Programstart åbner 2 programmer
Fra : Storm

Dato : 01-05-02 20:06

På mit job kører vi med key-server versioner af vores programmer.
For at kunne arbejde hjemme, har jeg også programmerne i en
ikke-server-version.
Når jeg åbner et hvilket som helst program fra Office-pakken, både
hjemme og på arbejde, åbner begge versioner samtidigt, altså både
key-server versionen og ikke-versionen.
Det er min opfattelse at programmerne ikke kan lide det og at det er
derfor de ofte går døde (altså Office-programmerne).

Jeg taler om OS 9.2.2. og det er også galt, når jeg åbner direkte på
programikonet.

Er der nogen der kan forestille sig hvordan jeg løser det?

Jeg kunne måske ligge ikke key-server-versionerne på et disk-image som
jeg mountede når jeg hjemme, men mine øvrige programmer har ikke det
problem.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 20:11

In article <1fbivo0.1gth5d6etyi68N%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Er der nogen der kan forestille sig hvordan jeg løser det?

Hvori består det smarte at have begge versioner (man kunne måske fjerne
key-server versionen)?

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 01-05-02 20:30

In article <newsspam4-795C7A.21111001052002@dtext.news.tele.dk>,

> Hvori består det smarte at have begge versioner (man kunne måske fjerne
> key-server versionen)?

Ja, godt spørgsmål. Normalt bruger man KeyServer til at kontrollere
brugen af programmer, forhindre piratkopiering og udnytte et begrænset
antal licenser på flere maskiner.

KeyServer kan også bruges til at give en bruger lov til at tage et
program væk fra netværket i en periode (som KS-admin. bestemmer).

På arbejdet bruger vi KS hårdt, men ikke på bærbare, da 70% af brugerne
aldrig (sic!) ville kunne lære at køre KeyCheckout før de fjerner deres
maskine fra netværket.

Det lyder som om den der har installeret KS på Ninas arbejdsplads ikke
er helt klar over, hvad systemet skal bruges til.

Thomas Tvegaard

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 20:31

In article <tvegaard-DDD714.21295201052002@sunsite.dk>,
Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Det lyder som om den der har installeret KS på Ninas arbejdsplads ikke
> er helt klar over, hvad systemet skal bruges til.

Gad vide om det er den samme person der fjernede visse ting fra hendes
systemmappe?

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 01-05-02 20:35

In article <newsspam4-10B05F.21311101052002@dtext.news.tele.dk>,

> Gad vide om det er den samme person der fjernede visse ting fra hendes
> systemmappe?

Med de symptomer? Ikke usandsynligt.

Thomas Tvegaard

Fra : Storm

Dato : 01-05-02 21:34

> [...]
>
> KeyServer kan også bruges til at give en bruger lov til at tage et
> program væk fra netværket i en periode (som KS-admin. bestemmer).

Jeg forestillede mig også, at det til enhver tid afspejlede at man kun
brugte det tilladte antal licenser på jobbet, og at hvis jeg ikke bruger
KeyServer versioner på jobbet vil min brugerlicens kollidere med en
kollegas?

> [...]
>
> Det lyder som om den der har installeret KS på Ninas arbejdsplads ikke
> er helt klar over, hvad systemet skal bruges til.

Diplomatisk svarer jeg: Jeg tror metoden er, at lave en maskinopsætning
der fungerer og så kopiere ud til alle maskiner, og det lyder da
fornuftigt og rigtigt - ikke? Hvis der så er specielle forhold som
f.eks. bærbare - laves ad hoc løsning for dét behov oveni
standardinstallationen.

Du kan jo sagtens sige, at det ikke er mit problem. Men sådan føler jeg
det altså. Og jeg synes det er lækkert at kunne løse de problemer jeg
har selv.

Jeg er heller ikke god til at lappe cykler. Men det er altså mit
problem, hvis jeg står 14 km fra hjemmet med en bærbar i cykeltasken og
er punkteret

Vil I mene jeg bare kunne drøne KeyServer program-filerne ud i
Programmapperne?
(Nej - nej - det gør jeg ikke uden grønt lys fra de højere magter).

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 01-05-02 22:24

In article <1fbizim.1fb81791ud1qjN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Vil I mene jeg bare kunne drøne KeyServer program-filerne ud i
> Programmapperne?
> (Nej - nej - det gør jeg ikke uden grønt lys fra de højere magter).

Hvis du har de ukeyede programfiler, er der ingen grund til at beholde
de keyede. Så må du se om "de højere magter" pipper noget om licenser og
den slags.

