Nutella uden chokolade
Fra : Ukendt

Dato : 06-05-02 21:34

Hej gruppe

Jeg har engang smagt noget fantastiskt. Noget nøddepålæg der smagte
som nutella (næsten). Det var hakkede nødder blandet med honning og
sikkert noget mere.

Jeg har lige ledt på nettet, men nok ikke godt nok, jeg kunne i hvert
tilfælde ikke finde en opskrift.

Der skulle vel ikke være nogle derude, der kender dette smørepålæg og
kan en opskrift? Jeg skal nemlig til brunch med nogle unger på fredag,
og jeg er sikker på at de ville elske dette. (Jeg ville i hvert
tilfælde)

Mvh

Susan

Fra : Emil

Dato : 06-05-02 23:18

On Mon, 06 May 2002 22:33:48 +0200, Susan <> wrote:

> [...]
>kan en opskrift? Jeg skal nemlig til brunch med nogle unger på fredag,
>og jeg er sikker på at de ville elske dette. (Jeg ville i hvert

Superbrugsen sælger 'Peanut Butter' som er ristede jordnødder der
er mast med lidt (5%) palmeolie og havsalt.
Det smager fint hvis det blandes med mørk sirup (eller din
foretrukne honning) i forholdet 1 til 1.

Resultatet smager fremragende af nødder, men det bliver lidt sejt
at smørre ud på brød. Det er nok nødderne der trækker fugtigheden
til sig.

Jeg har fået et godt smørbart resultat med
ét glas (340 gram) jordnøddesmør (Peanut Butter)
ca 300 gram sirup (eller honning)
ca 1 dl vand

Det hele varmes, uden at koge, i en kasserolle til det er blevet
jævnt, og fyldes tilbage på de rengjorte glas.

Mit sidste eksperiment tilføjede også en håndfuld chokolade
(Tom´s Mørk) og det er faktisk meget bedre end Nutella, også for
børn.

Er der tale om voksne og større børn, vil et skvæt peber (friskt
revet eller friskt stødt chilli) sætte prikken over íet.

Selv om det er sundt og forholdsvis billigt pålæg til
rundstykkerne, er det yderst velsmagende.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-05-02 05:27

Emil skrev:

> Superbrugsen sælger 'Peanut Butter' som er ristede jordnødder
> der er mast med lidt (5%) palmeolie og havsalt.
> Det smager fint hvis det blandes med mørk sirup (eller din
> foretrukne honning) i forholdet 1 til 1.

Hvis det er den der "crunchy", så smager den osse godt med ristet brød
under og bitterorangemarmelade over.

// Klaus

Fra : Charlotte & Jesper

Dato : 07-05-02 10:04

Peanutbutter på ristet brød med en god moden banan i skiver over. MUMS, i
øvrigt en af Elvis´ yndlingsmadder, så slankemad er det nok ikke.
"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+0ffd1f24-04e5-436e-b20d-8056ef7d6009@news.szn.dk...

Fra : jesper

Dato : 07-05-02 18:35

"Charlotte & Jesper" <lotjes@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Peanutbutter på ristet brød med en god moden banan i skiver over. MUMS, i
> øvrigt en af Elvis´ yndlingsmadder, så slankemad er det nok ikke.

Det lyder historisk ulækkert

Jesper

Fra : Thïngmand

Dato : 07-05-02 09:10

> Selv om det er sundt og forholdsvis billigt pålæg til
> rundstykkerne, er det yderst velsmagende.

"Sundt" er nok en svag overdrivelse - det er en fedt og sukkerbombe...

Fra : Emil

Dato : 07-05-02 14:29

On Tue, 7 May 2002 10:09:52 +0200, Thïngmand wrote:

>"Sundt" er nok en svag overdrivelse - det er en fedt- og sukkerbombe...

Ha, det har du ganske ret i. Jeg mente at det er forholdsvis
sundt - sammenlignet med et lag smør og marmelade ovenpå.

Jordnødder indeholder nogle stoffer som kan være gavnlige for
imunsystemet, og honning er måske bedre end raffineret sukker.

