Hvad gør man så :-)
Fra : Jesper Winding

Dato : 04-05-02 09:39

Min mor - den kære sjæl (Hvorfor tror mødre altid man er ved at dø af
sult med det samme de ikke står ved gryderne!) har lige været her med 2 stk
kyllingelår+overlår, og for at lave noget andet end bare smide dem i ovnen
med noget krydderi eller i noget kogende vand, ville jeg lige høre om der
ikke er en der har noget lækkert jeg kan få ud af dem! helst uden at skulle
rende rundt til alle kinesiske markedspladser i europa - jeg har de mest
almindelige kryderier og ting til hjælp (og så ligger føtex rundt om hjørnet

Mvh Jesper Winding

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-05-02 09:52

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> almindelige kryderier og ting til hjælp (og så ligger føtex rundt om hjørnet

Det ville da ikke være dårligt. Jeg ville lave en god gang
farmorkylling. Det var det min farmor altid lavede.

Hvis de er ferske, så kom godt med persille ind under skindet på
dem. Brun lårene i en gryde, helst en støbejernsgryde, ellers smager
det ikke helt rigtigt. Når de er godt brunede kommer du vand ved, så
det passer emd en god skysovs. Hvis du ikke her kommet persille under
skindet, kommer du det i gryden nu. Så lader du det stå et og simre i
så lang tid det nu tager før de er møre. Imens koger du nogle nye
kartofler og laver en agurkesalat af en agurk, 1/2 dl eddike, 1/2 dl
vand, ca. 2 spsk sukker, salt og peber efter smag. Når lårene er møre
tager du dem op, og jævner skyen lidt med mel, og så ringer du efter
mig og siger at maden er klar.

Det er i hvert fald min foretrukne kyllingeret. Du kan også lave
kylling marengo med ris, skriv hvis du vil have en opskrift.

Hilsen Trine

http://usenet.dk

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 04-05-02 09:59

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> rende rundt til alle kinesiske markedspladser i europa - jeg har de mest
> almindelige kryderier og ting til hjælp (og så ligger føtex rundt om

En af mine favoritter med overlår og lår er at stege dem hurtig sprøde på en
pande. Tilsæt en hakket chili eller to, citronsaft, et hakket bundt frisk
koriander og en dåse kokosmælk. Hvis du har en sauterpande, så brug den,
ellers flyt det over i en gryde. Lad simre i en 35 minutter under låg og
server med ris og brød. Det er selvfølgelig lettere eksotisk, specielt
korianderen er du nok nødt til at gå til din lokale tyrker-grønthandel
efter, med mindre din Føtex er meget velassorteret, resten har de.

Carsten Sørensen

Fra : Henrik

Dato : 04-05-02 10:48

Min favorit er meget enkel, men kræver lidt håndarbejde:
Udben over-underlåret (hvis der sidder en stump ryg på brækkes det af) ved
at lægge et snit på indersiden af låret midt på knoglen i langsgående
retning, og puds kødet af knoglen i et stykke uden at beskadige skindet.
Kødsiden ser lidt flosset ud, men det er ok!

Læg fileten med skindsiden opad (lettest i en pande der kan gå i ovnen) og
brun kun kødsiden ved høj varme i et par minutter, kom salt og lidt olie på
skindsiden...og sæt så panden (eller et fad med stykkerne, og gerne med
estragon eller andre krydderurter under kødet) under grillen længst nede i
ovnen, og grill til skindet er sprødt og boblet op......under opsyn, for som
bekendt går det pludselig stærkt under grillen....og de skal ikke være
sorte!

Der kan ikke laves en mere mør og saftig udgave, der tilmed har sprødt
skind...og tilberedningstiden er kun ca 15-20 min.

Og det er bare super godt..måske bedre end det lyder....prøv det!

Over-underlår med rygstykke kan ind i mellem købes ferske med 4½kg for ca
60,-....køb kassen, udben de ca 15 lår, drik et glas vin til, og kog suppe
på benene; frys filetterne der ikke skal spises umiddelbart. De er hurtige
at tø og tilberede, og det er billigt og godt!

Det er lettere at udbene overlår end over-underlår i et stykke, så prøv evt.
overlår først, hvis du er usikker på udbeningen.

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 04-05-02 12:09

> [...]

> rende rundt til alle kinesiske markedspladser i europa - jeg har de mest
> almindelige kryderier og ting til hjælp (og så ligger føtex rundt om

Hej Jesper,
er du til peberfrugter, smager det også lækkert, hvis du først svitser løg,
hvidløg og en masse peberfrugter (for det rent visuelles skyld: helst kun
røde, gule eller orange; grønne blandet i giver en grumset farve!), krydrer
med salt, peber og paprika, lægger kyllingen ovenpå, hælder en smule vand
ved, lægger låg på og lader det simre en times tid (Jeg bruger sauterpande).
Når kyllingen er færdig, pilles kødet fra og sovsen blendes, hvorefter
kyllingekød + evt. friske champignons kommes i. Server med ris, flute og en
god salat og du har en hitter

/ Kristina