Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Powershot S 40.
Fra : Bent Mouritzen

Dato : 26-04-02 13:01

Hej Gruppe.

Nu har jeg surfet rundt på nettet her Fredag formiddag for at
læse test af nogle digi cams.
Og jeg når frem til at Canon S 40 må være noget for mig,
www.dpreview.com får det en god kritik så vidt jeg kan
læse, (mit engelske er ikke for godt).
Så var det at jeg ville spørge om nogen af jer har Canon S 40 ?
Hvad er i givet fald jeres erfaringer så med det kamera ?

For øjeblikket har jeg den nye Hp 812 på prøve, men er ikke
helt tilfreds, der findes ikke mange indstillings muligheder på det
så jeg tror jeg kører ud med det igen i morgen.

Mvh Bent..

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-04-02 18:24

> Og jeg når frem til at Canon S 40 må være noget for mig,
> på www.dpreview.com får det en god kritik så vidt jeg kan
> læse,

Har haft de samme tanker som dig, tror jeg , jeg er dog "sprunget fra".
Lige nu sværmer jeg om Minolta DI. S404; fysisk er str. en mellemting mel.
Can. S40 og G2, det har størrer "zoom-område" 35-140mm/35mm + optikken er
mere lysstærk når den er trukket helt ud. Og jeg ved at det vil den oftes
være, har haft SLR m. 28-100mm,70-150mm zooms. Prisen er oxo mere gunstig,
og det bruger AAsize batt. hvilket gør det lettere at få friske i en
nødsituation.
Nogle mod-argumenter?.

JMR.

Fra : Bent Mouritzen

Dato : 26-04-02 23:42

> [...]
> være, har haft SLR m. 28-100mm,70-150mm zooms. Prisen er oxo mere gunstig,
> og det bruger AAsize batt. hvilket gør det lettere at få friske i en

Næ nej, jeg har ikke prøvet nogen af de to i virkeligheden.
Så jeg kan kun vurdere ud fra hvad jeg kan læse om på
foreks dpreview, de får en god kritik begge to, minoltaens
mere lysstærke optik er jo klar nok en fordel, men det syntes
ikke som om man i dpreview vurderer Can S40 lavere på grund
af det, da den karaktermæssigt ligger en smule over minoltaen.
Men Minolta er da bestemt et emne også, jeg ville gerne om
nogen havde prøvet måske begge Cameraer i funktion og kunne
fortæller os andre om det.

Mvh Bent

Fra : BHR

Dato : 27-04-02 09:08

Jeg har haft S40 i 5 uger og er godt tilfreds.

1) En mulighed som jeg ikke havde lagt vægt på inden købet var f.eks. 360
grader's billeder som tages på et udsigtspunkt.
På monitoren er der hele tiden mulighed for at se det sidst tagne billede,
så man kan få en passende overlapning på det næste billede, og når man har
taget ca. 14 billeder er der nok til alle 360 grader. I et medfølgende
program stidses det hele sammen på et øjeblik. Derefter kan man så se i alle
retninger blot ved at bruge skyderen i bunden af billedet på skærmen. Det er
dog ikke relevant som papirbillede - her vil man nok kun stidse få billeder
sammmen.

2) En anden god ting er at man kan tage billeder i totalt mørke af f. eks.
en stue og alligevel få skarphed, fordi autufocus bruger sin egen lille
lyspletmåling.

3) Røde øjne optræder desværre stadigvæk, men kun på nogen af billederne.

4) Det opladelige batteri har en god kapasitet. Jeg har dog købt et ekstra
så jeg er helgarderet.

5) CF-kort på 128mb er efterhånden billige. Priser på 500 kr. er ikke så
meget, så jeg har købt 2 stk. fordi det medfølgende kun er på 16mb.

6) Der kan fåes et hylster, hvor der også er plads til ekstrabatteriet og 2
ekstra CF-kort. Endvidere kan det sidde fast i et bælte, og er lavet af
lækre materialer.

7) S40's bios kan opdateres.

8) Jeg var overbevist over at det var et godt køb efter at have læst den
norske test:

http://www.digit.no/Tester/Kameraer/kamerate.htm

9) Det er meget kompakt, men også tungt. Ligger godt i lommen.

