musemarkør forsvinder i Photoshop
Fra : Per Bruus

Dato : 23-04-02 23:12

Jeg har et hamrende irriterende problem
bedst som man møjsommeligt har brugt en halv time
på at redigere et billede, forsvinder musemarkøren pludseligt.

Det er sket en del gange og jeg har lagt mærke til at
det sker når jeg bruger kloneværktøj med alt knappen i brug.
Jeg kan stadig bruge værktøjet, men ikke se hvor jeg gør det
først efter et stykke tid kommer en hvid (blank) advarsel op
og systemet går ned.

Jeg kan ikke finde ud af om det er et problem med OS 9,2
Eller det er en bug i Photoshop 6,01 (G4-450)
Jeg har ikke haft problemet i andre programmer, men ved ikke om det
er en tilfældighed.

Har opdateret musedriver (Logitech optical MouseMann Wheel)
Dette har ikke hjulpet.

Håber på lidt hjælp til mysteriet.

Vh
Per Bruus

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-04-02 23:42

Per Bruus <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har et hamrende irriterende problem
> bedst som man møjsommeligt har brugt en halv time
> på at redigere et billede, forsvinder musemarkøren pludseligt.

Tjek disse to tråde på groups.google.com fra januar i år, de omhandler
netop dit problem, jeg kan blot ikke huske om det blev fundet en
løsning:

http://makeashorterlink.com/?K2BB20EB
http://makeashorterlink.com/?K19B23EB

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Per Bruus

Dato : 24-04-02 00:22

> Tjek disse to tråde på groups.google.com fra januar i år, de omhandler
> netop dit problem, jeg kan blot ikke huske om det blev fundet en
> [...]

Hyggelig og spændende læsning, desværre kan jeg ikke
lige se løsningen, men det er da helt tydeligt samme problem.

Nu kan jeg se at både Martin og Morten har været inde over
så hvis der var en løsning, der stadig lå i deres erindring
vil de herer måske være venlige at gentage den.

På forhånd tak.

Vh
Per Bruus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-04-02 00:58

Per Bruus wrote:

> [...]
> så hvis der var en løsning, der stadig lå i deres erindring
> vil de herer måske være venlige at gentage den.

Og du skulle vel ikke tilfældigvis ha' et eller andet accelreret
skærmkort installeret...?

Jeg erindrer nemlig at ha' oplevet tilsvarende problem, der var noget
med at jeg kom ud af det med tastaturet, jeg kan bare ikke lige huske
hvad jeg gjorde, med prøv med (æble + Q) og klik så på annuler, når du
får dialogen om du vil arkivere, så skulle curseren igen være synlig.

Fra : Per Bruus

Dato : 24-04-02 07:56

> Og du skulle vel ikke tilfældigvis ha' et eller andet accelreret
> skærmkort installeret...?

Nej, ikke på denne maskine

> [...]
> hvad jeg gjorde, med prøv med (æble + Q) og klik så på annuler, når du
> får dialogen om du vil arkivere, så skulle curseren igen være synlig.

Det skal da lige prøves næste gang fejlen opstår, tak for tippet.

Vh.
Per Bruus

Fra : Per Bruus

Dato : 24-04-02 11:17

Beklager hvis dette bliver gentaget, men første indlæg sendt Kl 8.55
er endnu ikke dukket op.

> Og du skulle vel ikke tilfældigvis ha' et eller andet accelreret
> skærmkort installeret...?

Nej det er et helt amindeligt ATI Rage128 pro

> [...]
> hvad jeg gjorde, med prøv med (æble + Q) og klik så på annuler, når du
> får dialogen om du vil arkivere, så skulle curseren igen være synlig.

Det skal da prøves næste gang problemet opstår,
men jeg tror næsten alle tastekombinationer er afprøvet.

