Skift fra Windows til Mac OS
Fra : Søren Nielsen

Dato : 23-04-02 10:12

Jeg sad lige og fik en "skør" tanke... hvad ville der mon ske, hvis jeg
skiftede til Mac OS X?

Jeg har i den forbindelse nogle små spørgsmål, som jeg håber en venlig
sjæl vil svar kort på. Det skal siges at mine spørgmål kun går på Mac OS
X og ikke ældre versioner (versioner før unix kernen).

a) Hardware
Kan Mac OS X kun køre på Apple-hardware?
Grunden til at jeg spørger er, at visse unix-varianter jo sagtens kan
installeres på en "bambus-maskine" og det derfor ikke burde være noget
problem, hvis viljen ellers var til stede.
Hvordan ser landet forresten ud med hensyn til flere knapper på en mus?
Klyng mig ikke op på det, men jeg de der en-knaps-vidunder-mus er ikke
lige mig.

b) Software
Dette spørgmål virker måske banalt, men jeg har stort set ingen viden på
området. Jeg vil som bare vide/sikre mig at de programmer jeg bruger
mest til daglig også findes eller har nogle gode alternativer. I
parentes har jeg angivet hvad jeg bruger nu.

- browser (ie/netscape)
- mail (outlook/netscape)
- news (netscape)
- mp3 (winamp)
- messenger (icq)
- editor til html/php (homesite)
- webcam (webcam32)

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-04-02 10:34

Søren Nielsen <news@REMOVEn-crypt.dk> writes:

> Jeg sad lige og fik en "skør" tanke... hvad ville der mon ske, hvis
> jeg skiftede til Mac OS X?

Du ville få et bedre liv, og din kat vil elske dig.

> a) Hardware
> Kan Mac OS X kun køre på Apple-hardware?

Ja.

> Grunden til at jeg spørger er, at visse unix-varianter jo sagtens kan
> installeres på en "bambus-maskine" og det derfor ikke burde være noget
> problem, hvis viljen ellers var til stede.

Tjah, men sådan ligger landet nu en gang ikke. Glæd dig over, at
Apple traditionelt laver super kvalitet, selvom prisen ofte ligger
oppe i nærheden af Compaq.

> Hvordan ser landet forresten ud med hensyn til flere knapper på en
> mus? Klyng mig ikke op på det, men jeg de der en-knaps-vidunder-mus er
> ikke lige mig.

Jeg har en 4-knaps mus (visse personer herinde insisterer på at det er
en n+3 knaps mus da man med det rette software kan lave "chording").
Er det godt nok?

> [...]
> bruger mest til daglig også findes eller har nogle gode
> alternativer. I parentes har jeg angivet hvad jeg bruger nu.

Findes.

> - mail (outlook/netscape)

Outlook Express hedder Enturage og er ikke helt det samme, men folk
der anvender begge dele, siger at de ligner hinanden "nok".

> - news (netscape)

Findes. De fleste herinde foretrækker MacSoup, men det er et religøst
spørgsmål, så gør dig selv en tjeneste og påstå at du bruger MacSoup
hvis Jesper begynder at finde violinen frem.

> - mp3 (winamp)

Apple iTunes. Gratis, naturligvis.

> - messenger (icq)

Findes.

> - editor til html/php (homesite)

Pas. Jeg har altid brugt Alpha og emacs.

> - webcam (webcam32)

Hmm, jeg ved faktisk ikke. Sidst jeg kiggede efter fandtes der kun
nogle shareware programmer. Hvis du har et Mac-kompatibelt webcam
fulgte der sikkert også Mac software med.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Søren Nielsen

Dato : 23-04-02 10:57

Thomas Bjorn Andersen wrote:

[snip]
Tak for svarene

> Jeg har en 4-knaps mus (visse personer herinde insisterer på at det er
> en n+3 knaps mus da man med det rette software kan lave "chording").
> Er det godt nok?