Mht. hvis problem det er, så vil jeg til enhver tid hævde, at den der
indfører et system, som påvirker brugerne, også må sørge for at afhjælpe
alle problemer, som systemet måtte medføre for brugerne. Det er ikke
meget en alm. bruger kan gøre ved fx KeyServer på klientsiden, hvis det
ikke fungerer ordentligt. Derfor er KeyServer-admin (og evt. co-admins),
der sidder med ansvaret. Jvf. at jeg har valgt at sige, at vi ikke
bruger KeyServer ifm. bærbare, da der både er nogle tekniske forhold og
i særdeleshed nogle brugerting, der taler imod. I stedet bliver der købt
de relevante ekstra licenser til de bærbare. Dyrere ja, men voldsomt
tidsbesparende.

Sådan siger han - med den skinnende glorie - hvor KeyServer fungerer
rigtigt godt med både Mac'er og PC'er... vel at mærke alle stationære

Thomas Tvegaard

Fra : Storm

Dato : 03-05-02 08:53

> Hvis du har de ukeyede programfiler, er der ingen grund til at beholde
> de keyede. Så må du se om "de højere magter" pipper noget om licenser og
> den slags.

Det lyder som en let og brugervenlig løsning. Om glorien falder ned over
øjnene kan jeg ikke rigtigt gennemskue.

> [...]

> Sådan siger han - med den skinnende glorie - hvor KeyServer fungerer
> rigtigt godt med både Mac'er og PC'er... vel at mærke alle stationære

Det må vist være i Jylland du slår dine folder.
Hvilken baggrund har du - er du sådan en kvik selvlært eller skal man
simpelthen være uddannet plastingeniør for at køre dens slags med høj
glorieføring?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 03-05-02 08:58

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Det lyder som en let og brugervenlig løsning. Om glorien falder ned over
> øjnene kan jeg ikke rigtigt gennemskue.

Nååå - det har jeg jo prøvet men det går ikke - id-konflikt. Så glorien
er måske faldet helt ned om hofterne?
Det er kun med Microsoft jeg har problemerne. Med øvrige programmer,
hvis opsætning m.h.t. KeyServer er den samme har jeg ikke problemer.

Nu fortsætter jeg med at kyle ikke KeyServer program-fil ud når jeg er
på job og omvendt derhjemme.
Mon der fandtes en automatisk måde at klare det på?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-05-02 11:24

In article <1fblpx0.1vp1ebs1e3k4xsN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> [...]
> Hvilken baggrund har du - er du sådan en kvik selvlært eller skal man
> simpelthen være uddannet plastingeniør for at køre dens slags med høj

Jylland? Ikke med den trafik, der udenfor vinduet her.
Er - uha kigger sig til begge sider: jo, der ER fri bane - DJØF'er
(økonomi) med mange års pratisk erfaring. Men jeg har da rodet med lidt
plastic padding en gang i mellem

Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 22:23

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Jeg er heller ikke god til at lappe cykler. Men det er altså mit
> problem, hvis jeg står 14 km fra hjemmet med en bærbar i cykeltasken og
> er punkteret

send mig en mail - så skal jeg nok komme forbi og lappe den, mod du
overdrager mig den bærbare

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 22:28

In article <4cmpaa.0g1.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> send mig en mail - så skal jeg nok komme forbi og lappe den, mod du
> overdrager mig den bærbare

*Det* kalder jeg et frækt forslag.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-05-02 00:31

In article <newsspam4-378B35.23281901052002@dtext.news.tele.dk>,

> *Det* kalder jeg et frækt forslag.

bærbare - ikke bare

Fra : Michael Holm

Dato : 02-05-02 08:17

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> bærbare - ikke bare

kan nina bare grisen ?
--
Michael
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : Storm

Dato : 03-05-02 08:47

> send mig en mail - så skal jeg nok komme forbi og lappe den, mod du
> overdrager mig den bærbare

Aftalt - det kunne være at den bærbare havde godt af et ophold på
svagbørnskoloni!

Nu har jeg lige fået punktérfridæk

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-05-02 12:07

In article <1fblpfy.ndcpl48355boN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Aftalt - det kunne være at den bærbare havde godt af et ophold på
> svagbørnskoloni!

pdisk!

> Nu har jeg lige fået punktérfridæk

øv <gnæk, gnæk sålænge de har et luftkammer kan de punktere>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 01-05-02 20:49

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> [...]
> programikonet.
>
> Er der nogen der kan forestille sig hvordan jeg løser det?

For også lige at prøve med noget, der minder om et svar - nå nej
alligevel ikke

Jeg har ikke set disse problemer med KeyServer. Jeg administrer KS 5.0
(kører nu 5.2), men har ikke konstateret problemer. Kan fint starte et
keyed program og det samme u-keyed hver for sig uden problemer. Jeg ved
ikke med ældre versioner, om de kan have problemer

Sassafras som udvikler KeyServer har en *meget* imødekommende support.
Bed din KS-ansvarlige om at finde ud af, hvad problemet kan skyldes. Det
burde ikke være dit problem!

