Min egen trafikale baggrund: bilkørekort som 18årig og først meget senere
stempler til lastbil/hænger og til sidst motorcykel.
Jeg kørte som knægt ikke registreringspligtig knallert, var uden
motorkøretøj i studietiden og kørte derefter på registringspligtigt knallert
et par år inden jeg tog motorcykelkørekort og skiftede knallerten ud med en
lille motorcykel. Den klarede transportbehovet nogle år, men blev så
suppleret med en bil efter en familieforøgelse (det kniber lidt med plads
til 3 på en mc
. Motorcyklen er stadig mit daglige transportmiddel og den
har lige rundet 40000km (på 3,5år - primært i bytrafik) og bilen kører vi
vel omkring 15000km/årligt i.
> > 2) De vil stadig kræve motorcykelkørekort, men mange af dem der idag
kører
> > registreringspligtig knallert vil kun have godt af at lære hvorledes man
> > skal placere sig i trafikken.
>
> Der kræves ikke MC-kørekort til registreringspligtig knallert, hvorfor det
> vil stille folk med bilkørekort ringere, ved at påtvinge dem udgift til
MC-kort.
Der kræves idag et motorcykel kørekort til 2hjulede køretøjer der er
godkendt til hastigheder over 45km/t. Det finder jeg faktisk ok, og mener at
den nuværende registreringspligtige knallert er et mislykket kompromis (bla.
at hastigheden er for lav til at køre på vejen)
Der er bla. pga. afgiftsreglerne ikke mange helt små motorcykler på gaden da
de bliver uforholdsmæssigt dyre i forhold til knallerter der relativt let
kan tunes til omtrent samme ydelse.
Ønsker man at promovere et køretøj der kan følge trafikken (lovligt) istedet
for ofte at være til fare for sig, synes jeg også at der bør kræves et
kørekort der sikrer et minimum af færdigheder og viden om kørsel på to hjul.
Idag kan "gamle" motorcyklister få lov til at køre med sidevogn ved at
deltage i et 1/2 dags kursus på et køreteknisk anlæg. Jeg forestiller mig at
man kunne lave noget tilsvarende for bilister for at give dem lov til at
begå sig på 2 hjul. Om det kun skal give lov til at køre
registreringspligtigt knallert eller f.eks 125ccm og 15hk som er den grænse
der tidligere har været debateret i folketinget er selvfølgelig til debat.
Men i tyskland hvor man før 1980 gav bilister lov til at køre 125ccm skal
man idag til en prøve på motorcykel selv for at føre de små maskiner.
Tyskerne har også stadig en kategori hvor man som 16årig kan tage
motorcykelkort for maskiner op til 80km/h men
> > 3) Man kunne indføre et indstigningniveau af mc-kørekort der give lov
til at
> > kun at køre 125ccm og 15hk (som i nogen af vores nabolande).
>
> Vi har i forvejen 2 typer MC-kort; ét mere vil kun bidrage til at øge
forvirringen.
> Mindstekravet til lektionsantal i køreundervisningen er fastsat udfra
nogle
> trafiksikkerhedsmæssige kriterier, som ikke forsvarligt kan sænkes.
Det er vel til diskussion. Jeg læser det som om du mener at der er
forsvarligt at føre en knallert med mere 45km/t på et bilkørekort - det
mener jeg ikke (udfra hvorledes mange af dem gebærder sig i trafikken). Jeg
så gerne at alle der skal på 2 hjul på vejen som minimum var blevet
undervist i hvorledes de skal placere sig, køre i sving, bremse osv. Man får
hælder ikke lov til at køre et lastvognstog uden ekstra undervisning og et
par prøver.
Som reglerne er idag er der er minimum antal lektioner der skal gennemgåes
(der dog lempes lidt hvis det er under 2år siden man tog til bil når man
tager kørekort til MC) men det er stadig relativt dyrt at udvide kørekortet
med en ekstra kategori selvom de basale færdigheder (som at "læse"
trafikken) er stort set de samme for alle kørekortskategorier.
> > Det der specielt er med til at gøre et motorcykel kørekort dyrt i
Danmark
> > er mindstekravet til antal timer og kravet til sidevognskørsel.
> Et MC-kort er da ikke dyrere end et bilkørekort?
Diskussionen giv på forureningen fra knallerter - og hvilke hindringer der
er for at få disse trafikanter over på/i mindre forurenende køretøjer. Skal
det økonomisk være sammenligneligt er det jo ikke lige en ny Lupo der kan
sammenlignes med men typisk en mere end 10år gammel bil eller en mindre (og
ældre) motorcykel. Ønsker man at flytte nogle trafikanter til små økonomiske
motorcykler er prisen på et kørekort et stort "problem".
Men det hele ender jo på de politiske spørgsmål som om man overhovedet
ønsker motoriserede tohjulere i trafikken og hvor meget man vil tillade dem
at forurene. Der er idag er flere registreringspligtige knallerter end
motorcykler i DK og det skyldes vist mest at de er fritaget for afgift.
Desuden er afgiften for selv en "billig" mc som en Suzuki GS500 dyrere end
hvis den kunne indregistreres efter reglerne for biler. Der er også stadig
"problemer" med fradrag for sikkerhedsudstyr og miljøudstyr på motorcykler
som ABS og katalysator.
Men grundlæggende skal der tages stilling til 2 ting
1) Hvilke kategorier af køretøjer man ønsker og hvilke krav til kørekort der
der skal til.
2) Hvor stor afgiften skal være på de enkelte kategorier.
Der mener jeg at man kunne bevare de nuværende kategorier men tilføje en
Max 125ccm
Max 15hk
Ingen eller "nedsat" afgift
mc kørekort eller bilkørekort med "tillæg"
Denne kategori er "skræddersyet" til at lovligøre de mange ulovlige
knallerter, men samtidig kræves så mere af føreren...
Mvh
Anders Majland