/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Hæv fartgrænserne For 45 Scootere
Fra : Tim Sørensen


Dato : 11-05-02 20:53
 
 
Frowner (11-05-2002)
Kommentar
Fra : Frowner


Dato : 11-05-02 22:24

Man må jo håbe at de ikke helt glemmer 30'erne.....

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:abjslo$25kh$1@news.cybercity.dk...
> http://www.danskfolkeparti.dk/dgcm/show.asp?parent=36810
>
> --
> Mvh....Tim Sørensen
> http://www.dondata.dk/
>
>



Jonas Rune (12-05-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Rune


Dato : 12-05-02 23:47

Ehm..

Hvis farten gives fri på 45'ere, falder hele konceptet så ikke til jorden?
Så kan man lige så godt afskaffe det lille mc-kort...

JR

---------------
"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:abjslo$25kh$1@news.cybercity.dk...
> http://www.danskfolkeparti.dk/dgcm/show.asp?parent=36810
>
> --
> Mvh....Tim Sørensen
> http://www.dondata.dk/
>
>



Anders Majland \(Rep~ (13-05-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 13-05-02 08:50

> http://www.danskfolkeparti.dk/dgcm/show.asp?parent=36810
> Jeg opfordrer miljøministeren til straks at tage affære med hensyn til de
stærkt forurenende
>45-knallerter, siger Jørn Dohrmann, MF og Dansk Folkepartis miljøordfører.

Istedet for at ændre hastighedsgrænsen for registreringspligtige knallerter
foreslår jeg at man finder det "gamle" lovforslag om afgiftfritagelser for
125ccm motorcykler frem.

1) 125ccm motorcykler er ofte 4taktere der nemmere kan leve op til de nye
emissionskrav end 50ccm totaktere.
2) De vil stadig kræve motorcykelkørekort, men mange af dem der idag kører
registreringspligtig knallert vil kun have godt af at lære hvorledes man
skal placere sig i trafikken.
3) Man kunne indføre et indstigningniveau af mc-kørekort der give lov til at
kun at køre 125ccm og 15hk (som i nogen af vores nabolande). Til dette kunne
man vælge at stille mindre krav end til det "rigtige" motorcykel kort
hvorved det kunne blive billigere. Det der specielt er med til at gøre et
motorcykel kørekort dyrt i Danmark er mindstekravet til antal timer og
kravet til sidevognskørsel
4) Mange (alle?) registeringspligtige knallerter lever op til kravene for
motorcykler og vil ved en "simpel" omregistrering bliver til motorcykler -
Herved opnår I alligevel at antallet af stærkt forurenende
registeringspligtige knallerter falder da de vil forurene mindre efter at
begrænsningerne er fjernet og de får lov til at køre med den hastighed de er
konstrueret til.


--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150, 98', 40000km <- Lille 4takts motorcykel der lever op
til euro 2 normerene for udstødning.
http://go.to/Aprilialeonardo



J (13-05-2002)
Kommentar
Fra : J


Dato : 13-05-02 13:59


"Anders Majland" skrev :
>
> Istedet for at ændre hastighedsgrænsen for registreringspligtige knallerter
> foreslår jeg at man finder det "gamle" lovforslag om afgiftfritagelser for
> 125ccm motorcykler frem.
>
En dårlig idé, af flere grunde.

> 2) De vil stadig kræve motorcykelkørekort, men mange af dem der idag kører
> registreringspligtig knallert vil kun have godt af at lære hvorledes man
> skal placere sig i trafikken.

Der kræves ikke MC-kørekort til registreringspligtig knallert, hvorfor det
vil stille folk med bilkørekort ringere, ved at påtvinge dem udgift til MC-kort.

> 3) Man kunne indføre et indstigningniveau af mc-kørekort der give lov til at
> kun at køre 125ccm og 15hk (som i nogen af vores nabolande).

Vi har i forvejen 2 typer MC-kort; ét mere vil kun bidrage til at øge forvirringen.

> Til dette kunne man vælge at stille mindre krav end til det "rigtige"
> motorcykel kort hvorved det kunne blive billigere.

Mindstekravet til lektionsantal i køreundervisningen er fastsat udfra nogle
trafiksikkerhedsmæssige kriterier, som ikke forsvarligt kan sænkes.

> Det der specielt er med til at gøre et motorcykel kørekort dyrt i Danmark
> er mindstekravet til antal timer og kravet til sidevognskørsel.

