Hvad er en Trøffel?
Fra : Peter

Dato : 03-05-02 19:18

Hej

Min kæreste siger, at det, vi (Sjælland) kalder for en romkugle hedder en
trøffel på jysk.

De kender slet ikke udtrykket "romkugle".

Jeg har da hørt om trøfler, men ved bare ikke hvad det er.

Hvad er det på dansk?

Hilsen Peter

Fra : jesper

Dato : 03-05-02 19:35

"Peter" <no_spam@no.where> skrev i en meddelelse
> Hej
> Min kæreste siger, at det, vi (Sjælland) kalder for en romkugle hedder en
> trøffel på jysk.

Din kæreste er belært: http://home.worldonline.dk/jesniel/romandet.htm

Linket er hapset fra tråden om romkugler længere nede.

Jesper

Fra : Jesper Winding

Dato : 03-05-02 20:14

> [...]
> trøffel på jysk.
>
> De kender slet ikke udtrykket "romkugle".
>
> Jeg har da hørt om trøfler, men ved bare ikke hvad det er.

Ifølge min bror (som er konditormester) er forskellen romessensen, der er
ikke romessens i en trøffel - ellers er massen den samme.

Mvh Jesper Winding

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-05-02 13:37

[Peter | Fri, 3 May 2002 20:18:27 +0200]

>Min kæreste siger, at det, vi (Sjælland) kalder for en romkugle hedder en
>trøffel på jysk.

Hvor er det ærgeligt...

Altså det, at dette umiskendelige raffinerede produkt som en ordentlig
chokoladetrøffel (massere af kvallitetetschokolade, lidt
piskefløde/spiritus) deler navn med et produkt primært lavet af
kamuflerede affaldskager m.m.

Misforstå mig ikke, jeg sætter pris på romkugler/kakaokugler/kokoskugler
etc. og ville spise dem i mængder hvis jeg ikke var på kur, men at lade
dem tage navn og angle efter kvallitet fra den gode chokoladetrøffel, er
sgu' da synd!

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 05-05-02 05:06

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev följande i meddelandet...
> [...]
> chokoladetrøffel (massere af kvallitetetschokolade, lidt
> piskefløde/spiritus) deler navn med et produkt primært lavet af

Godt du fik slået det fast, - René!

- Rigtig chokoladetrøffel-masse består af piskefløde der koges op og
derefter tilsættes fintskåret overtrækschokolade. Eller også som mange
konditorer gør i dag.., smeltet overtrækschokolade, som derefter blandes
varsomt med piskefløde som er pisket til flødeskum.., - den sidste
variant skal man være ret øvet.

Det er synd at jyder altid skal kalde tingene for noget andet end det
det er, - en romkugle er en Romkugle.. Basta!, -og ikke en Trøffel.
Det er en grov fornærmelse at kalde en romkugle for trøffel!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

»Min hele Betragtning af Danmark gjør mit Liv uhyggeligt her; der er
noget Uhyggeligt i, at vide og være forvisset om et Lands Undergang,
medens Alle juble ved Tanken om en mageløs Fremtid.«
-Søren Kierkegaard

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-05-02 06:44

Peter W. Bosse skrev:

> Det er en grov fornærmelse at kalde en romkugle for trøffel!

De mørke romkugler kan ellers godt minde om en trøffel (svampen)
i udseende.

Men apropos trøffel og søde sager, hvordan laver man så ganache?

// Klaus

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-05-02 15:43

[Klaus Alexander Seistrup | Sun, 5 May 2002 07:43:58 +0200]

>De mørke romkugler kan ellers godt minde om en trøffel (svampen)
>i udseende.

Især hvis de er rullet i kakao; godt argument.

>Men apropos trøffel og søde sager, hvordan laver man så ganache?

Easy, en god ganache der har fået lov til at blive kold, og derefter har
fået en ganske tyndt chokoladeovertrækslad, er en ægte chokoladetrøffel.

Her min opskrift - der starter med at lave en ganache og udvikler den
til en chokoladetrøffel.

250 gram mørk chokolade, f.eks. Manjari, hakkes fint og kommes i en skål
med rund bund. 2 dl. god piskefløde gives et opkog sammen med evt.
smagsgiver (*) og hældes derefter over det hakkede chokolade der hviler
i ca. 15 sekunder.