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-02 04:04

Hej Nina

Storm wrote:

> Når jeg åbner et hvilket som helst program fra Office-pakken, både
> hjemme og på arbejde, åbner begge versioner samtidigt, altså både
> key-server versionen og ikke-versionen.

I princippet er både serverver. af MSO og singlebrugerver. identiske, men
i serverudg. ligger der bl.a. nogle koblinger/links, der gør, at flere
kan bruge samme programpakke samtidig.

Har du både serverver. og den alm. ver. liggende på din HD? (svjh. bruger
du en bærbar?). Det burde være nok med, at du har serverudg. installeret,
men hvis det er et spørgsmål om licens osv., så burde du slet ikke have
serverver. på din computer, - men kun din egen alm. MSO + en henvisning
til serverver., der aktiveres, når du kobler dig til netværket.

> Det er min opfattelse at programmerne ikke kan lide det og at det er
> derfor de ofte går døde (altså Office-programmerne).

Jeg har ikke haft problemet, selvom jeg har haft 2 forskellige
opsætninger af MSO2001 på hver sin disk på 2 af mine G3'ere. Det er altid
kun den ene, der åbner, og primært kun den på den aktuelle startdisk. Men
årsagen til at fx. Word og Excel ofte går ned kan meget vel være
'dobbelt' åbningen af programmet, da de jo så bruger en masse RAM hver
især, og begge programmer er nogle grådige RAM-ædere.

> Jeg taler om OS 9.2.2. og det er også galt, når jeg åbner direkte på
> programikonet.
>
> Er der nogen der kan forestille sig hvordan jeg løser det?

Prøv at gå ind i mappen 'Indstillinger' og slet de to filer 'PPC
Registration Database' og 'Registration Database'. Slet også 'Finder'
indst., 'Mac OS indst.' og 'System Resource indst.'. Genstart og genopbyg
skrivebordet med COM+ALT holdt nede indtil dialogen om genopbygning
kommer.

> Jeg kunne måske ligge ikke key-server-versionerne på et disk-image som
> jeg mountede når jeg hjemme, men mine øvrige programmer har ikke det
> problem.

Af erfaring kan jeg godt sige dig, at det ikke er særlig godt at køre MSO
fra et image. Jeg har javet mange 'sjove' tricks' for at blokere totalt
for MSO, fordi især Word og Entourage + MSIE har haft nogle tendenser til
at åbne, hvor jetg ikke ønskede, at de skulle åbne, - bl.a. også det med
et image. Tit er det så sket, at jeg får en eller anden meddelelse om, at
den eller den fil mangler i systemet for at MSO kan aktiveres, - oftest
er det 'Microsoft Components Library' der mangler, selvom den er
tilstede, og det får mig til at tro, at image filen 'skærmer' så
effektivt af, at der ikke kan skabes adgang til systemmappen fra det
mountede image.

En anden idé kunne måske være at slette serverver. fuldstændig fra din
HD, og når du så kommer på arbejde bede om at få opdateret til serverver.
på din egen ver.. I det tilfælde vil det være din egen 'MSofficeID'*),
der registreres som indehaver af licens, og det vil være dit eget
serienr., der vil blive brugt. Og jeg mener faktisk, at det er lovligt at
gøre det på den måde, da du jo har licens ID og nr..

*) 'MSofficeID' er en usynlig reg. fil, der ligger i roden af din
Microsoft Office mappe, og den _skal_ væære dér, ellers skal du indtaste
keycode og reg.nr. hver gnag du starter MSO op.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 02-05-02 07:33

In article <3CD0AC7D.442ABD6B@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> serverver. på din computer, - men kun din egen alm. MSO + en henvisning
> til serverver., der aktiveres, når du kobler dig til netværket.

Kunne ske at du skulle besøge <http://www.sassafras.com/> og kigge dig
omkring. Det er *meget* informativt, hvis du vil vide hvad KeyServer går
ud på.

Thomas Tvegaard

Fra : Storm

Dato : 03-05-02 08:37

> Har du både serverver. og den alm. ver. liggende på din HD?

Ja.

> [...]
> serverver. på din computer, - men kun din egen alm. MSO + en henvisning
> til serverver., der aktiveres, når du kobler dig til netværket.

Hvorfor skulle jeg så egentlig have en serverversion? - Hvis jeg ikke
bruger min serverversion, konflikter den evt. med kollegers.

> [...]
> 'dobbelt' åbningen af programmet, da de jo så bruger en masse RAM hver
> især, og begge programmer er nogle grådige RAM-ædere.

Siger du faktisk at du synes office programmerne kører fint på Mac?

