OS X og modem problemer
Fra : Per Andersen

Dato : 01-05-02 20:19

Jeg forsøger at gå over til OS X men har lidt problemer. Nu viser det sig at
mit ISDN modem - Lasat Speed ll - ikke fungere med OS X. Lasat er i
mellemtiden overtaget af Eicom som siger at de ikke har og heller ikke vil
lave et update til OS X. Jeg har brokket mig, men det hjælper jo ikke. Er
der nogen der har en løsning på det? Eller skal jeg ud og købe nyt? Modemet
er kun lige en år gammelt!!!
På forhånd tak
Hilsen
Per Andersen

Fra : N/A

Dato : 02-05-02 14:52

Fra : Per Andersen

Dato : 02-05-02 14:52

> Kan du være mere præcis. Hvilket modemscript bruger du under OS 9 og har
> du prøvet det med OS X?

Modem scriptet hedder bare Lasat speed ll og ligger i mapper modem scripts.
Jeg har forsøgt at få det til at fungere under OS X. Det går ikke. Men det
er måske ikke kun scriptet, men også softwaret. Ingen af delene bliver lavet
Hilsen Per Andersen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 02-05-02 15:45

> [...]
> er måske ikke kun scriptet, men også softwaret. Ingen af delene bliver lavet

Hvad for software bruger du under Mac OS 9 som ikke er lavet til X?
Ligger modemscriptet i "Library/Modem Scripts" og har du valgt det i
netværks kontrolpanelet under modem? Hvordan reagere "Internet Connect"?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Per Andersen

Dato : 03-05-02 15:04

> Hvad for software bruger du under Mac OS 9 som ikke er lavet til X?
> Ligger modemscriptet i "Library/Modem Scripts" og har du valgt det i
> netværks kontrolpanelet under modem? Hvordan reagere "Internet Connect"?

Hej Michael

Du havde ret i din formodning: scriptet var havnet forkert! Og nu fungere
det faktisk!!!
Men 2 ny problemer er dukket op:

Starter jeg outlook express 5 under OS X kkan den ikke få forbindelse til
nettet selv om forbindelsen står. Hvad gør jeg?

Og i denne process er der åbenbart sket noget med det interne modem. Det
ikke til at finde i netværksinstillinger. Og booter jeg fra classic og
forsøger at starte en forbindelse til nettet får jeg at vide at modemet ikke
svare korrekt. Kan der være sket noget med det? Jeg behøver det til at faxe
med da FAXstf ikke fungere med et ISDN modem.
Er der nogen der kan klare den!

Hilsen
Per Andersen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 03-05-02 16:28

> [...]

> Og i denne process er der åbenbart sket noget med det interne modem. Det
> ikke til at finde i netværksinstillinger.

Har du fået slået "internet modem" fra i Vis->Aktive netværksporte?

> Og booter jeg fra classic og
> forsøger at starte en forbindelse til nettet får jeg at vide at modemet ikke
> svare korrekt.

Du skal vel ikke på nettet for at faxe. Jeg kender i FAXstf, men jeg vil
tro at du vælger modemet i dets opsætning.

> Kan der være sket noget med det? Jeg behøver det til at faxe
> med da FAXstf ikke fungere med et ISDN modem.
> Er der nogen der kan klare den!

Har du husket at kopiere modem scriptet til ISDN modemet eller har du
flyttet det, så Mac OS 9 ikke kan finde det?

I Mac OS X skal det interne modem og det eksterne ISDN modem skal begge
være aktiveret og være sat op med hver deres modem script. Jeg tror du
roder lidt rundt i Mac OS X's netværks topologi.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Per Andersen

Dato : 04-05-02 07:42

Hej Michael

> Har du fået slået "internet modem" fra i Vis->Aktive netværksporte?

Nej der kommer den ikke til syne,

> [...]
>
> Har du husket at kopiere modem scriptet til ISDN modemet eller har du
> flyttet det, så Mac OS 9 ikke kan finde det?

Med ISDN modemet er det nu klart: scriptet lå forkert. Det fandt jeg ud af
efter din oplysning. Det fungere.

> I Mac OS X skal det interne modem og det eksterne ISDN modem skal begge
> være aktiveret og være sat op med hver deres modem script. Jeg tror du
> roder lidt rundt i Mac OS X's netværks topologi.

Jeg synes nu ikke jeg roder. Sagen er helt enkel:
- efter installation af OS X er det interne modem forsvundet; Det der ikke
synligt under "aktive netværksporte", der kan jeg kun finde ISDN-modemet og
ethernet. Booter jeg fra classic og søger kontakt med modemet gennem Remote
Access som jeg plejer, få jeg beskeden: modemet svare ikke korrekt.... Den
besked har jeg aldrig fået før.
- ISDN-modemet fungere nu - efter dine oplysninger.
Men jeg behøver også det interne modem!
Hvor er det blevet af? hvordan får jeg gang i det igen?

Hilsen Per Andersen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-05-02 10:05

> [...]

> Men jeg behøver også det interne modem!
> Hvor er det blevet af? hvordan får jeg gang i det igen?

Hvilken maskine og OS versioner har du?

Jeg er ganske enkelt helt blank - Måske andre kan give et input her.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Per Andersen

Dato : 05-05-02 15:11

> Von: mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen)
> Newsgroups: dk.edb.mac
> Datum: Sat, 4 May 2002 11:04:37 +0200
> Betreff: Re: OS X og modem problemer

Hej Michael

> Hvilken maskine og OS versioner har du?

Jeg har en iMac/400 og har hidtil kørt 9.2.2 og forsøge som sagt at komme i
gang med OS X.

Hilsen Per