Hjælp til harddisk specifikationer !
Fra : Thomas Yde Fotografi

Dato : 12-04-02 20:45

Hej NG !

Jeg skal købe en ekstra harddisk. Jeg søger på edb priser og skal bla. svare
på om min Mac G4/733 Quick SIlver kører

IDE33, 66, 100, 133 Hvor kan jeg se det ???

Er 7200 rpm. en god hastighed. Hvad kører den indbyggede IBM med ??

Er 8,5 ms accestid okay ??

Jeg har søgt på IBM harddiske. er der nogle der er bedre ???

Hjælpen ventes med længsel. På forhånd tak og god weekend til alle !

venligst...

Thomas Yde

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-04-02 21:45

Thomas Yde Fotografi <fotograf@thomasyde.dk> wrote:

> [...]
>
> Er 8,5 ms accestid okay ??
>
> Jeg har søgt på IBM harddiske. er der nogle der er bedre ???

Der er ikke den store forskel sålænge du vælger en moderne disk (max 2
år gammel konstruktion) fra én af mærkevare fabrikanterne, dvs. IBM,
seagate, maxtor (quantum), western digital, fujitsu eller toshiba.

Det eneste du skal holde dig fra er IBM's GPX75 serie (som er aflæst af
GXP60 og GXP120). Seagates baracuda ATA IV synes at være den fortrukne
disk for tiden pga. af pris/ydelse forholdet, samt at den er noget nær
lydløs.

<icq:131382336>

Fra : Thomas Yde Fotografi

Dato : 12-04-02 21:53

d. 12/04/02 22:44 skrev Morten Reippuert Knudsen på spam@reippuert.dk i
artiklen 1fajtgw.jpr7aqwiw9v4N%spam@reippuert.dk:

> [...]
> GXP60 og GXP120). Seagates baracuda ATA IV synes at være den fortrukne
> disk for tiden pga. af pris/ydelse forholdet, samt at den er noget nær

Tak for ovenstående Morten, men hvad med IDE tallet. Skal det være et
bestemt for at den virker i min Mac ???

På forhånd tak !!

Thomas Yde

Fra : Morten Reippuert

Dato : 12-04-02 22:08

Thomas Yde Fotografi <fotograf@thomasyde.dk> wrote:

> Tak for ovenstående Morten, men hvad med IDE tallet. Skal det være et
> bestemt for at den virker i min Mac ???

nej, alle nye diske vil uden problemer kunne køre ATA4 (66MB/sek) som
din mac understøtter.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-04-02 23:04

> Seagates baracuda ATA IV synes at være den fortrukne
> disk for tiden pga. af pris/ydelse forholdet, samt at den er noget nær
> lydløs.

Har netop installeret to sådanne (40GB udgaven, Fluid) i to iMac'er
400MHz slotloading. De har nu virket problmefrit i næsten to døgn :) Men
det er jo ikke noget i forhold til tre års garantien, vel? :)

De _er_ herligt lydløse.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-02 04:38

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> Har netop installeret to sådanne (40GB udgaven, Fluid) i to iMac'er
> 400MHz slotloading. De har nu virket problmefrit i næsten to døgn :) Men
> det er jo ikke noget i forhold til tre års garantien, vel? :)

Jeg har 2x 40gb Barracuda IV siddende i min 'nye' Beige G3/333AV. Den ene
'Master' er partitioneret i 2 lige store, mens den anden 'Slave' er delt 4x
2,5gb + 1x 30gb. Det fik jeg d. 8.1. i år, og de har kørt upåklageligt
siden - stort set i døgndrift. Jeg har haft _1_ nedbrud, som var min egen
skyld, da jeg ville prøve et program, som jeg egentlig godt vidste ikke
kunne køre på en G3 - nemlig det go'e gamle CricketDraw tegne- og
illustrationsprogram....

> De _er_ herligt lydløse.

Ja, det tør siges!

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-04-02 05:52

Hej Thomas

Thomas Yde Fotografi wrote:

> Jeg skal købe en ekstra harddisk. Jeg søger på edb priser og skal bla. svare
> på om min Mac G4/733 Quick SIlver kører
>
> IDE33, 66, 100, 133 Hvor kan jeg se det ???

Du kan checke alle disse opl. i Systemprofiler i AppleMenu. Men hvis jeg ikke
husker helt galt så er det en ATA100, der sidder i QuickSilver modellerne.

> Er 7200 rpm. en god hastighed. Hvad kører den indbyggede IBM med ??

Ja, 7200rpm er faktisk til de fleste formål bedre en 10.000rpm diske. Og svjh.
er det en 5400rpm/1mb cache, der sidder som std. i stort set alle Macs

> Er 8,5 ms accestid okay ??

Nok lige i underkanten, - du bør købe en disk, der ligger under 8ms.

> Jeg har søgt på IBM harddiske. er der nogle der er bedre ???