> [...]
> indst., 'Mac OS indst.' og 'System Resource indst.'. Genstart og genopbyg
> skrivebordet med COM+ALT holdt nede indtil dialogen om genopbygning

Jeg har haft en del problemer med at jeg slettede alle mine
preferencefiler til alle de ting jeg kunne kende. Her fik jeg slettet
TCP-opsætning og andet godt. Men efterhånden er det på plads.

> [...]
> serienr., der vil blive brugt. Og jeg mener faktisk, at det er lovligt at
> gøre det på den måde, da du jo har licens ID og nr..

Igår kørte jeg bare min hjemme-version-progra-fil ud af programmappen.
Så var der ikke problemer - i nogle timer... Om jeg kan gøre det
modsatte derhjemme ville jo være let.

> *) 'MSofficeID' er en usynlig reg. fil, der ligger i roden af din
> Microsoft Office mappe, og den _skal_ væære dér, ellers skal du indtaste
> keycode og reg.nr. hver gnag du starter MSO op.

Ok - takker, den sletter jeg ikke så

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-05-02 08:51

In article <1fbk2x0.acwev91vz3htuN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Hvorfor skulle jeg så egentlig have en serverversion? - Hvis jeg ikke
> bruger min serverversion, konflikter den evt. med kollegers.

Den eneste grund til at du overhovedet skal bruge en "keyed" version af
Office-programmerne, må være at "nogen" ønsker at samle statistik på
hvor meget programmet anvendes (den kan KeyServer-systemet også).

Microsofts licensregler kræver at hver eneste installerede udgave af
programmet er registreret med en licens. Storkunder kan f.eks. via en
licensaftale få én cd, som installeres på alle maskiner (med samme
indbyggede serienr.), men man skal betale for en licens for hver af de
installerede kopier.

Adobe tillader derimod såkaldt "concurrent" licenser, dvs. at man kan
købe en 10-bruger licens, men installere den på f.eks. 20 maskiner,
under forudsætning af, at ikke mere end 10 brugere kan anvende
programmet på samme tid. Som storkunde kan man købe et "skævt" antal -
eks. 33 licenser - som installeres med et universelt serienummer uden
licensbegrænsning. Her kan KeyServer indstilles til at give 33 brugere
ud af f.eks. 60 lov til at bruge den keyede version af programmet
samtidigt.

Så kort fortalt: Med mindre der er en virkelig god grund - udover
kopisikring og statistik - til at du skal have en keyed version af
Office-programmerne, så er lidt overflødigt.

Forslag: I stedet for at bede den "programansvarlige" om at finde en
løsning på fejlene, så bed om en begrundelse for hvorfor, du skal have
en keyed Office-pakke. Hvis man har rod i licenserne og prøver at
"afhjælpe" det med keying, så dur den altså ikke med MS-programmer.

Thomas Tvegaard

Fra : Storm

Dato : 03-05-02 09:11

> [...]

> licensaftale få én cd, som installeres på alle maskiner (med samme
> indbyggede serienr.), men man skal betale for en licens for hver af de

Hmmmm... mærkeligt. Og det er selvfølgeligt ligegyldigt at der er flest
pc-brugere...

> [...]
> en keyed Office-pakke. Hvis man har rod i licenserne og prøver at
> "afhjælpe" det med keying, så dur den altså ikke med MS-programmer.

Købt! - det der gør, at jeg ikke bare siger at det skal sgu fungere og
det gider jeg ikke bruge tid på er, at vi har en en ekstern mac-mand,
der skal hidkaldes o.sv. Derfor kunne det være rasende rart selv af have
mere styr på det.

Takker - og du har også forstand på skrifter?
(Jo, jeg har bemærket at du altid tilføjer på svar omkring skrifter: -
"Var der ellers noget?" - hvor jeg har været ved at fyre 20-30 spørgsmål
af til dig

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-05-02 11:18

In article <1fblqo0.1ikllg713z4t9dN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> [...]
> (Jo, jeg har bemærket at du altid tilføjer på svar omkring skrifter: -
> "Var der ellers noget?" - hvor jeg har været ved at fyre 20-30 spørgsmål

Jeg må have opbygget det der kaldes "et habilt kendskab"
men jeg har sikkert også nogle huller, men prøv bare.

Thomas Tvegaard

Fra : Storm

Dato : 03-05-02 10:53

> [...]

> licensaftale få én cd, som installeres på alle maskiner (med samme
> indbyggede serienr.), men man skal betale for en licens for hver af de

Kan jeg hurtigt finde en henvisning til det et sted?

Sad og kiggede efter noget, og så noget om Microsoft Åben Licens, kunne
der være noget i det?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-05-02 11:16

In article <1fblukd.1dqwdxy1myomy1N%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Kan jeg hurtigt finde en henvisning til det et sted?
>
> Sad og kiggede efter noget, og så noget om Microsoft Åben Licens, kunne
> der være noget i det?