10) Hvis man anbringer det på et lille stativ som jeg har fra et Webcam kan
man fotografere sig selv i f. eks. øret eller munden ved at fjernbetjene med
musen i et medfølgende program. Skarpheden er overvældende - hvis man zoomer
optisk kan man f. eks. se hvis man har blæner i munden meget tydeligt. Hvad
man kan bruge dette til er op til den enkelte, men det kan altså lade sig
gøre!

Hvis jeg idag skulle købe igen blev det nok S40, men der er også kommet Sony
P9 og snart en Laica med 4 megapixel som jeg ville undersøge via tests på
nettet.

Fra : Bent Mouritzen

Dato : 27-04-02 10:19

> [...]
Sony
> P9 og snart en Laica med 4 megapixel som jeg ville undersøge via tests på

Hej.

Mange tak for rapporten, det er interesant læsning.
Der er mange årsager til at jeg er lidt varm på S40, den får jo også en god
kritik i de forskellige test, ok med Sony P9, jo det er også en mulighed som
jeg havde læst test af.
Men en beslutning skal jo træffes, og jeg har sporet mid ind på Canon S40
også G2 har været i tankerne, bla på grund af det mere lysstærke objektiv
men den er til gængæld fysisk større. Hvad er din erfaringer med
lysfølsomheden på S40'erens optik ?
Men man kan læse mange test og få en god portion viden ud af det, men det er
også værdifuldt at høre om S40 i praktisk anvendelse.

Mvh Bent

Fra : Per Riber

Dato : 27-04-02 14:11

Sat, 27 Apr 2002 10:08:21 +0200 skrev "BHR" <bhr@email.dk>:

>Jeg har haft S40 i 5 uger og er godt tilfreds.

Jeg overvejer også stærkt at anskaffe mig et S40 og har med stor
interesse læst dit indlæg. Tak for det.

I anmeldelserne på dpreview.com ankes der over designet af
multicontrolleren, primært at det kan være vanskeligt at ramme
SET-funktionen - man kommer i stedet til at vælge højre eller venstre.
Oplever du dette som et problem? Hvor ofte bruger man i det hele
taget multicontrolleren og SET-funktionen?

>2) En anden god ting er at man kan tage billeder i totalt mørke af f. eks.
>en stue og alligevel få skarphed, fordi autufocus bruger sin egen lille
>lyspletmåling.

Er du tilfreds med blitzens virkning, dvs. er den kraftig nok?

>5) CF-kort på 128mb er efterhånden billige. Priser på 500 kr. er ikke så
>meget, så jeg har købt 2 stk. fordi det medfølgende kun er på 16mb.

De originale Canon CF-kort er noget dyrere hos de leverandører, jeg
har kigget på. Behøver CF-kortene ikke at være originale? Hvor køber
du dem til 500,- pr. stk.?

--
mvh Per

Fra : BHR

Dato : 27-04-02 18:24

Svar til Bent M. + Per R.

1) Det er korrekt at multicontrolleren kan være lidt svær at få til at gøre
den virkning man beder om.
Dog synes jeg ikke det er et stort problem.

2) Blitzen giver lys nok til en stue på 30 m2 hvis man stiller manuelt på
200 eller 400 ISO. På 50 eller 100 ISO bliver det lidt dunkelt.
Tager man billede indendørs af en person op af en hvid væg vil der være lidt
mørkere langs billedkanten. Jeg har haft problemer med ovenlysvinduer. Er
ikke tilfreds med lysfordelingen. Har prøvet med og uden blitz, men er
hæmmet af ikke at have den store viden om kamerateknik. Hvidbalancen kan
stilles på mange værdier, og i det hele taget er der mange
indstillingsmuligheder der godt kan forvirre en amatør. Heldigvis kan man
blot stille på AUTO og lade Canon bestemme hvad der er bedst, og det går
også godt i de fleste situationer.

3) 128mb CF-kort kan købes hos ALDI til 499kr. Jeg har et 128mb EZ kort og
et 128mb Mr. Platinum, og begge virker.

4) Når kameraets billeder skal overføres til computeren er det meget nemt:
Først forbindes USB-kablet hvorefter der omgående popper et billede op som
man svarer OK til. derefter begynder den automatisk at overføre billederne
til en ny mappe, og når det er færdigt startes automatisk et slide-show hvor
billederne vises i fuld størrelse på skærmen med få sekunders interval.

5) Der følger 2 bøger med på dansk. den ene om kameraet, og den anden om de
medfølgende programmer. Begge bøger er brugbare men noget forvirrende.

Fra : Per Riber

Dato : 27-04-02 20:00

Sat, 27 Apr 2002 19:23:36 +0200 skrev "BHR" <bhr@email.dk>:

>1) Det er korrekt at multicontrolleren kan være lidt svær at få til at gøre
>den virkning man beder om.
>Dog synes jeg ikke det er et stort problem.

Okay. Mon ikke det bare går ud på at øve sig lidt i at bruge den...?

>indstillingsmuligheder der godt kan forvirre en amatør. Heldigvis kan man
>blot stille på AUTO og lade Canon bestemme hvad der er bedst, og det går
>også godt i de fleste situationer.

Jeg er selv en amatør, som har levet nogenlunde lykkeligt med mit
Olympus AF10 i mange år. Det har slet ingen indstillingsmuligheder, så
der var jeg nødsaget til at overlade alle beslutninger til Olympus -
hver gang. Jeg ser frem til at få lidt flere muligheder og at kunne
afprøve dem, uden at skulle vente på (og betale for) fremkaldelse af
billederne.

>3) 128mb CF-kort kan købes hos ALDI til 499kr. Jeg har et 128mb EZ kort og
>et 128mb Mr. Platinum, og begge virker.

Jeg skal åbenbart snart aflægge et besøg hos Aldi. Tak for tippet.

>5) Der følger 2 bøger med på dansk. den ene om kameraet, og den anden om de
>medfølgende programmer. Begge bøger er brugbare men noget forvirrende.

Det er sikkert nødvendigt at kombinere læsningen med nogle praktiske
øvelser og sammenligne resultaterne af at ændre på de forskellige
indstillinger. Sådan har jeg i hvert fald selv planlagt at gribe det
an..

--
mvh Per

Fra : Fl. Reintoft

Dato : 28-04-02 09:17

Jeg er egentlig også lun på Canon S 40. Jeg har dog bemærket, at S 40's
hurtigste lukketid er 1/500 s,
hvor de fleste andre sammenlignelige er på 1/1000

Har det nogen betydning, hvis man f.eks. vil fotografere legende børn eller
andre ting i bevægelse?

Jeg har nu Sony DSC-P1 (et herligt lille camera), men savner manuelle
indstillingsmuligheder.

Venlig hilsen
Flemming Reintoft

http://home2.inet.tele.dk/flre/

Fra : Enzo

Dato : 28-04-02 11:53

> Jeg er egentlig også lun på Canon S 40. Jeg har dog bemærket, at S 40's
> hurtigste lukketid er 1/500 s,
> hvor de fleste andre sammenlignelige er på 1/1000

Du må have læsebrillerne frem.:)
Det er ikke 1/500 sek., men derimod 1/1500, og det er jo en anden snak...

Fra : Fl. Reintoft

Dato : 28-04-02 17:08

Jeg har pudset brillerne og konstateret, at det er 1/1500 sek - unægtelig en
forskel til det bedre - undskyld!

Også de sammenlignelige data på dpreview har jeg studeret. Også med bl.a.
Olympus C40z og C4040z, og der er ikke tvivl om, at Canon G2 er det optimale
inden 20.000 kr. klassen. Der er bare det med størrelsen og vægten, jeg er
lidt ked af.
Jeg er vant til at have mit DSC-P1 i lommen - og her kunne et S 40 også være

Hans Kruse skrev bl.a. om >lysstyrke og generel billedkvalitet < er der
synderlig forskel?

mvh
Flemming

http://home2.inet.tele.dk/flre/

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-04-02 23:35

"Fl. Reintoft" <flre@post2.tele.dk> wrote in message
> [...]
være

> Hans Kruse skrev bl.a. om >lysstyrke og generel billedkvalitet < er der

Jeg vil anbefale at gennemlæse
http://www.dpreview.com/reviews/canons40/default.asp, hvor der er mange
kommentarer om forskellen mellem S40 og G2. Omkring lysstyrke og
billedkvalitet, så se dette udsnit fra S40 anmeldelsen:
Clearly where the S40 isn't as strong as the G2 is the speed (maximum
aperture) and sharpness of its lens, there is a hint of soft corners at wide
open apertures (F2.8 at wide angle, F4.9 at telephoto) and although
resolution is very good (well above any three megapixel) it is slightly less
than the G2. All that said the S40 does exactly what it promises, it
provides good balance, good colour and a respectable four megapixel
resolution in a compact form factor.

