BG-Bank
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-05-02 23:04

Jeg har lige sendt en skarp beklagelse over deres diskriminerende
udelukkelse af Mac-brugere.

Er BG-Bank lovligt uskyldt, når de skriver som nedenfor anført?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

BG-bank skriver bl.a. på www.bgbank.dk:

BG Netbanks sikkerheds-applet benytter Javas BigInteger-klasse.
BigInteger-klassen anvendes til generering af kundens nøglepar og er
derfor uundværlig. Desværre er BigInteger-klassen ikke implementeret i
Netscape til Macintosh, ligesom der er flere store mangler i Netscapes
Java Virtual Machine(JVM) til Macintosh i forhold til pc-versionen af
samme JVM.

Netscape har udviklet en plug-in, som gør det muligt at anvende Apples
egen JVM (MRJ 2.0) i Communicator/Navigator 4. Desværre har Netscape
valgt ikke at implementere LiveConnect-kommunikation mellem JavaScript
og Java-Applets. Kommunikation mellem script og applets er basalt
nødvendig for at anvende BG Netbank.

Apple anbefaler, at BG Bank anvender Microsoft Internet Explorer i
Macintosh-udgaven. Dette er desværre umuligt, da Microsoft Internet
Explorer på Macintosh heller ikke understøtter kommunikation mellem
Java-applets og JavaScript.

I lyset af dette har BG Bank valgt at afvente en internetbrowser til
Macintosh-platformen, som teknisk svarer til browsere til pc-platformen.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-05-02 18:28

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> I lyset af dette har BG Bank valgt at afvente en internetbrowser til
> Macintosh-platformen, som teknisk svarer til browsere til pc-platformen.

Jow på en måde er det en ok undskyldning, da det er korrekt at denne
funktionalitet ikke findes til mac. Jeg har dog mine egne tanker om
designet og fremstillingen af noget der stiller dette krav, og de er
bestemt ikke overvejende positive.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-05-02 20:18

ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Jeg har lige sendt en skarp beklagelse over deres diskriminerende
> udelukkelse af Mac-brugere. Er BG-Bank lovligt uskyldt, når de
> skriver som nedenfor anført?

Nej, og Linux-folket diskrimineres også.

De fleste danske pengeinstututter forudsætter Windows for at kunden
kan benytte deres hjemmebanker. Det gælder de store pengeinstututter,
såvel som de små der er samlet under Bankernes Edb Central (BEC). Og
det er ganske urimeligt og irritenede, hvis der er et æble på ens
maskine.

Undtagelsen er bl.a. Jyske Bank og NextBank der med hver sin
(indbyrdes forskellige) løsning er gået andre veje med
platformsuafhængige løsninger. Efter at jeg forleden udtrykte min
harme til nogle danske pengeinstututter modtog jeg næste dag en mail
og en telefonopringning fra en medarbejder i Nordea, der forsikrede
mig om, at en Mac-løsning er på vej. Der ligger ikke nogen dato klar,
men en officiel politik og udmelding.

-j

--
Akademisk Opgavebank
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-05-02 17:06

Janus Sandsgaard <janus@akademiskopgavebank.dk> wrote:

> [...]
> og en telefonopringning fra en medarbejder i Nordea, der forsikrede
> mig om, at en Mac-løsning er på vej. Der ligger ikke nogen dato klar,

BG-bank har svaret således:

Vi har et ønske om at BG Netbank, kan anvendes uanset browsertype eller
styresystem og BG Bank ønsker ikke at afskære brugere fra denne løsning.

Vi har fulgt udviklingen på browsere til Macintosh samt udviklingen i
Apples styresystemer.

Ud fra en forretningsmæssig og teknisk vurdering vil vi, i løbet af
sommeren, træffe beslutning om hvilken form for løsning, vi ønsker at
tilbyde vore kunder der anvender Macintosh.

Citat slut. Er der tegn i sol og måne på, at det hjælper at brokke sig?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Sebastian Løck

Dato : 15-05-02 15:54

ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) wrote in message >
> [...]
> tilbyde vore kunder der anvender Macintosh.
>
> Citat slut. Er der tegn i sol og måne på, at det hjælper at brokke sig?

Nej du skal bare ikke skifte bank fordi du vil have netbank.

"i løbet af sommeren" er en genial formulering. Mener de sommer 2002,
2003 eller 2004?
Og hvornår slutter sommeren? I mine øjne er det når man ikke længre
kan ligge i sin hængekøje sent om aften og lytter til Saliman S. Rogie
geniale Palm-wine music. BG Bank vil måske synes at det er der omkring
jul.

En klar udmelding "jeg skifter bank, fordi i ikke kan tilbyde mig
netbank", er et udsagn, der har indfyldelse på deres
forretningsmæssige vurdering. Retningen af indflydelen er afhængig om
du er en god eller dårlig kunde.

hilsen
Sebastian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-05-02 17:23

Janus Sandsgaard <janus@akademiskopgavebank.dk> writes:

> [...]
> der er samlet under Bankernes Edb Central (BEC). Og det er ganske
> urimeligt og irritenede, hvis der er et æble på ens maskine.

I forlængelse af seneste tråd om hoebanking og Mac:

En af SSLUGs meget aktive og dygtige medlemmer, Ole Tange, lægger op
til et samarbejde mellem Linux-folk og Mac-brugere om at kræve åbne
standarder ift. homebanking, kommunkation med offentlige myndigheder
m.v.. hvor de to platforme marginaliseres, fordi de ikke rimer på
Windows og IE.

Ole har I første omgang skrevet et brev til egentlige
Mac-brugerforeninger i Danmark - og for at sikre at tankerne kommer ud
til en størrre kreds skal jeg hermed opfordre til moralsk opbakning og
praktisk hjælp til projektet. Læs Ole korte oplæg her:

   http://www.sslug.dk/emailarkiv/itpolitik/2002_05/msg00229.html

og lad os snakke videre her i gruppen.

-j