Endelig et par retter med lidt 'bid' i !
Fra : Peter W. Bosse

Dato : 25-04-02 06:08

Nåh såh! - omsider langt om længe, fik Mik Schack fra madprogrammet
'Hjemmeservice' lagt de omdiskuterede opskrifter fra 12. april online..

Lammenosser var en del af menuen, da Kenned, alias Jan Elhøj, fra Banjos
likørstue var på besøg hos Mik Schack den 12. april..
--

Godbidder til St. Bededagsferien, -lige til at gå til..

Stegte fårenosser:

Fårenosser
Chilipulver
Ingefær
Olie til stegning

Du fjerner hinden fra en 4-6 fårenosser og skærer dem i skiver. Rist på
panden i få minutter med frisk ingefær og chilipulver. -Nam nam!
-oo-

Stegte lammenyrer:

3-4 Lammenyrer
Hvidløg
Olie til stegning

Tag fat i hinden der sidder cirka midt på hver nyre og kræng den
forsigtigt af. Skær nyrerne i skiver og steg dem på panden i olien
sammen med friskhakket hvidløg. Server med noget grønt, for eksempel
salat.
-oo-
Devilled potatoes:

Bukkehornsfrø
Spidskommen
Gurkemeje
Chili
Tomat
Kartofler
Spinat
Olie til stegning

Blend bukkehornsfrø, spidskommen, gurkemeje og chili i en kaffemølle.
Skræl kartoflerne skær dem i terninger og rist dem på panden sammen med
krydderblandingen.
marsala. På et tidspunkt kyler du groft skåret tomat og friske
spinatblade ned. Skal stå på varmen til kartoflerne er møre.
-oo-

Myntedip:
Tyrkisk/græsk youghurt
Hakkede, friske mynteblade

Garam Marsala, som laves af...

1 del kardemommefrø
2 dele nelliker
6 dele spidskommen
6 dele korianderfrø
2 laurbærblade
1/2 stang kanel
3 dele sort peber
1 rød tørret chili

Put krydderierne ned i en kaffemølle og blend skidtet. Røres op i lidt
vand og blandes med tyk, tyk yoghurt sammen med de friske mynteblade.
Nu har du en dejlig dip/sauce til dine nosser, devilled potatoes eller
hvad du nu har lyst til.

Se.. www.dr.dk/hjemmeservice/kenned_banjo.htm

Velbekomme!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Giftige stoffer i chips, kiks og knækbrød.
Det giftige og kræftfremkaldende stof akrylamid findes i alarmerende
mængder i mange madvarer som fx pommes frites, franske kartofler, kiks
og knækbrød.
Indeholdet af stoffet ligger langt over de værdier
Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anbefaler som maksimum.
Akrylamid dannes, når madvarer med højt indhold af kulhydrater
tilberedes ved meget høje temperaturer.
Et halvt gram chips eller to gram pommes frites indeholder et mikrogram
akrylamid, som er den grænseværdi WHO har sat som det maksimale ved én
normal dagsration vand. -DR-Tekst

Fra : Jørgen Hess

Dato : 25-04-02 20:15

> [...]
> Et halvt gram chips eller to gram pommes frites indeholder et mikrogram
> akrylamid, som er den grænseværdi WHO har sat som det maksimale ved én

Nu er jeg snart træt af at høre på alle de dommedags udsagn om vores farlige
mad:
Knud Lundberg sagde vi ikke skulle spise smør, men plantemargarine. Dette
blev sagt meget belejligt samtidig med at Bellis plantemargarine kom på
markedet.
Senere var det alligevel ikke farligt at spise smør, bortset fra at det
feder, men det gør alle andre fedtstoffer også.
Men så blev margarinen pludselig livsfarlig på grund af transfedtsyrer.
Industrien havde fundet ud af at hærde flydende fedtstoffer med en
brintreaktion af en art. Og det gjorde margarinen farlig.
Desværre viser det sig at transfedtsyrer også opstår i køkkenet, hvis vi
kommer til at stege kødet lidt for sort.
Pludselig skulle man passe på med at spise f.eks rejer på grund af et
voldsomt indhold af kolesterol, men nu siger eksperterne at nogle andre
stoffer i de samme rejer ligesom opvejer virkningen af kolesterolen.
Nu har man så kastet sig over et farligt stof der hedder akrylamid.
Hvad så til jul? Når vi bager småkager og nogle bliver lidt mørke. Ungerne
står ude i køkkenet og siger "Må vi smage?" "Ja - men tag dem der ikke er så
pæne, resten skal vi gemme" svarer vi så.

Eksperterne har altså opdaget, hvad vi alle godt ved: Det er farligt at
leve.

mvh
Jørgen

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-04-02 17:36

"Jørgen Hess" <joergen-hess@gettonet.dk> wrote in message

> [...]
farlige
> mad:

> Eksperterne har altså opdaget, hvad vi alle godt ved: Det er farligt at

Og eksperterne (hvad det så er for en størrelse) er heller ikke enige. Jeg
tror at det var i Jyllandsposten jeg her i ugen læste, at en anden ekspert
(prof. et-eller-andet fra Karolinska sygehuset) der direkte var forarget
over hvor hurtig forskere var til at komme med løst underbyggede resultater
(og det skulle disse være) og journalisternes fuldstændigt ukritiske
viderekolportering af ævlet.
Det må skyldes den omkring sig gribende medieliderlighed, der gør at alt er
uhelligt, når der er mulighed for eksponering i massemedierne.

vh
Jan