Langsomt emulgeres der ved at der forsigtigt, i små bevægelser, piskes i
overfladen i midten af skålen til chokoladen begynder at tage imod,
hvorefter bevægelserne stille udvides til at i løbet af 1-2 minutter at
omhandle hele massen.

Du har nu en ganache

30 gram blødgjort smør tilsættes og det hele vendes sammen til det er
godt blandet, hældes i en form foret med plasticfilm og hviler køligt i
ca. 24 timer.

Herefter skæres det i terninger der kan overtrækkes tyndt med chokolade,
rulles til kugler og vendes i kakao, knust chokolade, nødder etc., men
den kan smagsmæssigt også hvile i sig selv.

*) Smagsgiver, evt. én af nedenstående:
2 cl. Orangelikør
3 cl. Kaffelikør
4 cl. Rom/Cognac/Whisky
2 spsk. rørsukker og 1 kvist frisk Rosmarin (fjernes efter kogning)
4 god kraftig honning.

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-05-02 17:42

René Hjorth skrev:

> Især hvis de er rullet i kakao; godt argument.

Eller chokoladekrymmel.

> Her min opskrift - der starter med at lave en ganache og udvikler
> den til en chokoladetrøffel.

Tak, det lyder lækkert - og [forholdsvis] nemt at gå til.

Har du nogensinde prøvet at lave ganache med chili (jeg har ikke,
men har lyst til at prøve)?

// Klaus

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-05-02 21:29

[Klaus Alexander Seistrup | Sun, 5 May 2002 18:42:22 +0200]

>Har du nogensinde prøvet at lave ganache med chili (jeg har ikke,
>men har lyst til at prøve)?

Nej, jeg synes at chokolade/chili er en "popsmart" smag, jeg mener at
hver for sig er det for suveren smage - chili kan give sødme & frugt et
spændende kick, men det er synd for chokoladen... (synes jeg).

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-05-02 05:18

René Hjorth skrev:

> [...]
> at hver for sig er det for suveren smage - chili kan give sødme &
> frugt et spændende kick, men det er synd for chokoladen... (synes

(Og det har du lov til.

Jeg spørger fordi jeg selv en dag fandt på at komme et par dråber
Tabasco i den varme kakao - og det smagte godt, synes jeg - og fordi
vi tidligere har haft kalkun i chokoladesovs, eller hvad det nu var,
op at vende her i gruppen.

Jeg kan godt se det elegante ved at holde sig til chokolade i
ganachen, men er samtidig nysgerrig efter at prøve med lidt chili.

Men nu du osse nævner frugt, så kan jeg anbefale friske mangostykker
hvorpå er drysset en smule stødt chili blandet med salt. Jeg lærte
det af en somalisk familie fra Bajun-stammen, som fortalte at det er
deres normale måde at spise mango på.

// Klaus

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 10-06-02 15:12

popsmart eller ej, så er det vist _gammel_ tradition fra (syd)amerika.. en
varm kakaodrik, som blev tilberedt med bl.a. chili.

Mexikanerne kommer jo også chokolade i nogle af deres saucer, Mole Poblano
bl.a.

K.

Fra : Poul Andersen

Dato : 05-05-02 08:35

> Det er synd at jyder altid skal kalde tingene for noget andet end det
> det er, -

> Mvh.
> Peter W. Bosse

Hovsa,- det var vist en grov generalisering af jyderne, som absolut
ikke har noget på sig, se blot disse eksempler

Sjælland = Djævleøen
Sjællænder=Kjøvenhavner

Venligst
Poul

"Et liv uden humor er som en lang landevej uden kroer"

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 06-05-02 07:39

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i meddelandet...

> [...]
> konditorer gør i dag.., smeltet overtrækschokolade, som derefter
> blandes varsomt med piskefløde som er pisket til flødeskum.., - den

Apropos al den snak om rigtig chokoladetrøffel, så er her et par nemme
og præcise opskrifter for de interesserede..

Grundmasse:
1 dl piskefløde
4 dl hvide eller mørke chokoladepastiller
evt. farve- og smagsstoffer
-
en tynd plasticsprøjtepose
evt. små papir- eller folieforme

1. Hæld piskefløden i en 2 liters rustfri gryde, sæt gryden på
kogepladen, skru op for varmen og fjern gryden fra kogepladen, lige
inden fløden koger - den må *ikke* koge.
2. Sæt gryden på en varmebrik, hæld lidt af chokoladen ned i den varme
piskefløde og rør med cirkelbevægelser med en grydeskraber, mens resten
af chokoladen gradvis kommes i.
3-4. Når al chokoladen er tilsat og helt smeltet, tilsættes evt. farve-
og smagstoffer. Chokoladetrøflen kan dog godt bruges uden.
5. Hæld den færdige trøffelmasse ned i en tynd plasticsprøjtepose, der
står klar i et litermål eller en høj kande.
6. Tag den fyldte sprøjtepose op, pres trøffelmassen ned i spidsen og
slå en knude øverst på posen.

