Verdens Bedste Brunsviger
Fra : Peter Westh

Dato : 10-05-02 15:25

Jeg har besluttet mig for at bage Verdens Bedste Brunsviger, og har derfor
brug for noget inspiration.

De forskellige opskrifter man kan finde ( f.eks. hos www.bager-kim.dk )
adskiller sig ikke stort fra hinanden, men der er dog detaljeforskelle:

- Nogle lader dejen forhæve, andre kommer den lige i bradepanden
- Nogle kommer kardemomme i dejen
- En enkelt jeg har set, kom kanel i remoncen
- Nogle kommer blot remonce på, andre kommer remonce på og drysser derefter
med ekstra farin
- Nogle kommer sirup i remoncen
- Nogle kommer korender eller rosiner i remoncen, eller drysser dem ovenpå
- Nogle kommer endog rosiner i dejen

Er der nogen, der har erfaringer at dele ud af?

Mit eget bidrag til udviklingen af Verdens Bedste Brunsviger er indtil
videre at bruge ægte, mørk Muscvado sukker i stedet for brun farin, og godt
økologisk smør i stedet for margarine.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-05-02 16:31

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> writes:

> Jeg har besluttet mig for at bage Verdens Bedste Brunsviger, og har derfor
> brug for noget inspiration.

Hvornår skal vi komme?

> De forskellige opskrifter man kan finde ( f.eks. hos www.bager-kim.dk )
> adskiller sig ikke stort fra hinanden, men der er dog detaljeforskelle:
>
> - Nogle lader dejen forhæve, andre kommer den lige i bradepanden

Jeg forhæver

> - Nogle kommer kardemomme i dejen

Nej!

> - En enkelt jeg har set, kom kanel i remoncen

Ja, hvad ellers? :)

> - Nogle kommer blot remonce på, andre kommer remonce på og drysser derefter
> med ekstra farin

Kommer bare remonce på.

> - Nogle kommer sirup i remoncen

Nej
> - Nogle kommer korender eller rosiner i remoncen, eller drysser dem ovenpå

Absolut NEJ

> - Nogle kommer endog rosiner i dejen

Absolut heller ikke!

> Er der nogen, der har erfaringer at dele ud af?

Min er ret fed, men den har aldrig få et andet end ros.

Dej:
1/2 liter mælk
1/2 pund margarine
50 g. gær
ca. 700 g. mel
salt
Hæver 20-30 minutter

Remonce:
1/2 pund margarine
1 pk. farin
kanel

Bages ca. 20 minutter ved 200 grader.

Spises helst lun.

Sidst jeg lavede den, regnede jeg med at jeg kunne lave dejen før
gæsterne kom, men den skal altså ikke hæve mere end angivet. De var
ikke dårlig, men den smagte bare anderledes.

God fornøjelse.

Hilsen Trine

http://usenet.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 11-05-02 17:36

> "Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> writes:
> Min er ret fed, men den har aldrig få et andet end ros.

Tusind tak, den ser rigtig god ud.

Det er rigtigt at din dej er relativt fed - til gengæld er din remonce mere
mager and de felste andre opskrifter - hvis du altså med 1 pk farin mener
1/2 kilo.

I morgen skal min akummulerede visdom udi Brunsvigerbagingen stå sin prøve.
Jeg rapporterer tilbage mandag

/Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-05-02 17:31

> [...]

> mager and de felste andre opskrifter - hvis du altså med 1 pk farin mener

Jeg ved faktisk ikke hvor meget der er i en pakke, men mon ikke det er
1 pund? Jeg er faktisk begyndt at bage den med kun det halve
snask. Jeg er ikke så meget for alt det sukker selv.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-05-02 16:53

Peter Westh <pwesth@worldonline.dk> wrote:

> Jeg har besluttet mig for at bage Verdens Bedste Brunsviger, og har derfor
> brug for noget inspiration.

Det lyder godt.

> De forskellige opskrifter man kan finde ( f.eks. hos www.bager-kim.dk )
> adskiller sig ikke stort fra hinanden, men der er dog detaljeforskelle:
>
> - Nogle lader dejen forhæve, andre kommer den lige i bradepanden

Umiddelbart ville jeg lade den hæve, en flad bund i en brunsviger er
ikke godt.

