Køre +70% = miste kørekort...
Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-05-02 12:49

Jeg mener at man ikke kan miste sit kørekort til ex. bil eller motorcykel,
hvis man kører med over 70% af den maksimale hastighed på sin knallert. Jeg
er dog kommet en lille smule i tvivl efter jeg så en anden "påstå" det
modsatte. Er der nogen der, hvad der er rigtigt?

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-05-02 13:06

"Brian Axelgaard" <_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3cde56db$0$215$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
> er dog kommet en lille smule i tvivl efter jeg så en anden "påstå" det
> modsatte. Er der nogen der, hvad der er rigtigt?

Og det er selvfølgelig knallert 30 vi snakker om

Fra : Bendt Grunge

Dato : 12-05-02 15:15

"Brian Axelgaard" <_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote in
message news:3cde5ad1$0$229$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
> Jeg
>
> Og det er selvfølgelig knallert 30 vi snakker om

Nej det kan man ikke, den kræver jo ikke noget kort at køre, ligesom med
cykel, man kan heller ikke få taget kortet for eks. at køre fuld på cykel.

BG.

Fra : Møgelmose

Dato : 12-05-02 15:57

> Nej det kan man ikke, den kræver jo ikke noget kort at køre, ligesom med
> cykel, man kan heller ikke få taget kortet for eks. at køre fuld på cykel.
Say what dér?
Kræver det ikke kort at køre 30 knallert?

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-05-02 17:04

"Møgelmose" <mogel@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Say what dér?
> Kræver det ikke kort at køre 30 knallert?

Næh...
Jeg spurgte om man kunne miste sit kørekort til ex bil... for at have det
kort, skal man være 18. Og når man er 18 skal man ikke have, eller have haft
knallert kørekort.

Fra : Bjarke Madsen

Dato : 13-05-02 17:32

Man kan ikke tage kørekort til knallert når man er over 18
Man må altså føre uden kørekort hvis man er over 18

Fra : Mythos

Dato : 12-05-02 16:30

> Nej det kan man ikke, den kræver jo ikke noget kort at køre, ligesom med
> cykel, man kan heller ikke få taget kortet for eks. at køre fuld på cykel.
>
> BG.

Som jeg har skrevet tidligere, så har det kunnet lade sig gøre at miste
kortet ved at køre fuld på cykel !

Kim Larsen

Fra : Morten Larsen

Dato : 12-05-02 16:55

> Som jeg har skrevet tidligere, så har det kunnet lade sig gøre at miste
> kortet ved at køre fuld på cykel !
>
> Kim Larsen

Ja - hvis du bliver vurderet som total alkoholiseret, så
det er umuligt for dig, på noget tidspunkt at føre et køretøj
der kræver et kørekort - så kan det koste dig kortet. (taget MANGE gange og
meget fuld - du ved sådan een man ser dagligt dingle rundt)
Hvis du stadig påstår at du bare - sådan - kan få taget dit
kørekort til bil ell. lign. ved at køre fuld på cykel ell. knallert 30, så
må du op med nogle beviser. Helst andre beviser, end noget med at du kender
een,
der kender een.

Måske en domsudskrift ?

Morten

---

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-05-02 18:44

"Morten Larsen" <hos@larsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kørekort til bil ell. lign. ved at køre fuld på cykel ell. knallert 30, så
> må du op med nogle beviser. Helst andre beviser, end noget med at du

HÆJ!!! slap nu lige af... han skriver at man _har_ kunne miste sit kort. Han
påstår ikke (længere) at man kan miste kortet!

Fra : Mythos

Dato : 12-05-02 22:07

> [...]
> kørekort til bil ell. lign. ved at køre fuld på cykel ell. knallert 30, så
> må du op med nogle beviser. Helst andre beviser, end noget med at du

Hvis du har været i militæret, så ville du have lært noget meget vigtigt,
tænk, tast og tal. Men så gammel er du vel ikke, men så kan du glæde dig til
at komme ind, hvis du ellers er egnet.

Kim Larsen

Fra : Claus MC

Dato : 13-05-02 17:06

"Mythos" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tænk, tast og tal. Men så gammel er du vel ikke, men så kan du glæde dig

Jeg finder det meget relevant i denne sammenhæng. En tilsvining er IMO
unødvendig !

/Claus

Fra : Mythos

Dato : 13-05-02 17:26

> Jeg finder det meget relevant i denne sammenhæng. En tilsvining er IMO
> unødvendig !
>
> /Claus

Jeg sviner ikke nogen til, der er immervæk mange i dag der ikke er egnede.
Hvordan tror du manden ville tage det hvis jeg sagde at når han kommer i
militæret, og han så sidder og har mistet et ben ?

Kim Larsen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 13-05-02 18:21

> Jeg sviner ikke nogen til, der er immervæk mange i dag der ikke er egnede.
> Hvordan tror du manden ville tage det hvis jeg sagde at når han kommer i
> militæret, og han så sidder og har mistet et ben ?

Ja det kan til tider være svært at skrive, hvad man mener... det kan sgu
nemt misforståes. Jeg er nu sikker på at "Mythos" ikke mente noget ondt med
det.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-05-02 17:03

> Som jeg har skrevet tidligere, så har det kunnet lade sig gøre at miste
> kortet ved at køre fuld på cykel !