Ganske fint

> Outlook Express hedder Enturage og er ikke helt det samme, men folk
> der anvender begge dele, siger at de ligner hinanden "nok".

Argg.. bruger ikke Outlook Express, men Outlook fra Office-pakken.
Har brug for både mail, kalender, opgave-styring mv.

> Pas. Jeg har altid brugt Alpha og emacs.

Endnu engang *arrg*... kender ikke alpha, men emacs holder jeg mig fra
til den slags.

> Hmm, jeg ved faktisk ikke. Sidst jeg kiggede efter fandtes der kun
> nogle shareware programmer. Hvis du har et Mac-kompatibelt webcam
> fulgte der sikkert også Mac software med.

Godt spørgsmål... mit webcam benytter USB... er det en PC ting eller
findes USB også på Mac?

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-04-02 11:03

> Argg.. bruger ikke Outlook Express, men Outlook fra Office-pakken.
> Har brug for både mail, kalender, opgave-styring mv.

Med mindre du skal snakke med en Exchange server burde Entourage være
godt nok.

> Godt spørgsmål... mit webcam benytter USB... er det en PC ting eller
> findes USB også på Mac?

Hov hov! iMac var den Computer_en_ der satte skub i USB.

Desværre er det gået lidt tilbage siden da. Der er mig bekendt kun
nogle få QuickCam og Phillips webcams der er understøttet
mht. drivere. Et naturligt spørgsmål: Hvilket webcam har du?

Forhåbenligt er der nogle herinde med nogle lidt mere konkrete
erfaringer indenfor webcam verdenen.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 23-04-02 11:15

In article <m3pu0qraua.fsf@ted.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> [...]
> mht. drivere. Et naturligt spørgsmål: Hvilket webcam har du?
>
> Forhåbenligt er der nogle herinde med nogle lidt mere konkrete

flere af ceative kamaraene som ikke kan bruges under Mac OS 9 fungerer
fint med en QT plug-in i MacOS X

Fra : Søren Nielsen

Dato : 23-04-02 11:28

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Med mindre du skal snakke med en Exchange server burde Entourage være
> godt nok.

Næ tak. Exchange kan ms beholde for sig selv.
Skal det forstås således at Entourage har de samme muligheder som
Outlook med hensyn til mail (flere konti og rules), kalender og
opgavestyring?

> Hov hov! iMac var den Computer_en_ der satte skub i USB.

Whatever

> Desværre er det gået lidt tilbage siden da. Der er mig bekendt kun
> nogle få QuickCam og Phillips webcams der er understøttet
> mht. drivere. Et naturligt spørgsmål: Hvilket webcam har du?

Philips naturligvis

> Forhåbenligt er der nogle herinde med nogle lidt mere konkrete
> erfaringer indenfor webcam verdenen.

Det kan jo være...

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 23-04-02 18:44

Søren Nielsen <news@REMOVEn-crypt.dk> wrote:

> Næ tak. Exchange kan ms beholde for sig selv.
> Skal det forstås således at Entourage har de samme muligheder som
> Outlook med hensyn til mail (flere konti og rules), kalender og
> opgavestyring?

For den sags skyld skal det siges, at Entourage er en del af MS Office
pakken som koster den nette sum af ca. 5000,-. En hamper pris for et
e-mail program

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 24-04-02 09:18

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> For den sags skyld skal det siges, at Entourage er en del af MS Office
> pakken som koster den nette sum af ca. 5000,-. En hamper pris for et
> e-mail program

Det var sørme et fund til prisen

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-04-02 10:54

> [...]

> sjæl vil svar kort på. Det skal siges at mine spørgmål kun går på Mac
> OS X og ikke ældre versioner (versioner før unix kernen).

Hvis du er en erfaren Unixbruger, og installerer XFree samt Fink (som
giver let adgang til en masse porteret BSD software) har du alt hvad
du kan ønske dig af de programmer du er vant til. Mozilla findes
direkte, og Netscape 4.x er til Classic miljøet og fungerer ok.

