Fuske OS 9 installation igennem på tibook ~
Fra : Zorilla

Dato : 30-04-02 14:34

Jeg er søreme blevet den heldige ejer af en 667 powerbook. Uha dejlig
maskine
Desværre er der lige et mindre problem (udfordring):
Jeg kan ikke installere OS 9 fra den internationale cd jeg betalte i dyre
domme for ca. 1/2 år siden og som jeg brugte til min iBook.
Jeg får fejlen at programmet, install altså, ikke kan køre på denne maskine.
En eller anden i denne gruppe fortalte at det sikkert var fordi der manglede
nogle funktionaliteter at Apple ikke vil lade en installere systemet.

Spørgsmålet er nu: kan jeg ikke 'snyde' på en eller anden måde?. Jeg har
fint installeret OS X, men jeg vil gerne have adgang til Classic også. Jeg
har ikke behov for os 9 andet end som Classic. Er der nogle der har et tip
til en fremgangsmåde.

Jeg ser frem til at høre fra jer.

mvh
Peter

Fra : Peter Perlsø

Dato : 30-04-02 14:43

On 4/30/02 3:34 PM, in article M2xz8.7782$kp3.558056@news010.worldonline.dk,
"Zorilla" <zorilla@mac.com> wrote:

> Spørgsmålet er nu: kan jeg ikke 'snyde' på en eller anden måde?

Nej. Den CD du købte har ikek understøttelse for din nye og lækre PowerBook.

- Peter (http://haxor.dk, +45 5192 3981)

Fra : Michael Horn

Dato : 30-04-02 14:54

"Zorilla" <zorilla@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har ikke behov for os 9 andet end som Classic. Er der nogle der har et tip

Jo - kopier en fungerende systemmappe med det nævnte system, brænd kopi af
mappen på en cd - kopier den på din hd og here u go!

Mvh
Michael Horn

Fra : Michael Holm

Dato : 30-04-02 15:09

Michael Horn <michaelhorn@mac.com> wrote:
> [...]
> >

> Jo - kopier en fungerende systemmappe med det nævnte system, brænd kopi af
> mappen på en cd - kopier den på din hd og here u go!

eller finde en som har en nyere system 9 cd, du kan låne. Hvis du
fortæller hvor du bor i landet kan det være der er hjælper
--
Michael
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-04-02 15:09

> [...]

> har ikke behov for os 9 andet end som Classic. Er der nogle der har et tip

installer din 9ie på en anden maskine og kopier den til PB'en via
netværk.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-02 00:52

Hej Peter - og også Morten

Det trick virker _KUN_, hvis der installeres på en G3 eller G4 - helst en G4, -
og man skal for alt i verden huske at vælge 'Customize) i installeren og
afkrydse alt, hvad der kan afkrydses under 'System software', så vil de
specielle dele til PowerBooks nemlig også blive installeret.

Jeg har brugt tricket et par gange på den ovennævnte måde, og det virker.

mvh. Erik Richard

Morten Reippuert wrote:

> installer din 9ie på en anden maskine og kopier den til PB'en via
> netværk.

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-05-02 01:20

In article <3CD07F9B.1A7FE221@mail1.stofanet.dk>,

> Hej Peter - og også Morten
>
> Det trick virker KUN , hvis der installeres på en G3 eller G4 - helst en G4,

det er helt problemfrit hvis det er til en Classic systemmappe.

> og man skal for alt i verden huske at vælge 'Customize) i installeren og
> afkrydse alt, hvad der kan afkrydses under 'System software', så vil de
> specielle dele til PowerBooks nemlig også blive installeret.

nøjs med at vælge universel installering.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-02 05:05

Hej Morten

Morten Reippuert wrote:

> det er helt problemfrit hvis det er til en Classic systemmappe.

Har du nogensinde prøvet det? - For det lyder ikke sådan.... Hvis du fx.
installerer 9.1 på en alm. PCI PowerMac - fx. en 7600, så vil de specifikke G3/G4
dele til systemet ikke blive installeret, og hvis du så kopierer denne systemmappe
over til en G3/G4, så kan du end ikke starte en G3/G4 maskine.

Det eneste system, der er i stand til det, er Mac OS 8.1, der har en FAT
installation, så man kan starte alt fra en 040 til en G4/400 med den samme system
CD. Jeg _HAR_ en sådan CD, og jeg kan garantere dig, at det virker. Det er
afprøvet på flg. maskiner, PB 190, PB 540, PB 5300, PF/LC 630, LC 475, PM 6100/60,
7200, 7500, 7600, G3/233DT, G3/333AVMT, G3/400, G4/400.

Jeg har forsøgt samme trick med 9.04 og 9.1 til at kunne starte alle PowerMacs,
men det _kan_ ikke lade sig gøre, - desværre!

> nøjs med at vælge universel installering.

Hvis du gør det, bliver de specielle dele til PB ikke installeret, bl.a. bestemte
udv. til bestemte PB modeller, samt ingen af kontrolpanelerne til PB!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-05-02 09:09

In article <3CD0BAD3.AFC833CB@mail1.stofanet.dk>,

> Har du nogensinde prøvet det?

ja.

> [...]
> systemet ikke blive installeret, og hvis du så kopierer denne
> systemmappe over til en G3/G4, så kan du end ikke starte en G3/G4

Hvis du startede med at læse og forstå hvad jeg skriver ville denne
diskussion være "lidt" nemmere....

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 02-05-02 20:53

> Jeg har forsøgt samme trick med 9.04 og 9.1 til at kunne starte alle
> PowerMacs, men det _kan_ ikke lade sig gøre, - desværre!

Jeg har sådan en 9.1CD og med den har jeg lavet en installation der
starter de fleste Mac'er. Jeg har lavet installationen på flytbar SCSI
hd hvor der samtidigt er lagt en Norton og en DW. Meget praktisk når der
skal laves lidt rengøring på de forskellige maskiner jeg kigger efter.

Jeg har dog ikke prøvet på nyere maskiner (altså fra blå G3'er og
iMac'er til G4'ere). Det virker på en PB3400, en PM7500, en PM7200, en
PM4400 og beige G3'er.

Det største problem er at 9.1 er mere ram krævende og derfor virker det
ikke med de noget ældre 475'er. (gad vide on system 9 overhovedet kan
køre på en 040...). Nå men den sidste der er tilbage bliver faktisk ikke
brugt mere så det betyder ikke så meget...

ps. I dette indlæg har jeg tilladt mig at ombryde din tekst da den var
på mere end 80 tegn. Jeg håber du kan bære over med mig.

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-02 03:03

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> [...]
> hd hvor der samtidigt er lagt en Norton og en DW. Meget praktisk når der
> skal laves lidt rengøring på de forskellige maskiner jeg kigger efter.

Det var af nøjagtig samme grund, jeg lavede den oprindelige version. Jeg
brugte blot System 7.6.1 og senere OS 8.1 på en zip diskette istedet for.

Udover Norton og DiskWarrior har jeg også lagt nogle andre hjælpeprogrammer
som Diskværktøj / Drive Setup og Diskførstehjælp / Disk First Aid,
FileBuddy, Virex, File Rescue, div. DropStuff og StuffIt Expander + lidt
mere, - og så brændt det hele på en CD. Den er lidt lettere at stoppe i
lommen til en hurtig udrykning.

> Jeg har dog ikke prøvet på nyere maskiner (altså fra blå G3'er og
> iMac'er til G4'ere). Det virker på en PB3400, en PM7500, en PM7200, en
> PM4400 og beige G3'er.

Tog du blot den systemmappe, der ligger på OS 9.1 CD'en og kopierede den
over, eller lavede du en regulær installation? - For hvis du blot
'flyttede' systemmappen, så vil den virke på alle PowerMacs uanset type,
fordi der ligger en universal ROM på system CD'en.

