marinade til kyllingebryst.
Fra : killgore

Dato : 16-04-02 16:11

Hej!
Jeg har en masse kyllingebryst-filet'er (uden skind) i fryseren. Jeg er
efterhånden lidt træt af bare at spise dem "plain" stegt på panden Er
der ikke nogen der har nogle forslag til en lidt mere spændende (men
let) tilberedning af disse, evt nogle opskrifter på nogle nemme
marinader jeg kan bruge. Må gerne være ud i det eksotiske - jeg er ikke
kræsen.

/killgore

Fra : Flemming

Dato : 16-04-02 17:26

Prøv at marinere kødet i yougurt naturel tilsat 3 spsk. Indian Tandoori
sesoning krydderimix.Lad det marinere natten over og grill det eller steg
det i ovnen ved 200 grader.
Server ris og salat til.
Velbekomme
Gitte

Fra : Peter Westh

Dato : 16-04-02 17:24

"killgore" <killgore20@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> let) tilberedning af disse, evt nogle opskrifter på nogle nemme
> marinader jeg kan bruge. Må gerne være ud i det eksotiske - jeg er ikke

Du kan prøve at lave en blanding af følgende. Målene er cirkaangivelser. Det
er nærmest en teryiakisauce, som er peppet godt op.

Soyasauce (1 dl)
Puddersukker, mørk sirup elller melasse (eller brug sød soyasauce) (2-3
spsk)
Knust hvidløg (5 fed)
Knust ingefær (et stykke på størrelse med en storetå)
Chili (1-2 friske, afhængig af smag og styrke)
Neutral olie (2 spsk)
Citronsaft (1/2 citron)
Ristede sesamfrø (2 spsk)

Mariner kødet i det så længe du har tid, og steg det på grill eller pande,
gerne på spid.

Man kan variere denne marinade i det uendelige, omkring konstanterne: sødt
(sukker, sirup, honning, ahornsirup, ketchup), stærkt (chili, løg, alle
krydderier), syrligt (citron, eddike, engelsk sauce etc).

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 16-04-02 18:20

> [...]
> let) tilberedning af disse, evt nogle opskrifter på nogle nemme
> marinader jeg kan bruge. Må gerne være ud i det eksotiske - jeg er ikke

Jeg plejer at lave følgende "shawarma" med lam eller oksekød, men det er
også ganske godt med kylling. Skær kødet i strimler, og mariner med:

Olie (lidt)
Knust hvidløg (meget)
Citronsaft (meget)
Chili (lidt)
Garam masala (ca 1 tsk pr bryst).

Lad det trække fra morgen til aften, og steg på en hed pande i olivenolie.
Server i pitabrød med salat og evt en youughurtdressing.

MVH

Peter

Fra : ottesen

Dato : 17-04-02 14:42

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
olivenolie.
> Server i pitabrød med salat og evt en youughurtdressing.

Lyder lækkert!!! Det skal jeg i hvet fald prøve - jeg ææææælsker
rullekebab/shawarma

/ottesen

Fra : sune vuorela

Dato : 16-04-02 21:21

On Tue, 16 Apr 2002 17:10:56 +0200, "killgore" <killgore20@yahoo.dk>
wrote:

>Hej!
>Jeg har en masse kyllingebryst-filet'er (uden skind) i fryseren. Jeg er
>efterhånden lidt træt af bare at spise dem "plain" stegt på panden Er

Jeg lever næsten ikke af andet end kyllingebrystfileter i weekenderne
når vi ikke har vores madklub på mit kollegiekøkken - så jeg kan et
par tips

En ting jeg også har i fryseren sammen med kyllingefileter er sådan
nogle frosne champignoner i skiver. Koster 6 kroner/(posen i superbest

Alt er ca. angivelser - måler ikke selv af - har det bare liggende i
håndleddet

Opskrifterne minder meget om hinanden - så de er mere og mere groft
skrevet!

************************
Kylling i tomat m. balsamico og basilikum

Hak et løg (groft/fint efter behag)
Svits det i en dyb pande med masser - masser af basilikum. Tilsæt
nogle champignoner og sådan en kyllingefilet og stej lidt. Tilsæt
balsamico - vær forsigtig de første par gange. Hiv en dåse hakkede
tomater derned og et par spsk konc tomatpure. Kog lidt på det.

Server med pasta og parmesanost

Alternativ: Når pastaen er ca. 3/4 del kogt - hældes 90 % af vandet
fra og pasta + resten af vandet hældes i sovsen og koges færdig

Pris: 20-25 kroner

************************
Kylling i hvid sauce med champignoner og herbes provence

Hak løg og svits med herbes de provence.
Champignoner og kylling tilsættes og kylling brunes. Tilsæt nogle dl.
mælk og kog det lidt. Lidt ost kan også gtøre underværker i den ret.

Pasta serveres til

pris: 15-20 kroner

*************************
Risottoinspireret kylling med karry

Skær kyllingen i strimler.
Svits hakket løg med masser af karry
Champignoner + kylling. Steges godt
Ris tilsættes og steges lidt.
Varm 2,5 dl vang og 2,5 dl mælk og en boullinterning i en anden gryde.
Boullion tilsættes stille og roligt et par spsk af gangen til
kyllinh/ris/løg blandingen.

Bliv ved med det i små mængder til risene er som du gerne vil have
dem. Grødris er faktisk rigtig gode!