Logitech mus er understøttet. Jeg arbejder med en trådløs USB mus med
toknap+rullehjul. Virker fint.

Min hovedanke er at Java er sløv, fordi det er det jeg arbejder med
til dagligt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Søren Nielsen

Dato : 23-04-02 11:02

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis du er en erfaren Unixbruger,

Øhm... har almindelig "bruger-erfaring" med Linux

> [...]
> du kan ønske dig af de programmer du er vant til. Mozilla findes
> direkte, og Netscape 4.x er til Classic miljøet og fungerer ok.

Snakker vi her om en ren unix-løsning eller en Mac-løsning?
Hvis jeg endelig skulle unix'e ville jeg nok vælge FreeBSD eller Linux.

> Logitech mus er understøttet. Jeg arbejder med en trådløs USB mus med
> toknap+rullehjul. Virker fint.

Okay. Har har en lignende mus... dog står der M$ på den
(meget kan man sige om MS, men de laver faktisk gode mus)

> Min hovedanke er at Java er sløv, fordi det er det jeg arbejder med
> til dagligt.

Ok. Det er jo lidt ærgeligt. Er de fordi java-implementeringen er ringe
under XFree?

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-04-02 12:21

Søren Nielsen <news@REMOVEn-crypt.dk> writes:

> Snakker vi her om en ren unix-løsning eller en Mac-løsning?
> Hvis jeg endelig skulle unix'e ville jeg nok vælge FreeBSD eller Linux.

Der er en ren Unix under brugerfladen. Det er en fordel i denne
sammenhaeng. Hvorfor skulle du ellers vaelge OS X fremfor OS 9 eller
en PC?

> Ok. Det er jo lidt ærgeligt. Er de fordi java-implementeringen er
> ringe under XFree?

Nej. Java følger med OS X. Apple er ikke færdige med at optimere til
Aqua-frontenden. Visse ting kører uacceptabelt langsomt, men hvis man
kan klare sig uden grafikting (fx webserver eller lignende) så kører
det ok.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Søren Nielsen

Dato : 23-04-02 12:34

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Der er en ren Unix under brugerfladen. Det er en fordel i denne
> sammenhaeng. Hvorfor skulle du ellers vaelge OS X fremfor OS 9 eller
> en PC?

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål?
Min grundlæggende ide var at skifte Windows ud med noget andet uden dog
at skulle købe Mac-hardware. Jeg er så meget med, at jeg godt kan regne
ud at de gamle Mac OS ikke kan køre på andet end Apple hardware, men jeg
ville høre om Apple med deres nye version ville ændre på dette.

For mig er PC = en-personlig-dims med et OS. Det være sig Windows, Mac
OS, Unix-hejs eller andet.
Så for mig står mit valg ikke mellem Mac OS og PC, men derimod i mellem
Mac OS, Windows og andre alternativer.

Håber det giver lidt mening.

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-04-02 12:37

> [...]

> regne ud at de gamle Mac OS ikke kan køre på andet end Apple hardware,
> men jeg ville høre om Apple med deres nye version ville ændre på dette.

Nej. Apple vil saelge hardware. De saelger ingen hardware ved at
portere til PC.

> For mig er PC = en-personlig-dims med et OS. Det være sig Windows, Mac
> OS, Unix-hejs eller andet.
> Så for mig står mit valg ikke mellem Mac OS og PC, men derimod i
> mellem Mac OS, Windows og andre alternativer.

Det er det nu ellers hvis det er OS X du gerne vil koere.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Søren Nielsen

Dato : 23-04-02 12:51

> Det er det nu ellers hvis det er OS X du gerne vil koere.

Jeg *vil* ikke køre OS X. Undersøge bare alternativer til Windows.
Men det vil altså sige, at det er enten "hele pakken" eller ingenting.

Så har jeg vist fået svar på mine spørgsmål.

Så tak for det.