Et MC-kort er da ikke dyrere end et bilkørekort?

Mvh. J


Anders Majland \(Rep~ (13-05-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 13-05-02 16:09

Min egen trafikale baggrund: bilkørekort som 18årig og først meget senere
stempler til lastbil/hænger og til sidst motorcykel.

Jeg kørte som knægt ikke registreringspligtig knallert, var uden
motorkøretøj i studietiden og kørte derefter på registringspligtigt knallert
et par år inden jeg tog motorcykelkørekort og skiftede knallerten ud med en
lille motorcykel. Den klarede transportbehovet nogle år, men blev så
suppleret med en bil efter en familieforøgelse (det kniber lidt med plads
til 3 på en mc. Motorcyklen er stadig mit daglige transportmiddel og den
har lige rundet 40000km (på 3,5år - primært i bytrafik) og bilen kører vi
vel omkring 15000km/årligt i.

> > 2) De vil stadig kræve motorcykelkørekort, men mange af dem der idag
kører
> > registreringspligtig knallert vil kun have godt af at lære hvorledes man
> > skal placere sig i trafikken.
>
> Der kræves ikke MC-kørekort til registreringspligtig knallert, hvorfor det
> vil stille folk med bilkørekort ringere, ved at påtvinge dem udgift til
MC-kort.

Der kræves idag et motorcykel kørekort til 2hjulede køretøjer der er
godkendt til hastigheder over 45km/t. Det finder jeg faktisk ok, og mener at
den nuværende registreringspligtige knallert er et mislykket kompromis (bla.
at hastigheden er for lav til at køre på vejen)

Der er bla. pga. afgiftsreglerne ikke mange helt små motorcykler på gaden da
de bliver uforholdsmæssigt dyre i forhold til knallerter der relativt let
kan tunes til omtrent samme ydelse.

Ønsker man at promovere et køretøj der kan følge trafikken (lovligt) istedet
for ofte at være til fare for sig, synes jeg også at der bør kræves et
kørekort der sikrer et minimum af færdigheder og viden om kørsel på to hjul.
Idag kan "gamle" motorcyklister få lov til at køre med sidevogn ved at
deltage i et 1/2 dags kursus på et køreteknisk anlæg. Jeg forestiller mig at
man kunne lave noget tilsvarende for bilister for at give dem lov til at
begå sig på 2 hjul. Om det kun skal give lov til at køre
registreringspligtigt knallert eller f.eks 125ccm og 15hk som er den grænse
der tidligere har været debateret i folketinget er selvfølgelig til debat.
Men i tyskland hvor man før 1980 gav bilister lov til at køre 125ccm skal
man idag til en prøve på motorcykel selv for at føre de små maskiner.
Tyskerne har også stadig en kategori hvor man som 16årig kan tage
motorcykelkort for maskiner op til 80km/h men

> > 3) Man kunne indføre et indstigningniveau af mc-kørekort der give lov
til at
> > kun at køre 125ccm og 15hk (som i nogen af vores nabolande).
>
> Vi har i forvejen 2 typer MC-kort; ét mere vil kun bidrage til at øge
forvirringen.
> Mindstekravet til lektionsantal i køreundervisningen er fastsat udfra
nogle
> trafiksikkerhedsmæssige kriterier, som ikke forsvarligt kan sænkes.

Det er vel til diskussion. Jeg læser det som om du mener at der er
forsvarligt at føre en knallert med mere 45km/t på et bilkørekort - det
mener jeg ikke (udfra hvorledes mange af dem gebærder sig i trafikken). Jeg
så gerne at alle der skal på 2 hjul på vejen som minimum var blevet
undervist i hvorledes de skal placere sig, køre i sving, bremse osv. Man får
hælder ikke lov til at køre et lastvognstog uden ekstra undervisning og et
par prøver.

Som reglerne er idag er der er minimum antal lektioner der skal gennemgåes
(der dog lempes lidt hvis det er under 2år siden man tog til bil når man
tager kørekort til MC) men det er stadig relativt dyrt at udvide kørekortet
med en ekstra kategori selvom de basale færdigheder (som at "læse"
trafikken) er stort set de samme for alle kørekortskategorier.

> > Det der specielt er med til at gøre et motorcykel kørekort dyrt i
Danmark
> > er mindstekravet til antal timer og kravet til sidevognskørsel.
> Et MC-kort er da ikke dyrere end et bilkørekort?

