Virus???
Fra : Carsten Ortmann

Dato : 30-04-02 22:44

I løbet af de seneste døgn har min Entourage 2001 opført sig meget
underligt. Nogle af mine emails lader til at forplante sig og blive til
flere, så der pludselig er adskillige af den samme besked i mine mapper.

Er der nogen der har set sådan noget for nylig, eller er der mon en
slags virus på spil? Jeg fik en mail fra en gammel ven (PC-bruger) om at
han muligvis har spredt en der hedder "klez".

Nogen idéer?

venligst
Carsten

(imac, OS 9.2.2, 192 mb ram)

Fra : Karen Seiersen

Dato : 01-05-02 08:38

Carsten Ortmann <vousortmann@oncable.dk> wrote:

> [...]
> slags virus på spil? Jeg fik en mail fra en gammel ven (PC-bruger) om at
> han muligvis har spredt en der hedder "klez".

Hej Carsten

Ved ikke om dette er til nogen hjælp, men jeg fik denne mail forleden
fra Attention Software.

(INDSAT)
Kære Virex bruger

Vi har i dag modtaget et stort antal henvendelser vedr. en virus med
navnet "Klez". I øjeblikket angribes mange pc'ere af Klez, men også
mac-ejere bliver beskyldt for at sprede denne virus. Det er ikke
sandt - pt. kan mac-brugere ikke sprede Klez.

Dette ekstra nyhedsbrev informerer dig om Klez.

Med venlig hilsen
Attention Software

Indhold
-------
1. Klez - 1 virus, flere navne
2. Hvordan kommer Klez ind på en PC?
3. Kan mac-brugere sprede Klez?
4. Bør jeg kontakte afsenderen af en Klez virus?

1. Klez - 1 virus, flere navne
-------------------------------
Klez virus opdages at de fleste antivirusprogrammer på PC.
De forskellige programmer kalder Klez for følgende:
W32/Klez.G@mm
W32/Klez.gen@MM
W32/Klez.I (Panda)
W32/Klez.K-mm

W32 står i den forbindelse for at det er en 32-bit Windows virus.

2. Hvordan kommer Klez ind på en PC?
------------------------------------
En sikkerhedsfejl i Windows udgaverne af Internet Explorer 5 og 5.5
betyder at får man et brev eller går ind på et web-site hvor Klez er
placeret, så bliver man angrebet af Klez.

Microsoft har for 15 måneder siden udsendt en fejlrettelse men
overraskende mange har ikke opdateret deres software. En
softwareopdatering kan hentes på:
http://www.microsoft.com/windows/ie/downloads/critical/q290108/default.a
sp

3. Kan mac-brugere sprede Klez?
-------------------------------
Generelt er svaret NEJ men...

1. Hvis man bruger Virtual PC
Virtual PC kan angribes af PC vira - også Klez.

2. Hvis man videresender en fil med Klez så vil modtageren få virus.

Når mange alligevel tror at de spreder Klez skyldes det, at Klez
udsender en falsk e-mail. I den falske e-mail advares om at man har
smittet andre og derfor bør installere noget software. Den software
man opfordres til at installere er Klez...

Ganske snedigt men Klez er et Windows program der ikke virker med
Mac.

4. Bør jeg kontakte afsenderen af en Klez virus?
Ja! Det nemmeste er at sende vedkommende følgende tekst som email:

Til [virus afsender]

Jeg har modtaget en email fra dig med Klez virus.

Du bør fjerne denne virus og opdatere din udgave af Windows
så du ikke får virus igen.

1. Check at din virusbeskyttelse er aktiv og opdateret.
2. Scan harddisken.
3. Opdater din udgave af Microsoft Internet Explorer.

Flere informationer på:
http://vil.nai.com/vil/content/v_99455.htm
http://www.microsoft.com/windows/ie/downloads/critical/q290108/default.a
sp

Med venlig hilsen

[dit navn]

Attention Software
Bülowsvej 3
1870 Frederiksberg C

Telefon: 33 25 10 70
Telefax: 33 25 10 72

E-mail: info@attention.dk
Web: www.attention.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 01-05-02 21:36

Hej Carsten, det har jeg også oplevet.

Jeg gætter på du har sat Entourage til at gemme mails på serveren et
vist antal dage? Hvis ikke, så drop bare resten af mit svar

Jeg havde gjort tilsvarende, indtil jeg en dag fik de samme mails igen
og igen og igen. Jeg prøvede at "Rebuilde/Compacte" Entourage's database
ved at holde Option nede mens jeg åbnede Entourage. Hjalp ikke.

Nå, jeg slettede de ekstra mails og det var det. Så skete det igen nogle
uger senere. Det skal siges at jeg havde Entourage sat til at gemme over
30 dages mail på serveren, så da der for anden gang kom tusind mails
flere gange ... så slog jeg det fra.

Jeg havde egentlig givet mit mailhotel skylden, man måske er det en bug
i Entourage, hmmm jeg ved det ikke.

Prøv at slå "gemme-funktionen" fra

Mojn, Thomas

--
If a man is standing in the middle of the forest speaking and
there is no woman around to hear him ... is he still wrong?

- George Carlin