> - Nogle kommer kardemomme i dejen

Lyder fornuftigt.

> - En enkelt jeg har set, kom kanel i remoncen

Det ville jeg ikke gøre.

> - Nogle kommer blot remonce på, andre kommer remonce på og drysser derefter
> med ekstra farin

Det burde ikke være nødvendigt.

> - Nogle kommer sirup i remoncen

Nej.

> [...]

> - Nogle kommer endog rosiner i dejen

Nej.

> Er der nogen, der har erfaringer at dele ud af?

Næ, men jeg glæder mig til at høre om dine.

> Mit eget bidrag til udviklingen af Verdens Bedste Brunsviger er indtil
> videre at bruge ægte, mørk Muscvado sukker i stedet for brun farin, og godt
> økologisk smør i stedet for margarine.

Hvorfor ikke bare bruge brun farin og ganske almindeligt smør ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : Peter Westh

Dato : 10-05-02 17:25

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> Hvorfor ikke bare bruge brun farin og ganske almindeligt smør ?

Fordi det smager bedre, i hvert fald lige ud af pakken. Især sukkeret, prøv
en gang at smage - muscovadosukker har en meget mere sammensat og intens
smag end puddersukker. Om det så giver nogen nævneværdig forskel i det
endelige resultat ved jeg ikke, vi får se.

/Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-05-02 18:20

Peter Westh skrev:

> muscovadosukker har en meget mere sammensat og intens smag end
> puddersukker. Om det så giver nogen nævneværdig forskel i det
> endelige resultat ved jeg ikke, vi får se.

Jeg vil give dig ret i at muscovadosukker har en mere komplex smag
end puddersukker (som vel egentlig blot er roesukker overholdt med
rørsukkersirup?), men da jeg læste din idé om at bruge det på en
brunsvigerkage, tænkte jeg at smagen ville blive for brændt, mørk
og usød (og det tror jeg stadig, men jeg glæder mig til at høre om
resultatet hvis du prøver).

Muscovado er ikke nær så sødt som puddersukker, og da jeg foretræk-
ker en sød brunsvigerkage, ville jeg selv vælge puddersukker og
smør til remoncen.

Jeg prøvede en gang at lave flødekarameller af ahornsirup, fordi
jeg synes at ahornsirup har en meget delikat smag, og jeg tænkte
at det ville være lækkert med den smag i flødekarameller. Det
var simpelthen at smide pengene ud af vinduet, for man kunne slet
ikke smage at der var brugt ahornsirup - det smagte præcis som
hvis jeg havde lavet karamellerne af ganske almindelig roesukker-
sirup.

Nu vi er ved det søde stads: er der nogen der ved om man kan købe
rørsukkersirup i københavnsområdet?

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 11-05-02 10:46

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+48b4ab4d-c001-45b5-b2d1-fd9da64a0bd3@news.szn.dk...
> Peter Westh skrev:
> Nu vi er ved det søde stads: er der nogen der ved om man kan købe
> rørsukkersirup i københavnsområdet?

De har det i den engelske butik i Peder Hvitfeldts Stræde.

/Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-05-02 10:52

Peter Westh skrev:

> De har det i den engelske butik i Peder Hvitfeldts Stræde.

Tak for hjælpen.

// Klaus

Fra : Jakob Andersen

Dato : 10-05-02 21:41

> - Nogle lader dejen forhæve, andre kommer den lige i bradepanden
Det er ikke nødvendigt at forhæve, men selvfølgelig skal den hæve efter
remoncen er smurt på

> [...]

Nej
> - Nogle kommer blot remonce på, andre kommer remonce på og drysser

Kan være en god ide, jeg synes den er bedre med farin på
> - Nogle kommer sirup i remoncen
Ja, rigtig god ide, det gør remoncen meget bedre

> - Nogle kommer korender eller rosiner i remoncen, eller drysser dem ovenpå
> - Nogle kommer endog rosiner i dejen

nej, nej, nej, du kommer heller ikke nutella under din ostemad, der er nogle
ting man bare ikke skal blande

> Er der nogen, der har erfaringer at dele ud af?

