Ang. spritkørsel på cykel
Fra : Michael Jensen

Dato : 06-05-02 10:50

Der var for noget tid siden en del diskussion ang. om man kunne få frakendt
sit kørekort ved at føre cykel i spirituspåvirkert tilstand, og her er
svaret så fra Kolding politi.

----
De har forespurgt om man kan få frakendt sit kørekort til personbil, hvis
man fører cykel i spirituspårvirket tilstand. Det fremgår af færdselslovens
§ 125, at man kan få frakendt førerretten til motordrevent køretøj, hvis man
kører spirituskørsel. Det fremgår af § 53 i samme lov, at spirituskørsel
alene kan foregå i motordrevent køretøj. Det er derfor ikke muligt at få
frakendt førerretten ved at kører spirituspåvirket på cykel.

Man kan dog risikere af få en bøde, hvis man er til fare for trafikken jf.
færdselslovens § 3.

mvh.

Charles B. V. Conrad
politifuldmægtig

Fra : Mythos

Dato : 06-05-02 13:29

"Michael Jensen" <michael@demokratisk[FJERNDETTE]ungdom.dk> skrev i en
meddelelse news:ab5jko$2v4k$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> frakendt førerretten ved at kører spirituspåvirket på cykel.
>
> Man kan dog risikere af få en bøde, hvis man er til fare for trafikken jf.

Enten er loven lavet om, eller også skal ham jeg kender have taget sin gamle
sag op igen, for han mistede sit "pap" på cykel i en herre brandert.

Kim Larsen

Fra : Michael Jensen

Dato : 06-05-02 15:00

"Mythos" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Enten er loven lavet om, eller også skal ham jeg kender have taget sin
gamle
> sag op igen, for han mistede sit "pap" på cykel i en herre brandert.

Jeg ved desværre ikke om loven er lavet om, men det er da muligt. Jeg har
tidligere spurgt om det samme hos Københavns Politi og her har jeg også fået
at vide at det ikke er muligt at få frakendt sig kørekort pga. fremføring af
cykel i spirituspåvirket tilstand.

VH

Michael Jensen

Fra : Claus MC

Dato : 06-05-02 16:59

> [...]
gamle
> sag op igen, for han mistede sit "pap" på cykel i en herre brandert.

Så er det fordi, at han er alkoholiker og dagligt de sidste 3 år har tåget
rundt i en herrebrandert.

/Claus

Fra : Mythos

Dato : 06-05-02 18:28

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gamle
>
> Så er det fordi, at han er alkoholiker og dagligt de sidste 3 år har tåget

Det er det nu ikke, det skete efter en meget hyggelig aften, som endte lidt
trist for hans vedkommende.

Kim Larsen

Fra : Claus MC

Dato : 06-05-02 19:19

> Det er det nu ikke, det skete efter en meget hyggelig aften, som endte
lidt
> trist for hans vedkommende.

Det er en and. Man kan ikke frakendes på noget, der ikke kræver kørekort !
Undtagelsen er, hvis man gentagne gange gær sig uheldigt bemærket hos
landbetjenten, der så "dømmer" ham alkoholiker.

/Claus

Fra : Mythos

Dato : 06-05-02 21:29

> [...]
> Undtagelsen er, hvis man gentagne gange gær sig uheldigt bemærket hos
> landbetjenten, der så "dømmer" ham alkoholiker.

Det var dog utroligt, hvordan kan du kalde noget for en and som jeg har
oplevet ?
Vil du dermed kalde mig en løgner ?

Kim Larsen

Fra : Claus MC

Dato : 06-05-02 22:39

> Vil du dermed kalde mig en løgner ?

Nej, absolut ikke!. Men du kan have misforstået et eller andet.

Et kørekort kan kun inddrages, såfremt man ikke er ædruelig. Og for at blive
"erklæret" ikke-ædruelig skal der meget til.

/Claus

Fra : Mythos

Dato : 07-05-02 05:43

> [...]
blive
> "erklæret" ikke-ædruelig skal der meget til.

Jeg kan da sige så meget, at han stadig cykler og har endnu ikke noget
kørekort, og ja, han var plakat fuld den aften han steg på sin cykel, og at
han har betalt en stor bøde og erstatning på den bil der forulykkede på
grund af ham. Så den er god nok.

Kim Larsen

Fra : Michael Jensen

Dato : 07-05-02 11:26

> [...]
at
> han har betalt en stor bøde og erstatning på den bil der forulykkede på

Men ifølge den lovgivning der er gældene på området, kan han jo ikke
fradømmes kørekortet, men kun idømmes en bøde hvis han er til gene for
trafikken hvilket han jo har været. Hmm.. underlig sag :)

Fra : Mythos

Dato : 07-05-02 16:38

"Michael Jensen" <michael@free[FJERNDETTE]zz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fradømmes kørekortet, men kun idømmes en bøde hvis han er til gene for
> trafikken hvilket han jo har været. Hmm.. underlig sag :)

Det er også derfor jeg skrev tidligere at der må være lavet om på
lovgivningen, eller han har fået en forkert dom.

Kim Larsen