Vh.
Per Bruus

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-04-02 06:57

In article <3cc5ecb1$0$11937$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Per Bruus" <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Nu kan jeg se at både Martin og Morten har været inde over
> så hvis der var en løsning, der stadig lå i deres erindring
> vil de herer måske være venlige at gentage den.

Var det ikke Nina der havde problemet (tidligere)?

Det kunne være hun kunne huske løsningen.

Fra : Per Bruus

Dato : 24-04-02 08:00

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

> Var det ikke Nina der havde problemet (tidligere)?
>
> Det kunne være hun kunne huske løsningen.

Jo det var lige netop Nina.

Så hvis du læser dette Nina, og fandt ud af hvad årsagen
var, så ville jeg da blive særdeles glad for et tip.

Vh.
Per Bruus

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-04-02 08:49

In article <3cc657d5$0$97280$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Per Bruus" <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Jo det var lige netop Nina.
>
> Så hvis du læser dette Nina, og fandt ud af hvad årsagen
> var, så ville jeg da blive særdeles glad for et tip.

sys administratoren havde fjernet 2D driveren til grafikortet.

Fra : Storm

Dato : 24-04-02 09:30

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> sys administratoren havde fjernet 2D driveren til grafikortet.

Just præcis!

Jeg troede undervejs at det skyldtes en konflikt med en directCurser
plug-in, og havde mange eksperimenter med at hive mine plug-ins ud og
ind igen én for én. (Undervejs i forsøgene virkede det periodevis, men
var altid gal igen ved genstart).

Der skulle være nogle problemer med Nvidia - som jeg altså ikke bruger.

Jeg fik svar omkring det her i gruppen og dk.edb.grafik:

<http://www.adobe.com/support/techdocs/2678a.htm>
<http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?14@@.ee6b362>

Jeg fik også nogle tips om:

"__Do you have a Village Tronic graphic card? There is documentation on
their web page concerning disappearing cursors in Photoshop 5.5 and up.
<http://www.villagetronic.com/e_su_faq.html>
It appears it has to do with compatability with the cursor plugin.__"

Ellers prøv at gå ind på:

Efter jeg fik installeret mine 2D driver (TAK) har jeg dog oplevet
problemet en enkelt gang hvor jeg lavede PhotoShop arbejde uden min
store skærm koblet til, altså med Titanium solo. Det har ikke gentaget
sig, og jeg har ikke forsket mere i det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Per Bruus

Dato : 24-04-02 11:10

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> store skærm koblet til, altså med Titanium solo. Det har ikke gentaget
> sig, og jeg har ikke forsket mere i det.

Hej Nina

Tak for hurtig reaktion, desværre er det åbenbart ikke helt
samme problem.

Det er et ATI Rage128 pro kort der sidder i maskinen vers.1,0
og der ligger også en opdatering på Apple. vers.1,1
men den vil bare ikke køre på min maskine (G4-450)
den gamle med DVD-ram drev.

følgende fremkommer når jeg forsøger
"this program can not run on your computer.
see the documentation for more information".

Fint det gør jeg så, og hvad finder jeg.
Et nydeligt hvidt dokument helt ubeskrevet.
Flot ATI.

Så med mindre, at der findes et geni derude
der kan give mig et spark fremad, må jeg nok
leve med problemet, da det kun opstår periodisk.

Vh.
Per Bruus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-04-02 10:49

Morten Reippuert wrote:

> sys administratoren havde fjernet 2D driveren til grafikortet.

Det var derfor jeg i mit forrige indlæg spurgte Per om han havde et
accelreret skærmkort installeret.

Jeg har nemlig ofte oplevet at drivere til accelredede skærmkort, der er
bygget til at gi' en forbedret ydelse i PhotoShop ka' gi' curser
problemer, det skyldes at producenterne hele tiden udvikler nye kort med
tilhørende driver, og glemmer at vedligeholde / opdatere driverne til
deres ældre kort.

