Planteproblem
Fra : Kent Christensen

Dato : 03-02-01 18:35

Hej alle

I det sidste halve års tid har jeg haft et problem med mine
akvarieplanter, som jeg ikke uden videre kan løse.

På sin vis er der ikke noget i vejen med planternes vækst, der
kommer hele tiden nye blade, men problemet er bare, at planterne
kun bliver 1/3 af deres oprindelige højde. Samtidig er bladene
lidt bleggrønne, især på Echinodorus Bleheri

Jeg har bl.a. Echinodorus Bleheri, Cryptocoryne Wendtii + andre
og Microsorum Pteropus "Windeløv" med flere.

Jeg har forsøgt mig med flere forskellige gødningsprodukter, både
nitratholdige og ikke-nitratholdige. Jeg har endda forsøgt mig med
tilsætning af Salpetersyre efter råd fra en anerkendt akvarieekspert.
I en periode prøvede jeg desuden at gøde meget kraftigt. Intet har
hjulpet.

"Så må det jo nok være lyset", tænkte jeg så, men det synes jeg
nu ikke, det kan være. Problemet er opstået i mit 85L akvarium,
som bliver belyst med et Agua-Glo lysstofrør, som jo burde
fremme planternes vækst. Til de der vil sige, at ét lysstofrør er for
lidt til dette akvarium, vil jeg gøre opmærksom på, at akvariet i ca.
4 år har fungeret upåklageligt med masser af flotte, grønne planter
og en sprudlende vækst.

På et tidspunkt brugte jeg det gode, gamle Grolux-rør, men jeg
mener da, at Aqua-Glo og Grolux er næsten det samme, Aqua-Glo
har bare en større lysintensitet.

Råd modtages meget gerne.

Vh
Kent

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 03-02-01 18:41

"Kent Christensen" <KentChr@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> På et tidspunkt brugte jeg det gode, gamle Grolux-rør, men jeg
> mener da, at Aqua-Glo og Grolux er næsten det samme, Aqua-Glo

Hejsa

Dine sværdplanter mangler muligvis noget jern.
Køb eller lav noget bundlagsgødning (Opskrift her:
http://www.akvariet.dk/artikler/hjemmelavet_bundlagsgodning.htm)
De andre planter vil sikkert også blive glade for noget "mad" til
rødderne.

Mht. lyset kan vi sikkert, evt. med Sørens hjælp, få en lang diskusion,
men der er nu stor forskel på de to rørtyper du har brugt, selvom de
begge er "planterør". Jeg vil foreslå dig at prøve med
bundlagsgødningen, og hvis det ikke hjælper så skifte rørtype

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Kent Christensen

Dato : 03-02-01 23:34

Thomas D. Kryger skrev:

> [...]
> begge er "planterør". Jeg vil foreslå dig at prøve med
> bundlagsgødningen, og hvis det ikke hjælper så skifte rørtype

Hej Thomas

Tak for svaret.

Det kan ganske enkelt ikke være mangel på gødning, der er problemet,
for indenfor dette område har jeg ganske enkelt forsøgt alt. Både
bundlagsgødning, lerkugler og forskellige former for flydende gødning.
Men tak for opskriften alligevel!

Jeg har nu sat et ældre Grolux-rør i armaturet. Hvis det har nogen virkning,
kan jeg sikkert godt leve med denne meget røde lys-type. Jeg fik bare at vide
i sin tide, at Aqua-Glo har meget nær den samme virkning som Grolux, og så
undgår man det meget røde lys fra Grolux.

Er det ikke blevet sværere at få Grolux-rør?

Vh
Kent

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 04-02-01 09:08

> [...]
og så
> undgår man det meget røde lys fra Grolux.
>
> Er det ikke blevet sværere at få Grolux-rør?

Hej Kent

Jeg tror at det er noget med udbud og efterspørgsel...
Flere og flere skifter til et ikke-planterør.
Gro-Lux'en er lavet til gartnerier, og er som sådan ikke specielt egnet
til akvariebrug. Aqua-Glo'en er så vidt jeg ved mere brugbar til
akvariebrug.

Jeg havde et 112l akvarie for mange år siden, hvor jeg havde to Gro-lux
rør, som jeg skiftede et af gangen, og akvariet kørte fint i et par år,
men en dag gik det galt.
Uheldet minder lidt om dit problem, men det var nogle andre planter.
Midlet viste sig at være at, skifte til et koldt og et varmt-hvidt rør.
Om det vil hjælpe hos dig aner jeg ikke, da det som skrevet var andre
plantetyper (Cryptocoryner)..