Diskussionen giv på forureningen fra knallerter - og hvilke hindringer der
er for at få disse trafikanter over på/i mindre forurenende køretøjer. Skal
det økonomisk være sammenligneligt er det jo ikke lige en ny Lupo der kan
sammenlignes med men typisk en mere end 10år gammel bil eller en mindre (og
ældre) motorcykel. Ønsker man at flytte nogle trafikanter til små økonomiske
motorcykler er prisen på et kørekort et stort "problem".

Men det hele ender jo på de politiske spørgsmål som om man overhovedet
ønsker motoriserede tohjulere i trafikken og hvor meget man vil tillade dem
at forurene. Der er idag er flere registreringspligtige knallerter end
motorcykler i DK og det skyldes vist mest at de er fritaget for afgift.
Desuden er afgiften for selv en "billig" mc som en Suzuki GS500 dyrere end
hvis den kunne indregistreres efter reglerne for biler. Der er også stadig
"problemer" med fradrag for sikkerhedsudstyr og miljøudstyr på motorcykler
som ABS og katalysator.

Men grundlæggende skal der tages stilling til 2 ting

1) Hvilke kategorier af køretøjer man ønsker og hvilke krav til kørekort der
der skal til.
2) Hvor stor afgiften skal være på de enkelte kategorier.

Der mener jeg at man kunne bevare de nuværende kategorier men tilføje en
Max 125ccm
Max 15hk
Ingen eller "nedsat" afgift
mc kørekort eller bilkørekort med "tillæg"

Denne kategori er "skræddersyet" til at lovligøre de mange ulovlige
knallerter, men samtidig kræves så mere af føreren...

Mvh
Anders Majland




RpR (13-05-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 13-05-02 22:45

> Denne kategori er "skræddersyet" til at lovligøre de mange ulovlige
> knallerter, men samtidig kræves så mere af føreren...

Gør ved gud heller ikke noget. Syntes det er skrækkeligt at se en 45'er
ligge HELT inde til højre, 5cm fra kantlinien og slingre, fordi han ikke
forstår at placere sig som han skal.
Indrømmet, jeg ville heller ikke have spor lyst til at placere mig midt i
højre vognbane hvis jeg kun kunne køre 60 - 70km/t hvor bilerne må køre
80km/t (og alligevel kører 100km/t), men det er intet lidt mild tuning ikke
kan ordne. Anden cylinder og større gearing, så render man 90km/t uden at
larme eller forurene mere end før.
Men folketinget ville vel hellere skyde sig selv end gøre det lovligt at
tune registreringspligtige knallerter.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



J (14-05-2002)
Kommentar
Fra : J


Dato : 14-05-02 06:46


"Anders Majland" skrev:
>
> Min egen trafikale baggrund: bilkørekort som 18årig og først meget senere
> stempler til lastbil/hænger og til sidst motorcykel.
>

Min baggrund ligner din, også mht. rækkefølgen, omend jeg nok er lidt ældre
(mit seneste kørekort er fra -78), så EU-misfosteret eksisterede ikke for mig.

>
> Der kræves idag et motorcykel kørekort til 2hjulede køretøjer der er
> godkendt til hastigheder over 45km/t. Det finder jeg faktisk ok, og mener at
> den nuværende registreringspligtige knallert er et mislykket kompromis (bla.
> at hastigheden er for lav til at køre på vejen)
>

Enig fsv. angår kørsel, der skal foregå på kørebanen. Men der hører EU-knallerten
efter min mening heller ikke hjemme, med den nuværende hastighedsbegrænsning.

>
> Der er bla. pga. afgiftsreglerne ikke mange helt små motorcykler på gaden da
> de bliver uforholdsmæssigt dyre i forhold til knallerter der relativt let
> kan tunes til omtrent samme ydelse.
>

Osse enig, bortset fra, at de små MC'er osse kan tunes.

>
> Ønsker man at promovere et køretøj der kan følge trafikken (lovligt) istedet
> for ofte at være til fare for sig, synes jeg også at der bør kræves et
> kørekort der sikrer et minimum af færdigheder og viden om kørsel på to hjul.
> Idag kan "gamle" motorcyklister få lov til at køre med sidevogn ved at
> deltage i et 1/2 dags kursus på et køreteknisk anlæg. Jeg forestiller mig at
> man kunne lave noget tilsvarende for bilister for at give dem lov til at
> begå sig på 2 hjul. Om det kun skal give lov til at køre
> registreringspligtigt knallert eller f.eks 125ccm og 15hk som er den grænse
> der tidligere har været debateret i folketinget er selvfølgelig til debat.
>

Her mener jeg til gengæld ikke, et "minimum af færdigheder" er godt nok.
Jeg finder det yderst betænkeligt at indføre en "halv" køreuddannelse.

