mac priser
Fra : Thomas Purkaer

Dato : 24-04-02 09:33

Hej

Jeg har været ved at kigge lidt på forskellige mac og kan godt lide Apple
produkterne. Men prisen slog mig!

En mac med 600-800Mhz med 128 ram og 40 gb harddisk koster flere tusinde
kroner mere end det til svarende i en pc, er det fordi processoren er så
meget bedre eller fordi det er et "mærke vare" produkt?

Søger en macintosh som kan køre det nyeste mac os ellers skal den bruge til
kontor og software udvikling, primært internet software, hvilken dimension
skal sådan en maskine have?

På forhånd tak.

Nå ja hvor køber man mac henne online?

/Thomas

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-04-02 10:27

In article <3cc66dd5$0$11917$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Thomas Purkaer" <thomas@mobilli.dk> wrote:

> En mac med 600-800Mhz med 128 ram og 40 gb harddisk koster flere tusinde
> kroner mere end det til svarende i en pc, er det fordi processoren er så
> meget bedre

En 800MHz G4 er en del hurtigere end en PC på 800Mhz, om den er bedre
kommer helt an på hvad den skal bruges til. Apple sammenligner selv G4
Apollo chippen (kun i powemac!) en med P4 med den dobbelte clockfrekvens
men det er vist kun til billedbehandling og videoredigering.

Selv har jeg en 400MHz G4 (100HMz bus) med et rage128pro grafikort, ny
40GB segate disk og 448MB PC100 ram. Under Linux virker den subjektivt
mindst lige så hurtig som min fars 1GHz Duron (133MHz bus), med et
matrox 450max grafikkort, ny 40GB Maxtor disk (atat133), 384MB DDR266
ram.

Linux er i dette tilfælde nyeste yellowdog 2.2 (med 2.4x kerne) og
nyeste Suze (med 2.4 kerne) - free86X, gnome, KDE mozilla osv er samme
version.

>eller fordi det er et "mærke vare" produkt?

Du skal selvfølgelig sammenligne med en Dell, Compac eller HP
professionel maskine - husk at sammmenligne med en PC inkl. en XP
professional licens.

> Søger en macintosh som kan køre det nyeste mac os ellers skal den bruge til
> kontor og software udvikling, primært internet software, hvilken dimension
> skal sådan en maskine have?

En G4, mac os x køre helt klart bedst på G4. Den ny iMac (7-800MHz G4
+15" TFT) er meget fin, hvis ellers du kan nøjes med en opløsning på
1024*768. Det samme kan siges om en PowerBook G4 uanset processor
hastigheden. Det er et unix og Mac OS X er _meget_ ram sulten så fyld
den godt op, helst med 512MB eller det dobbelte.

<http://apple.com/dk> klick på "forhandlere" eller "store"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-02 10:35

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> Apollo chippen (kun i powemac!) en med P4 med den dobbelte clockfrekvens
> men det er vist kun til billedbehandling og videoredigering.

Jeg tror det kraever at programmet er kompileret til AltiVec.

Jeg saa et meget overbevisende demo paa

http://www.daugerresearch.com/fractaldemos/altivecfractalcarbon.html

Der er et menupunkt til at slaa AltiVec til og fra. Uden AltiVec faar
jeg 130 MFlops, med cirka 900-100 MFlops.

Spoergsmaalet er hvad AltiVec hjaelper paa og om gcc understoetter det?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-04-02 10:55

In article <kk3cxlphhs.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Spoergsmaalet er hvad AltiVec hjaelper paa og om gcc understoetter det?

selvfølgelig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-02 11:23

> selvfølgelig.

Hvad hjaelper det paa? Har du selv benyttet det vha gcc?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-04-02 12:39

In article <kky9fdo0o2.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hvad hjaelper det paa? Har du selv benyttet det vha gcc?

nope. jeg har kun et par programmer jeg selv har kompileret (og en del
via fink hvor jeg ikke har kontrolen), men gcc understøtter altivec
såfremt man angiver at det skal bruges.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-04-02 10:59

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Der er et menupunkt til at slaa AltiVec til og fra. Uden AltiVec faar
> jeg 130 MFlops, med cirka 900-100 MFlops.

Min PowerBook G4 667 giver 320 / 2100 MFlops.

> Spoergsmaalet er hvad AltiVec hjaelper paa og om gcc understoetter det?

GCC understøtter AltiVec, men udspyer kun altivec kode når den specifikt
bedes om det - altså når der skrives altivec kode.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : thomas schreiber

Dato : 24-04-02 10:32

At sam'ligne Mac og PC, er som at sam'ligne en pære med en hestesko.

Når du først har siddet og arbejdet med en mac, ved du hvorfor prisen er
lidt højere.
Desuden koster mærkevare PC'er næsten det samme - hvis ikke mere end - en
Mac.

/thomas

Fra : thomas schreiber

Dato : 24-04-02 10:32

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-04-02 11:07

Thomas Purkaer wrote:

> [...]
> tusinde kroner mere end det til svarende i en pc, er det ford
> i processoren er så meget bedre eller fordi det er et "mærke

Du kan ikke direkte sammenligne Mhz på en Mac med en PC, Mac'er har RISC
processorer og PC'er har en SISC-processor, de arbejder ikke på samme
måde, og du får meget mere ydelse med en RISC processor.

Jeg har f.eks. en gammel PowerMac med en 120 Mhz RISC processor, der
står og kører web-server, og jeg vil tro at du skal op i en 4 - 500 Mhz
Pentium, hvis du med en PC vil etablere en web-server, der har
nogenlunde tilsvarende ydelse.

Og ja du betaler lidt ekstra for varemærket, men Mac'er har
gennemsnitlig et til to års længre levetid end PC'er, og de holder bedre
brugtpriser, så merprisen udlignes i den sidste ende.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-02 11:35

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Du kan ikke direkte sammenligne Mhz på en Mac med en PC, Mac'er har RISC
> processorer og PC'er har en SISC-processor, de arbejder ikke på samme
> måde, og du får meget mere ydelse med en RISC processor.

Godt nok har moderne Pentium processorer et CISC instruktionssaet, men
der er lavet en enorm indsats for at parallelisere dette og udnytte en
intern kerne, som faktisk er RISC baseret og som "blot" emulerer
Pentium instruktionsaettet.

Ulempen er at RISC instruktionssaet pr automatisk betyder at
programmer bliver stoerre da det kraever flere instruktioner at
udfoere den samme opgave. Derfor kraever RISC processorer mere RAM og
diskplads.

> [...]
> står og kører web-server, og jeg vil tro at du skal op i en 4 - 500 Mhz
> Pentium, hvis du med en PC vil etablere en web-server, der har

Kan du sætte tal på "tilsvarende ydelse"? Linux på en PC kan mætte en
10 Mbit forbindelse uden problemer, selv med en gammel Pentium Pro
processor.

I forbindelse med mit speciale undersøgte jeg lidt hvad en maskine
faktisk kunne trække. Der er én PC der trækker cdrom.com, og da jeg
undersøgte det 2000-03-14 sendte den i gennemsnit 79.3 Mbit/s ud på
nettet (over en 24 timers periode), med en spids på 95.8 Mbit/s. I
snit på årsbasis sendte den 86.2 Mbit/s ud til Internettet (hvilket er
933 Gb/dag). Dette var en almindelig server PC. Den tidligere
inkarnation havde kørt i 4 år som en Pentium Pro.

Det er forbløffende hvad en maskine faktisk kan.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn