( mac)

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-05-02 23:50

In article <B908AD19.1628E%tom@mir.dk>, tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Jeg troede at det var noget med udgangs impedansen fra selve grammofon
> nålen, der - uden RIA forstærker - ikke kan bruges i en line indgang !!
> Men så her jeg jo også lært noget i dag.

Impedansen betyder selvfølgelig også noget, men kun for signal styrken -
ikke for frekvensgangen.

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 18-05-02 08:22

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Impedansen betyder selvfølgelig også noget, men kun for signal styrken -
> ikke for frekvensgangen.

HEj
Som gammel radiotekniker føler jeg mig nødsaget til at korekse enkelte
detaljer omkring RIAA forstærker.
Når man indspiller en vinylplade er den lyd man trykker i pladen RIAA
korrigeret. RIAA korrektion er derfor nødvendigt ved afspildning af
pladen. RIAA er en frekvens korrektion som er nødvendigt for at Pick
uppen (PU) rent fysisk kan aftaste hele det hørebare frakvensområde. PU
ville f.eks. hoppe ud af rillen eller forvrænge ved lave frekvenser hvis
der ikke var en RIAA korrektion på pladen. Derudover forstærker RIAA
delen signalet fra PU.

Det er ikke helt korrekt at impedansen kun har noget med signalstyrken
at gøre - hvis der er en impedans mistilpasning mellem RIAA og PU så vil
lyden blivet lukket og trykket lige som at trække en hat ned over
hovdet.

Fredsommeligst
per

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-05-02 23:52

In article <B908AD19.1628E%tom@mir.dk>, tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Den ser ellers godt ud den nye 1U ( mac)

oui men der bliver højst råd til et Radeon8500 kort + et prokeybord
eller en eMac med studenterrabat.

Fra : tom dissing

Dato : 15-05-02 23:57

Ved godt at det er en gammel tråd, men mit Winfast MX2 kort fungerer altså
fint!!
Gad vide om der ikke også er et Winfast Nvidia MX4 kort !? ( der fungerer på
en Mac !?)
Det er vel lidt billigere end Radeon kortet !?

PS
Fedt at bundkortet nu er oppe på 266 Mhz !
( Det lover godt for den næste generation ! ...ex. G5 2Ghz på et 266 Mhz
bundkort !?)

On 16/05/02 0:51, in article spam-64FD9D.00514616052002@sunsite.dk, "Morten

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-05-02 00:20

In article <B908B470.16294%tom@mir.dk>, tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Det er vel lidt billigere end Radeon kortet !?

jo, muligvis såfremt det virker problemfrit (også mht til DVD under X)

- under alle omstændigheder koster henholdsvis GF3 (originalt),
Radeon-AGP, Radeon8500 og GF4ti en mindre formue - alternativet er som
jeg tidligere har overvejet: et billigt MX2 kort, men det har i
modsætning til RAdeon8500 hverken fungerende Tv-out eller dual skærm
output - dernæst tror jeg ikke at MX2 i kombination med 400MHz G4
leverer et tilstrækkeligt boost når det gælder QE eller OpenGL.

For eMac'en taler det rent designmessige, samt støjnivauet (som driver
mig til vanvid).

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-05-02 07:09

tom dissing <tom@mir.dk> writes:

> [...]
> en Mac !?)
> Det er vel lidt billigere end Radeon kortet !?

Efter hvad PC folket siger, er GeForce 4MX ikke meget hurtigere end
GeForce2MX. Du skal op i et GeForce 4Ti for at det er hurtigere end
GeForce 3 eller RadeOn.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-05-02 22:01

In article <m3lmakzksq.fsf@ted.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Efter hvad PC folket siger, er GeForce 4MX ikke meget hurtigere end
> GeForce2MX. Du skal op i et GeForce 4Ti for at det er hurtigere end
> GeForce 3 eller RadeOn.

mht. til 3D er GF4mx ikke meget hurtigere end et MX2, men mht 2D stiller
sgane sig anderledes (jvf. de benchmarks jeg har set på Apple's kort)

GF4mx GPU'en er i øvrigt af ældre dato end GF3...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-02 05:44

Hej Tom

tom dissing wrote:

> Jeg troede at det var noget med udgangs impedansen fra selve grammofon
> nålen, der - uden RIA forstærker - ikke kan bruges i en line indgang !!
> Men så her jeg jo også lært noget i dag.

Det er det skam også. På en gammeldags krystal PU er forstærkningen så høj og
korrektionen så stabil - med med ret høj forvrængning, - at du kan bruge den i
en alm. linieindgang, men de moderne MM (moving magnets) og MC (moving coil)
PUs, er forstærkningen langt lavere - helt ned til 0,2mv og med impedanser fra
omkring 800ohm til 47kohm eller 50hohm alt afhængig af type og konstruktør. Så
des lavere spænding, - des mindre forvrængning, - men også des større
afvigelser i korrektionerne, - derfor en RIAA enhed.

> [...]
> gøre det bedre end at forstærker grammofon nålens signal op 50-100 gange. (
> i software) ( husk at tage line signalet ud af mikserpulten og ind i

Problemet med en DJ RIAA er bare, at de som regel er begrænset ved et
frekvensområde, der ligger omkring 70-15.000hz, og at de langt fra er liniære i
frekvensgangen og forholdsvis dårlig s/n forhold - ikke ret meget bedre end
-65-70db

> PPS
> Jeg troede oprigtigt at i talte om et eller andet OSX software !? ( sådan
> noget UNIX noget !!