>
> Tyskerne har også stadig en kategori hvor man som 16årig kan tage
> motorcykelkort for maskiner op til 80km/h
>

Som er mindst lige så lette at tune. Hvilket _vil_ blive udnyttet herhjemme.

> >
> > Mindstekravet til lektionsantal i køreundervisningen er fastsat udfra nogle
> > trafiksikkerhedsmæssige kriterier, som ikke forsvarligt kan sænkes.
>
> Det er vel til diskussion. Jeg læser det som om du mener at der er
> forsvarligt at føre en knallert med mere 45km/t på et bilkørekort -
>

Nej, tværtimod!

> det mener jeg ikke (udfra hvorledes mange af dem gebærder sig i trafikken).
> Jeg så gerne at alle der skal på 2 hjul på vejen som minimum var blevet
> undervist i hvorledes de skal placere sig, køre i sving, bremse osv. Man får
> hælder ikke lov til at køre et lastvognstog uden ekstra undervisning og et
> par prøver.
>

Osse min holdning, og netop derfor mener jeg ikke, vi kan have så mange
kategorier af MC-kort for at færdes i den samme trafik. Een må være nok!

>
> Som reglerne er idag er der er minimum antal lektioner der skal gennemgåes
> (der dog lempes lidt hvis det er under 2år siden man tog til bil når man
> tager kørekort til MC) men det er stadig relativt dyrt at udvide kørekortet
> med en ekstra kategori selvom de basale færdigheder (som at "læse"
> trafikken) er stort set de samme for alle kørekortskategorier.
>

Ja, fsv. angår den teoretiske undervisning. Men det er ikke dén, der koster
pengene. Og den praktiske undervisning kan bestemt ikke undværes.

>
> Diskussionen giv på forureningen fra knallerter - og hvilke hindringer der
> er for at få disse trafikanter over på/i mindre forurenende køretøjer. Skal
> det økonomisk være sammenligneligt er det jo ikke lige en ny Lupo der kan
> sammenlignes med men typisk en mere end 10år gammel bil eller en mindre (og
> ældre) motorcykel. Ønsker man at flytte nogle trafikanter til små økonomiske
> motorcykler er prisen på et kørekort et stort "problem".
>

Det mener jeg ikke; i forhold til registreringsafgiften er det tværtimod et lille problem.

>
> Men det hele ender jo på de politiske spørgsmål som om man overhovedet
> ønsker motoriserede tohjulere i trafikken og hvor meget man vil tillade dem
> at forurene. Der er idag er flere registreringspligtige knallerter end
> motorcykler i DK og det skyldes vist mest at de er fritaget for afgift.
> Desuden er afgiften for selv en "billig" mc som en Suzuki GS500 dyrere end
> hvis den kunne indregistreres efter reglerne for biler. Der er også stadig
> "problemer" med fradrag for sikkerhedsudstyr og miljøudstyr på motorcykler
> som ABS og katalysator.
>
> Men grundlæggende skal der tages stilling til 2 ting
>
> 1) Hvilke kategorier af køretøjer man ønsker og hvilke krav til kørekort der
> der skal til.
> 2) Hvor stor afgiften skal være på de enkelte kategorier.
>
> Der mener jeg at man kunne bevare de nuværende kategorier men tilføje en
> Max 125ccm
> Max 15hk
> Ingen eller "nedsat" afgift
> mc kørekort eller bilkørekort med "tillæg"
>
> Denne kategori er "skræddersyet" til at lovligøre de mange ulovlige
> knallerter, men samtidig kræves så mere af føreren...
>

Til gengæld får vi så et problem med ulovlige 125'ere.
Så hellere fjerne/nedsætte afgiften for de nuværende 'små' MC'er,
og øge kravene til knallert-beviset. Det er jo idag reelt uden værdi.
Hvis det så virker, kan man jo overveje at nedsætte aldersgrænsen
for erhvervelse af knallert-bevis til 15 år, som den har været før, og
øge hastighedsgrænsen så de kan følge med cyklisterne.
Og fjern så de øverter med B-kørekort fra kørebanen!

Mvh. J


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste