HJÆLP...En opskrift på GUF til is....
Fra : HELMUTH

Dato : 11-04-02 19:51

Jeg mangler en opskrift på guf, du ved, den lyserøde klistermasse der gør en
gammeldags isvaffel til et overflødighedshorn af minder og kalorier.

Jeg har kun kunnet finde 2 opskrifter på nettet (ses til sidst i indlæget),
men de er ikke de helt rigtige.
Er der nogen her der kan hjælpe mig ?

På forhånd tak.
Helmuth.

Hvad jeg HAR fundet:
1 dl. varmt vand, 240 g. sukker, Dette koges i 3 min.

1 dl. æggehvide piskes stift

De varme sukkerlage hældes i en jævn stråle i hviderne, mens der piskes.
Dette piskes i 5 min. Kan bruge rød frugtfarve så den får den rigtige farve.

eller

3 æggehvider, 175 g. sukker, 3 blade husblas.

Pisk æggehviderne stive, tilsæt sukkeret. Husblasen som har stået i blød,
tages op af vandet og kammes så vandet løber fra.
De smeltes nu evt. med lidt saft (hvis guffet skal være rosa). Når
husblasen er afkølet hældes det sammen med æggehviderne.
Lad det stå koldt i køleskabet i nogle timer.

Fra : Marianne Black

Dato : 11-04-02 20:33

Helmuth,
Søg på grupper og ikke på webben, så får du masser af gode opskrifter.
Mvh.
Marianne

Fra : HELMUTH

Dato : 11-04-02 21:00

Øhh... er det netop ikke det jeg gør ???
Tænkte dog, at der ikke er nogen grund til at misbruge gruppens enorme
velvilje til at hjælpe, hvis jeg lave arbejdet selv, og støve en opskrift op
på nettet.
(Og jeg mener seriøst, at der en god tone her i gruppen. Det er de færreste
indlæg der går ubesvarede hen.....fedt !)

Nå, men tilbage til den opskrift på guf....Hvem kan hjælpe mig med den ?

mvh Helmuth 8O)

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 12-04-02 05:06

"HELMUTH" <webstuff@rame.dk> skrev följande i meddelandet...
> Jeg mangler en opskrift på guf, du ved, den lyserøde klistermasse der
> gør en gammeldags isvaffel til et overflødighedshorn af minder og
> kalorier.

Så har du monstro ikke fulgt med i gruppen for knap 14 dage siden..
Ämne: skum til vaffelis (Gudsvelsignet & Gudsjammerlig!)

"Guf til isvafler"..
(opskrift, Tina Andersen)

Man har vel nok forstået, at det som bekendt var Flemming Leth fra
Tv-programmet "det' Leth" (læser også denne gruppe), ..vist nok, kunne
bruge et af (her i gruppen) Tina Andersen's tidligere indlæg, og
fantastiske opskrift på.. "Guf til isvafler".. og lagt ud på sin egen
hjemmeside. - det' er Leth! )

se historien:
http://groups.google.com/groups?hl=sv&threadm=Fg4p8.2704%24567.176572%40
news000.worldonline.dk&rnum=7&prev=/groups%3Fhl%3Dsv%26q%3Dguf%26btnG%3D
Google-s%25F6kning%26meta%3Dgroup%253Ddk.kultur.mad%25252Bdrikke

eller her:
http://makeashorterlink.com/?H15156CA

se derefter:
http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/mad-koekken.shtm#m9

Vaffel.. vafler, vaflen, vaffelen, vaflede, vaflet, -vaf-vaf ! ..
--
Mvh.
Peter W. Bosse

-Søg på nettet, så er denne gruppe
helt og aldeles overflødighed.
-Emil

Fra : HELMUTH

Dato : 12-04-02 07:36

Ja, så kan man bare se...
Søg, og øh...nogen skal nok finde...
Tak for hjælpen Marianne og Peter. Det skulle lige bankes fast i hatten på
undertegnede, før jeg fik fat i, at det var hos google selv, jeg skulle
søge.

Men, jeg kaster mig fluks over opskriften.

Vamle hilsner....
Helmuth

Fra : Jørgen Hess

Dato : 13-04-02 19:00

> [...]
> søge.
>
> Men, jeg kaster mig fluks over opskriften.

Jeg forstår ikke helt.

For mig ser din hilsen ud som du mener den.

Du bliver fortalt, at hvis du gider gå lidt dybere i sidehovederne i denne
gruppe så finder du et emne der hedder: skum til vaffelis (fra den 29/3).
Denne tråd skal du bare markere til ulæst og markere til hentning.
Så du har da fået svar fra gruppen.

venlig hilsen
Jørgen

Fra : HELMUTH

Dato : 13-04-02 20:43

Hej Jørgen.

