Yoghurt
Fra : Tone Hilde

Dato : 07-05-02 07:26

Kan noen fortelle meg hvordan man lager yoghurt selv ?

--
Tone.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-05-02 15:00

Tone Hilde skrev:

> Kan noen fortelle meg hvordan man lager yoghurt selv ?

Man putter en passende mængde yoghurtbakterier i pasteuriseret og
afkølet mælk, og holder temperaturen på en 26-27°C til mælken er
sur nok.

I praksis tager man blot nogle skefulde yoghurt (købe-, eller fra
en tidligere batch) og kommer dem i en liter lun mælk, som får lov
til at syrne ved stuetemperatur.

Det er ganske enkelt at lave, men der er en tendens til at yoghourt
bliver "lang" når man har kørt med den i et stykke tid. Så vidt
jeg husker er det fordi yoghurten efterhånden invaderes af en anden
syretolerant bakterie ved navn Leukonostoc, som er ganske uskadelig,
men det ser ikke så kønt ud når yoghurten bliver "lang" - så
trækker den nemlig lange slimtråde når man tager en skefuld.

// Klaus

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-05-02 17:46

"Tone Hilde" scribbled:

> Kan noen fortelle meg hvordan man lager yoghurt selv ?

Kort version:

Kom noget kultur (færdig yoghurt) i noget lunken mælk.

Længere version (min mors fremgangsmåde):

Køb noget "Aldi mælk" (UHT mælk). Det er billigt, og man behøver ikke at
have haft mælken op på 90 grader (for at dræbe uønskede bakterier). Man
kan nøjes med at lunkne den til en temperatur, hvor man lige nøjagtigt
kan holde ud at røre ved den.

Når mælken er tilpas afkølet opløses en lille smule færdig yoghurt i
lidt mælk (for at fordele bakterierne bedst muligt). Ca. en tsk. yoghurt
pr. ½ liter skulle være rigeligt.

Nu skal kulturen afkøles langsomt. Hvis man har en sækkestol, så kan man
"gemme" glassene i den. Flamingokuglerne virker som isolering og man kan
forvente at yoghurten er færdig når temperaturen når ned på
stuetemperatur. Det burde tage et par timer.

Det er egentligt ligemeget hvilken kultur du bruger, men hvis det er
muligt burde du prøve at skaffe en bulgarsk yoghurt kultur. Jeg mener
personligt at den smager bedre end den vi plejer at få herhjemme. Smag
og behag er dog så forskellige, så jeg giver ingen garantier ...

Og glæd dig så over alle de penge du sparer, hvis du jævnligt spiser
yoghurt
--
PeKaJe