God Japansk Kogebog?
Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 06-05-02 16:06

Jeg har kredset om diverse japanske kogebøger, men det er endnu ikke lykkes
at finde én som 'hjertet' har sagt ja til... De fleste er mere fotografiske
end kulinariske...

Er der nogen af jer der kender en rigtig god japansk kogebog der ikke blot
foreklare; hvordan man laver sushi og tempura, men som går mere grundigt til
værks? Den må gerne være på engelsk...

Venlig hilsen Bjarke-san

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-05-02 16:57

Bjarke Bundgaard skrev:

> De fleste [japanske kogebøger] er mere fotografiske end kulinariske.

Japansk mad er også meget fotogent, synes jeg.

// Klaus

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 07-05-02 15:32

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Japansk mad er også meget fotogent, synes jeg.

Det synes jeg også. Man skal pokkers SE hvordan maden skæres, tilberedes,
anrettes, serveres, spises osv. - det er ikke kød, kartofler og sauce.

Jeg har endda flere bøger, og alle er oversat fra en japansk originale. En
med "gryderetter" og soba (family food), en generisk, og TO til sushi plus
det løse...
Især dem med sushi er vigtige, men man skal måske være lidt japan-nørd og
blive fascineret over hvordan man skærer en "fugu". Den føste bog er
"handy", den anden er nemlig mere fokuseret på tradition og historie - og
efter nogens mening, min inklusiv, er de lige så vigtige. Sumimasen!

Sandra

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 07-05-02 05:06

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@email.dk> skrev följande i meddelandet...

> Er der nogen af jer der kender en rigtig god japansk kogebog der ikke
> blot foreklare; hvordan man laver sushi og tempura, men som går mere
> grundigt til værks? Den må gerne være på engelsk...

Kender du kogebogen "Mad fra Japan" i serien Gyldendals Kogebøger -
Asiatiske Køkkener. (opskrifter af Takayuki og Walter Wagner)..
Udover de populære klassikere som Sushi, Sashimi, Sukyiaki og Teriyaki
Yakitori, får denne bog følgeskab af mange originale tilberedninger. Fx
kammuslinger m. æbler og svampe, kyllingeruller m. syltede blommer eller
moderne desserter som tomater i brandy og is med grøn te. Bogen har
desuden afsnit om råvarer og køkkenteknik mv.

Kogebogs-serien omfatter bl.a. også bøger om.. Mad fra Thailand og
Vietnam.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Tori no matsukaze & tori to asupara karashi-ae -hay
Kyllingefarsbrød & kylling med asparges

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 08-05-02 22:25

"Kender du kogebogen "Mad fra Japan" i serien Gyldendals Kogebøger -
> Asiatiske Køkkener. (opskrifter af Takayuki og Walter Wagner)..

Hmm... nej ikke af navn. Jeg vil straks undersøge den! Tak!

> [...]
> moderne desserter som tomater i brandy og is med grøn te. Bogen har
> desuden afsnit om råvarer og køkkenteknik mv.>

Fint! Det var lige hvad jeg kunne ønske mig ;)

Tak for hjælpen.

Bjarke Bundgaard