Yamaha Neo's cylinderproblemer !
Fra : Thomas

Dato : 14-05-02 12:44

Hej...
Jeg har netop indkøbt div. dele for renovering på min neo's da bla.
cylinderen er knækket ved udstødningsbespændingen.

Jeg er dog løbet ind i nogen problemer med at få den gamle cylinder af.
Den sidder urokkelig fast ved motorblokken, og lader sig ikke trække ud, og
dette er lige meget hvilken teknik jeg bruger.
Har forsøgt med at løsne pinboltene men disse sidder også urokkelig fast.

Nogen gode ideer eller tips....??

Hilsen Thomas.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 14-05-02 14:01

Kan stemplet bevæge sig? Hvis nej, så tag en hammer og slå på stemplet, det
kan være at det er brændt fast i cylinderen..

eller tag en vinkel sliber og skær cylinderen i stykker!

Mvh Michael

Fra : Henning Lund

Dato : 14-05-02 15:43

Thomas wrote:
> [...]
> trække ud, og dette er lige meget hvilken teknik jeg bruger.
> Har forsøgt med at løsne pinboltene men disse sidder også urokkelig

Det er sikkert rust mellem pindbolte og cylinder der gør at den sidder fast,
det kan være meget svært at tage cylinderen af uden at den varmes op med
evt. ilt og gas

--
Mvh.
Henning Lund

Fra : Thomas

Dato : 14-05-02 16:17

Tjaa...
Den kørte fint til tidspunktet hvor jeg besluttede mig for at skifte til den
anden cylinder udelukkende pga. jeg havde svært ved at holde den tæt ved
udstødningen.
Så derfor ingen problemer med frigang mod stemplet.

Derimod har jeg aldrig oplevet noget sidde så fast mellem cylinder og
pinbolt/motorblok.
Selv ret kraftige slag fremefter mod en stang oppe i udstødningshullet får
ikke cylinderen til at bevæge sig en millimeter.

Jeg er næsten bange for at en tidligere ejer måske har haft problemer med at
holde den tæt nede ved blokken, og har måske tætnet med araldit lige før et
salg.
Men det er en grim og meget dyr tanke.....

Mon man bare kan varme med en blæserlampe på siden af cylinderen og så håbe
at det har nogen effekt ?
Er det cylinderen eller blokken som skal have mest varme eller skal det bare
fordeles ?

Jeg håber det lykkes.....Thomas.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-02 12:05

Thomas wrote:

> Derimod har jeg aldrig oplevet noget sidde så fast mellem cylinder og
> pinbolt/motorblok.

Der har jeg tit oplevet, især på Tomos Quadro, det kunne være et helvede at
få cylinderen af pga rust på pindboltene.

> Jeg er næsten bange for at en tidligere ejer måske har haft problemer
> med at holde den tæt nede ved blokken, og har måske tætnet med
> araldit lige før et salg.
> Men det er en grim og meget dyr tanke.....

Ikke at håbe.

> Mon man bare kan varme med en blæserlampe på siden af cylinderen og
> så håbe at det har nogen effekt ?

Varm den godt og grundigt igennem ved alle pindbolte, og så et par slag af
en hammer skulle gerne løsne svinet.

Fra : Thomas

Dato : 17-05-02 07:21

Så lykkedes det.........Uha, det holdt hårdt.

Men måtte smadre cylinderen rundt om pinboltene med en mejsel.
Den nye cylinder er monteret og det hele ser ok ud, og denne gang er det
hele smurt godt ind i kobberfedt.

Tak for svarene......

Fra : Henning Lund

Dato : 17-05-02 11:11

Thomas wrote:
> Så lykkedes det.........Uha, det holdt hårdt.
>
> Men måtte smadre cylinderen rundt om pinboltene med en mejsel.
> Den nye cylinder er monteret og det hele ser ok ud, og denne gang er
> det hele smurt godt ind i kobberfedt.

God ide hehe