Prøv også¨http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM, hvor du kan
sammenligne forskellige billeder fra S40 og G2 direkte ved siden af
hinanden. Jeg er måske forudindtaget, da jeg har en G2, men for mig ser G2
billederne mere skarpe ud. Prøv f.eks. huset og Test Image. Bedøm selv om
det er nok til at vælge en G2, når de andre forskelle tages i betragtning,
så som bedre batterilevetid/opladning, mulighed for ekstern flash, flip ud
LCD (genialt til fotos i specielle vinkler), ekstra linser/filtre. Det
største minus er naturligvis størrelsen. Mit forrige kamera er et Canon S10,
som er på størrelse med S40, og der er en forskel. G2 kan være i en
frakkelomme, men det er lidt mere besværligt.

God fornøjelse,

Hans

Fra : Fl. Reintoft

Dato : 29-04-02 11:20

Mange tak for dine kommentarer. Jeg må sige, at
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
(den kendte jeg ikke)
virkelig var en overbevisende test. Der er jo mere end 'Rinso' til forskel,
så jeg er overbevist om, at G2 er det optimale både hvad farver, skarphed
angår - indtil videre, for der kommer jo nye til hele tiden.

Det øverste billede 'musicians' overraskede mig ved, at at jeg fandt
ansigterne fra S40 smukkere, hvor G2-billedet gav en masse ujævn- og
urenheder i pigernes hud - (her kan intet skjules). Det må så være fordi G2
er det skarpere og kontant.
Synes man de er blevet for 'urene' at se på, kan man jo altid pudre/blurre
med f.eks. 'texture- eller edge preserving smooth' i f.eks. PSP, man jo jo
et perfekt grundmateriale at arbejde videre på.

Hilsen
Flemming

--

http://home2.inet.tele.dk/flre/

Fra : J@N

Dato : 29-04-02 15:56

"Fl. Reintoft" <flre@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med f.eks. 'texture- eller edge preserving smooth' i f.eks. PSP, man jo jo
> et perfekt grundmateriale at arbejde videre på.

http://www.imaging-resource.com er en rigtig god side at sammenligne
billeder på, især portrætterne er gode. Du skal bare være klar over at
billedet med "musicians" er en plakat, så netop den skal tages med et gran
salt. Jeg har downloadet alle portrætter og nær-portrætter fra diverse
interessante kameraer over 3 megapixel på sitet, og kan så sammenligne to
kameraer af gangen i hver sit vindue. Jeg er kommet til samme resultat som
du, at G2 er rigtig god, efter min mening den bedste i klassen under kr.
20.000, kun Canon D60 er klart bedre (stakkels model).

Jan

Fra : Bent Mouritzen

Dato : 28-04-02 12:45

> [...]
eller
> andre ting i bevægelse?
>
> Jeg har nu Sony DSC-P1 (et herligt lille camera), men savner manuelle

Hej Flemming.
Ja jeg mener også at S 40 kan klare 1/1500 s lukkertid.
Så det burde ikke holde dig tilbage.
Jeg endte med efter at jeg ikke kunne beslutte mig i et halvt års tid
og gennemlæsning af utallige test at købe Canon G2, det har jeg nu haft
siden i går (lørdag) og erfaringerne har indtil nu været positive.
Men S40 var meget kraftigt inde i overvejelserne, der er jo også
Canon S 30.

Mvh Bent

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-04-02 14:30

> Ja jeg mener også at S 40 kan klare 1/1500 s lukkertid.
Det er 1/1500s, som det ses her
http://www.dpreview.com/reviews/canons40/page2.asp

> [...]
> siden i går (lørdag) og erfaringerne har indtil nu været positive.
> Men S40 var meget kraftigt inde i overvejelserne, der er jo også
En sammenligning mellem S40 og G2 findes her
http://www.dpreview.com/reviews/canons40/default.asp, men derudover er der
også lysstyrke og generel billedkvalitet at sammenligne.
Mvh,
Hans

Fra : Bent Mouritzen

Dato : 28-04-02 14:50

> [...]
> http://www.dpreview.com/reviews/canons40/default.asp, men derudover er der
> også lysstyrke og generel billedkvalitet at sammenligne.

Det var også noget af det der gjorde at jeg endte med at vælge G2, plus et
par andre faciliteter, men ellers ligner de to jo meget hinanden
med hensyn til hvad de kan.