Så hvis man vil ha' et accelreret skærmkort, der gør at man på en 21"
skærm der opløser 1600x1200 pixel, og viser mill. af farver, kan scolle
lige så hurtigt rundt i et 100 Megabyte foto, som man kan i et text
dokument, så er man nogen gange nødt til at købe et nyt kort, når man
opdaterer PhotoShop.

Det må dog ikke skræmme folk til at undlade at investere i et accelreret
skærmkort, for de er bare så "fede", og når man først en gang har prøvet
hvor stærkt det kører, så kan man slet ikke affinde sig med hastighedden
i det indbyggede skærmkort.

Fra : Per Bruus

Dato : 24-04-02 11:25

> [...]
> skærmkort, for de er bare så "fede", og når man først en gang har prøvet
> hvor stærkt det kører, så kan man slet ikke affinde sig med hastighedden

Er det ikke noget der hører fortiden til.
Jeg kan huske at jeg til min første Powermac 8100-80
(jeg får det stadigt dårligt nå jeg ser 125000,00 stå på en hylde i garagen)
fik installeret et Radios Photoengine og den gang var det da
meget hurtigere, men jeg vil da overhovedet ikke bytte det for
standardkortet Rage 128pro, som sidder i min nuværende maskine.
Som i den grad allerede er forældet.

Vh.
Per Bruus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-04-02 13:28

Per Bruus wrote:

> Er det ikke noget der hører fortiden til.

Det ka' man vel egenlig ikke sige, Apple er jo faktisk begyndt at levere
deres maskiner med accelrerede skærmkort, at de så focuserer på
3D-accelration gør vel ikke den store forskel, de er ganske gode til
andre ting.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 24-04-02 16:50

> Jeg kan ikke finde ud af om det er et problem med OS 9,2
> Eller det er en bug i Photoshop 6,01 (G4-450)
> Jeg har ikke haft problemet i andre programmer, men ved ikke om det
> er en tilfældighed.

Den lokale fotograf havde et lignende problem (du ved hvem)
Jeg anbefalde ham at gå tilbage til 9,1 og installerede Reaper for at
blokere for Photoshop´s ubeherskede indhug på ram
Det har faktisk fungeret siden.

VH
Villy

Fra : Per Bruus

Dato : 24-04-02 19:27

"Villy Erichsen" <brita-villy@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg anbefalde ham at gå tilbage til 9,1 og installerede Reaper for at
> blokere for Photoshop´s ubeherskede indhug på ram

Hej Villy

Jeg vil nødigt tilbage til 9,1 da jeg dagligt havde nedbrud i netop
photoshop,
det er blevet væsentligt bedre i 9,2 selvom den stadig kan gå i selvsving
hvis jeg har lidt for mange billeder i gang samtidig.

Reaper vil jeg da prøve, men da photoshop er tildelt 600 MB er jeg ikke
sikker på at det er et problem med manglende hukommelse.

Jeg har iøvrigt fundet det org. 200 Mhz kort til den gamle 9600 med Joecard
men har ikke lige været i omegnen af Hammel siden, men jeg håber det løser
problemet. Så kan man jo bare ærgre sig over at have givet 5-6000 for et
skod kort.

Vh.
Per Bruus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-04-02 22:30

Per Bruus wrote:

> Reaper vil jeg da prøve, men da photoshop er tildelt 600 MB er jeg ikke
> sikker på at det er et problem med manglende hukommelse.

Det kan såmænd være at du har givet PhotoShop alt for meget RAM, jeg har
en erfaring med at PS bliver underlig, hvis den får tildelt alt for
meget RAM, jeg har faktisk en teori om at PS ikke er særlig god til at
håndtere meget RAM.

I version 3.x var 80 Mb RAM en magisk grænse, jeg kører selv ver 5.x og
den har jeg givet 100 Mb, og jeg oplever aldrig problemer, og jeg
arbejder dagligt mange timer med PS, og tit med billerder der fylder 200
Megabyte og derover.