/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Værkstedsservice eller gør-det-selv?
Fra : Jonas Rune


Dato : 24-04-02 21:07

Hej NG,

Jeg står overfor 500km tjekket af min nye Gilera Runner. Det første eftersyn
er jo ganske gratis, mens de efterfølgende er temmelig dyre. Jeg har snakket
med forhandleren om at få fjernet begrænsningerne ved samme lejlighed. Det
vil han have 800kr. for, også selvom jeg leverer et forrør, så han ikke får
brug for svejseapparatet. Hvis jeg selv fjerner begrænsningerne, ryger
garantien og det er vel egentlig fair nok.

Som Dan Rolsted skriver mellem linierne, virker det som om forhandlerne ikke
bare tjener tykt på servicen, men også prøver at snyde kunden til at betale
mere.

Det rejser spørgsmålet: Kan det overhovedet betale sig at overholde
serviceeftersynene for garantiens skyld ?

Hvad har I generelt gjort Jer af erfaringer mht. driftstabilitet på 45'ere.
Information om Runner's har særlig interesse.

Mvh.
Jonas Rune



 
 
John Kramme (24-04-2002)
Kommentar
Fra : John Kramme


Dato : 24-04-02 22:01

>
> Det rejser spørgsmålet: Kan det overhovedet betale sig at overholde
> serviceeftersynene for garantiens skyld ?
>



hvis du vælger at tune dit køretøj ( konstruktiv ændring af motor ) så kan
du ligeså godt droppe diverse service og selv vedligeholde/servicere, da alt
garanti på motoren i dette tilfælde bortfalder !

John



Jonas Rune (25-04-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Rune


Dato : 25-04-02 08:55

>
> hvis du vælger at tune dit køretøj ( konstruktiv ændring af motor ) så kan
> du ligeså godt droppe diverse service og selv vedligeholde/servicere, da
alt
> garanti på motoren i dette tilfælde bortfalder !
>
> John
>

Hej John,

Forhandleren har lovet, at hvis alle serviceeftersyn overholdes, så vil
garantien ikke bortfalde. Heller ikke hvis begrænsningerne fjernes, så længe
det bliver gjort af ham selv.

Mvh.
Jonas Rune



John Kramme (25-04-2002)
Kommentar
Fra : John Kramme


Dato : 25-04-02 11:20


"Jonas Rune" <no@spam.dk> wrote in message

> Hej John,
>
> Forhandleren har lovet, at hvis alle serviceeftersyn overholdes, så vil
> garantien ikke bortfalde. Heller ikke hvis begrænsningerne fjernes, så
længe
> det bliver gjort af ham selv.


Forhandleren og min bare ...
Tro ikke på det .....fordi hvis du spørger importøren så vil han blankt
afvise tuning, du skal forstå det sådan at hvis dit køretøj får en defekt i
eks. motoren og din forhandler prøver at reklamere det til importøren og han
til producenten så bliver reklamationen afvist hvis de kan påvise at motoren
har været tunet og så er der kun to tilbage til at betale og det er dig
eller forhandleren ....hvem tror du så af jer to, der kommer til at betale
regningen ? jeg kender desværre resultatet alt for godt selv

PS : om der skulle findes 1 ud af 100 forhandlere som vil æde regningen selv
ved jeg naturligvis ikke MEN ....pas på med at stole på disse lovninger fra
forhandlerne !

V.H John



Jonas Rune (25-04-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Rune


Dato : 25-04-02 11:41

Tak for svarene, de var meget brugbare.

Mvh.
Jonas Rune

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3cc7db02$0$3764$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> "Jonas Rune" <no@spam.dk> wrote in message
>
> > Hej John,
> >
> > Forhandleren har lovet, at hvis alle serviceeftersyn overholdes, så vil
> > garantien ikke bortfalde. Heller ikke hvis begrænsningerne fjernes, så
> længe
> > det bliver gjort af ham selv.
>
>
> Forhandleren og min bare ...
> Tro ikke på det .....fordi hvis du spørger importøren så vil han blankt
> afvise tuning, du skal forstå det sådan at hvis dit køretøj får en defekt
i
> eks. motoren og din forhandler prøver at reklamere det til importøren og
han
> til producenten så bliver reklamationen afvist hvis de kan påvise at
motoren
> har været tunet og så er der kun to tilbage til at betale og det er dig
> eller forhandleren ....hvem tror du så af jer to, der kommer til at betale
> regningen ? jeg kender desværre resultatet alt for godt selv
>
> PS : om der skulle findes 1 ud af 100 forhandlere som vil æde regningen
selv
> ved jeg naturligvis ikke MEN ....pas på med at stole på disse lovninger
fra
> forhandlerne !
>
> V.H John
>
>



John Kramme (25-04-2002)
Kommentar
Fra : John Kramme


Dato : 25-04-02 18:44


"Jonas Rune" <no@spam.dk> wrote in message
news:3cc7dd32$0$263$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tak for svarene, de var meget brugbare.