Fortiden lægger vi bag os.... I dag kan det ikke lade sig gøre.

Fra : Allan Riise

Dato : 13-05-02 21:44

Bendt Grunge <micro@sucks.cum> scribbled:
Venligst Allan Riise .....
> [...]
>>

> Nej det kan man ikke, den kræver jo ikke noget kort at køre, ligesom
> med cykel, man kan heller ikke få taget kortet for eks. at køre fuld
Ahemmm...
Enhver med et kørekort kan miste det uden at føre et køretøj hvortil at
sådan kort kræves...
Du skal overholde færdselsloven, og politivedtægterne, og kan for den sags
skyld miste dit kørekort, ved at gå skidefuld over for rødt lys !!
Dette sker ud fra devisen, kan du ikke finde ud af at gå ordentligt i
trafikken, så kan du heller ikke finde ud af at køre ordentligt i trafikken.
Ellers, prøv at spørge i dk.videnskab.jura....

Venligst ...
--
-- Allan Riise -- ICQ 55853098
-- www.AriSoft.dk --

Fra : Claus MC

Dato : 13-05-02 21:52

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> skrev i en meddelelse

> Ahemmm...
> Enhver med et kørekort kan miste det uden at føre et køretøj hvortil at
> sådan kort kræves...
> Ellers, prøv at spørge i dk.videnskab.jura....

*LOL* Det synes jeg, at du burde Du har i hvert fald ikke ret !

/Claus

Fra : Allan Riise

Dato : 13-05-02 21:57

Claus MC <clausmc@ofir.dk> scribbled:
Venligst Allan Riise .....
> "Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> skrev i en meddelelse

> *LOL* Det synes jeg, at du burde Du har i hvert fald ikke ret !
>
> /Claus
Er gjort !!

Venligst ...

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 12-05-02 21:49

> [...]
> er dog kommet en lille smule i tvivl efter jeg så en anden "påstå" det
> modsatte. Er der nogen der, hvad der er rigtigt?

Man kan ikke miste kortet til bilen, uanset hvor plørefuld du har været,
uanset hvor
hurtigt du har kørt - uanset hvad.

//Troels

Fra : Allan Riise

Dato : 14-05-02 07:54

> Man kan ikke miste kortet til bilen, uanset hvor plørefuld du har
> været, uanset hvor
> hurtigt du har kørt - uanset hvad.
>
> //Troels

Hvis politiet vurderer at man "ikke er ædruelig" kan kørekortet inddrages
(færdselslovens §60, jf §56 stk 3). Den vurdering kan i princippet tænkes at
skyldes at politiet ofte træffer én stangberuset på cykel. Men vurderingen
vil ikke have meget at gøre med om man er fuld på cykel eller til fods.

Venligst ...

Fra : Allan Riise

Dato : 14-05-02 08:16

Allan Riise <Ari06@AriSoft.dk> scribbled:
Venligst Allan Riise .....

> [...]
> princippet tænkes at skyldes at politiet ofte træffer én stangberuset
> på cykel. Men vurderingen vil ikke have meget at gøre med om man er

§56 Stk. 3. Kørekort kan nægtes den, der er afhængig af brug af
euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er
ædruelig. Spørgsmålet herom kan forlanges indbragt for domstolene.
Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3.

§ 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere
opfylder betingelserne for at få kørekort. Såfremt en person nægter at
medvirke til de undersøgelser eller prøver, der er nødvendige til afgørelse
heraf, kan politiet straks inddrage førerretten. Spørgsmålet, om den
pågældende er afhængig af brug af euforiserende eller andre
bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig, kan forlanges indbragt
for domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk.
3.

Og her er så straffelovens §78 stk 1 til 3
§ 78. Strafbart forhold medfører ikke tab af borgerlige rettigheder,
herunder ret til virksomhed i henhold til almindeligt næringsbrev eller
sønæringsbevis.
Stk. 2. Den, der er dømt for strafbart forhold, kan dog udelukkes fra at
udøve virksomhed, som kræver en særlig offentlig autorisation eller
godkendelse, såfremt det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for
misbrug af stillingen eller hvervet.
Stk. 3. Spørgsmål om, hvorvidt det udviste forhold er til hinder for
udøvelse af en i Stk. 2 omhandlet virksomhed, skal af anklagemyndigheden på
begæring enten af den, der har fået afslag på ansøgning om sådan
autorisation eller godkendelse, eller af vedkommende myndighed indbringes
for retten. § 59, Stk. 3, finder tilsvarende anvendelse. Afgørelsen træffes
ved kendelse. Såfremt afgørelsen går ud på udelukkelse fra den pågældende
virksomhed, kan spørgsmålet på ny indbringes for retten, dog tidligst efter
2 års forløb. Autorisation eller godkendelse kan også inden udløbet af denne
frist meddeles af vedkommende myndighed.

Så vidt jeg kan se, så kan/skal enten den sigtede eller
politiet/anklagemyndighed, indbringe sagen for en dommer som så kommer med
en kendelse/dom.
Den dom kan sagtens være enten indragelse eller fratagelse af retten til at
føre motorkøretøj hvortil førerbevis kræves !!

Venligst ...