Jeg er nødt til at kigge i papirerne, men de er på arbejdet, og jeg
kommer først derhen på mandag.

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-02 16:39

Storm wrote:

> Hvorfor skulle jeg så egentlig have en serverversion? - Hvis jeg ikke
> bruger min serverversion, konflikter den evt. med kollegers.

Du behøver ikke have serverversionen på din computer, hvis den ligger på jeres
'mainserver', så vil en henvisning være nok i det øjeblik du kobler dig på
netværket.

Og det er netop mellem den alm. homeedition MSO2001 og den professionelle
MSO2001Pro, problemerne opstår. Så det mest tilrådelige vil være, at du kunne
overtale din cher til at betale for en Pro licens, hvis det er arbejde du
hjemmefra udfører for dit firma, - og så helt slette den alm. MSO2001 og _kun-
have proversionen.

> Siger du faktisk at du synes office programmerne kører fint på Mac?

Jeg er nødt til at være ærlig... Ja! jeg synes at Word 2001 og PowerPoint 2001
er fremragende programmer, - hvis de får RAM nok. De to programmer er nok det
bedste til Mac, som MS overhovedet har lavet siden den gamle Word 5.1a, som
jeg for øvrigt stadig bruger med fornøjelse engang imellem.

Giv fx. Word 2001 90mb i min. str. og 160mb i ønsket str., så vil du se, at
der virkelig kommer fart på den. - Og lad for alt i verden være med at bruge
VM slået til. Det gør både Word og PP ustabile.

Hos mig (G3/233 og G3/333AV) kører de stort set uden at fejle én eneste gang,
- men Excel? huh! for en ulykke...((- Jeg har været ude for, at Excel selv med
200mb RAM tildelt quitter uden varsel og at den ikke engang vil indsætte
auto-dato i det mest simple ark, jeg har prøvet at sætte op. - Og Entrourage?
....Jeg tror, det vil blive et meget grimt ord, hvis jeg skulle sige min
mening direkte, så jeg nøjes med at sige, at det er noget skidt, - så hellere
Outlook Express, - og den kan jeg heller ikke lide.

Efter min mening, så findes der 2 TB / Office programmer, der er bedre end
MSO, og det er RagTime og NisusWriter 6.5.x, men skal du bruge RagTime, så er
den temmelig dyr i anskaffelse til professionelt brug - ca. lige så dyrt som
MSO. Den har samme funktionaliteter som hele MSO - og den findes også i både
PC og Mac version med samme features og mulighederne for konvertering mellem
andre filformater er langt større end i MSO. NW er et problem, da den pt kun
findes i Mac version, men dem, der bruger den i blandet netværk er egentlig
godt tilfredse. NW's eneste større problem er dens håndtering af tabeller, det
er ikke for godt.

> Jeg har haft en del problemer med at jeg slettede alle mine
> preferencefiler til alle de ting jeg kunne kende. Her fik jeg slettet
> TCP-opsætning og andet godt. Men efterhånden er det på plads.

Ja, det kan give problemer, men du skal _kun_ slette de få indstillingsfiler,
jeg nævner.

> Igår kørte jeg bare min hjemme-version-progra-fil ud af programmappen.
> Så var der ikke problemer - i nogle timer... Om jeg kan gøre det
> modsatte derhjemme ville jo være let.

Det er da et forsøg værd...

Fra : Storm

Dato : 03-05-02 23:32

> [...]
> hjemmefra udfører for dit firma, - og så helt slette den alm. MSO2001 og _kun-

Det må jeg lige tjekke - jeg er nu 100 på, at det ikke er nogen
home-edition jeg har.

> [...]
> der virkelig kommer fart på den. - Og lad for alt i verden være med at bruge
> VM slået til. Det gør både Word og PP ustabile.

Det lyder som helt vildt meget RAM til de programmer. Skulle Word kræve
lige så meget RAM som tunge grafiske programmer, det vil jeg nu nok sige
de ikke får af mig, men jeg kan måske sætte det op til 20 mb.

> [...]
> godt tilfredse. NW's eneste større problem er dens håndtering af tabeller, det

Tak for info. Men lige omkring Microsoft handler det for mig om
samarabejde på tværs af platforme hvor det ikke er aktuelt at diskutere
bedre programmer.

Gjort. Så må jeg se om det hjælper. I min US version kunne jeg nu ikke
finde Registration Database. Kun nogle Adobe Registrerings databaser.
Hmn.

Jeg forsøger. Tak.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-05-02 07:09

Hej Nina

Storm wrote:

> Det lyder som helt vildt meget RAM til de programmer. Skulle Word kræve
> lige så meget RAM som tunge grafiske programmer, det vil jeg nu nok sige
> de ikke får af mig, men jeg kan måske sætte det op til 20 mb.