Mvh Bent

Fra : Per Riber

Dato : 28-04-02 15:33

Sun, 28 Apr 2002 13:45:06 +0200 skrev "Bent Mouritzen"
<bom@skovparknet.dk>:

>Jeg endte med efter at jeg ikke kunne beslutte mig i et halvt års tid
>og gennemlæsning af utallige test at købe Canon G2, det har jeg nu haft
>siden i går (lørdag) og erfaringerne har indtil nu været positive.

Tillykke med nyerhvervelsen - du har helt sikkert fået et bedre
kamera. Det er udelukkende de ydre dimensioner, som får mig til at
holde fast ved beslutningen om at foretrække S40 frem for G2.

--
mvh Per

Fra : Fl. Reintoft

Dato : 04-05-02 09:50

Jeg synes at skylde tråden resultatet af mine overvejelser, som efter mange
og lange frem og tilbage for og imod, holde i hånden, kiggen billeder,
studeret testsider osv. endte med, jeg byttede til Canon S40.

De billedmæssige mindre forskelle til G2 er - tror jeg - til at leve med,
hvor jeg er bange for, at jeg får sværere ved at leve med det store G2, som
med taske fylder meget.
S 40 er handy og kan være i en lomme, hvilket for mig gør, at jeg vil have
det med mig langt mere end jeg ville med et G2.
Jeg har dog en ventil, så jeg kan ombytte til G2, hvis jeg skulle fortryde,
men indtil videre ser mine shots gode ud.

>BHR skrev: 5) Der følger 2 bøger med på dansk. den ene om kameraet, og den
anden om de<
>medfølgende programmer. Begge bøger er brugbare men noget forvirrende.<

Den sidste sætning er jeg enig i og vil sætte stor pris på, om nogen kender
en reeel vejledning i brugen af S 40 og forskellen
på de mange indstillingsmuligheder.

Venig hilsen
Flemming

http://home2.inet.tele.dk/flre/

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 04-05-02 15:22

.....jeg enig i og vil sætte stor pris på, om nogen kender en reeel
vejledning i brugen af S 40 og forskellen på de mange
indstillingsmuligheder.

----

Hejsa...

Jeg har længe været noget lun på et S40 (han ikke købt endnu.... meeen det
kan ikke vare længe...) og jeg har ledt og læst en del efterhånden...

Jeg faldt over denne side som jeg synes er interessant. Den havde jeg ikke
set før...Måske den kunne hjælpe lidt med forståelse af indstillinger. Nu
har jeg jo hverken kameraet i hånden eller manualen ved min side, men jeg
håber da du/I kan bruge det til noget....

http://www.canon.co.jp/Imaging/PSS40/PSS40_1-e.html

Med venlig hilsen
Kristian

Fra : Fl. Reintoft

Dato : 04-05-02 20:23

Tak for siden. Den ser interessant ud og skal studeres.
Venlig hilsen
Flemming
--

http://home2.inet.tele.dk/flre/

Fra : Bent Mouritzen

Dato : 05-05-02 08:10

Hej Flemming.

Jeg var i samme båd som du, jeg vaklede meget i ca et halvt års tid mellem S
40 og G 2, utallige test blev læst og utallige indlæg her i gruppen om
emnet blev studeret, jeg hældte MEGET til S 40, men endte op med at købe G
2, bla på grund af dens mere lysstærke optik, det er rigtigt at den er lidt
større og kan ikke ligge i en skjortelomme, men i en frakkelomme kan den
godt være og jeg har bestemt ikke fortrudt.
Men dit ønske om S 40 er forståeligt, jeg tror roligt at du kan købe det
Camera, jeg har stået med det i hånden og det har en dejlig størrelse,
de test jeg har set af det viser at det er et rigtigt godt camera som får
meget fine karakterer og anmeldelser.
Når først du har købt, ja så bliver du hurtigt fortroligt med de foskellige
indstillings muligheder, det minder meget om G2 i sin betjening tror jeg.
Held og lykke med det.

Mvh Bent

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 05-05-02 14:09

> Hej Flemming.
>
> Jeg var i samme båd som du,

---

Hej Bent

Så vidt jeg kan se skriver du til mig..

Jeg takker for dit indlæg og glæder mig meget til det "bliver tid" til
indkøb

Mvh.
Kristian