Havkat-opskrifter
Fra : HOF

Dato : 19-04-02 12:25

Er der nogen, der har nogle opskrifter på havkat?

Mvh. Lars

Fra : K.G.

Dato : 19-04-02 20:38

Hej Lars ...

Jeg er ikke den store Havkatte spiser men når vi får det
servere jeg det i skiver - vendt i mel og stegt som man
vil serverer Engelsk Bøf - med bløde løg og hvide
kartofler ...

Hvis jeg ikke husker helt galt bliver den også kaldt
Koteletfisk for ellers kan de ikke sælges.

Dejlig fast "kød" og en udmærket spise ...

Med venlig hilsen
K.G.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-04-02 22:57

"K.G." <kg@lite.dk> writes:

> [...]
> servere jeg det i skiver - vendt i mel og stegt som man
> vil serverer Engelsk Bøf - med bløde løg og hvide

Det er også sådan vi plejer at få det. Dejlig ret.

> Hvis jeg ikke husker helt galt bliver den også kaldt
> Koteletfisk for ellers kan de ikke sælges.

De bliver også altid solgt uden hoved, for der er simpelt hen
uhyggelig grimme.

Se hvordan den ser ud her: http://www.fimus.dk/aquareng.htm

/Trine

Fra : kautaq

Dato : 19-04-02 22:41

HOF wrote:

> Er der nogen, der har nogle opskrifter på havkat?

Ikke udi finere madlavning, men mindre kan osse gøre det.

Havkat smager rigtig godt stegt på panden.
Skær fileten ud i mindre stykker, fx en filet på 30 cm
skæres i tre stykker. Fisken krymper en del på panden.

Hertil kan serveres kartofler, grøntsager, hollanddaise-
sovs, citron, remoulade - altså hvad du nu kan li'.

Hvis du vil have den i ovnen, kan næsten en hver opskrift
til fisk i ovn bruges.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Paul M. Langgård

Dato : 21-04-02 11:04

Havkatt, Kotelettfisk eller Steinbit, den nest beste fisken i havet. Riktig
nok er den ufattelig stygg, men den smaker godt. På denne tiden av året
kommer den opp på grundt vann, og blir der et lett bytte for dykkere, siden
den ligger helt åpent på sandbunn på grunt vann ca 8 - 15 m. Vel, det var en
oppskrift. Min favoritt er å vende filetene i pisket egg og strøbrød,
iblandet salt, pepper og sennep. Fisken steger jeg i varm panne med lite
fett, for å få en sprø skorpe, og tar den av varmen og dekker den med
aluminiumsfolie. Hakket spinat, løk og hvitvin, en dråpe eddik og buljong
kokt på skinn og hode fra fisken, blir en glimrende stuing til dette. Kokte
grønnsaker, ris eller poteter etter behag. Jeg foretrekker ris. Det hele tar
ikke mer enn 20 minutter. Ha en god middag.

Fra : kautaq

Dato : 21-04-02 12:32

Paul M. Langgård wrote:

> Havkatt, Kotelettfisk eller Steinbit, den nest beste fisken i havet.

Havkat og Stenbider? Blander du ikke noget sammen.
Jeg har fisket og spist både Havkat, som også kaldes
koteletfisk, og så Stenbider, som også kaldes kvabso
eller kulso.

De to fisk er helt forskellige og har intet med
hinanden at gøre?!

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-04-02 17:27

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> wrote in message

> koteletfisk, og så Stenbider, som også kaldes kvabso
> eller kulso.

Kun hunnen. Hannen, som typisk nydes stegt eller i gele, kaldes normalt blot
for stenbider. Kvabsoen eller kulsoen er uspiselig - men har sent på
vinteren/først på foruret (indtil omtrent nu) et gevaldigt indhold af den
delikatesse man normalt køber som stenbiderrogn.

vh
Jan

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 22-04-02 21:00

På norsk hedder en havkat "steinbit".. altså stenbider.. En stenbider hedder
da "rognkjeks"..

K.

Fra : kautaq

Dato : 22-04-02 22:52

Karsten Hammer Hansen wrote:

> På norsk hedder en havkat "steinbit".. altså stenbider.. En stenbider hedder
> da "rognkjeks"..

Ok, det vidste jeg ikke og mine ordbøger har heller
ikke kunnet hjælpe til.
I lørdags så jeg Mat på sverige 1, med hende den søde
skåning.
Hun tilberedte rogn fra Steinbit, men som hun selv
sagde, er det kun hannen der kaldes Stenbider.
Hunnen, sagde hun, hedder kvabso.

[fortsættes]

PS: Min farbror hedder Karsten Hammer
(kautaq = en 'hammer' på grønlansk)

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : kautaq

Dato : 22-04-02 22:56

Jeg har modtaget følgende e-mail fra Paul:

> Havkat og Stenbider? Blander du ikke noget sammen.
> Jeg har fisket og spist både Havkat, som også kaldes
> koteletfisk, og så Stenbider, som også kaldes kvabso
> eller kulso.

Nei, det gjør jeg ikke. I Norge, der jeg bor, kaller vi havkatt for
Steinbit. Det dere kaller Stenbider er det samme som vi kaller Rognkjeks
eller rognkall (Hunn og hann) Og det er ganske riktig to helt
forskjellige fisker. Vår Rognkjeks og deres Stenbider kalles med et annet
navn i Norge for Skvapsu ref. din kvabso. Så det skulle passe godt. Jeg
mener også bestemt å ha diskutert dette temaet grundig med en dansk venn
tidligere, og vet med sikkerhet at det jeg her skriver er korrekt
informasjon. Ellers vil jeg si at dere har en trivelig og aktiv gruppe
her på dk.kultur.mad+drikke.

Mine beste hilsner til dere alle.

Paul M.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-04-02 17:38

"HOF" <anja.lars@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Er der nogen, der har nogle opskrifter på havkat?

En ganske let og simpel opskrift:
Du kan enten bruge skiver (ca 2 cm tykke) eller fileter.
Brus lidt smør af på en pande, og steg fisken, der er drysset let med salt
og hvid peber) en tre fire min. på hver side ved moderat varme. Når der er
et minuts tid tilbage fyrer du op for panden - nu skal det nemlig være så
varmt at den halve til hele (alt efter smag og fiskemængde) deciliter
pernod, du pøser ud over den stegende fisk kan brænde, når du sætter ild til
den.
Når ilden er gået ud (vip et par gange med panden undervejs) fiskes fisken
op og henlægges dækket af et viskestykke eller andet, der forhindrer den i
at blive afkølet.
Den væske, der nu er på panden får nu saften fra en halv citron og evt. en
lille slat hvidvin. Der koges nu et par minutter eller tre og til sidst
giver du saucen et skud fløde (kun piske - diverse lettere produkter er kun
et markedsføringstrick, når det skal bruges som ingrediens).
Smag til med salt og peber og server til hvide kartofler.
En god håndfuld hakket dild ovenover det hele er ikke at foragte.

vh
Jan