Nu har jeg købt en HD, men et ??
Fra : Thomas Yde Fotografi

Dato : 15-04-02 16:10

Hejsa !

Nu har jeg købt en Seagate Baracuda 80GB og er ret stolt over selv at have
monteret den og at den virker. Alt er fint.

- Men hvorfor er der kun 75 GB på den ??

- Hvor skifter jeg navn på den. jeg har prøvet generelle oplysninger, men
der er det ikke. Hvor ??

- Min idé er kun at have software på den gl. 40 GB og kun billeder og video
på den nye. Er det fornuftigt eller skal det hellere blandes ??

HVH - Hvem Ved Hvad !

Bedste hilsner....

yde

-
Thomas Yde Fotografi

86 22 81 41 - 22 32 63 68
fotograf@thomasyde.dk - www.thomasyde.dk

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-04-02 16:23

In article <B8E0B9F5.B58B%fotograf@thomasyde.dk>,
Thomas Yde Fotografi <fotograf@thomasyde.dk> wrote:

> - Men hvorfor er der kun 75 GB på den ??

Fordi disk producenterne og OS producenterne ikke kan blive enige om
hvorvidt én GB er 1000 eller 1024MB.

Desuden forsvinder der et par MB til drivere, partitionskort osv.

> - Hvor skifter jeg navn på den. jeg har prøvet generelle oplysninger, men
> der er det ikke. Hvor ??

marker disken i finder, tast return og skriv løs.

Hvis arkivdeling er slået til, skal det lige slås fra inden du kan
skifte navn på partitionen. (går ud fra at du stadig arbejder i Mac OS X)

> - Min idé er kun at have software på den gl. 40 GB og kun billeder og video
> på den nye. Er det fornuftigt eller skal det hellere blandes ??

Det lyder rimeligt fornuftigt, personligt ville jeg dog lægge ofte
anvendte dokumenter, programmer og OS'et på den nye hurtige og lydløse
disk.

Partitioner den evt. så OS og programmel ligger på én partition, swap på
én partition (og en partition til VM hvis du bruger den slags), mens du
holder dine ofte anvendte dokumenter på en anden partition.

Brug den gamle disk som arkiv, ekstra bootdisk (norton osv) og Mac OS X
eksperimenter, da den er langsom og støjer.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-04-02 16:25

In article <B8E0B9F5.B58B%fotograf@thomasyde.dk>,
Thomas Yde Fotografi <fotograf@thomasyde.dk> wrote:

> - Men hvorfor er der kun 75 GB på den ??

Der stryger noget plads i formatteringen.

> - Hvor skifter jeg navn på den. jeg har prøvet generelle oplysninger, men
> der er det ikke. Hvor ??

Klik på navnet, så skulle du kunne ændre det, medmindre du har
arkivdeling slået til.

> - Min idé er kun at have software på den gl. 40 GB og kun billeder og video
> på den nye. Er det fornuftigt eller skal det hellere blandes ?

Smid det som du vil. Skal du producere video, er det dog bedst med en
seperat patition til det.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-04-02 07:45

Hej Thomas

Thomas Yde Fotografi wrote:

> Nu har jeg købt en Seagate Baracuda 80GB og er ret stolt over selv at have
> monteret den og at den virker. Alt er fint.
>
> - Men hvorfor er der kun 75 GB på den ??

Fordi kapaciteten opgives efter 2 forskellige normer, hvor
- 1kb = 1024 bytes = 75gb
- 1kb = 1000 bytes = 80gb

Du kan se det hele på Seagates hjemmeside www.seagate.com og søge med det
ST-nr. disken har, så får du samtlige oplysninger frem om den.

> - Hvor skifter jeg navn på den. jeg har prøvet generelle oplysninger, men
> der er det ikke. Hvor ??

Hvis du bruger info, så skal du markere disken én gang først og derefter bruge
'Vis info' - eller COM+I

Eller - sæt pilen på navnet, den har nu og klik uden at flytte pilen, så
bliver navnet markeret, så du kan skifte navn på den.

> - Min idé er kun at have software på den gl. 40 GB og kun billeder og video
> på den nye. Er det fornuftigt eller skal det hellere blandes ??

Jeg bruger samme princip til min 'musikmaskine', og det virker upåklageligt.

Men det kunne måske være en fordel at du har et ekstra system + rep.værktøj -
Norton og DiskWarrior - på disken, så du altid vil kunne starte fra den, hvis
der sker noget med din normale startdisk.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World