Klip et meget lille hul i sprøjteposens spids og sprøjt forsigtigt lidt
trøffelmasse i små papir- eller folieforme.
Trøffelmassen er også velegnet som fyld i fyldte chokolader, men den
færdige chokolade må *ikke opbevares* i køleskabet.
Sæt chokoladen i køleskabet nogle timer, så den kan stivne. Trøflerne
opbevares tørt og køligt i en tætsluttende beholder, og holdbarheden er
ca. 3-4 uger.

Her er et par eksempler på forskellige slags trøfler..
* Flavour = ekstrakt

Ananas-trøffel
1 portion hvid trøffelgrundmasse + 0,2 ml gul farve + 2 ml ananasflavour

Baileys Cream-trøffel
1 portion hvid trøffelgrundmasse + 2 ml Baileys Cream-flavour

Hindbær-trøffel
1 portion mørk trøffelgrundmasse + 7 ml hindbærflavour

Ingefær-trøffel
1 portion mørk trøffelgrundmasse + 4 ml ingefærflavour

Kirsebær-trøffel
1 portion hvid trøffelgrundmasse 1 ml rød farve + 0,75 kirsebærflavour

Kokos-trøffel
1 portion mørk trøffelgrundmasse + 1 ml kokosflavour

Mocca-trøffel
1 portion mørk trøffelgrundmasse + 8 ml moccaflavour

Orange-trøffel
1 portion mørk trøffelgrundmasse + 1,5 ml appelsinolie

Rom Caribia-trøffel
1 portion hvid trøffelgrundmasse + 1 ml brun farve + 2,5 ml Rum
Caribia-flavour

Sydhavs-trøffel
1 portion hvid trøffelgrundmasse + 1 ml grøn farve + 2 ml sydhavsflavour

Alle tiders slik! -for slikmunde..

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-05-02 08:10

Peter W. Bosse skrev:

> Apropos al den snak om rigtig chokoladetrøffel, så er her et
> par nemme og præcise opskrifter for de interesserede.

Tak for det.

// Klaus

Fra : B.Ikkala

Dato : 06-05-02 10:49

Sun, 5 May 2002, "Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk>

>Det er synd at jyder altid skal kalde tingene for noget andet end det
>det er, - en romkugle er en Romkugle.. Basta!, -og ikke en Trøffel.

Uha ... det var da en generalisering, der ville noget ! Jeg tror ikke
du vil ha' at vi skal komme ind på hvad jyder generelt mener om
kjøwenhavnere der generaliserer

Så er det vel også /trælst/ at vi kalder krebinetter for karbonader og
Irma hedder Kvickly ?

Jeg er født i VestJylland, opvokset i SydJylland og bor nu i
ØstJylland og jeg har aldrig spist/bestilt en trøffel - men derimod
købt mange rom-kugler ... såeh deeet

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-05-02 11:27

B.Ikkala skrev:

> Jeg er født i VestJylland, opvokset i SydJylland og bor nu i
> ØstJylland og jeg har aldrig spist/bestilt en trøffel - men
> derimod købt mange rom-kugler ... såeh deeet

Se Dansk Romkugleservices fine kort over hvad man siger hvor:

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 06-05-02 13:46

"B.Ikkala" <bkkl02@fabel.dk> wrote in message
> Sun, 5 May 2002, "Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk>

> Så er det vel også /trælst/ at vi kalder krebinetter for karbonader og
> Irma hedder Kvickly ?

Jeg kan afsløre at der findes trøfler OG romkugler i Herning, så NOGEN har
opdaget at de er to forskellige ting.

Måske stammer konditori Trianon fra København?
OK - de har også hjemmelavede trøfler og fyldte chokolader, ikke noget at
besvime for, men bedre end Marabou fra OBS i HerningCentret...

Sandra, import-københavner
PS der er pt udsalg i Magasin på deres trøfler!!!