Romkugler - som dem fra bageren ?
Fra : Morten Simonsen

Dato : 28-04-02 15:05

Hejsa
Når jeg gang på gang går forbi det lækkert oplyste bagervindue falder øjnene
på de pyramide-stablet romkugler som efter min mening smager utrolig godt!
Dem jeg snakker om er de brune, cholokade-agtige som man kan få hos langt de
fleste bagere. Jeg har hørt at de hos bageren, faktisk blander en masse
rester i, og det skulle efter sigende ikke være helt lækkert, men ikke
destimindre synes jeg smagen er ligeså god stadigvæk.

Mig spørgsmål går på om det er muligt at lave nogle selv, magen til dem fra
bageren, og om nogle evt. har en opskrift liggende ?

Venlig Hilsen Morten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-04-02 16:25

Morten Simonsen skrev:

> de pyramide-stablet romkugler som efter min mening smager utrolig
> godt!

Så har du vel besøgt Jespers "Dansk Romkugleservice", som bor på
<http://home.worldonline.dk/jesniel/romkugle.htm>? Under "ulækkert"
kan man finde en simpel opskrift på romkugler, men jeg har ikke
prøvet den.

// Klaus

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-04-02 16:30

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> writes:

> [...]
>
> Mig spørgsmål går på om det er muligt at lave nogle selv, magen til dem fra
> bageren, og om nogle evt. har en opskrift liggende ?

Så vidt jeg huske fra min efterskoletid var det bare kagerester
blandet med lidt marmelade, kakaopulver, sukker og romessens. Kageresterne blev
blendet og der kom resten i til det smager godt.

/Trine

Fra : Morten Simonsen

Dato : 28-04-02 18:03

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
blev
> blendet og der kom resten i til det smager godt.

Lyder fornuftigt, men problemet er så at jeg kun yderst sjældent har nogle
kagerester. Men vil det kunne anbefales at købe en færdiglavet mazarin kage
og bruge, hvis det jeg går efter er at få den smag de har hos bageren ? ...
og hvis ikke: Hvilken kage vil så være bedst at bage til formålet ?

Venlig Hilsen Morten

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-04-02 10:05

> [...]

> og bruge, hvis det jeg går efter er at få den smag de har hos bageren ? ...
> og hvis ikke: Hvilken kage vil så være bedst at bage til formålet ?

Jeg ville gå ned til bageren og købe kagerester. De er da sikkert ikke
nybagte, men det er jo også lige meget i dette tilfælde. Hos vores
bager kan man i hvert fald købe gammelt brød, så mon ikke også man kan
købe kagerester?

/Trine

Fra : Poul Andersen

Dato : 29-04-02 17:10

> [...]
> og bruge, hvis det jeg går efter er at få den smag de har hos bageren ?
> og hvis ikke: Hvilken kage vil så være bedst at bage til formålet ?

Sig mig Morten,- køber du også skært oksekød hos slagteren for at lave
biksemad?
Køb dog dine romkugler hos bageren.
SÅ stor en delikatesse, er det vel heller ikke

Venligst
Poul

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-04-02 17:54

Poul Andersen skrev:

> Køb dog dine romkugler hos bageren.
> SÅ stor en delikatesse, er det vel heller ikke

Nogle steder laver de ganske gode romkugler, og hvis man selv kan
bage brød og småkager, hvorfor så ikke forsøge sig med romkugler?
Så kan man i det mindste få dem som man vil have dem.

// Klaus

Fra : Hugo

Dato : 30-04-02 00:33

Jeg skriver fra en vens computer.

På min arbejdsplads laver vi romkugler på følgende måde:

Wienerbrød fra dagen før, men altid uden creme.
Cremen gør at romkuglerne kan bliver sure efter nogle dage og cremen kan
indeholde baktuser.

Hindbærmarmelade til massen bliver lind og nem at arbejde med.
Derefter Kakao og romessens til passende smag og brun farve.

Trilles runde og dybbes i varm chokolade og trilles i krymmel, Enten brun
eller de farvede.

Jeg har 2 opskrifter på romkugler liggende på min hjemmeside. En afdem
indeholder æblemarmelade i stedet
for hindbær. Men det er smag og behag.

Hilsen

Kim

www.bager-kim.dk

Fra : jesper

Dato : 30-04-02 10:02

"Hugo" <no@way.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hindbærmarmelade til massen bliver lind og nem at arbejde med.
> Derefter Kakao og romessens til passende smag og brun farve.

Inspireret af den senere tids debatter herinde, er jeg simpelthen nødt til
at at spørge: Kan de fryses?

Jesper

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 30-04-02 06:07

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> skrev följande i meddelandet:

> Mig spørgsmål går på om det er muligt at lave nogle selv, magen til
> dem fra bageren, og om nogle evt. har en opskrift liggende ?

Se evt. tråden omkring den 15-07-00, "Hjemmelavede romkugler????".

http://makeashorterlink.com/?F369317C

Når dette er læst, kan man kan sagtens forestille sig, hvorfra 'Dansk
Romkugleservice' har hentet sin store inspiration

Desuden tror jeg næppe det kan betale for sig for en almindelig åndelig
at lave dem selv. Især ikke, hvis man først skal ud og købe
wienerbrød&kager, for bagefter af ødelægge og køre det op til romkugler.

Hvis du bor i Storstaden København, kender jeg én som sælger nogle
aldeles glimrende romkugler
http://www.aok.dk/E/V/CPHDK/0001/01/03/cs1.html

--
Mvh.
Peter W. Bosse

SELVPÅFØRT FODSVAMP
Kan man overleve at drikke 40 kopper kaffe på en dag? Kan kvinder
virkelig bedst li' mænd, der opfører sig som svin? Og hvordan er det at
have fodsvamp? Nettet rummer beretninger og dokumentation af sære
eksperimenter om hvad som helst...

Fra : Ole & Christina

Dato : 03-05-02 22:59

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:nGpz8.7412$HZ2.639334@news000.worldonline.dk...
> Hvis du bor i Storstaden København, kender jeg én som sælger nogle
> aldeles glimrende romkugler
> http://www.aok.dk/E/V/CPHDK/0001/01/03/cs1.html

Peter, du burde forbydes!
Jeg har nu tygget mig igennem tre stk, og den sidste kan jeg bare ikke klemme ned.
Det er dog ikke det største problem.
Det er værre endnu, at jeg nu er nødt til at cykle hele vejen fra Amager til Østerbro MINDST en gang om dagen for at hente nye
forsyninger

Tak for smagsprøven. De med choko-krymmel er helt klart de bedste

--
Ole S