Næ, de 'kræver' det ikke, men prøv at smide et 2-300 siders dokument ind i Word
2001 med kun 20mb RAM tildelt, så kan jeg garantere dig for, at det vil give
problemer, - især hvis der også er både tabeller og grafer med...

> Tak for info. Men lige omkring Microsoft handler det for mig om
> samarabejde på tværs af platforme hvor det ikke er aktuelt at diskutere
> bedre programmer.

Det er faktisk også derfor, jeg fremhæver især RagTime, da deres filformater er
_nøjagtig_ identiske i både PC og Mac versionen. RagTime var faktisk det første
'rigtige' officeprogram, der blev lanceret, men den slog ikke rigtig igennem, fordi
den var/er for dyr.

Men nu, når MS opsiger alle deres opgraderingsaftaler uden videre her pr. 1.7.02,
så kan det jo godt være, at en del firmaer vil begynde at overveje, om det er det
værd at skulle betale for fulde pakker, hver gang de vil opgradere. - Jeg har
ihvertfald købt mit sidste MSO program, så fremover vil det her blive RagTime og
Nisus Writer - alt afhængig af, hvad de skal bruges til.

RagTime giver jo fuldt ud det samme som hele MSO 2001 + mere til - fx. fuld DTP
layout, - men bare i et enkelt program, der er langt mere stabilt end MSO, og du
kan samtidig arbejde i flere dele på én gang uden at skulle åbne et nyt program. Og
får du 'fremmede filversioner' ind, så er RagTime også langt bedre til at åbne og
konvertere og bevare fuld formattering af dokument, end MSO er det. RagTime er
fuldt XTND og MLP 13 kompatibelt.

Du kan for øvrigt hente den seneste version i en lidt reduceret udgave - RagTime
Solo - gratis på www.ragtime.com, så kan du jo selv bedømme den.

> Gjort. Så må jeg se om det hjælper. I min US version kunne jeg nu ikke
> finde Registration Database. Kun nogle Adobe Registrerings databaser.
> Hmn.

Det er ikke altid, at 'Registration Database' dukker op. Jeg har bemærket det også,
men også at den altid kommer, hvis jeg skal konvertere ældre Word filer til enten
Word 98 eller 2001.

'Adobe Registrerings database' må du for alt i verden ikke slette, så risikerer du
at miste dine serienumre på dine Adobe programmer. Desværre gør den også det, at
den sender info til Adobe, hver gang du åbner et Adobe program, så Adobe kan se, om
du har registreret det pågældende program. Men hvis du vil gøre nogle Adobe
programmer bare en anelse hurtigere og mere stabile, så kan du 'fuske' lidt.

'Adobe Registrerings database' skal være i indstillingsmappen, når du installerer
og indtaster serienummer første gang du åbner programmet eller ved indtastning af
serienummer i selve installeringen. Når du er færdig med installation og har åbnet
programmet første gang, kan du roligt trække 'Adobe Registrerings database' ud af
indstillingsmappen og erstatte den med en tom mappe med samme navn. Herved afbryder
du forbindelsen til Adobes registreringsdatabase på www.adobe.com, men du kan nu
stadig bruge alle dine Adobe programmer. Du skal blot lægge filen tilbage igen,
når/hvis du vil opgradere et program til en nyere version eller installere et nyt
produkt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-05-02 07:20

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Du kan for øvrigt hente den seneste version i en lidt reduceret udgave - RagTime
> Solo - gratis på www.ragtime.com, så kan du jo selv bedømme den.

Jeg kan ikke finde den på ovenstående URL. Har du en mere præcis?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 04-05-02 14:51

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Jeg kan ikke finde den på ovenstående URL. Har du en mere præcis?

Prøv:
http://www.ragtime-online.com/

mvh.
Kaj.

Åh for f... - jeg hader når man får besked om at man skal ombryde
citeret tekst fordi linerne indeholder over 80 tegn!

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-05-02 22:36

kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) writes:

> Prøv:
> http://www.ragtime-online.com/

Det ser bedre ud. Nu vil jeg se hvad programmet kan, især med hensyn
til dokumentudveksling.

> Åh for f... - jeg hader når man får besked om at man skal ombryde
> citeret tekst fordi linerne indeholder over 80 tegn!

Tjah, det er ikke nemt at være venlig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 05-05-02 08:29

In article <kk3cx7fvf9.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det ser bedre ud. Nu vil jeg se hvad programmet kan, især med hensyn
> til dokumentudveksling.

Er det ikke et Classic program?

Thomas Tvegaard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-05-02 10:36

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> writes:

> Er det ikke et Classic program?

