Samarbejde mellem Linux-folk og Mac-bruger~
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-05-02 22:51

I forlængelse af seneste tråd om hoebanking og Mac:

En af SSLUGs meget aktive og dygtige medlemmer, Ole Tange, lægger op
til et samarbejde mellem Linux-folk og Mac-brugere om at kræve åbne
standarder ift. homebanking, kommunkation med offentlige myndigheder
m.v.. hvor de to platforme marginaliseres, fordi de ikke rimer på
Windows og IE.

Ole har I første omgang skrevet et brev til egentlige
Mac-brugerforeninger i Danmark - og for at sikre at tankerne kommer ud
til en størrre kreds skal jeg hermed opfordre til moralsk opbakning og
praktisk hjælp til projektet. Læs Ole korte oplæg her:

http://www.sslug.dk/emailarkiv/itpolitik/2002_05/msg00229.html

og lad os snakke videre her i gruppen.

-j

--
Akademisk Opgavebank
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 15-05-02 10:22

In article <kyelgecsb3.fsf@mimer.null.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@akademiskopgavebank.dk> wrote:

> [...]
> Mac-brugerforeninger i Danmark - og for at sikre at tankerne kommer ud
> til en størrre kreds skal jeg hermed opfordre til moralsk opbakning og

Fremragende initiativ!

Hvad er planen, at der rent praktisk skal gøres? "Bare" sende
pressemeddelelser ud, eller kan man gøre noget andet?

/Mikkel

Fra : Poul S.T.

Dato : 15-05-02 12:53

In <kyelgecsb3.fsf@mimer.null.dk> Janus Sandsgaard wrote:

> og lad os snakke videre her i gruppen.

Jeg bakker op om den gode ide, for mens mac har et lidt frelst rygte,
har linux-verdenen masser af goodwill hos mange af dem, som ikke helt
ved hvad det forskellige egentlig er. Derfor burde der også være en
sensations-journalistisk gulerod i at se kritisk på de store
virksomheders og det offentlige danmarks selvvalgte tilfangetagelse og
støtte til det monopolistiske Microsoft.
Fælles front og gerne i medierne!

Mvh. Poul

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 15-05-02 16:53

Poul S.T. <skovmand@macs_egen.postservice> wrote:

> [...]
> virksomheders og det offentlige danmarks selvvalgte tilfangetagelse og
> støtte til det monopolistiske Microsoft.

Også enig!
Og mens vi så *er* i gang, bør vi også være opmærksomme på www-sider,
der er kodet på en sådan måde, at mac- og linuxbrugere udelukkes!
Som eksempel kan jeg nævne DRs (debat-)sider, hvor jeg i sin tid
forgæves søgte at komme ind vhja. mac og linux.
Dette førte til en længere diskussion med DR P1's webmaster samt
'P1-morgen' redaktionen + 'kanalchefen' - men problemerne blev vist
aldrig løst, endsige forstået!(?) :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Poul S.T.

Dato : 15-05-02 17:01

In <1fc8jxy.ikk0w8f0ol6cN%h2vh@post6.tele.dk> Hans H.V. Hansen wrote:
> Som eksempel kan jeg nævne DRs (debat-)sider, hvor jeg i sin tid
> forgæves søgte at komme ind vhja. mac og linux.

Jeg havde en lignende seance omkring deres ungzone med spil. Der var
noget javascript eller sådan, der ikke virkede, så spillene ikke blev
loadet korrekt i et nyt vindue. Programmøren ville enormt gerne have
hjælp, og han havde i afdelingen efterspurgt en mac til at teste på -
men nej - det måtte han ikke få. Hvis man altså skal tro ham...
Men jeg mener også, at det er lige så meget www-tjenesterne, som man
skal slå på. Nogen gør det rigtig godt, andre rigtig skidt.
Senest med Århus hovedbiblioteks renovering af sitet virkede
javascriptet til lånerkortstatus pludselig ikke (det gamle gjorde). Der
gik over en måned før de fik det rettet. Det tidsmæssige er til at
forholde sig til, men den arrogante og ignorerende holdning i
kommunikationen undervejs er total uacceptabel - det er som at snakke
med en landsbytosse, der tror at landsbyen er hele verden og rummer
sandheden.

Poul

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-05-02 20:40

Poul S.T. <skovmand@macs_egen.postservice> writes:

> [...]
> med Århus hovedbiblioteks renovering af sitet virkede javascriptet
> til lånerkortstatus pludselig ikke (det gamle gjorde). Der gik over

På SSLUGs gruppe for IT-politik er der netop startet en tråd om
kommunale websites, og hvilke systemkrav de forudsætter. Hvis nogen
skulle være interesserede i at følge med eller bidrage vil det være
rigtig godt. Man kan følge SSLUGS grupper på forskellig vis.

Web (kun læse):
http://www.sslug.dk/emailarkiv/

Mailinglister:
Tilmelding her
http://www.sslug.dk/tilmeld

News:
news.sslug.dk

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-05-02 20:34

h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) writes:

> Og mens vi så *er* i gang, bør vi også være opmærksomme på
> www-sider, der er kodet på en sådan måde, at mac- og linuxbrugere
> udelukkes!

Tjek.

Den er oppe at vende i SSLUG oftere end homebanking af ope at vende
her i gruppen - så også her er der et oplagt emne som SSLUG og
Mac-brugere kan samarbejde om. Igen skal kravet lyde på åbne
standerder, snarere end et ønske om at det skal virke med denne eller
hint platform.

-j