Velbekomme



Dan Rolsted aka elek~ (26-04-2002)
Kommentar
Fra : Dan Rolsted aka elek~


Dato : 26-04-02 21:28

> Forhandleren har lovet, at hvis alle serviceeftersyn overholdes, så vil
> garantien ikke bortfalde. Heller ikke hvis begrænsningerne fjernes, så
længe
> det bliver gjort af ham selv.

Få det på skrift.
Dan.



Claus Rolsted (29-04-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rolsted


Dato : 29-04-02 16:08

"Jonas Rune" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> > hvis du vælger at tune dit køretøj ( konstruktiv ændring af
> > motor ) så kan
> > du ligeså godt droppe diverse service og selv vedligeholde/
> > servicere, da alt
> > garanti på motoren i dette tilfælde bortfalder !
> > John
> Forhandleren har lovet, at hvis alle serviceeftersyn overholdes,
> så vil
> garantien ikke bortfalde. Heller ikke hvis begrænsningerne
> fjernes, så længe
> det bliver gjort af ham selv.


Hej gruppe,
Hvor meget er den traditionelle 3-års garanti fra fabrikken på nye scootere
overhovedet værd?
Så vidt jeg er orienteret, skulle den have flere undtagelser end reelle
dækninger. Den gælder i al fald ikke for sliddele og ..... og .......
Tjaeh, er der nogen, som ved HVAD den rent faktisk dækker?

--

mvh. Claus Rolsted
Vespa ET2 - kommer sommer, kommer mc-kort
ICQ #91028400. Fjern "NOSPAM" ved svar på email.




Dan Rolsted aka elek~ (29-04-2002)
Kommentar
Fra : Dan Rolsted aka elek~


Dato : 29-04-02 20:56

> Hvor meget er den traditionelle 3-års garanti fra fabrikken på nye
scootere
> overhovedet værd?
> Så vidt jeg er orienteret, skulle den have flere undtagelser end reelle
> dækninger. Den gælder i al fald ikke for sliddele og ..... og .......
> Tjaeh, er der nogen, som ved HVAD den rent faktisk dækker?

Det er et godt spørgsmål.
Sidste gang jeg var på værksted (se "ADVARSEL mod Peugeot Rødovre") spurgte
jeg om hvor meget man egentligt måtte "køre over" før man kom til service.
Jeg fik at vide at det næsten var underordnet, "bare man nu kom".
Hvordan kan man nu være sikker på at de vil dække, de kan jo altid afvise
med henblik til at man ikke har været så god til at overholde
kilometertallet (fx ved kø til service)??
Dan.



Brian/Hekto (30-04-2002)
Kommentar
Fra : Brian/Hekto


Dato : 30-04-02 09:00

Bemærk, at der ikke er tale om 'garanti'!!!!
Der er tale om en 'scootersikring', hvad det så er???

Hvis scooteren er vedligholdt som den skal, er passet ordentligt, og der
ikke er 'pillet', dækker den nomalt havari på 'støre motordele', som ikke
umiddelbart skulle blive slidt op, på 3 år.

/B

"Dan Rolsted aka elektronikmekanikeren" <danrolsted#NOSPAM#@ishoejby.dk>
wrote in message news:aak8pn$eu4$1@sunsite.dk...
> > Hvor meget er den traditionelle 3-års garanti fra fabrikken på nye
> scootere
> > overhovedet værd?
> > Så vidt jeg er orienteret, skulle den have flere undtagelser end reelle
> > dækninger. Den gælder i al fald ikke for sliddele og ..... og .......
> > Tjaeh, er der nogen, som ved HVAD den rent faktisk dækker?
>
> Det er et godt spørgsmål.
> Sidste gang jeg var på værksted (se "ADVARSEL mod Peugeot Rødovre")
spurgte
> jeg om hvor meget man egentligt måtte "køre over" før man kom til service.
> Jeg fik at vide at det næsten var underordnet, "bare man nu kom".
> Hvordan kan man nu være sikker på at de vil dække, de kan jo altid afvise
> med henblik til at man ikke har været så god til at overholde
> kilometertallet (fx ved kø til service)??
> Dan.
>
>



