At kompilere Lame i OS X
Fra : Jonas Voss

Dato : 02-05-02 16:31

Så er jeg her med flere Lame spørgsmål, frisk fra fad. Selv om
Reippuert var så flink at finde en prekompileret version af Lame for
mig, så kunne jeg ikke nære mig. Installerede Dev. tools, hentede
sovsen til Lame 3.92, skrev

% ./configure

men allerede her er der problemer:

> Could not run GTK test program, checking why...
> The test program failed to compile or link.
> See the file config.log for the exact error that occured.
> This usually means GTK was incorrectly installed
> or that you have moved GTK since it was installed.
> In the latter case, you may want to edit the gtk-config script: gtk-config

Nuvel, som *nix-novice forstår jeg intet af det der står i config.log,
og jeg ved ikke hvad GTK er for et program.

Er den en venlig *nix-sjæl der kan kaste noget lys på sagen?

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-05-02 16:55

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> [...]
> og jeg ved ikke hvad GTK er for et program.
>
> Er den en venlig *nix-sjæl der kan kaste noget lys på sagen?

Prøv med:
../configure --disable-gtktest

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-05-02 19:33

In article <m3d6wea6jk.fsf@ted.gen-v.net>, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Prøv med:
> ./configure --disable-gtktest

Yips, det hjalp, ingen fejlmeddelelser fra gtk-test programmet, men så
stødte jeg naturligvis ind i et rettighedsproblem som blev afhjulpet at
skrive:

sudo make install

Er det en tommelfingerregel at man skal logge ind som sudo for at
kompilere sovs i *nix-miljø?

Nu kører Lame 3.92 deruda -- majt, majt fint. Tak for hjælpen.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-05-02 19:55

In article <020520022033091898%spamthis@verture.net>,
Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Er det en tommelfingerregel at man skal logge ind som sudo for at
> kompilere sovs i *nix-miljø?

Ikke for at konfigurere eller kompilerer, men du skal bruge sudo (eller
være root) for at kunne installere uden for din egen home mappe (~/).
Jeg vil tro at lame som standart installeres i /usr eller /usr/local,
derfor

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-05-02 20:46

In article <n22saa.6j.ln@g4.reippuert.dk>, Morten Reippuert
<spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> være root) for at kunne installere uden for din egen home mappe (~/).
> Jeg vil tro at lame som standart installeres i /usr eller /usr/local,

Naturligvis ;)

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-05-02 08:21

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> sudo make install
>
> Er det en tommelfingerregel at man skal logge ind som sudo for at
> kompilere sovs i *nix-miljø?

Nej. Når du ikke skriver et --prefix=wherever til configure, vil den
smide det i /usr/local, og der har du som privatperson ikke
skriverettigheder til. Det får man med sudo.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-02 18:11

Jonas Voss <spamthis@verture.net> writes:

> Nuvel, som *nix-novice forstår jeg intet af det der står i config.log,
> og jeg ved ikke hvad GTK er for et program.

Gnome Tool Kit. Installeres via Fink. Forvent at den skal bruge et
par timer på sagen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-05-02 19:12

In article <kkznzio4po.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Gnome Tool Kit. Installeres via Fink. Forvent at den skal bruge et
> par timer på sagen.

Kun hvis man vil fink kompilere.

GTK ligger også som binær .deb pakke og kan installeres med apt-get og
dselect - dvs det er blot et spørgsmål om at downlode pakkerne, pakke
dem ud og konfigurere dem, hvilket klares af et af de to ovenstående
programmer.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-05-02 19:19

In article <kkznzio4po.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Gnome Tool Kit. Installeres via Fink. Forvent at den skal bruge et
> par timer på sagen.

Kun hvis man vil lade fink hente kildekoden og kompilere den.