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Kent Christensen

Dato : 04-02-01 10:16

> virkning,
> at vide
> og så

Hej Thomas

Modtog du ovenstående meddelelse direkte på din Email-adresse?
Jeg mente da, at jeg sendte meddelelsen til gruppen, men jeg kan
ikke selv se den?????

Vh
Kent

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 04-02-01 11:35

"Kent Christensen" <KentChr@mail.dk> wrote in message
[snip]
> [...]
>
> Modtog du ovenstående meddelelse direkte på din Email-adresse?
> Jeg mente da, at jeg sendte meddelelsen til gruppen, men jeg kan

Næ, den ligger på WorldOnlines newsserver....

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-02-01 08:19

> Mht. lyset kan vi sikkert, evt. med Sørens hjælp, få en lang diskusion,

Hov hov.

> men der er nu stor forskel på de to rørtyper du har brugt, selvom de
> begge er "planterør". Jeg vil foreslå dig at prøve med
> bundlagsgødningen, og hvis det ikke hjælper så skifte rørtype

Hvad angår sværdplanterne kan jeg kune give dig ret, og hvad angår
lysstofrør, ville jeg personligt hellere bruge dem du bruger en grolux.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 05-02-01 08:26

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Hov hov.

[snipo]
Mente såmend bare at du også foretrækker Triton (eller et hvilket som
helst andet rør) frem for "plante"-rør :)

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-02-01 12:17

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> wrote in message
> [...]
> Mente såmend bare at du også foretrækker Triton (eller et hvilket som
> helst andet rør) frem for "plante"-rør :)

Jeg har ikke noget imod plante rør, Trocal fra www.dennerle.de er udemærket.
Men Grolux er noget /&%¤/** i min smag. Jeg har kun dårlig erfaring med dem.

Fra : Kent Christensen

Dato : 05-02-01 12:25

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse news:3a7e540e$0$2611$73beb97d@news.dk.uu.net...

> Hov hov.

> Hvad angår sværdplanterne kan jeg kune give dig ret, og hvad angår
> lysstofrør, ville jeg personligt hellere bruge dem du bruger en grolux.

Hej Søren

Personligt vil jeg bestemt gerne beholde mit Aqua-Glo, for jeg kan
på ingen måde li' det meget røde lysskær fra en Gro-lux. Farverne
er helt klart for farvelade-agtige.

Problemet er bare, at det ikke ser ud til, at jeg kan få planterne til
at gro med Aqua-Glo, og jeg vil ærligt talt hellere se på pæne, grønne
planter fremfor et pænt lys.

Jeg synes, at jeg kan se, at planterne begynder at ranke sig efter at jeg
har sat et Gro-lux rør i armaturet.

Det optimale ville selvfølgelig være et dobbelt armatur med et planterør
og et rør med en lysere tone, men pt. vil jeg ikke til at ofre penge på et
andet armatur. Det har jo også virket aldeles optimalt en gang, og så skal
det også lykkes igen.

(Jeg vil gerne høre lidt mere om Tritonrøret, se min meddelelse længere
oppe i nyhedsstrømmen)

Vh
Kent

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 03-02-01 19:56

Jeg har erfaret at når der kommer alger i akvariet hjælper det tit at sænke
temp. 2 grader, i forbindelse med at man har fjernet algerne.

Tina

Fra : Kent Christensen

Dato : 04-02-01 15:50

Tina Bach Larsen skrev:

> Jeg har erfaret at når der kommer alger i akvariet hjælper det tit at sænke
> temp. 2 grader, i forbindelse med at man har fjernet algerne.
>
> Tina

Tak for svaret, Tina, men hvad får dig til at tro, at jeg har alger ?????

(Jeg undskylder, at jeg kom til at sende denne besked direkte til dig også.
Det var ikke meningen.)

Vh
Kent

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-02-01 09:26

Kent Christensen skrev i meddelelsen <95hfa5$d79$1@news.inet.tele.dk>...

>På et tidspunkt brugte jeg det gode, gamle Grolux-rør, men jeg
>mener da, at Aqua-Glo og Grolux er næsten det samme, Aqua-Glo
>har bare en større lysintensitet.

Der _er_ vist eksempler på at Grolux har givet et godt resultat i akvarier -
men mine oplevelser med dem er meget negative !

De er vistnok lavet til gartnerier, vor de er gode nok - men i akvarier
giver de ikke lys nok, og fremmer alger mere end planter......

Da jeg skiftede fra Gro-lux til Triton rør slap jeg af med stort set alle
alger - især havde jeg nogle trådalger, som forsvandt - og planterne gror
langt bedre !

I øjeblikket sidder der Cronos-rør fra den lokale Bonnie-biks - og de giver
også meget lys - og er næsten lige så gode som Triton.......

--
M.v.h.
Jan Vestergaard