Kribensis
Fra : greg

Dato : 09-05-02 23:03

Hej jeg har en gang haft paletchiklider, er det dem folk kalder
"Kribensis"?
Jeg synes ikke jeg kan se forskel.
Hvis det er den hvorfor hedder den så Kribensis?

Kan den gå sammen med et sommerfuglechiklide par, 20 neonfisk og en
håndfuld maller i et godt tilplantet 128ltr?

Håber I kan hjælpe
MVH Franke

P.s jeg har startet en 250ltr Tanganyika balje op, hvor længe skal det
stå og køre, inden jeg køber fisk hjem?
P.P.s Er der nogen der ved hvor man kan få fat i Synodontis Petricola?
Findes der andre maller fra Tanganyika søen?

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-05-02 23:35

greg <greg.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kiCC8.2713$ek6.84994@news010.worldonline.dk...
> Hej jeg har en gang haft paletchiklider, er det dem folk kalder
> "Kribensis"?
> Jeg synes ikke jeg kan se forskel.
> Hvis det er den hvorfor hedder den så Kribensis?

Det er med stor sandsynlighed den samme fisk du har haft!
Det er det med danske navne, de ændrer sig med tiden, og er kun med til
at skabe forvirring.
Det nuværende latinske navn er Pelvatochromis pulcher. Hvor kommer så
"kribensis" fra?
Sagen er den at den før hed Pelvatochromis kribensis, og det er det navn
du vil støde på i gamle akvarie bøger.

> Kan den gå sammen med et sommerfuglechiklide par, 20 neonfisk og en
> håndfuld maller i et godt tilplantet 128ltr?

Det burde ikke være noget problem, så længe de har nogler gemmsteder iform
af en kokosnød eller lign.
Nu er ordene "en håndfuld maller" ikke særlig præcis, for maller kan være
alt fra nogle neget små Cordyras
(pansermaller) til nogle kæmpestore Gibbiceps (sugemaller)

> [...]
> P.P.s Er der nogen der ved hvor man kan få fat i Synodontis Petricola?
> Findes der andre maller fra Tanganyika søen?

Hvor længe har det stået?
Længe nok til at vandet er varmet op? Hvis ja, så er det godt nok!
Der skal du nok prøve at ringe til Ciklidecentret i Vallensbæk, det er
nok der
at chancen er størst for at finde dem.
Der er vist nok flere maller end S. petricola, men hvormange ved jeg
ikke.

Carsten

Fra : Elisabeth Bull

Dato : 10-05-02 11:49

> Kan den gå sammen med et sommerfuglechiklide par, 20 neonfisk og en
> håndfuld maller i et godt tilplantet 128ltr?

Jeg prøvde med et par sommerfuglchiclider i et kar med maller, tetraer og
palettciklider, men det gikk slett ikke bra. Den ene ble ganske raskt
skremt/jaget til døde av de aggressive og territorielle palettciklidene, den
andre fikk jeg fisket opp i tide og returnert til butikken som sa at disse
fiskene ville gå bra sammen.

Elisabeth

Fra : Morten Nilsson

Dato : 15-05-02 12:03

greg wrote:

> [...]
> P.P.s Er der nogen der ved hvor man kan få fat i Synodontis Petricola?
> Findes der andre maller fra Tanganyika søen?

Det er også min erfaring af kribensis og sommerfugleciklider ikke kan gå
sammen da kribensis er for agressiv.

   Morten