Men hvis du har foretaget en normal installation, så undrer det mig lidt,
at jeg ikke har kunnet få det til at virke med 9.1 men kun med 8.1.

> [...]
> køre på en 040...). Nå men den sidste der er tilbage bliver faktisk ikke
> brugt mere så det betyder ikke så meget...

Jeg véd, det er blevet gjort med lidt 'fuskeri' med diverse
resourceværktøjer, men man kan ikke foretage en normal OS 9.x installation
på en 68k maskine. OS 9 er PPC native only.

Men som sagt, så kan det gøres med 8.1 ved at vælge 'Installer software til
alle Macs' i 'Speciel' installationen.

mvh. Erik Richard

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 03-05-02 10:19

> [...]

> 'flyttede' systemmappen, så vil den virke på alle PowerMacs uanset type,
> fordi der ligger en universal ROM på system CD'en.

Nej, jeg valgte en universel installering. Man skal ind under speciel
menuen når man installerer. Der efter får man flere muligheder. Man kan
indstallere specielt til Mac'en, en universel eller man kan installere
alt.

> Men hvis du har foretaget en normal installation, så undrer det mig lidt,
> at jeg ikke har kunnet få det til at virke med 9.1 men kun med 8.1.

Prøv igen

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 02-05-02 21:24

> [...]

> PowerMacs,
> men det kan ikke lade sig gøre, - desværre!

Jeg må osse lige melde mig koret:

Jo! Det kan lade sig gøre.

Jeg har fremstillet en OS 9.1 cd, der kan boote alle Power Mac'er fra
6100 til og med iMac DV/400 samt G4/450. Lidt kreativ udnyttelse af
installationsprogrammet - og værsgo'.

Den virker naturligvis ikke med nyere maskiner som iMac Snow eller
Graphite eller G4 QS, så de kommer til at have en separat 9.2.2 cd. Har
bare ikke haft tid til at lave den endnu - der skal lige div. værktøj
med på cd'en.

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-02 03:23

Hej Thomas

Nu er jeg nysgerrig... - 'Lidt kreativ udnyttelse af....' - Hvordan? - ved at
trække systemmappen fra CD'en over og installere oveni? - eller ved en normal
installation og så tilføje ekstra dele...??

Jeg har gjort det på den måde ved at oprette en 'Temporary Partition' i Toast
og trække systemmappen fra OS 9.1IE over på den mountede ikon, og så installere
div. hjælpeprogrammer, - Norton, DW osv.. (som jeg skrev til Nicolai). Den kan
boote alt PPC. Har dog heller ikke prøvet en QS, men dog en G4/450 og en
G4/500...

mvh. Eri kRichard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-05-02 08:06

In article <3CD1F485.939BEE78@mail1.stofanet.dk>,

> Nu er jeg nysgerrig... - 'Lidt kreativ udnyttelse af....' - Hvordan? - ved at
> trække systemmappen fra CD'en over og installere oveni? - eller ved en normal
> installation og så tilføje ekstra dele...??

Uh ha, jeg skulle vist have dokumenteret min fremgangsmåde, men da jeg
har en Toast imagefil liggende, behøver jeg jo ikke at gøre det igen

Nå, <bladre i hukommelsen>:
Man tager 1 stk. Z-Mac OS 9.1 installations-cd, indkøbt separat, samt 1
stk. new world maskine, f.eks. iMac DV/400 - ikke en ADB-baseret maskine.

I "Install Software" vinduet vælges "Customize", alt andet end "Mac OS
9.1" fravælges, i popup-menuen for "Mac OS 9.1" vælges "Customized
Installation", og her begynder kreativiteten

Det gælder om at vælge de rigtige emner og så bagefter fjerne de
kontrolpaneler og udvidelser, der ikke er nødvendige, så boot'er man
først fra iMac'en med systemet, flytter det til f.eks. en 8600 eller
7300 (i mit tilfælde) og booter igen. Det hjælper lidt på nogle
skærmrelaterede småproblemer og så kan man få rettet lidt indstillinger
undervejs.

