Olieblandet benzin eller ej?
Fra : Henrik Bonde

Dato : 14-04-02 14:21

Davs
Jeg har bestilt nogen tundele til min Scarabeo.
Det drejer sig om en 47,6mm cylinder, en kunda udstødning, og som
udgangspunkt, en 84 dyse i min del'ortho 12 kaburator.

Så er spørgsmålene.
Skal den ha' ekstra smøring?
Og i så fald hvor mange procent?
Eller kan oliedoseringen skrues op?
Og hvordan virker den oliedosering?

På forhånd tak

Bonden

Fra : Bendt Grunge

Dato : 14-04-02 14:55

"Henrik Bonde" <hbonde@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Det drejer sig om en 47,6mm cylinder, en kunda udstødning, og som
> udgangspunkt, en 84 dyse i min del'ortho 12 kaburator.

Du skal for guds skyld droppe den olieblander, bland det selv og med mindst
3% (højest 4 ) fuldsyntetisk olie i, eneste alternativ hvis du stadig VIL
bruge den er at tilsætte 1½ -2% olie i den bensin du hælder på men det
bliver noget skidt i sidste ende for når du tuner den kommer bensin
forbruget langt over det som den blander er lavet til og du får alt for
lille olieblandning til at smøre din motor og den sætter sig.

Så bland den selv og du har en der altid fungere.

BG.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 15-04-02 20:45

"Bendt Grunge" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse

> [...]
> forbruget langt over det som den blander er lavet til og du får alt for
> lille olieblandning til at smøre din motor og den sætter sig.

Blander man selv bør man gør op med sig selv om man er indstillet på at
fyrer den totalt af , og ikke bare lalle rundt. Gør man det , får man HELT
sikkert en tilsodet udstødning MEGET hurtigt ! Desuden er det nok en god ide
at finde ud af om scooteren overhovedet tåler at man mixer olie selv.
Til slut vil jeg sige at 2,5% olie kan gå til tilkøring, men derefter er det
altså 2% olie, og IKKE mere !
Ang. dyse størrelse, så hold godt øje med tændrøret når du skifter den !
Bliver det for hvidt er dysen for lille !

> Så bland den selv og du har en der altid fungere.
Tjahh.. Min erfaring siger mig det ikke kan betale sig !
> BG.
/Thomas

Fra : Henrik Bonde

Dato : 15-04-02 21:05

On Mon, 15 Apr 2002 21:44:40 +0200, "Thomas Buus Andersen"
<t-buus@get2net.dk> wrote:

>Til slut vil jeg sige at 2,5% olie kan gå til tilkøring, men derefter er det
>altså 2% olie, og IKKE mere !

2%?
Men er det ikke det olieblanderen giver, eller?
Skal det forstås sådan, at efter tilkørsel, kan jeg droppe olie i
benzinen?

Bonden

Fra : Bendt Grunge

Dato : 15-04-02 22:53

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> fyrer den totalt af , og ikke bare lalle rundt. Gør man det , får man HELT
> sikkert en tilsodet udstødning MEGET hurtigt !

det passer ikke helt, det kommer an på den kvalitet olie man bruger, og dens
forbrændnings punkt.

>Desuden er det nok en god ide
> at finde ud af om scooteren overhovedet tåler at man mixer olie selv.

OG hvorfor skulle den IKKE kune tåle det.?? det har jeg godt nok aldrig hørt
noget om, jeg tror det er en fup ting du har fået prakket på af en eller
anden forhandler der har ville lave/sælge en ny oliepumpe.

> Til slut vil jeg sige at 2,5% olie kan gå til tilkøring, men derefter er
det
> altså 2% olie, og IKKE mere !

Alle tun firmaere med respekt for sig selv anbefaler 3% ikke mindre, også 2T
MCracere og gocarts køre 3%.at den løber lidt med olie ved meget lavt omd.
betyder mindre, men man vil måske have den laver en sætter? såå deeee

så igen ..