Den fyrer ihvertfald op under Classic. Det skal dog siges at det har
jeg ikke noget imod, da min hovedinterese ligger i gode
konverteringsfaciliteter.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-02 16:25

Hej Thomas

Jo endnu! - men jeg véd, at de arbejder på en X-version.

Og så kunne du jo spørge, hvorfra, jeg véd det... - Og det gør jeg, fordi,
jeg arbejder lidt sammen med dem omkring brugen af talesynteser, og at
RagTime sammen med Nisus Writer er de to eneste TB programmer, der er
_100%_ talekompatible både med TTS & SR samt MBROLA

Jeg har desuden foreslået dem at lave forskellige localizations, - bl.a.
dansk, men fik rent ud at vide, at markedet var for lille, så de satser
kun på nogle ganske få sprog, som engelsk, tysk og fransk.

Jeg kender en del, der bruger det i OS X som alternativ til AWKS 6.x -
netop pga. den konverteringsmuligheder, og de synes, det er en godt og
stabilt program.

Thomas Tvegaard wrote:

> Er det ikke et Classic program?

mvh. Erik Ricard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-05-02 16:33

> [...]

> dansk, men fik rent ud at vide, at markedet var for lille, så de satser
> kun på nogle ganske få sprog, som engelsk, tysk og fransk.

Det lyder da ellers som noget som tilfredse kunder kunne finde på at
købe. Hvorfor spørger du ikke om de vil lade tredieparter oversætte
deres sprogpakker.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-02 03:18

Hej Thorbjørn

God idé! - Den vil jeg lade gå videre til dem snarest!

> Det lyder da ellers som noget som tilfredse kunder kunne finde på at
> købe. Hvorfor spørger du ikke om de vil lade tredieparter oversætte
> deres sprogpakker.

mvh. Eirk rihcard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-05-02 16:05

Hej Thorbjørn

De har åbenbart delt deres webside i to helt seperate enheder, - førhen kunne man
blot gå ind under www.ragtime.de og klikke sig frem, - det kan man ikke længere, men
her er linket: <http://www.ragtime-online.com/> - kig nederst til højre på linket til
'Download & CD'.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-05-02 10:03

In article <3CD37ABF.93317440@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> programmer bare en anelse hurtigere og mere stabile, så kan du 'fuske' lidt.

Ikke den and igen! Der bliver ikke sendt info til Adobe ved
programstart. Prøv at forestille dig en herlig trafik, der ville blive
genereret på et netværk med et stort antal Adobe-programmer. Ellers sker
det kun hvis man tillader Adobe Online at oprette forbindelse, for
f.eks. at tjekke for opdateringer.

*Rygtet* siger at der muligvis foregår lidt dataudveksling i forbindelse
med installation, men det skulle jo kun være til irritation for dem der
bruger piratudgaver.

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-05-02 16:58

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> [...]
> genereret på et netværk med et stort antal Adobe-programmer. Ellers sker
> det kun hvis man tillader Adobe Online at oprette forbindelse, for

Det er skam ingen and, Thomas. Hvorfor tror du egentlig, der er så mange - både
firmaer og private, der har fået besøg af et par sortklædte herrer i jakkesæt og
slips gennem de sidste par år, - og det sommetider på tidspunkter, hvor de mindst
aner det?

Indtil nu har det dog kun været få gange herhjemme, men andre lande - Tyskland,
Holland, England, USA / Canada og Australien er plaget af disse besøg fra BSA.

Det eneste tilfælde herhjemmefra, hvor det gik virkelig galt, var et besøg hos et
firma, der kun havde købt en 10-bruger licens af deres store grafiske pakke, men
brugte den på ca. 100 maskiner. I første omgang blev de afvist, men da de så
stillede med en dommerkendelse og en politibetjent, så måtte firmaet jo krybe til
korset, som man siger.

Det kostede dem blot den nette sum af 90stk. licenser + en bøde i millionklassen.
At firmaet så ved en senere retssag 'vandt' en pyrussejr ved, at få rettens ord
for, at BSA ingen myndighed har i Danmrk gjorde ikke sagen bedre.

> *Rygtet* siger at der muligvis foregår lidt dataudveksling i forbindelse
> med installation, men det skulle jo kun være til irritation for dem der
> bruger piratudgaver.

Selvfølgelig er det, - for at undgå piratkopieringer, og i de tilfælde er jeg
fuldstændig enig med software firmaerne.

Og mht. 'rygter', som du kalder dem, så har jeg snakket med Adobe omkring de
forskellige former for registreringer og licenser, - om hvordan jeg som forhandler
skulle forhlde mig ved salg af brugte programmer og de bekræftede, at der bliver
sendt signal.

Fra : Mikael Kern

Dato : 06-05-02 00:51

> Ikke den and igen! Der bliver ikke sendt info til Adobe ved
> programstart. Prøv at forestille dig en herlig trafik, der ville blive

Ja, og så kunne man ikke bruge Adobe på en maskine uden internetforbindelse. Eller
på en bærbar i toget. Eller...