Pris: 15-20 kr

**************************
Kartofler, kylling og karry

Kylling i strimler
Hakket løg
Skrællede kartofler i fine både
Champignoner
Karry

Svitset / brunes
Mælk tilsættes
Koges under låg til kartoflerne er gode!

Pris 15-20 kr

Det var lige fire hurtige! Alle fire bør laves på en pande

Fra : ottesen

Dato : 16-04-02 23:13

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> wrote in message

> [...]
>
> En ting jeg også har i fryseren sammen med kyllingefileter er sådan
> nogle frosne champignoner i skiver. Koster 6 kroner/(posen i superbest

Du er en knag Jeg har just lige købt en hulens masse frosne
champignoner på tilbud (sammen med kyllingerne) så dit indlæg kunne ikke
være mere perfekt!

/ottesen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-04-02 05:17

Ottesen skrev:

> Jeg har just lige købt en hulens masse frosne champignoner

Nu bliver jeg nysgerrig: Hvordan er smagen/kvaliteten af frosne
champignoner?

// Klaus

Fra : Peter

Dato : 17-04-02 07:39

> Nu bliver jeg nysgerrig: Hvordan er smagen/kvaliteten af frosne
> champignoner?

De slår jo aldrig friske, men de er faktisk helt fine.

Min erfaring er, at smag og konsistens er ganske udmærket til hverdagsbrug.

Det er svært at sige noget generelt, men da de intet koster kan man jo blot
teste dem selv og derefter vurdere.

Hilsen Peter

Fra : ottesen

Dato : 17-04-02 11:25

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Nu bliver jeg nysgerrig: Hvordan er smagen/kvaliteten af frosne
> champignoner?

som skrevet andetsteds så slår de (selvf.) ikke de friske, men det er
billigere (hvilket jeg som studerende er nødt til at tage højde for) og
kvaliteten er ganske udmærket. Især dem de har på tilbud i Føtex,
Frederiks Allé, Århus til 3 poser for 30 kr.

/jakob

Fra : sune vuorela

Dato : 17-04-02 21:27

On Wed, 17 Apr 2002 06:16:53 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

>Nu bliver jeg nysgerrig: Hvordan er smagen/kvaliteten af frosne
>champignoner?

Alt taget i betragtning - rigtig godt...
I hvert fald i gryderetter....
Og de er forholdsvis billige - og vigtigst: De er skårede ud - og man
kan nøjes med at tage et par stykker. Når man kun er en - så kan man
ikke altid nå at spuise en hel pakke rigtige champignonger selv....

Men friske er selvfølgelig bedst!

Fra : jesper

Dato : 18-04-02 19:29

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse

> Nu bliver jeg nysgerrig: Hvordan er smagen/kvaliteten af frosne

> champignoner?

Dem jeg køber i Føtex smager af så meget, at jeg efter at have brugt dem
første gang, tjekkede varedeklarationen for svampearoma og smagsforstærker!
Svampene var dog clean, men må være af en anden sort end dem de sælger
friske. Til gryderetter o.lign hvor svampene alligevel får en ordentlig tur
på panden, er de fuldt på højde med de friske, men til retter hvor de kun
lige skal svitses, virker de noget slatne i konsistensen.

Nu vi er inde på langtidsholdbare svampe, kommer jeg til at tænke på en
pastasalat jeg engang fik hos en kammarat, hvor alle de lækre champignons
var fisket direkte op fra dåsen. Føj for en omgang!

Jesper

Fra : ottesen

Dato : 18-04-02 19:50

"jesper" <jnie@privat.dk> wrote in message
> [...]
kun
> lige skal svitses, virker de noget slatne i konsistensen.

Ja jeg fatter heller ikke at de er så kraftige i smagen.... Der MÅ
næsten være tilsat smagsforstærker... Ikke desto mindre virker de
fortrindelige når de skal bruges i en "pande-ret".

yaiks...

/ottesen

Fra : kim rasmussen

Dato : 17-04-02 07:57

> [...]
> let) tilberedning af disse, evt nogle opskrifter på nogle nemme
> marinader jeg kan bruge. Må gerne være ud i det eksotiske - jeg er ikke

Kinesisk soya ,olivenolie og masser af hvidløg og peber er en god ting, evt
bland marinaden op med creme fraice og varm den igennem til en stærk god
sauce
mvh kim

Fra : Anne-Christine Chris~

Dato : 18-04-02 13:48

Hej

Hvis ikke du lige får lavet marinaden, så det kan trække nogle timer, så kan
du bare stege kødet i soya. Det er ikke det samme som hvis det har ligget i
marinade, men det giver en god smag og er et godt alterneativ til kylling
naturel!

Mvh
Stinne

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 23-04-02 21:35

wrote:

> [...]
>let) tilberedning af disse, evt nogle opskrifter på nogle nemme
>marinader jeg kan bruge. Må gerne være ud i det eksotiske - jeg er ikke

Du kan skære dem i tern og bruge kødet i en kokos karry gryde:

kyllingefilet i tern/strimler
løg/porre
1 ds kokosmælk
karry
spidskommen
champignons
ananas i tern
hønsekødsbouillon, peber
Server m. ris og flütes.

Retten kan varieres i det uendelige. tilsæt evt. andre grøntsager.
Kan du ikke li´ kokosmælk, så brug 1 ds. flåede tomater i stedet og
tilpas krydderierne derefter.

M.v.h. Karina