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Morten Reippuert

Dato : 23-04-02 12:49

In article <3CC546BE.4070306@REMOVEn-crypt.dk>,
Søren Nielsen <news@REMOVEn-crypt.dk> wrote:

> Min grundlæggende ide var at skifte Windows ud med noget andet uden dog
> at skulle købe Mac-hardware.

så bør du kigge på linux eller freeBSD.

> Jeg er så meget med, at jeg godt kan regne
> ud at de gamle Mac OS ikke kan køre på andet end Apple hardware, men jeg
> ville høre om Apple med deres nye version ville ændre på dette.

Det gør det ikke, kernen (darwin) og BSD laget (komandolinien etc.) er
godt nok opensource og kan hentes i en x86 version hos Apple. Du kan
lægge X windows på darwin i lighed med linux og andre *nix'er, men så
vil en god linux distrubution eller FreeBSD nok være at fortrække.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 23-04-02 13:01

Morten Reippuert wrote:

> så bør du kigge på linux eller freeBSD.

Linux har jeg allerede kigget på, men synes ikke det er godt nok endnu
til daglig brug.
FreeBSD mangler jeg stadig at kigge efter i sømmene.

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-04-02 13:04

Søren Nielsen <news@REMOVEn-crypt.dk> writes:

> Linux har jeg allerede kigget på, men synes ikke det er godt nok endnu
> til daglig brug.

Definer "godt nok" og "dagligt brug".

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Søren Nielsen

Dato : 23-04-02 14:58

> Definer "godt nok" og "dagligt brug".

Det er jo lidt svært at definere, men det jeg mener er at Linux endnu
ikke er modent nok til mig.
Der er stadig for mange små detaljer, som irriterer mig. Det er primært
brugerfladen (jeg har brugt KDE og Gnome) jeg ikke er tilfreds med.
Selvom det bliver bedre og bedre er der stadig langt op til Mac/Windows
niveau.
Derudover mangler jeg software. Jeg mangler især en kontorpakke og nej -
Star Office er ikke godt nok. Det er dog et halvt år siden jeg rodede
med det og jeg ved ikke hvad de har lavet af forbedringer siden.

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-04-02 15:07

Søren Nielsen <news@REMOVEn-crypt.dk> writes:

> Det er jo lidt svært at definere, men det jeg mener er at Linux endnu
> ikke er modent nok til mig.

Det er jo en smagssag. "modent nok" er dog desværre fuldstændig
umuligt at forholde sig til. Kan du være mere konkret?

> [...]
> primært brugerfladen (jeg har brugt KDE og Gnome) jeg ikke er
> tilfreds med. Selvom det bliver bedre og bedre er der stadig langt op

Så synes jeg du skal blive på Windows - naturligvis en NT-baseret
version. Jeg har endnu ikke set dig komme med et eneste argument som
taler for at du skulle skifte til et andet operativsystem.

Herudover kan jeg sige at man ALTID er irriteret over småting.
Spørgsmålet er hvor stor en indsats man ønsker at yde for at lære det
at kende, hvorefter irrirationspunkterne ofte forsvinder i mængden.
Herudover skylder du dig selv at prøve de nyeste versioner af Gnome og
KDE - der er virkelig sket noget. OS X irriterer mig dagligt, men det
er i småtingsafdelingen, som jeg sagtens kan leve med (men jeg er
måske også blevet pragmatisk efter at have arbejdet på dusinvis af
platforme).

Hvis det bare er for at lege og lære nyt, er det noget andet.

> [...]
> Star Office er ikke godt nok. Det er dog et halvt år siden jeg rodede
> med det og jeg ved ikke hvad de har lavet af forbedringer siden.

OpenOffice er ok under Linux til alle de ting jeg har skulle bruge.
Under OS X kan Microsoft Office anskaffes til en tusse hvis du er
studerende.

Herudover er WYSIWYG ting ikke altid det bedste. Men det er en HELT
anden diskussion.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Søren Nielsen

Dato : 24-04-02 09:17

> Det er jo en smagssag. "modent nok" er dog desværre fuldstændig
> umuligt at forholde sig til. Kan du være mere konkret?

