Quartz Extreme? Ikke på min Mac :-(
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-05-02 19:45

Læste lige flg. hos Mediamac om OS X 10.2, som skulle komme til sommer:

"Quartz Extreme er en helt ny teknologi, som accelererer Quartz vha.
grafikkortet. Al 2D, 3D og video kombineres via OpenGL, og alt, hvad der
vises på skærmen, accelereres så af grafikkortet, men det kræver mindst
AGP 2x og 32MB Video RAM."

Det lader da vist min Pismo (plus en del PowerBooks efter den) stående
tilbage med pik... undskyld skægget i postkassen - billedeligt talt,
(altså så'n rent grafisk).

Øv!

Martin

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 06-05-02 20:26

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
> grafikkortet. Al 2D, 3D og video kombineres via OpenGL, og alt, hvad der
> vises på skærmen, accelereres så af grafikkortet, men det kræver mindst

Godt for folk med nye mac'er.

> Det lader da vist min Pismo (plus en del PowerBooks efter den) stående
> tilbage med pik... undskyld skægget i postkassen - billedeligt talt,
> (altså så'n rent grafisk).

Sagde du ellers ikke forleden, at det kørte fint hos dig?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-05-02 21:27

On 6.5.2002 21:26, in article
1fbs665.1s7oo5ybhqixkN%jonasenREMOVE@THISit.dk, "Jan Oksfeldt Jonasen"
<jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Godt for folk med nye mac'er.

> Sagde du ellers ikke forleden, at det kørte fint hos dig?

Du må have spist for meget yoghurt Han skriver om OS X 10.2, der kommer
til sommerŠ

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-05-02 21:33

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Sagde du ellers ikke forleden, at det kørte fint hos dig?

Jamen det gør det da også, men det måtte da gerne køre endnu bedre

Problemet er jo, at man gerne vil kunne følge med OS opdateringerne så
længe man kan (underforstået; med den computer man har.) Og når man så
læser at ens grafikkort ikke længere regnes som "godt nok", så kan man
godt mærke hvor det bære hen.

Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-05-02 21:26

On 6.5.2002 20:45, in article 1fbs3uo.1vl05emn2x20oN%mb@talent.dk, "Martin
> [...]

> Det lader da vist min Pismo (plus en del PowerBooks efter den) stående
> tilbage med pik... undskyld skægget i postkassen - billedeligt talt,

Har også læst det nu, øv, øv og atter øv, som Store Stygge Ulv siger. Min
iMac 233 er også ude i kulden. Og hvem har råd til at smide 20.000 kr. efter
noget, der har et fast grafikkort? Jeg går over til Windows.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Simon T

Dato : 06-05-02 21:31

> Har også læst det nu, øv, øv og atter øv, som Store Stygge Ulv siger. Min
> iMac 233 er også ude i kulden. Og hvem har råd til at smide 20.000 kr. efter
> noget, der har et fast grafikkort? Jeg går over til Windows.

Slå lige koldt vand i blodet! Er der nogen der siger "OS X kan kun køre
på..."? Nej, der er sagt at den _ekstra_ acceleration af Quartz kun
virker med AGP2X & 32Mb VRAM.
I må da indse der er grænser for hvor meget man kan accelerere
grafikken uden at bruge grafikkortets muligheder. Så slap af, og glæd
jer over alle de nye fede features...

Med venlig hilsen

Simon T <- Der ikke engang gider køre 10.1 på en 300MHz B&W G3...

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-05-02 21:39

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Jeg går over til Windows.

Rolig nu... der findes jo G4 modeller hvor du kan få en ordentlig
møghund af et grafikkort i. Ta' så'n en og to Panodiler, så har du bedre
i morgen.

Dr. Münst... nåh nej... Martin

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-05-02 22:06

In article <B8FCB38A.19646%david@blangstrup.dk>,
> [...]