Bendt Grunge (25-04-2002)
Kommentar
Fra : Bendt Grunge


Dato : 25-04-02 09:13


"Jonas Rune" <no@spam.dk> wrote in message
news:3cc7108c$0$255$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG,
>
> Som Dan Rolsted skriver mellem linierne, virker det som om forhandlerne
ikke
> bare tjener tykt på servicen, men også prøver at snyde kunden til at
betale
> mere.
>


Det gør de, og de har intet problem med det, for folk tror de ikke har nogen
rettigheder hvis de ikke gør, og det passer ikke.


> Det rejser spørgsmålet: Kan det overhovedet betale sig at overholde
> serviceeftersynene for garantiens skyld ?
>

Nej, lav det selv og få kvitering på de dele der bruges til div. eftersyn,
olie osv. så har de Garenti selvom andre har lavet eftersynet, og hvad
skulle gå i stykker?, om som ikke er tjent ind efter 1 el.2 selvgjorte
eftersyn med de penge du har sparet.


> Hvad har I generelt gjort Jer af erfaringer mht. driftstabilitet på
45'ere.
> Information om Runner's har særlig interesse.

Jeg har selv flere EU45, også en man samme motor som din Runner, og den har
ingen dårlige punkter som burde skalbe problemer, og resten af sooteen skal
de jo dække selv om du eks. har tunet motoren, for sker der noget med
forlygten var det jo også sket selvom motoren havde været serviseret.

BG



Michael Thomsen (25-04-2002)
Kommentar
Fra : Michael Thomsen


Dato : 25-04-02 13:29

Det er jo en god ting at få ham til det.

Hvis du bliver stoppet af politiet og de vil give dig en bøde, ja så siger
du bare at det er blevet lavet af mekanikeren :) Så får han bøden!

"Bendt Grunge" <micro@sucks.cum> wrote in message
news:3cc7ba3a$0$209$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Jonas Rune" <no@spam.dk> wrote in message
> news:3cc7108c$0$255$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej NG,
> >
> > Som Dan Rolsted skriver mellem linierne, virker det som om forhandlerne
> ikke
> > bare tjener tykt på servicen, men også prøver at snyde kunden til at
> betale
> > mere.
> >
>
>
> Det gør de, og de har intet problem med det, for folk tror de ikke har
nogen
> rettigheder hvis de ikke gør, og det passer ikke.
>
>
> > Det rejser spørgsmålet: Kan det overhovedet betale sig at overholde
> > serviceeftersynene for garantiens skyld ?
> >
>
> Nej, lav det selv og få kvitering på de dele der bruges til div. eftersyn,
> olie osv. så har de Garenti selvom andre har lavet eftersynet, og hvad
> skulle gå i stykker?, om som ikke er tjent ind efter 1 el.2 selvgjorte
> eftersyn med de penge du har sparet.
>
>
> > Hvad har I generelt gjort Jer af erfaringer mht. driftstabilitet på
> 45'ere.
> > Information om Runner's har særlig interesse.
>
> Jeg har selv flere EU45, også en man samme motor som din Runner, og den
har
> ingen dårlige punkter som burde skalbe problemer, og resten af sooteen
skal
> de jo dække selv om du eks. har tunet motoren, for sker der noget med
> forlygten var det jo også sket selvom motoren havde været serviseret.
>
> BG
>
>



Anders Majland \(Rep~ (25-04-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 25-04-02 14:01

> Hvis du bliver stoppet af politiet og de vil give dig en bøde, ja så siger
> du bare at det er blevet lavet af mekanikeren :) Så får han bøden!

Nej det er førers/ejers ansvar at køretøjet er i lovlig stand

/A


Anders Majland \(Rep~ (25-04-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 25-04-02 13:59

> Nej, lav det selv og få kvitering på de dele der bruges til div. eftersyn,
> olie osv. så har de Garenti selvom andre har lavet eftersynet, og hvad
> skulle gå i stykker?, om som ikke er tjent ind efter 1 el.2 selvgjorte
> eftersyn med de penge du har sparet.