Lav lidt kagecreme og kom i remoncen, det giver en meget mere fyldig smag

> Mit eget bidrag til udviklingen af Verdens Bedste Brunsviger er indtil
> videre at bruge ægte, mørk Muscvado sukker i stedet for brun farin, og
godt
> økologisk smør i stedet for margarine.

Smør er godt. Og husk en RIGTIG god brunsviger kan kun laves på fyn (ved
ikke hvorfor men sådan er det bare :) )

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-05-02 21:58

Jakob Andersen skrev:

> nej, nej, nej, du kommer heller ikke nutella under din ostemad,

Ahem . . . hvis det ikke lige var fordi jeg prøver at slanke mig lidt,
kunne jeg såmænd godt finde på at spise ost sammen med Nutella - det
smager vældig godt, synes jeg.

> der er nogle ting man bare ikke skal blande

Men ost og Nutella er to ting som sagtens kan blandes - uhm!

// Klaus

Fra : Kim Juul

Dato : 11-05-02 10:12

> Og husk en RIGTIG god brunsviger kan kun laves på fyn (ved
> ikke hvorfor men sådan er det bare :) )

Fynske brunsviger er med kagecreme på dejen. Derefter remonce og brun farin.

Det er ikke mange steder de laver på denne måde. Vi gør det på min
arbejdsplads i Hillerød.

--
Kim Juul
----------------

Fra : Kim Juul

Dato : 11-05-02 10:22

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har besluttet mig for at bage Verdens Bedste Brunsviger, og har derfor
> brug for noget inspiration.
>
> De forskellige opskrifter man kan finde ( f.eks. hos www.bager-kim.dk )

Mange tak.

> adskiller sig ikke stort fra hinanden, men der er dog detaljeforskelle:
>
> - Nogle lader dejen forhæve, andre kommer den lige i bradepanden

Det kan være vanskeligt at smøre remonce på dejen, hvis den ligger for
længe.

> - Nogle kommer kardemomme i dejen

Mange bager kommer kardemomme i bløddejen, som bruges til bl.a. boller og
krydderboller. Men ikke til brunsviger.

> - En enkelt jeg har set, kom kanel i remoncen

Jeps. Evt. denne opskrift: 250 gr. sukker - 250 gr. brun farin - 500 gr.
margarine - 150 gr. kagecreme - 25-30 gr kanel

> - Nogle kommer korender eller rosiner i remoncen, eller drysser dem ovenpå

Drysser dem ovenpå har jeg set, men er ikke vild med det.

--
Kim Juul
----------------

Fra : sune vuorela

Dato : 12-05-02 12:31

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> wrote:

>Jeg har besluttet mig for at bage Verdens Bedste Brunsviger, og har derfor
>brug for noget inspiration.

Fint initiv. Jeg glæder mig tilat se resultatet!

>- Nogle lader dejen forhæve, andre kommer den lige i bradepanden

Først skal der laves en dej af ca 3½ dl vædske, 50 g gær, godt med
sukker, 1/3 pakke smeltet smør, lidt salt og hvedemel til det ligner
en dej. Så hæve. Derefter bredes ud. Så hæve lidt mere. Snask på -
masser. I ovnen!

>- Nogle kommer kardemomme i dejen

Nej tak!

>- En enkelt jeg har set, kom kanel i remoncen

Nej tak!

>- Nogle kommer blot remonce på, andre kommer remonce på og drysser derefter
>med ekstra farin

Ingen ekstra farin! Det har jeg prøvet et par gange hos nogle
københavnske bagere. Ganske forfærdentligt!

>- Nogle kommer sirup i remoncen

Jeps. Masser! Det gjorde min brunsviger meget bedre da jeg fandt ud af
det!

Snask til min brunsviger består af 2/3 pakke smør, knap 1/2 kilo bruin
farin og en deciliter sirup

>- Nogle kommer korender eller rosiner i remoncen, eller drysser dem ovenpå

Adr!

>- Nogle kommer endog rosiner i dejen

absolut nej!

> og godt
> økologisk smør i stedet for margarine.

Altid smør!....

Og lige en lille ting:

Bag brunsvigeren i en bradepande - og ikke på en bageplade! Der skal
helst så meget snask på at det er lige ved at løbe væk fra
brunsvigeren - og så sker det at der kommer lidt for meget på... ig så
risikerer man snask i hele ovnen - og det er ufedt!

--
Sune