Hvad jeg præcis er tilbage i systemmappen, kan jeg ikke huske, cd'erne
ligger på arbejdet og jeg er hjemme med forkølelse. Men jeg kan kigge
når jeg vender tilbage.

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-02 15:47

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Uh ha, jeg skulle vist have dokumenteret min fremgangsmåde, men da jeg
> har en Toast imagefil liggende, behøver jeg jo ikke at gøre det igen

Det samme har jeg...

> Nå, <bladre i hukommelsen>:
> Man tager 1 stk. Z-Mac OS 9.1 installations-cd, indkøbt separat, samt 1
> stk. new world maskine, f.eks. iMac DV/400 - ikke en ADB-baseret maskine.

Ah! - Der er måske forklaringen. Jeg har stadig kun ADB maskiner, - ingen USB
eller maskiner med opgraderbar firmware m.v....

> I "Install Software" vinduet vælges "Customize", alt andet end "Mac OS
> 9.1" fravælges, i popup-menuen for "Mac OS 9.1" vælges "Customized
> Installation", og her begynder kreativiteten

Samme fremgangsmåde, jeg brugte med 8.1, bortset fra jeg valgte FAT
installationen.

> [...]
> 7300 (i mit tilfælde) og booter igen. Det hjælper lidt på nogle
> skærmrelaterede småproblemer og så kan man få rettet lidt indstillinger

Ja, og de nyeste drivere er ligeledes tilstede.

> Hvad jeg præcis er tilbage i systemmappen, kan jeg ikke huske, cd'erne
> ligger på arbejdet og jeg er hjemme med forkølelse. Men jeg kan kigge
> når jeg vender tilbage.

Det tror jeg ikke, du behøver, - ihvertfald ikke for min skyld. Det hænger
sandsynligvis sammen med det, at jeg kun har ADB udstyr. - Men jeg tror, jeg vil
prøve at fuske lidt når jeg får bedre tid og se, om det alligevel kan 'fikses' på
en eller anden måde.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-05-02 15:58

In article <3CD2A2ED.3FA8E18F@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> jeg tror, jeg vil prøve at fuske lidt når jeg får bedre tid og se, om
> det alligevel kan 'fikses' på en eller anden måde.

vælg "universel install", så vil den nøvvendige "Mac OS ROM" osv. også
blive installeret på dine old-world mac'er. (ellers brugte jeg en meget
mærkelig Mac OS 9 CD på min Beige G3)

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-05-02 08:10

In article <3CD1F485.939BEE78@mail1.stofanet.dk>,

Hov jeg skulle lige læse igen:

Citat 1:

> [...]
> kan
> boote alt PPC. Har dog heller ikke prøvet en QS, men dog en G4/450 og en

Citat 2:

Nu skriver du faktist at du HAR fået lavet en 9.1 bootcd til alle Power
Mac'er, men jvf. citat 2 kunne det ikke lade sig gøre...

Øøøøh, så er der vel ingen problemer - eller hva'???

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-02 16:10

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> [...]
>
> Nu skriver du faktist at du HAR fået lavet en 9.1 bootcd til alle Power
> Mac'er, men jvf. citat 2 kunne det ikke lade sig gøre...

Hvis du lægger mærke til forskellen, så _installerede_ jeg Mac OS 8.1 på et image
/ Temporary Partition i FAT versionen. Og det er den måde, der _ikke_ virker med
hverken 9.0.x eller 9.1

Jeg kan sagtens gøre det med at trække den bootbare systemmappe fra installations
CD'en over på en tempdisk, men jeg kan ikke _installere_ systemet i en 'slags FAT
version', der kan boote _alle_ PPC Macs.

Hvis jeg installerer på en PM 7600 eller lignende, kan jeg ikke starte mine G3'er,
- installerer jeg på en G3, kan jeg ikke starte mine 7600'ere...

> Øøøøh, så er der vel ingen problemer - eller hva'???