> iMac 233 er også ude i kulden. Og hvem har råd til at smide 20.000 kr. efter
> noget, der har et fast grafikkort? Jeg går over til Windows.

og jeg som troede at mac OS X kørte fint helt uden grafik acceleration

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-02 22:24

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> og jeg som troede at mac OS X kørte fint helt uden grafik acceleration

Man skal bare holde sig til Terminal.app, så kører det i olie.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-05-02 22:47

In article <kklmaxnf5m.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Man skal bare holde sig til Terminal.app, så kører det i olie.

nej den er al for langsom, xterm speed tak (og ansi farver)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-05-02 08:42

> nej den er al for langsom, xterm speed tak (og ansi farver)

Den er ikke hurtig nok til ttyquake.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-05-02 22:48

On 6.5.2002 23:06, in article h8r6ba.r61.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote:

> og jeg som troede at mac OS X kørte fint helt uden grafik acceleration

Jeg har faktisk aldrig kunnet bruge grafikkortet i min iMac 233 til noget.
Jo, et enkelt Tombraider GoldŠ
Du kunne ikke dy dig, hvad?!
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-05-02 22:58

In article <B8FCC6AF.19654%david@blangstrup.dk>,
David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Jeg har faktisk aldrig kunnet bruge grafikkortet i min iMac 233 til noget.
> Jo, et enkelt Tombraider GoldŠ

vds. at du har leget Nina storm supporter de sidste 2-3 år? (ingen ATI
graphics accelerator)

> Du kunne ikke dy dig, hvad?!

nej, selvfølgelig ikke

Fra : Jesper

Dato : 08-05-02 01:35

> [...]

> Det lader da vist min Pismo (plus en del PowerBooks efter den) stående
> tilbage med pik... undskyld skægget i postkassen - billedeligt talt,

Ja, Apple har valget mellem at understøtte den nyeste teknologi og
virkligt få et moderne, slagkraftigt operativsystem , hvilket desværre
efterlader en del macejere med ældre modeller med jernet i postkassen og
at undlade at understøtte ny teknologi for at få alle med, men det
forhindre så den nødvendige forbedring og fornyelse.
--
Jesper.
Email: pinebox [a] myreabox [.] com

http://www.petitiononline.com/warcrime/

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-05-02 06:48

On 8.5.2002 2:34, in article 1fbuexs.jdyifemounykN%email@in.sig, "Jesper"
<email@in.sig> wrote:

> [...]
> at undlade at understøtte ny teknologi for at få alle med, men det
> forhindre så den nødvendige forbedring og fornyelse.

Aha, _nu_ forstår jeg

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-05-02 14:29

Jesper <email@in.sig> wrote:

> [...]
> efterlader en del macejere med ældre modeller med jernet i postkassen og
> at undlade at understøtte ny teknologi for at få alle med

Jeg synes bare, at det at lave et operativsystem, som kræver 32mb ram på
grafikkortet for at få hardware acceleration lyder lidt vildt. Jeg
mener, der er jo kun tale om 2D med lidt skyggevirkning. Det må da også
kunne accelereres med 8mb ram og AGP 2x, som der sidder i min Pismo.

Og at droppe et grafikkort i mølposen, som har siddet i forrige gen. af
TiBook og nuværende iBooks, er da også lige en tand for groft - synes
jeg!

Martin

Fra : Jesper

Dato : 08-05-02 16:51

> [...]

> Og at droppe et grafikkort i mølposen, som har siddet i forrige gen. af
> TiBook og nuværende iBooks, er da også lige en tand for groft - synes

Så vidt jeg forstå er der en del CPU funktioner der flyttes til AGP
kortet for at aflaste CPU.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 08-05-02 17:25

In article <1fbvkvg.1on7cca1otr38gN%email@in.sig>,
email@in.sig (Jesper) wrote:

> Så vidt jeg forstå er der en del CPU funktioner der flyttes til AGP
> kortet for at aflaste CPU.

Uden at vide noget om quartz extreme udover at der bruges OpenGL og
cdermed 3D acceleration kunne jeg også forstille mig at Quartz Extreme
benyttede sig af Hardware T&L - sidstnævnte passer i al fald med hvor
der skilles mht. hvilke grafikkort der er undertøttede.