> For mig ser din hilsen ud som du mener den.
Selvfølgelig gør jeg det !

> Du bliver fortalt, at hvis du gider gå lidt dybere i sidehovederne i denne
> gruppe så finder du et emne der hedder: skum til vaffelis (fra den 29/3).
> Denne tråd skal du bare markere til ulæst og markere til hentning.

Jeg havde søgt på nettet og i denne newsgroup på GUF.
Jeg havde ikke lige overvejet at søge på skum og vaffelis, hvilket
selvfølgelig ville have løst mit problem.
Det er altså ikke min IT kunnen der er problemet (den fejler absolut ikke
noget), eller dovenskab (mig et ukendt begreb), men derimod min fantasi i
"gernings-øjeblikket."
Jeg ser ikke helt problemet i, at jeg derfor stiller spørgsmålet her i
gruppen. Det er jo netop det den er til. Selv den mest hardcore nyheds
gruppe bruger må indrømme, at langt de fleste af de ting der diskuteres og
viderbringes her, er at finde andre steder på nettet. (du kan jo bare se på
alle de links der viderbringes.)
Nå, dette indlæg var altså ikke ment som en spand galde, men derimod som et
vink om hjælp... Det har jeg fået, og tak for det.

Venlig hilsen
Helmuth

Fra : HELMUTH

Dato : 13-04-02 20:49

Har testet opskriften, og den var god.
Skummet (guf) kan dog ikke tåle at stå særligt længe, før end saften skiller
sig ud og lægger sig under skummet, men det løses ved lige at røre den op
igen, før den skal bruges.
Derimod, så kunne jeg godt tænke mig, at den var lidt tungere og mere
klæbrig i det, ligesom den guf man får i isboderne.
Er der nogen der har gode råd eller idéer i den retning ?
Jeg har ladet mig fortælle, at marengs-pulver ville være en god ingrediens i
denne sammenhæng, men har ikke prøvet det.

mvh
Helmuth.

Fra : Emil

Dato : 13-04-02 22:10

On Sat, 13 Apr 2002 21:49:01 +0200, HELMUTH wrote:

>Derimod, så kunne jeg godt tænke mig, at den var lidt tungere og mere
>klæbrig i det, ligesom den guf man får i isboderne.
>Er der nogen der har gode råd eller idéer i den retning ?

Du kan næste gang prøve denne:

---ooo0ooo---
Den gamle opskrift fra René Hjort:

Du pisker 2 æggehvider stive med elmikseren - husk at bruge en
*helt* ren skål m.m., og når de er helt stive tilsættes du 50gr.
sukker og pisker igennem hvorefter du tilsætter yderligere 50gr.
sukker og pisker indtil det ikke længere knaser (så meget).

Man burde nok anbefale dig at bruge pausteriseret æggehvider -
tillige kan du forøvrigt, hvis du føler for det, efter første
hold sukker at tilsætte lidt vanilliesukker og et par dråber rød
frugtfarve.
---ooo0ooo---

Der var også forslag om at bruge flormelis (så det ikke knaser),
men det indeholder også antiklumpningsmiddel (stivelse). Måske
det kan hjælpe.

Hvis du håndpisker det med en gaffel - eller lader elpiskeren
køre med meget lavt omdrejningstal, bliver skummet meget mere
elastisk og stabilt.

Hvis du lige før serveringen irører lidt mosede hjemmesyltede
jordbær (med saften) og et lille skvat rom, er der ikke et øje
tørt.

m.v.h. Emil

Fra : HELMUTH

Dato : 14-04-02 15:47

Jum Jum...
Det lyder lækkert giftigt (den med jordbær og sprit...)
Den vil jeg prøve næste gang.

Med tak og venlig hilsen
Helmuth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-04-02 17:40

[HELMUTH | Sat, 13 Apr 2002 21:49:01 +0200]

> [...]
>sig ud og lægger sig under skummet
>Derimod, så kunne jeg godt tænke mig, at den var lidt tungere og mere

Begge dele burde du kunne opnå ved at følge den opskrift du allered
bruger, men at lade sukkerlagen koge længere således at mere af vandet
når at forsvinde.

Prøv evt. hvis du har et bolchetermometer at lade den koge til 120
grader og lave guffet færdigt - hvis du syes at det skiller for hurtigt
lade du sukkermassen koge til f.eks. 130 grader næste gang og så
fremdeles (dog max. 160 grader).

En måde at få guffet til at holde endnu længere er ved at tilsætte noget
modificeret stivelse, men jeg har ikke erfaring for hvor meget til
hvad...

René
www.rene.hjorth.com