SE30
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-05-02 22:00

Haves: SE30, som pludselig gav en skærm uden andet end tværstriber. En
meget kyndig bekendt har prøvet at slutte den til en anden skærm med et
særmkort. Samme resultat. Jeg har selv forgæves prøvet at starte den på
en diskette med system 6.x. Zappe pram og start uden udvidelser er
prøvet.
Jeg havde drømt om at have den til at skrive på i sommerhus og lignende.
Hvor kan man få undersøgt, om den kan gøres køreklar?

Venlig hilsen
Ove Steen Smidt (bopæl: København Ø.)

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 14-05-02 23:03

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> særmkort. Samme resultat. Jeg har selv forgæves prøvet at starte den på
> en diskette med system 6.x. Zappe pram og start uden udvidelser er
Prøv at læse servicemanualen. som fås her
http://home.wanadoo.nl/manual.man/manuals.html
Det lugter af en batteri som ikke er helt frisk.

Jeg var faktisk også lidt varmt på sådan en SE/30, men det kniber med
pladsen og Rubiline vil helt sikkert blive jaloux. Jeg har læst om
problemet med skærmen. Der findes en løsning. Men jeg kan desværre ikke
huske hvor.

> Jeg havde drømt om at have den til at skrive på i sommerhus og lignende.
> Hvor kan man få undersøgt, om den kan gøres køreklar?
Mange steder.
på engelsk:
http://lowendmac.com/
http://www.macfaq.org/
http://w3.trib.com/~dwood/oldmac.html
http://www.macaddict.com/troubleshooting/oldmac/

på tysk
http://www.knubbelmac.de
http://68kmac.de/

hilsen
Sebastian, som drømmer af en iClassic:
http://www.nextro.com/nextro/english/iClassicFront.html
(det er ikke noget der er lavet med photoshop, men med en skruetrækker
og ser smadderfint ud ved siden af en Rivendel cykel)
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Sebastian Løck

Dato : 15-05-02 15:38

sebalo@worldonline.dk (Sebastian Loeck) wrote :

> Jeg har læst om
> problemet med skærmen. Der findes en løsning. Men jeg kan desværre ikke
> huske hvor.

got it:
http://www.biwa.ne.jp/%7Eshamada/fullmac/repairEng.html#BlackOut
siden er heldigvis på engelsk, selv om den ligger i japan

hilsen
Sebastian

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 14-05-02 23:33

ossmidt@post11.tele.dk writes:
> [...]
>Jeg havde drømt om at have den til at skrive på i sommerhus og lignende.
>Hvor kan man få undersøgt, om den kan gøres køreklar?

Har du systemdisketterne til den? For så ville jeg prøve med
hjælpedisketten. Har du tjekket dit backup batteri,? der er vel også et
sådant til den maskine? I GURU står der Pram batetry n/a, ved ikke hvad
det betyder (jeg er ikke gammel nok til at vide det )

hilsen Hanne

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-05-02 22:00

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> sådant til den maskine? I GURU står der Pram batetry n/a, ved ikke hvad
> det betyder (jeg er ikke gammel nok til at vide det )

Som antydet ovenfor har jeg prøvet med systemdiskette. Den med batteriet
er ikke prøvet. Og så vil jeg gå igang med de mange forslag til hjælp.
Jeg tænkte sådan set også på, om der var nogen, der gav sig af med at
tage sådan en fyr på operationsbordet - con amore eller mod betaling.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-05-02 13:52

> [...]

> Jeg tænkte sådan set også på, om der var nogen, der gav sig af med at
> tage sådan en fyr på operationsbordet - con amore eller mod betaling.

Som andre har foreslået: SKift Pram batteriet, der sidder inde i
maskinen. Det er sikkert et lille rundt Lithium 3,6 v batteri på ca. 2,5
til 3 cm's længde.
Men det kan være svært at komme ind i maskinen. Så vidt jeg husker er de
to skruer oppe under håndtaget meget dybt forankrede i plastikken, og
det kræver en laaaang Torch-skruetrækker bare for at skille kabinettet
ad. Sådan en skruetrækker er der vist ikke mange, der har (kunne godt
selv bruge én, for jeg har et par Classic stående der trænger til en
adskillelse

PRAM batteriets udskiftning er det første du skulle prøve (koster vist
o. kr. 95,-), men, men, men hvis det er billedrøret til skærmen der er
defekt, er der sikkert ikke meget andet at gøre (end meget dyre
løsninger)

Jeg forstår udmærket dit ønske om at bruge den som skrivemaskine i
sommerhuset. Alene lyden af harddiskens arbejde ... bærer mange minder
for mig. Med MacWrite (mums!), men hvordan vil du flytte dine filer?

Floppy-disk drevene kan også blive slidte, og når de står af, står de
af. Et erstatningsdrev er sikkert ikke nemt at skaffe.

Netværk? Tjah, hvis du har en anden maskine (anno da zu mals) der kan
køre en protokol over (f.eks.) et printerkabel, kan du flytte en given
fil. Internettet vil nok være den letteste vej (hvis du har gearet), men
jeg kan ikke helt huske om SE kan komme på? Men har en vag erindring om
et almindeligt modem og telefonstik!
Classic'en kunne.
I mine ca. 15 år i Macverdenen (og den grimme DOminantSverden) er der
sket indtil flere generationsskifter .... i kommunikationsenheder og -
protokoller.

Håber ikke at jeg har været for nedslående. Lad os endelig høre dine
erfaringer ... vi er nok nogle få antik-interesserede (Macwise, that is)
herinde.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 16-05-02 22:42

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> fil. Internettet vil nok være den letteste vej (hvis du har gearet), men
> jeg kan ikke helt huske om SE kan komme på?

Jeg mener, man kan sætte et NuBus netkort i en SE. Hvis det kan opdrives
til brugt til en rimeligt pris ...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-05-02 22:47

In article
<1fcauwr.14czxqn17xgse4N%thorkil.remove.this.spam-block@pip.dknet.dk>,
thorkil.remove.this.spam-block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> Jeg mener, man kan sætte et NuBus netkort i en SE. Hvis det kan opdrives
> til brugt til en rimeligt pris ...

Jeg har da et liggende, men jeg tvivler på at det kan være i en SE -
medmindre man folder kortet sammen.

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 17-05-02 13:40

Thorkil Olesen <thorkil.remove.this.spam-block@pip.dknet.dk> wrote:

> Jeg mener, man kan sætte et NuBus netkort i en SE. Hvis det kan opdrives
> til brugt til en rimeligt pris ...

Desværre en SE/30 kan ikke klare NuBus, kun PDS (processor direct slot).
Og så er en SE/30 PDS ikke kompatibel med en SE PDS. Netkort til SE/30
dukker nogle gange op hos e-bay.com. Det der er dyrest er nok at få
kortet hjem.

hilsen
Sebastian

--