Som du selv skriver er det en smags sag.
Jeg kan ikke rigtigt forklare det, men når jeg sidder og arbejder på en
linuxbox sidder jeg og bliver lidt frustreret over alle de feauteres som
mangler (altså sammenlignet med Windows). Windows er jo fyldt med alt
muligt crap, og når man så pludselig ikke har det - ja så savner man det.
Mange af de irritationer ville nok forsvinde efter at have brugt det i
længere tid og vendet mig til en anden/anderledes arbejdsgang, men det
kan jeg bare ikke bruge til noget, da jeg ikke kan sætte tid af til
tilvending/tilpasning/tålmodighed osv.
Sådan er det jo når man lever i en travl hverdag.

Nu ved jeg ikke hvad du selv bruger af systemer, men hvis du f.eks.
arbejder på en Mac og pludselig får smidt en Win9x i nakken og skal
arbejde på den ville du måske også føle at det ikke var modent til
seriøst arbejde (?) Selvom Win9x er modent nok til andre.

> Så synes jeg du skal blive på Windows - naturligvis en NT-baseret
> version. Jeg har endnu ikke set dig komme med et eneste argument som
> taler for at du skulle skifte til et andet operativsystem.

Jeg kører Win XP og kommer fra et Win 2K miljø. Win9x kan jeg ikke bruge
til at arbejde seriøst på.

Hvorfor jeg skulle skifte? Tja... som sagt undersøger jeg bare
alternativerne.

Argumenterne for at skifte er de sædvanlige anti-M$ ting.
Jeg er ved at være træt af den måde MS forsøger at styre mig på. Blandt
andet kan nævne deres "Du skal bruge IE", "Nu skal du sørme også bruge
vores messenger" og "om lidt propper vi MSSQL ned i halsen på dig". Blot
for at nævne nogle eksempler. Nåja glemte helt "Glem alt og standarder -
vi skal nok fordre dig med .NET - ps F*** Java".
Så det er - hvad kan man sige - rent personlige grunde. Jeg er som glad
for at bruge Windows. Der er for mig stadig flere fordele end ulemper,
men jeg er bare en af den slags mennesker, som ikke gider lade mig styre
og som gerne vil beholde min valgfrihed.
Nu vi er ved brokket så generer det mig også at jeg hver gang jeg tænder
min computer skal være nervøs for hvilket sikkerhedshul der nu bliver
fundet i Windows.

> Herudover kan jeg sige at man ALTID er irriteret over småting.

Ikke *altid*. Det er lykkedes mig (flere gange - wauv) at lave en
windows installation og få den tilpasses så meget at jeg faktisk var
ganske tilfreds. Men den slags fungerer jo kun indtil næste udgave af
windows, office, ie, you name it som laver ballade igen.

> Spørgsmålet er hvor stor en indsats man ønsker at yde for at lære det
> at kende, hvorefter irrirationspunkterne ofte forsvinder i mængden.

Det er klart, men som jeg har skrevet ovenover så har jeg ikke tid til
den slags. Fordi det laver ikke mit arbejde og jeg kan ikke lige hive x
antal timer/dage ud af kalenderen for at tilvende mig et nyt system.

> Herudover skylder du dig selv at prøve de nyeste versioner af Gnome og
> KDE - der er virkelig sket noget.

Det tror jeg gerne. De udvikler sig meget, hvilket er lækkert, men jeg
har lige pt. ikke nogen maskine at prøve det af på så det må vente lidt.

> Hvis det bare er for at lege og lære nyt, er det noget andet.

Det er det ikke. Har leget det jeg skal. Nu skal der arbejdes

> OpenOffice er ok under Linux til alle de ting jeg har skulle bruge.

Det var det det hed. Kunne ikke lige huske hvad de havde skiftet navn til.
Sidst jeg prøvede det var jeg ved at gå ud af mit gode skind!
Håber open-source-drengene får banket det godt op.
Hvis jeg en dag skifter er det et ufravigeligt krav, at OpenOffice er
kommet på MS-Office niveau. (Jeg tilhører den lille minoritet som bruger
nogle af programmerne fuldt ud).

> Herudover er WYSIWYG ting ikke altid det bedste. Men det er en HELT
> anden diskussion.

Det er ikke altid det bedste, men klart at foretrække (for mig). Når jeg
bare skal skrive notater eller lignende er Notepad fin for mig, men da
jeg laver en del, som "andre" skal se foretrækker jeg WYSIWYG
når jeg arbejder.

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-02 09:50

> [...]

> feauteres som mangler (altså sammenlignet med Windows). Windows er jo
> fyldt med alt muligt crap, og når man så pludselig ikke har det - ja

Proev igen. Ovenstaaende blev jeg ikke klogere af.

> [...]
> tilvending/tilpasning/tålmodighed osv.
> Sådan er det jo når man lever i en travl hverdag.

_SAA_ skal man ikke skifte.

Al skift af teknologi betyder en tilvaenningsfase og et godt stykke
tid inden man er fuldt produktiv igen.

> [...]
> skal arbejde på den ville du måske også føle at det ikke var modent
> til seriøst arbejde (?) Selvom Win9x er modent nok til andre.

Jeg kan stort set arbejde paa hvad som helst, og har ogsaa gjort det.

Istedet for at vaere irriteret over ting der mangler, har jeg valgt at
vaere noejsom og vaere tilfreds med et absolut minimum af faciliteter,
hvilket betyder at jeg kan vaere produktiv i utroligt mange miljoer,
og med meget kort opstartstid.

Jeg kan fx sagtens arbejde med Notepad under Windows uden at skaere
taender, og skriver websider i vi under Solaris. Til gengaeld kan jeg
ogsaa sagtens finde nogen vaerktoejer i en fart der goer at jeg kan
arbejde mere koncenteret over laengere perioder, hvis jeg skal det.

Det er _mit_ valg, og det har tjent mig godt.

> Jeg kører Win XP og kommer fra et Win 2K miljø. Win9x kan jeg ikke
> bruge til at arbejde seriøst på.

Sludder. Selvfoelgelig kan du det.

> Hvorfor jeg skulle skifte? Tja... som sagt undersøger jeg bare
> alternativerne.
>
> Argumenterne for at skifte er de sædvanlige anti-M$ ting.

Det er ikke nok. Du skal vaere motiveret for at skifte, fordi ting
vil _altid_ vaere anderledes paa en anden platform.

Det vil tage tid og kraefter og hvis man ikke egentlig gider, skal man
lade vaere. Saa kom tilbage naar du er topmotiveret - man kan laere
en del.

> [...]
> ganske tilfreds. Men den slags fungerer jo kun indtil næste udgave af
> windows, office, ie, you name it som laver ballade igen.

Saa lad vaere med at opgradere. At opgradere en version som man er
godt tilfreds med, til noget man er utilfreds med er da totalt spild
af tid.

> kommet på MS-Office niveau. (Jeg tilhører den lille minoritet som
> bruger nogle af programmerne fuldt ud).

Proev at hente det og bruge det. Det er faktisk helt ok under
Windows.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Søren Nielsen

Dato : 24-04-02 10:16

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Proev igen. Ovenstaaende blev jeg ikke klogere af.

Kan ikke beskrive det bedre. Sorry.

> _SAA_ skal man ikke skifte.

Nej. Det gør det ret svært, men hvis jeg en dag får tiden er det rart at
have undersøgt markedet på forhånd så jeg kan skifte hurtigt og smertfrit.

> Jeg kan fx sagtens arbejde med Notepad under Windows uden at skaere
> taender, og skriver websider i vi under Solaris. Til gengaeld kan jeg

Hehe. Websider koder man da i Notepad

> Sludder. Selvfoelgelig kan du det.

Det er ikke noget sludder når jeg skriver det. Jeg *har* arbejdet på
win9x og kommer ikke til det igen.
Jeg kan ikke leve med "frygten" for at miste mit arbejde hvert andet
øjeblik fordi win9x virker (ikke-virker?) som det gør. Det ser pænt ud
og man kan spille spil, men frankly my dear - I don't give a damn

> Det er ikke nok. Du skal vaere motiveret for at skifte, fordi ting
> vil _altid_ vaere anderledes paa en anden platform.

Ej prøv nu at forstå. Jeg er *ikke* ved at skifte! Jeg er ved at
*undersøge* alternativerne. Der er da en stor forskel.

> Saa lad vaere med at opgradere. At opgradere en version som man er
> godt tilfreds med, til noget man er utilfreds med er da totalt spild
> af tid.

Problemet er jo, at der i opdateringerne tit er mange gode ting i og så
må man jo vægte det sure med det søde.

> Proev at hente det og bruge det. Det er faktisk helt ok under
> Windows.

Kunne jeg ikke drømme om. Sidst jeg gjorde det smadrede det windows,
lavede fejl på disken og ødelagde derved andre programmer.
Forhåbentligt har de fået lavet det langt mere stabilt nu, men jeg har
ikke lyst til at tage chancen lige nu, da jeg har for meget at lave, som
ikke kan tåle den slags.
Det skal naturligvis siges at de beskrevne problemer opstod på en Win98,
som på ingen måde forhindrede det.
Prøvede bagefter på en Win2K, som bare lukkede programmet når det
prøvede på sin "sære" ting.

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-02 10:29

> Kan ikke beskrive det bedre. Sorry.

Heh. Jeg haaber ikke du lever af at skrive dokumentation.

> Nej. Det gør det ret svært, men hvis jeg en dag får tiden er det rart
> at have undersøgt markedet på forhånd så jeg kan skifte hurtigt og
> smertfrit.

Det kan du ikke. Glem det.

> Kunne jeg ikke drømme om. Sidst jeg gjorde det smadrede det windows,
> lavede fejl på disken og ødelagde derved andre programmer.

Har I ikke en professionel IT-mand hvor du arbejder?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Søren Nielsen

Dato : 24-04-02 10:49

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Heh. Jeg haaber ikke du lever af at skrive dokumentation.

Det gør jeg som ikke, men du spørger altså også om noget der for mig var
små irriterende detaljer for over ½ år siden. Går ikke og husker på den
slags

> Det kan du ikke. Glem det.

Gider ikke rigtigt diskutere det, men jeg kan når jeg vil og har bestemt
ikke tænkt mig at glemme det.

> Har I ikke en professionel IT-mand hvor du arbejder?
Havde - har andet job nu. Firmaet valgte af økonomiske grunde, at satse
på gratis-software. Så droppede bare StarOffice (som det jo hed dengang)
og fandt andre løsninger.

Men ellers er al den her snak rent privat for mig.

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-04-02 13:06

Fra : Morten Reippuert

Dato : 23-04-02 13:40

In article <3CC54CFF.2020201@REMOVEn-crypt.dk>,
Søren Nielsen <news@REMOVEn-crypt.dk> wrote:

> Linux har jeg allerede kigget på, men synes ikke det er godt nok
> endnu til daglig brug. FreeBSD mangler jeg stadig at kigge efter i
> sømmene.

Jeg har ikke den store erfaring med Linux (leger lidt med YDL), men jeg
vil umidelbart mene at en linux distrinbution med eks. Xiniam Gnome
desktop eller KDE + mozilla og openoffice /sagtens/ kan bruges.
Problemet kan være at få X op at køre...

programudvalget til FreeBSD er lidt mindre end til linux, men pakke
systemet er meget elegeant (der er debians i øvrigt også)

Fra : Ulf Holm Nielsen

Dato : 23-04-02 20:07

> [...]
> du kan ønske dig af de programmer du er vant til. Mozilla findes
> direkte, og Netscape 4.x er til Classic miljøet og fungerer ok.

btw.. hvad er det lige der er gået galt med mozilla rc 1.0? den er
uhyggelig sløv her..

> Logitech mus er understøttet. Jeg arbejder med en trådløs USB mus med
> toknap+rullehjul. Virker fint.

eller microsofts explorer..

> Min hovedanke er at Java er sløv, fordi det er det jeg arbejder med
> til dagligt.

Hvad er det der er sløvt? ja netbeans er uhyggeligt.. men det er det
også på windows..

idea kører ganske fint, det samme gør together (har hørt den nye skulle
køre endnu bedre)

btw så er lige kommet et nyt Eclipse drop, det kan hentes fra:

http://dev.eclipse.org/viewcvs/index.cgi/%7Echeckout%7E/platform-swt-home/dev.html

Se nederst på siden. Der mangler stadig en del.. men det kører.

Ulf Holm Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-02 08:44

Ulf Holm Nielsen <doktor@dyregod.dk> writes:

> btw.. hvad er det lige der er gået galt med mozilla rc 1.0? den er
> uhyggelig sløv her..

Vides ikke. 0.9.9 koerer ok til mig. Med nyeste MRJ plugin saa virker java ogsaa.

> Hvad er det der er sløvt? ja netbeans er uhyggeligt.. men det er det
> også på windows..

Grafikopdatering generelt, og saa er PPC koden ikke god nok endnu.
Det koerer ganske enkelt ikke saa hurtigt som paa en "tilsvarende" PC
(dvs en af dem som Apple sammenligner G4 maskinerne med)

Lige nu er det ikke saa slemt da jeg pt arbejder over nettet paa en
Solaris maskine (som heller ikke har problemer med hastigheden).
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 23-04-02 11:19

In article <3CC52576.4000008@REMOVEn-crypt.dk>,
Søren Nielsen <news@REMOVEn-crypt.dk> wrote:

> a) Hardware
> Kan Mac OS X kun køre på Apple-hardware?

ja

> Grunden til at jeg spørger er, at visse unix-varianter jo sagtens kan
> installeres på en "bambus-maskine" og det derfor ikke burde være noget
> problem, hvis viljen ellers var til stede.

darwin kører på x86, men hele det grafiske miljø gæør ikke.

> Hvordan ser landet forresten ud med hensyn til flere knapper på en mus?
> Klyng mig ikke op på det, men jeg de der en-knaps-vidunder-mus er ikke
> lige mig.

Ingen problemer, alle USB mus kan bruges med fuldt udbytte. Hvis du har
mere end 2 knapper + rullehjul skal du bruges en driver fra producenten
eller USB overdrive.

kig her <http://www.vesiontracker.com/macosx>

Fra : Søren Nielsen

Dato : 23-04-02 11:31

Morten Reippuert wrote:

> kig her <http://www.vesiontracker.com/macosx>

Til andre interesserede så er adressen:
http://www.versiontracker.com/macosx/

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-04-02 11:26

> [...]

> installeres på en "bambus-maskine" og det derfor ikke burde være noget
> problem, hvis viljen ellers var til stede.

Nej OS X kører kun på Apple maskiner. Men du har fat i noget. Det
underliggende system kaldet Darwin som iøvrigt er OpenSource kan sagtens
køre på intel. Darwin er baseret på BSD Unix.

Det grafiske system og program api'erne som ligger ovenpå er propritært
og er det som gør en Mac til en Mac.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 23-04-02 12:26

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Det grafiske system og program api'erne som ligger ovenpå er propritært
> og er det som gør en Mac til en Mac.

Ok. Det vil jeg vælge at tolke som "Kan godt, men vil ikke"

Søren Nielsen
news@REMOVEn-crypt.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-04-02 22:30

Søren Nielsen <news@REMOVEn-crypt.dk> wrote:

> Ok. Det vil jeg vælge at tolke som "Kan godt, men vil ikke"

Ja som nævnt andetsteds i denne tråd er Apple et hardware firma. Hvis
Apples software kunne køres uden denne hardware var der intet Apple.
--
Michael Tysk-Andersen