Ny Mac på Stofa
Fra : John Lauritzen

Dato : 17-04-02 08:14

Kære nyhedsgruppe

Jeg har fået en ny iBook, som jeg gerne vil hægte på Stofanet, men jeg har
brug for hjælp, idet Stofas support siger:

>Nu er det desværre så uheldigt at vores support på mac, kan ligge på et
>meget lille sted, da vi ingen ekspertise har inden for dette område.

Jeg har sat TCP/IP (punkt 1) op efter den vejledning, jeg har. Den er nok
lidt forældet, for punkt 2 er Telnet login.

I stedet har jeg skrevet http://signon.stofanet.dk i Explorers
adressefelt, men dette giver meldingen Forsøget på at åbne URL mislykkedes.

Skal jeg bruge alligevel Telnet, eller kan der være noget andet galt?

Venlig hilsen John

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-04-02 09:18

John Lauritzen <John_Lauritzen@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> adressefelt, men dette giver meldingen Forsøget på at åbne URL mislykkedes.
>
> Skal jeg bruge alligevel Telnet, eller kan der være noget andet galt?

Jeg har efterhånden fået sat en del maskiner op på stofanet, og det er
stadig utroligt at stofa ikke vil supporte mac brugerne, især da det er
ret nemt. Om du bruger telnet eller signon.stofanet.dk er ligemeget.

Der findes i øjeblikket 2 forskellige systemer hos stofa. Det "gamle"
hvor man manuelt skriver oplysningerne ind og den "nye" hvor man bruger
DHCP. Den vejledning der følger med er ikke så god og gælder kun nogen
steder i landet. Må man være så fræk og spørge til i hvilken by du bor?

Hvis du allerede har prøvet den "gamle" med at indtaste manuelt så prøv
DHCP. I kontropanelet TCP/IP sætter du til "bruger DHCP server" kort tid
efter vil du kunne se din ip-adresse. Der efter skal du stadig "signe
on" enten via telnet eller på hjemmesiden.

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : John Lauritzen

Dato : 17-04-02 11:01

nicstone@mac.com writes:
> [...]
>DHCP. Den vejledning der følger med er ikke så god og gælder kun nogen
>steder i landet. Må man være så fræk og spørge til i hvilken by du bor?
Århus, og min gamle maskine var sat op manuelt.

> [...]
>efter vil du kunne se din ip-adresse. Der efter skal du stadig "signe
>on" enten via telnet eller på hjemmesiden.
Tak, det prøver jeg.

Venlig hilsen John

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-04-02 11:58

John Lauritzen <John_Lauritzen@net.dialog.dk> wrote:

> Århus, og min gamle maskine var sat op manuelt.

Hvis du har haft en tidligere maskine sat op på modemmet så skyldes dine
problemer at modemmet automatisk indstiller sig til den specifikke
netkort adresse på mac'en. Hvilket pudsigt nok hedder MAC adressen. Du
skal ha' nulstillet modemmet. Sluk for strømmen til modemet, fjern alle
ledninger vent i 2-5 min. sæt det hele sammen igen. Tænd for modemet og
start iBook'en op... Vent lidt mere indtil iBooken er startet... Kryds
fingre... Nu er der forhåbentligt "hul igennem". Hvis ikke gantag da
proceduren. Evt. skal du starte iBook'en før du tænder modemmet (eller
på samme tid?). Muligvis krydse mere end to fingre

Det er et forfærdeligt vente arbejde og hvis der er nogen der kan gi' en
nemmere løsning er jeg da også interesseret. Det er et hulens bøvl at
skifte mellem flere computer på det samme modem. Hvis du håber på at
kunne bruge begge maskiner på nettet (så'n skiftevis) er du næsten nødt
til at bruge en router...

> Tak, det prøver jeg.

Løsningen er højst sandsynligt _ikke_ at bruge DHCP. Det gælder kun hvis
det er et forholdsvis nyt abbonement...

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-04-02 13:35

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Hvis du har haft en tidligere maskine sat op på modemmet så skyldes dine
> problemer at modemmet automatisk indstiller sig til den specifikke
> netkort adresse på mac'en. Hvilket pudsigt nok hedder MAC adressen

Lige tillægsspørgsmål: Er det kun Stofas modemer der låser sig til MAC
adressen? Jeg har haft et tilsvarende modem til en CyberCity ADSL linje
og der kunne jeg sagtens skifte fra maskine til maskine!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : [9000] thorkild niel~

Dato : 17-04-02 15:29

Nicolai Brandt wrote:

> [...]
> proceduren. Evt. skal du starte iBook'en før du tænder modemmet (eller
> på samme tid?). Muligvis krydse mere end to fingre

Det plejer at være tilstrækkeligt at trække netledningen ud af
surf-board-modemet i 10 min. for at nulstille dets kobling til computerens
netkort. Alle andre ledningsforbindelser kan man lade blive.

Jeg har selv gjort det en del gange.

--
------
Venlig hilsen

Teksten "bortfjernes" og det efterfølgende punktum
skal slettes fra min e-mailadresse.

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 17-04-02 13:53

mta@mac.com writes:
>Lige tillægsspørgsmål: Er det kun Stofas modemer der låser sig til MAC
>adressen?

Det er typisk kabelnet-forbindelser, der opfører sig på den måde, da det
kun er tilladt at tilkoble een maskine til netværket ad gangen.
ADSL-forbindelser har typisk ikke samme begrænsninger.

MVH
Martin/IT