Skal vi gøre forvirringen større? - så fandt jeg ved min søgning med google, at
RIAA _også_ er en eller anden amerikansk musikophavsretsorganisation og
musikerforening...-))

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-05-02 18:37

In article <3CE338FF.50D32144@mail1.stofanet.dk>,

> Skal vi gøre forvirringen større? - så fandt jeg ved min søgning med
> google, at RIAA også er en eller anden amerikansk
> musikophavsretsorganisation og musikerforening...-))

Ja da: Recording Industry Association of America. Det var dem der i sin
tid fastsatte RIAA-standarden. Ligesom standarder også fastsættes af
DIN, ISO, ASA og andre standardiseringsorganisationer.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-02 05:29

Hej Tom

Meget groft forklaret, så er RIAA den korrektion, man foretager ad elektronisk vej
ved opjustering / tilpasning af en pick-ups skævheder i forstærkning og frekvenser,
så signalet, der kommer ud af højttalerne er enslydende i begge kanaler. Hvis man
ikke foretager en sådan korrektion, så vil fx. basfrekvenser forsvinde i venstre
kanal, mens de vil blive kraftigt forstærket i højre kanal. Og omvendt betyder det
en meget skarp og ikke særligt vellydende diskant i venstre og næsten ingen
diskant+mellemtone i højre kanal.

Hvis du har en mixer med højimpedans indgang +30hohm, og en pladespiller, så prøv
at sætte den til en venstre og højre kanal med alle tonekontroller sat i '0' (nul)
og fuld stereopanorering. Så vil du kunne høre, hvad jeg mener. Hvis du så har en
mixer med mindst 10 bånd - helst 32 bånds EQ, - og du samtidig har et par _meget_
gode ører, så vil du være i stand til at justere lydbalancen udelukkende vha. din
EQ, så toneleje, forstærkning og balance i frekvenser vil være ens i begge kanaler.

Det er det, jeg er ude efter i form af et stykke software (evt. en VST plug-in), så
jeg kan slutte en pladespiller _direkte_ til en mixer for at undgå det ekstra
mekaniske led en RIAA forforstærker altid vil være. Og samtidig vil det give en
langt bedre lyd ved overspilning af gamle plader til CD mastering, - hvis altså
softwaren overholder både DIN45500/45507 og IEC4507, - dvs., en frekvensgang, der
er nogenlunde liniær i området 20-20.000hz +/-3db med en kanalseperation på v+h på
under 0,1db ved 1.000hz. Fx leverer den AudioTechnica Pro PU, jeg bruger et frekv.
på 15-23.000hz +/-1,5db og en kanalsep. på +/-0,05db v. 1.000hz, hvilket må siges
at være på højde med selv de dyreste audiofile FR pick-ups.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-05-02 12:05

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> langt bedre lyd ved overspilning af gamle plader til CD mastering, - hvis altså

Hvis jeg har forstået det ret, vil der skulle ske en forholdsvis
kraftig ændring af signalet?

Min beskedne erfaring siger mig at det skal man helst gøre _inden_ man
sampler signalet, for at få mindst mulig forvrænging på
slutresultatet. Altså at det bør gøres analogt, og ikke i software.
Specielt med dine gode ører, tror jeg du vil kunne høre det med det
samme, med mindre - selfølgelig - at du sampler i en del mere end 16
bit.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-02 04:41

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Hvis jeg har forstået det ret, vil der skulle ske en forholdsvis
> kraftig ændring af signalet?

Ja, i form af en ret stor frekvenskorrektion.

> Min beskedne erfaring siger mig at det skal man helst gøre _inden_ man
> sampler signalet, for at få mindst mulig forvrænging på
> slutresultatet.

Det er også det, man normalt gør vha. en RIAA forforstærker. Men i studier, hvor man
re-master gamle plader til CD, har man jo som regel også adgang til de originale
masterbånd, så her er problemerne jo langt færre, en hvis du skal lave en CD master fra
en plade. Der vil altid være mere eller mindre såkaldt 'harmonisk forvrængning fra både
en RIAA og fra selve pladen. Og her spiller pick-up'ens kvalitet også ind. - Så en
'ubrugt' plade + en top-kvalitets RIAA og en topspecificeret PU vil normalt være at
foretrække.

> Altså at det bør gøres analogt, og ikke i software.

Tja, men hvis nu man kunne få et godt stykke software værktøj, der kunne 'spare' det
ekstra led, så ville det ævre muligt at komme meget tæt på et masterbånd i kvalitet. Men
det er nok dyrt, er jeg bange for, og det var også derfor, jeg skrev, at jeg nok skulle
have fat i 'baglommen' for at komme i nærheden af noget, der kan bruges - ordentlig!

> Specielt med dine gode ører, tror jeg du vil kunne høre det med det
> samme, med mindre - selfølgelig - at du sampler i en del mere end 16
> bit.

Ja, jeg véd, jeg har gode ører - dog ikke absolut gehør, men tæt derpå, og jeg hader som
p....., når noget ikke er 'rent'. -)(-

Og mht. bitrates, så har jeg mulighed for at gå op til 384bits sampling med de
programmer / plug-ins, jeg pt har til rådighed. - Fx. bruger jeg jævnligt teknikken med
at optage i 128bits og i 'save' funktionen 'down-sample' til 16bits til CD master + brug
af en de-noiser, giver det nogle ret gode slutfiler. De-noiser'en bruger jeg _før_
down-samplingen, - ellers ryger der en del af diskanten, og det er jo heller ikke
meningen....

Nå, men jeg må jo lige se, hvad jeg kan få ud af det grej, jeg har nu, så kan det godt
være, det på et tidspunkt bliver nødvendig at skifte den løse RIAA ud med en fuld
forforstærker, hvilket alt andet lige vil give et endnu bedre resultat end en løs RIAA
enhed.