Det er elementært min kære Watson!

mvh Mikael Kern
--
Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman - EFP/OB/SNG Rentals

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-05-02 00:57

Mikael Kern <spamRE@MOVEkern.dk> writes:

> [...]

For et firma som Adobe der sætter prisen på en programpakke til flere
tusinde kroner vil trafikken være overkommelig. Prøv at tænk lidt
over hvor mange updates og Acrobat Readers der bliver downloaded om
dagen.

> Ja, og så kunne man ikke bruge Adobe på en maskine uden
> internetforbindelse. Eller på en bærbar i toget. Eller...

Jo da. Det er kun hvis programmet forventer en returpakke, at
problemet er. Den slags programmer virker typisk ved at sende en UDP
pakke, og hvis den går tabt er det lige meget.

> Det er elementært min kære Watson!

Helt elementært er det, at sætte en sniffer på netværket og se hvad
der sker, når et program startes. Herefter kan man bare lade være med
at åbne for firewall'en.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Storm

Dato : 05-05-02 10:31

> [...]
> vil give problemer, - især hvis der også er både tabeller og grafer med...

OK - det er ikke lige den slags jeg sidder mest med

> [...]
> dokument, end MSO er det. RagTime er fuldt XTND og MLP 13 kompatibelt.
>
> Du kan for øvrigt hente den seneste version i en lidt reduceret udgave -

Mit behov er (af og til) at kunne lave noget videre i et dokument som er
skabt i f.eks. Excel, Word eller PowerPoint, og måske igen levere
tilbage til brug for pc-brugere af de programmer. Eller f.eks. lave en
Word eller PowerPoint master til brug på pc. Så er RagTime vist ikke
løsningen.

> [...]
> program. Men hvis du vil gøre nogle Adobe programmer bare en anelse
> hurtigere og mere stabile, så kan du 'fuske' lidt.

Jo, det har jeg eksperimenteret lidt med. Og redigeret i den med med
BBEdit, det var måske dit forslag. Det lykkedes nu ikke, men jeg fik da
heller ikke noget ødelagt.

Jeg kører nu med kun den ene programfil (afhængig af hvor jeg er) og
snakker med min programm-and om TT's pointer.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-02 16:59

Hej Nina

Storm wrote:

> [...]
> tilbage til brug for pc-brugere af de programmer. Eller f.eks. lave en
> Word eller PowerPoint master til brug på pc. Så er RagTime vist ikke

RT kan - hvis jeg da ikke husker alt for galt - også både importere og
bearbejde og gemme tilbage i både Excel og PP 98/2000 formatet. - Og netop når
RTs filformat er nøjagtig den samme i både Mac og PC versionen, så vil der
ingen problemer blive dér.

I kunne jo gøre forsøget på jeres arbejde og hente en version til hver platform
og se, hvad den formår, så kunne det jo være, at jeres EDB inkøber begynder at
overveje, om det er pengene værd at skulle til at give fuld pris for hver
eneste MS opg....

> Jo, det har jeg eksperimenteret lidt med. Og redigeret i den med med
> BBEdit, det var måske dit forslag. Det lykkedes nu ikke, men jeg fik da
> heller ikke noget ødelagt.

Det tror jeg ikke, jeg har kun foreslået at trække den ud og erstatte den med
en tom mappe med samme navn.

> Jeg kører nu med kun den ene programfil (afhængig af hvor jeg er) og
> snakker med min programm-and om TT's pointer.

Ja, og hvis tingene blot fungerer, så er der jo heller ingen grund til at
skifte.

Fra : Storm

Dato : 08-05-02 08:28

> [...]
> RTs filformat er nøjagtig den samme i både Mac og PC versionen, så vil der

Mit indtryk er at problemerne skyldes fonte snarere end filformat.
F.eks. hvis jeg får en præsentation lavet i Gill på pc, og tager den op
i Maccen med Gill åben. I PP markerer jeg teksten den viser Gill valgt i
fonten, men på skærmen og på print er det altså Helvetica. Går jeg i
mastersliden er det det samme. Vælger jeg så en helt anden font, og
tilbage til Gill så køber Maccen det først i praksis.
Men den slags font problemer er måske ikke til at komme ud over før OSX?
Ja, jeg har set din ConceptDraw Presenter omtale. Kigger ved lejlighed.
Men jeg skal nu nok køre præcis programmet som andre skal arbejde videre
i.

> Det tror jeg ikke, jeg har kun foreslået at trække den ud og erstatte den med
> en tom mappe med samme navn.

Ja, ok - det var i forbindelse med at køre en trial af InDesign. Jeg har
løst det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich /LO