Nej til en _garanti_ kan der sagtens stilles extra krav som f.eks hvem der
skal udføre service, men man har jo stadig reklamationsretten som er
stadfestet ved lov. Det ser stadig ud til at den udvides fra 1 til 2 år med
tilbagevirkende kraft fra 1/1/2002

Forskellen på reklamationsret og garanti er at det kun må kaldes garanti
hvis det stiller kunden bedre end loven (reklamationsret) . F.eks Bilka er
begyndt at reklamere med 2års garanti men jeg ved ikke hvor meget der er i
det udover de 2års reklamationsret ...

/A


molnit (25-04-2002)
Kommentar
Fra : molnit


Dato : 25-04-02 14:45

> Det rejser spørgsmålet: Kan det overhovedet betale sig at overholde
> serviceeftersynene for garantiens skyld ?

Rent juridisk, så har du garanti ligemeget om du for lavet Service eller
ej, det blev stemplet fast med et par retsager, for et år siden eller 2....
derved vil jeg lige råde dig til at tjekke inde på dk. jura et eller andet,
kan ik huske det helt Ellers kontakt forbrugerrådet de ved hva resultaterne
blev.

VH
Lars Molnit
Som laver ALLE sine MC servide selv.



RpR (25-04-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 25-04-02 18:01

> Det rejser spørgsmålet: Kan det overhovedet betale sig at overholde
> serviceeftersynene for garantiens skyld ?

Nej. Chancen for at du får en motordefekt indenfor 2år er ekstremt lille
sålænge du kun afdrosler den, eller tuner den mildt.
Runneren har den bedste motor Piaggio har bygget til dato.

> Hvad har I generelt gjort Jer af erfaringer mht. driftstabilitet på
45'ere.
> Information om Runner's har særlig interesse.

Tjoh, lad mig se:

Første Yamaha Neo's nåede ca. 6000km, hvoraf ingen var lovlige. Ca. 1000km
var med Polini Sport cylinderkit på 70cc. Så blev jeg kørt ned af en bilist
der ikke så mig, så han svingede ind over cykelstien og ramte mig da jeg
kørte omkring 40km/t.

Fik en helt ny Yamaha Neo's af hans forsikring + Hjelm og bukser. Polini
Sport cylinderen havde jeg fået en kammerat til at afmontere, da jeg på
grund af styrtet med 40km/t dårligt nok kunne flytte mig fra A -> B.
Sport cylinderen røg på med det samme på den nye, kørte 400 - 500km, så kom
der en Polini Star Traffic udstødning på. Lidt senere en 21mm karburator, og
det kørte jeg ialt 3000km med. Så blev der monteret en Polini Corsa cylinder
med tilhørende stemel og topstykke. Det kørte jeg så 5000km med, så
knallerten havde gået ca. 8000km da Politiet mente den var lidt for kvik.
Grundet tidligere forseelser med ændringer af motoren blev den desværre
konfiskeret :(
Dyr omgang. Købte den tilbage et år senere på Politiauktionen, monterede de
lovlige dele jeg havde liggende, og så kørte den ellers fint igen. Blev
solgt til Kaj's MC i Sønderborg.

I mellemtiden havde jeg fået taget kørekort til bil, og anskaffet mig en
Derbi GPR 50R MC-look-a-like. Havde gået ca. 7000km da jeg købte den, fik
den omlakeret, sat i stand osv. Motoren havde siden den dag ejeren købte den
haft en Metra Kit 70cc cylinder og 21mm karburator på. Fik yderligere en
Metra Kit udstødning da jeg havde den. Gik 118km/t på toppen og havde
12,26hk på baghjulet, ikke ringe =)
Havde den til den havde kørt ca. 11000km, så blev den solgt til fordel for
den Aprilia Area 51 som jeg kører på i øjeblikket.

Har netop monteret Top Performances Due Plus cylinderkit, Top Performances
Nardo Replica udstødning og 21mm Arreche karburator. Er igang med at køre
den til, men det lover da godt =)

I den tid jeg har haft scooter / EU45 har der ALDRIG været motordefekter,
kun ét enkelt uheld med min Neo's og en låsering ved stemplet der smuttede
ud og ødelagde en 45km/t cylinder jeg havde monteret en overgang, hvilket
var min egen skyld da jeg udemærket ved at man ikke genbruger låseringe.
Dumme mig.

Jeg ville ikke være bange for at tune scooteren og tænke på holdbarhed.
Plejer og passer man den så skal den nok holde.
Spørg her i gruppen eller i forummet på min hjemmeside, der er lidt over
1200 brugere registreret, en eller anden skal nok hjælpe dig ;)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste