Køkkenhave - hvordan anlægger vi
Fra : Mette & Steen Madsen

Dato : 22-04-02 20:31

Vi har lavet en stor cirkel midt i vores skrånende græsplæne mod sydvest (10
meter i diameter), og plantet en buxbom rundt i kanten. Det er meningen at
vi skal have køkkenhave i cirklen m. stier og bede/højbede.
Hvordan laves stierne bedst/ hvilken belægning, så vi undgår alt for meget
ukrudt på disse, vi har tænk på noget perlegrus. Og hvordan afgrænser vi
bedst bedene/stierne, vi havde forstillet os nogle marksten.???

Da plænen skråner en del, skal bedene så også skråne eller er det bedst at
de er vandrette ???

Håber på at få nogle gode råd.

Fra : Jakob Bock

Dato : 22-04-02 20:37

> Hvordan laves stierne bedst/ hvilken belægning, så vi undgår alt for meget
> ukrudt på disse, vi har tænk på noget perlegrus.

Har i fjernet græsset? Ellers kunne i jo lade det være. Det har vi gjort, og
de fleste steder er de "pænt" endnu. Dvs., at det er over 50% grønt. Faktisk
dækker det 100% de fleste steder. Det er desuden mit indtryk, at det er mere
slidstærkt, der hvor der gror kløver sammen med græsset.

> Og hvordan afgrænser vi bedst bedene/stierne, vi havde forstillet os nogl
> marksten.???

Umiddelbart vil jeg mene, at det er en dårlig idé med marksten. Her tænker
jeg på, at de byder på gode skjulesteder for snegle i dagtimerne. Vores bede
er indrammet med 15 cm brædder og som nævnt med græs på gangene. Vi fandt
rimeligt hurtigt ud af, at det er vitigt, at holde græsset inde ved
brædderne kort, da sneglene ellers gemmer sig her. På den anden side, er
sådanne beskyttede steder også gode opholdssteder for gavnlige insekter som
f.eks. jagtedderkopper.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-02 21:01

On Mon, 22 Apr 2002 21:37:19 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:
> [...]
>sådanne beskyttede steder også gode opholdssteder for gavnlige insekter som

Hvor brede er gangene så? Og hvordan holder i græsset? Kan
græsslåmaskinen f.eks køre på gangene?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 22-04-02 21:24

> Hvor brede er gangene så? Og hvordan holder i græsset? Kan
> græsslåmaskinen f.eks køre på gangene?

De er 60 cm bredde -- sådan ca. Et sted (ca. 1 m) er gangen lige blevet et
par cm for smal, så har kan plæneklipperen -- en Husqvarna 540 -- ikke komme
til. Da vi ikke har nogen trimmer eller lignende, går de selvfølgelig noget
tid med at klippe kanterne. Det er dog på en eller anden måde meget
afslappende, og afklippet er fint til jorddække.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 22-04-02 22:59

> [...]
> meter i diameter), og plantet en buxbom rundt i kanten. Det er meningen at
> vi skal have køkkenhave i cirklen m. stier og bede/højbede.

Har I overvejet at lave stierne/bedene i en spiral!?

/Kim

Fra : Mette & Steen Madsen

Dato : 23-04-02 20:57

Nej, men i cirkler, og med enkelte stier på tværs gennem alle bede, så det
ikke bliver en hel Marathon inden vi når ud igen.

Mette

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 23-04-02 21:18

> Nej, men i cirkler, og med enkelte stier på tværs gennem alle bede, så det
> ikke bliver en hel Marathon inden vi når ud igen.

Selv med en spiral, ville det nok være en god ide, med en sti direkte til
midten (også af hensyn til modkørende trafik .

/Kim