Helt ærlig, så bør du holde fingrene langt væk fra IBM diske. Der er for mange
fejl på dem. Series GXP75 har 50-60% fejlprocent, GXP60 30-40% fejlprocent og
den nyeste GXP120 er allerede begyndt at vise de samme fejl som både serie 75
og 60, - at disken pludselig 'dør', - fortrinsvis med 'bad blocks', - og det er
sjælden, man kan redde alt fra den. Selvom serie 120 ikke har været på
markedet så længe, så har jeg allerede fået 2 henvendeler omkring det samme
problem som på 75 og 60, og jeg har set i comp.sys.mac.hardware, at der har
været endnu flere tilfælde.

Derimod vil en disk som fx. en Seagate Barracuda IV (ATA100) 40gb, 80gb evt.
120gb være et særdeles godt valg. Jeg har endnu ikke hørt om nogen, der har
haft problemer med den diskmodel. Den er lynhurtig. Jeg har målt den til 7.5ms
overall ved søgning, og det er faktisk godt. Den har som std. 2mb cache, er
7200rpm, og ikke mindst så er den usædvanlig støjsvag, + at varmeudviklingen er
på et minimum. En 40gb er set til 975kr. inkl. moms.. Normal listepris er
1276kr. inkl. moms. Der er 3 års fabriksgaranti.

Jeg har selv 2x 40gb Barracuda IV siddende i min Beige G3/333AV, og de kører
endda meget godt. De er så støjsvage, at jeg sommetider ikke engang er klar
over, om det er disken eller blæseren, jeg kan høre. Og jeg har endnu ikke haft
et disknedbrud, som ikke kunne ordnes blot ved en genstart og evt. med
DiskWarrior 2.1. Jeg 'roder' jo temmelig meget rundt på dem med in- og
afinstallationer og ret skrappe tests af forskelligt, hvor jeg presser maskinen
til det mest mulige. Så jeg kører Norton DiskDoctor, SpeedDisk og DiskWarrior
ca. 1-2 gange om ugen af samme grund.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-04-02 23:04

> Derimod vil en disk som fx. en Seagate Barracuda IV (ATA100) 40gb, 80gb evt.
> 120gb være et særdeles godt valg.
Som du kan se i et andet svar har jeg monteret to 40GB, fluid i et par
iMac'er. Det ser meget lovende ud. Men jeg har stadigvæk ikke fået løst
mit problem med at hente data ud af en Quantum Fireball 3,5 series - den
ligger her på skrivebordet og griner hånligt af mig :) Nå, men det var
nu en reference til en anden (flere andre?) tråd (tråde)

> En 40gb er set til 975kr. inkl. moms.. Normal listepris er
> 1276kr. inkl. moms. Der er 3 års fabriksgaranti.

Tjah, jeg fik 'mine' leveret i onsdags. Regningens bundlinje lød på kr.
1.801,- for to stykker. Moms, forsendelse, bobleplast inklusive ... det
giver *rundt regnet* kr. 900,50 pr. stk.

Fandt frem til dem via edbpriser.dk .....

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-02 04:58

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> ligger her på skrivebordet og griner hånligt af mig :) Nå, men det var
> nu en reference til en anden (flere andre?) tråd (tråde)

Har set det svar.

Du kan evt. prøve at annoncere efter en defekt disk af samme type i
dk.marked.privat,edb, dk.marked.privat.ed.mac, dk.marked.kommerciel.edb og
lignende computergrupper. Eller hvis du kan se typebetegnelsen og ID nummeret på
sleve chippen, så kan du evt. prøve at kontake Philips Danmark, om de kan hjælpe

> Tjah, jeg fik 'mine' leveret i onsdags. Regningens bundlinje lød på kr.
> 1.801,- for to stykker. Moms, forsendelse, bobleplast inklusive ... det
> giver *rundt regnet* kr. 900,50 pr. stk.

Det er en god pris! Men den disk er jo også blevet så populær og har fået så
mange roser, at det er sjælden, jeg har set noget lignende. - Og jo større
produktion / salg, des billigere kan de jo også lave dem.

> Fandt frem til dem via edbpriser.dk .....

Tja, - jeg gav listeprisen + mont., men der skulle også laves mere ved den Beige
G3/333, og jeg kan jo som du véd ikke selv 'pille' ret meget ved det rent
hardwaremæssige, så må jeg jo betale mig fra det.

Til gengæld blev maskinen så også gået efter i alle ledder og kanter, og 'Peter
Tekniks' ord var, at '...den kører faktisk ret godt'...' - Det er store ord, når
det kommer fra ham!

Jeg har lavet nogle benchmark tests på den med Norton Benchmark NU 6.03), og jeg
véd godt, man skal tage dem med et vist forbehold, men alligevel.... NUB sagde,
at min 'gamle' Beige G3/333AV var hurtigere i diskydelse end en G4/500! - Målt
med OS 9.2.2DK, hvor referencesystemet er 7.5 [hvordan det så kan hænge sammen
med en G4/500, forstår jeg så ikke helt -)].

Men selvom jeg så trækker det meste af de målinger fra, så yder den G3 stadig et
godt arbejde med de to diske.