Nej, ikke sålænge, det kun drejer sig om at lave en rep.disk med Norton og
DiskWarrior samt FileBuddy, men hvis jeg fx. skal have andre specialprogrammer med
- fx. til editering af doke, så kan de ikke installeres til den systemmappe, der
er på installations CD'erne. Så der må være et eller andet, der blokerer for
installation på systemmappen fra installations CD'en.

Så det var derfor, jeg spurgte, hvilken metode, du havde brugt - enten at kopiere
systemmappen over eller foretage en normal installation...

mvh. Erik rihcard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 30-04-02 15:18

> [...]

> har ikke behov for os 9 andet end som Classic. Er der nogle der har et tip

Hvad med et plat svar?

Hvorfor ikke bruge den dansk 9'er, når den nu virker. Du kommer ikke til
at rode særligt meget med OS brugerfladen, så kan det vel gå an med DK?

Thomas Tvegaard

Fra : Zorilla

Dato : 30-04-02 15:27

> [...]
>
> Hvorfor ikke bruge den dansk 9'er, når den nu virker. Du kommer ikke til
> at rode særligt meget med OS brugerfladen, så kan det vel gå an med DK?

Hvilken dansk 9'er?
Jeg har kun "tilbagekopier cd'erne"
Jeg er desværre ene mand på mac skansen alle mine venner har pc'ere.
Er der derfor en venlig sjæl der enten vil:
1/ Låne mig en nyere os 9 cd? (jeg kunne fx bare lige komme forbi med pb'en
og installere)
2/ Som Michael forslog, kopiere en fungerende os 9 systemmappe over på en cd

Jeg bor i Søborg, København

mvh
Peter

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-04-02 15:37

In article <hQxz8.7805$kp3.559747@news010.worldonline.dk>,
"Zorilla" <zorilla@mac.com> wrote:

> Hvilken dansk 9'er?
> Jeg har kun "tilbagekopier cd'erne"

Du burde have både "tilbage kopier" og installer CD'ere. Hvis du ikke
skulle have sidstnævnte er der et disc image på førstnævnte, hvorfra du
kan kopiere en MacOS 9 systemmappe

Fra : Zorilla

Dato : 30-04-02 19:03

> [...]
> kan kopiere en MacOS 9 systemmappe
>
> --
> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:131382336>

Du har faktisk delvist ret. På den cd der hedder 'tilbagekopier software'
ligger faktisk os 9 install. Ved at kopiere denne mappe over på hd'en,
starte op fra min gamle cd som jeg ikke kunne installere fra lykkedes det
mig at køre installationen fra harddisken.
Derfor, nu er maskinen søreme kørende både med os 9 og X.

mvh
Peter

Fra : Michael Holm

Dato : 30-04-02 16:57

> [...]
> og installere)
> 2/ Som Michael forslog, kopiere en fungerende os 9 systemmappe over på en cd

har du checket din mac-mail-box ?!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-02 00:56

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Hvad med et plat svar?

Ja, det er et plat svar!

> Hvorfor ikke bruge den dansk 9'er, når den nu virker. Du kommer ikke til
> at rode særligt meget med OS brugerfladen, så kan det vel gå an med DK?

- Men det kan jo ligefrem tænkes, at Peter foretrækker IE engelsk versionen
fremfor den danske, - og desuden er der visse software programmer, der ikke er
glade for ikke-engelske systemversioner, - bl.a. visse musikprogrammer og
multimedieprogrammer.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-05-02 01:23

In article <3CD08088.5BD66403@mail1.stofanet.dk>,

> bl.a. visse musikprogrammer og multimedieprogrammer.

som ikke bryder sig om Classic...

Fra : Jesper

Dato : 30-04-02 15:43

> [...]

> har ikke behov for os 9 andet end som Classic. Er der nogle der har et tip

Få en 9.1 CD, det kan du gøre på de kuponer der fulgte med 9
--
Jesper.
"Tanya Roberts doesn't really do much, but looks damn nice doing it"