Hvis du kan forstå lidt tysk, kan du evt. kigge på:
http://www.hobbythek.de/archiv/299/#08 Et par sider nede skal du
klikke på: Das Geheimnis des gesunden Weines: die Polyphenole.
Her kan du læse, at nogle af de gode stoffer også findes i
henholdsvis grøn te og i jordnødder.

m.v.h. Emil

--

Morgenmad er mere end mad, det er fedt og sukker for sjælen -
næsten som kakao er det for øregangene.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-05-02 15:23

Emil skrev:

> Jordnødder indeholder nogle stoffer som kan være gavnlige for
> imunsystemet,

De indeholder også, siges der fra flere kanter, stoffer/proteiner
som mange er, eller let kan blive, allergiske overfor. Det er vist
bl.a. derfor der står på de fleste corn flakes-pakker, at flagerne
kan indeholde spor af jordnødder.

// Klaus

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-05-02 07:19

Susan <> wrote:

> [...]
> kan en opskrift? Jeg skal nemlig til brunch med nogle unger på fredag,
> og jeg er sikker på at de ville elske dette. (Jeg ville i hvert

Hvorfor køber du ikke bare noget rigtigt Nutella - der er da ikke noget
der kommer op på siden af det ?!

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 07-05-02 15:23

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Hvorfor køber du ikke bare noget rigtigt Nutella - der er da ikke noget
> der kommer op på siden af det ?!

Ja, der er andre gode choko-sager som fx Novis "nutella-alike" og har endnu
mere hasselnød i - meeeeen rigtig Nutella....

Sandra

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-05-02 16:35

Mrs Krabappel <sandra@nospam.dk> wrote:

> "[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Ja, der er andre gode choko-sager som fx Novis "nutella-alike" og har endnu
> mere hasselnød i - meeeeen rigtig Nutella....

Hvor kan det der Novis fåes. Den de har i Fakta - et ordentligt
motherfucker glas er nu meget god, men mere kvalm end Nutella.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 08-05-02 09:35

> Hvor kan det der Novis fåes. Den de har i Fakta - et ordentligt
> motherfucker glas er nu meget god, men mere kvalm end Nutella.

Uha, for at ikke tale om dem i "to farver" - som barn var det som at få en
straf.

Novi laver en super chokolade "gianduia" (eller mørk) med hasselnødder fra
Piemonte. Den første (gianduia+nødder) er lige sagen. Så laver de
Gianduiotti - det er som Nutella men i "bærbar" format, små choko-bars.
Og så den smørbare "nutella" som hedder "crema spalmabile" eller sådan
noget. Den er i lille en plastic spand.

Alt det her m.m. findes - of course - hos Supermarco. Jeg husker at nogen
her på NG fandt den i andre "almindelige" supermarkeder en Lindt variant.

PS kan vi snart skifte emne inden jeg får abstinens! )
PSS jeg har hørt at i "autogrill" (resteplads) på motorvej i Italien man kan
købe Nutella i 1KG glas!!!

Sandra

Fra : Jens Fallesen

Dato : 09-05-02 09:41

[2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvorfor køber du ikke bare noget rigtigt Nutella - der er da ikke noget
> der kommer op på siden af det ?!

Jeg indrømmer gerne, at jeg kan blive forfalden til at lave en
Nutellamad, når der står et glas Nutella foran mig på bordet et eller
andet sted. Men i bund og grund synes jeg faktisk, at det er et noget
underlødigt produkt.

Det er klart bedre end mange af de billige kloner, blandt andet grundet
sin noget kraftigere nøddesmag, men hvis man sammenligner med nogle
tilsvarende produkter fra f.eks. Novi og Lindt, er det altså noget
kedeligt noget.

Ingredienslisten afslører da også hurtigt, at det nok er så som så med
produktets kvalitet. Jeg synes i hvert fald, at det er lidt "snyd", når
man bruger affaldsstoffer fra mejerierne og vanillin i stedet for de
noget dyrere og bedre alternativer - og det ville jo være synd at sige,
at Nutella er billigt.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 08-05-02 09:42

wow!!! www.nutella.com - flash og på italiensk, jeg tager en frem blandt
andre "vammel" Nutella-opskrifter:

Nutella cafe'

450g Nutella
2 æg
1 espresso
1 spsk vanillesukker
100g flødeskum

Bland Nutella, kaffe og æggeblommerne.Tilsæt æggehvidene pisket stive med
vanillesukker, flødeskum, og stil i køleren i mindst 2 timer.

KKal/Kjoul ikke specificeret, men so what...

Sandra