Sværdfisk opskrifter?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 19-04-02 22:43

Sværfisk kan købes på 'fisketorvet (føtex)'. Og det adskiller sig fra andre
fisk ved ikke at smage af fisk, hvilket jeg, som ikke er for vild med fisk,
ser som en stor fordel.

Jeg eftersøger nogle opskrifter med sværdfisk i centrum, helst som 'steak' i
stil med tunsteak og laksesteak.

Mvh Thomas

Fra : Henrik Vest

Dato : 20-04-02 00:54

> Jeg eftersøger nogle opskrifter med sværdfisk i centrum, helst som 'steak'
> stil med tunsteak og laksesteak.

Jeg plejer at skære en masse frugter (Ananas, druer, appelsin, kivi, mango
osv.) ud i tern og så lave en god og stærk tomatsalsa til steaken

Velbekomme!
Henrik V. hallo_derude@hotmail.com

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 20-04-02 05:09

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i meddelandet:

> Jeg eftersøger nogle opskrifter med sværdfisk i centrum, helst som
> 'steak' i stil med tunsteak og laksesteak.

I Fiskekogebogen står, at sværdfisk kan tilberedes som helleflynder.

Sværdfisk: kødet hvidlig lyst, fedt og særdeles velsmagende.

Her er en opskrift, let og enkelt..

Ristet helleflynder eller laks:
Panderetter

ca. 1 kg helleflynder, laks, (sværdfisk)
salt
smør til stegning
citronbåde

Skær fisken i ca. 2-3 cm tykke skiver - det er synd at panere den fine
fisk, vend den højst i mel krydret med salt - og rist den i varmt,
letbrunet smør over jævn varme, ca. 4 minutter på hver side. Server med
flütes og en letstuvet spinat eller en stuvning af grønærter, drysset
med lidt rejer, samt citronbåde.
*En Tuborg-øl på dåse vil passe glimrende til.

: :
: :

--
Mvh.
Peter W. Bosse

GULERØDDER ER IGEN NOGET AF DET SUNDESTE
Ny dansk forskning viser, at gulerødder indeholder et stof, der virker
nedsættende på kræftrisikoen - og det er ikke beta caroten. Til gengæld
tyder alt på, at det er stoffet falcarinol, der også findes i den
asiatiske rodfrugt ginseng. www.berlingske.dk/artikel:aid=175912