Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
blege print.
Fra : H. Grønberg

Dato : 11-04-02 08:47

Hej Gruppe.

Først og fremmest, tak for de gode svar der bliver givet og så til endnu et
af mine problemer *S*...Jeg ville forleden gerne lave et print af nogle
billeder taget med mit Olympus UZ2100. Billederne blev i kameraet lagret i
TIFF format og blev læst ind i og printet den printerfunktion som Windows XP
har. Printeren er en Epson Stylus photo 1200. Farverne i udprintet blev
meget ulig det jeg synes jeg havde fotograferet. Kan det skyldes at jeg
tilsyneladende ikke anvender noget specifikt farvestyringssystem eller er
der nogle i gruppen der har et godt bud?

MvH og Tak

Henrik Grønberg

Fra : John

Dato : 11-04-02 15:17

Hej Henrik,

Du skriver ulig det du har fotograferet? Hvad sammenligner du med? Billedet
på skærmen eller?

De blege farver kan skyldes så mange ting, at det er svært at sætte
fingeren på nøjagtig hvor problemet ligger. Men farvestyring er et godt bud.
Men printerens opsætning er meget væsentlig. Opsætning kontra papirvalg er
meget afgørende for farvemætheden, for det er det du mener, ikke? For det
kan jo også være hvidbalancen på dit kamera det er galt med...
Følger der ikke en "LE" version af Adope Photoshop med printeren? Det mener
jeg at kunne huske, men jeg tager måske fejl. Hvis du har Adope Photoshop
under en eller anden form, skal du gøre dig selv den ulejlighed at lære
hvordan man med værktøjerne dér, justere farverne således at du kan få det
resultat som din meget gode printer kan give.
Jeg har ikke erfaring med digitale kameraer, men scanner dias og negativer
med filmscanner, og det er min erfaring at der altid kræves justering af
farvebalance og mæthed. Ganske som det gør ved almindelige
farvefremkaldelser, hvad enten det så gøres automatisk i en
fremkaldemaskine, eller manuelt hjemme i mørkekammeret.

For at vende tilbage til dit problem, så hiv tegnebogen op at lommen, køb
noget godt papir til din epson, og så laver du en række prøveprint, og
gemmer eller husker opsætningen af printeren. Der er masser af justerings
muligheder i Epson softwaren. Det koster lidt, men det skal kun gøres én
gang. Indtil du skifter papirtype forståes

Held og lykke

John K Hansen
http://80.197.62.254/jkhansen
heldoglykke@jkhansen.dk
hansenj@tdcadsl.dk

Fra : Nis Møller

Dato : 13-04-02 21:56

Hej Henrik,
Det kan meget vel skyldes at du ikke bruger et specifikt color management
system.
Hvis du bruger Photoshop gøres dette ved at tilknytte billedet en sådan
f.eks. lige inden du printer.
Har du ikke denne mulighed må du eksperimentere dig frem til det. EPSONs
printer driver har mulighed for at justere. Det kræver tid og papir.
Hilsen Nis