Scanning-software
Fra : Henrik Münster

Dato : 09-04-02 15:17

Jeg har da en scanner (Agfa Snapscan 1212u), og jeg har da prøvet den
nogle gange. Men ekspert er jeg ikke ligefrem. Jeg har forstået det
således, at scannerens driver eller software nærmest er en plug-in til
et billedbehandlingsprogram, som billedet dukker op i.
Når man køber en scanner, følger der gerne et billigt
billedbehandlingsprogram med, og det har jeg da også brugt. Men hvad gør
jeg, når jeg engang skifter til OS X? Agfa ser ud til at lave software
til Mac OS X (Scanwise X hedder det vist), men jeg skal vel også have et
program til billederne. Nu er Photoshop nok lidt overkill til mit brug.
Findes der nogle billige alternativer?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 09-04-02 16:25

> [...]
> til Mac OS X (Scanwise X hedder det vist), men jeg skal vel også have et
> program til billederne. Nu er Photoshop nok lidt overkill til mit brug.

GraphicConverter understøtter alle plug-ins der er kompatible med
Photoshop 3.0 så, i det omfang der følger en Photoshop plug-in med i
scanner-softwaren, er dette det billige alternativ.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-04-02 17:39

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> således, at scannerens driver eller software nærmest er en plug-in til
> et billedbehandlingsprogram, som billedet dukker op i.

Både og... Der er både en plug-in til selve billedbehandlingsprogrammet, og
så er der en hardware driver, der ligger i mappen 'Udvidelser.

> [...]
> jeg, når jeg engang skifter til OS X? Agfa ser ud til at lave software
> til Mac OS X (Scanwise X hedder det vist),

Jeg mener, sidst jeg var på Agfas hjemmeside, at man, hvis man i forvejen
havde ScanWise, så kunne man frit downloade X-versioen, men check det lige.
Det var noget andet, jeg gik efter, så jeg læste ikke alt igennem...

> men jeg skal vel også have et
> program til billederne. Nu er Photoshop nok lidt overkill til mit brug.
> Findes der nogle billige alternativer?

Ja, men hvis du ikke vil ofre det helt store, så er Graphic Converter X
versionen ganske fortrinligt til det formål. Den er 'Twain' kompatibel,
hvad en 1212U også er, så du kan umiddelbart installere driversoftwaren
direkte til Graphic Converter og bruge Twain til scanning.

Det sidste jeg har hørt rygter om, er at der kommer en noget billigere
'Lite' version af Photoshop X - noget i stil med Photoshop elements, men
kun selve billedbehandlingsprogrammet og ikke alt det øvrige, der er med i
PhE.

Der er også en X-version af Agfas FotoLook på vej. Det har jeg dog ikke set
på Agfas hjemmeside, men har fået det at vide fra Agfas importør i
forbindelse med noget support, jeg havde brug for..

Ellers er Painter X (kommer snart) en anden mulighed. Corel Grahpics Suite
X vil også være muligt at bruge. Det er et stort program, men stadig kun en
brøkdel af prisen for Photoshop.

Macromedia Freehand kommer i en ren X version, og hvis du har en gammel
version 3 eller nyere, så kan du opgradere til en fornuftig pris.

Hvis du kan 'nøjes' med at køre i 'classic mode' vil jeg fx. til ren
fotoscanning stærkt anbefale, hvis du kan få fat i en Macromedia xRes 2.
Det er det bedste fotowscanningsprogram, jeg nogensinde har brugt! Den er
udgået nu og opdateres heller ikke længere, men den er også helt fri, hvis
du kan finde den, og du får gratis et reg.nr. hvis du registrerer den hos
MM. Den er PhS plug-ins kompatibel for de flestes vedkommende, og den kan
bruge alle Macromedias 'Xtras' plug-ins. Den kan scanne i næsten alle
formater - inkl. FotoLook og FotoSnap (Agfas produkter), Twain, Twain
Sources, Unaliased PICT, PICT Resources o.m.a..

Da den er helt gratis og free of charge, vil jeg gerne lave en kopi af
CD'en til dig, så hvis du er interesseret, kontakt mig da bare off-list.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-04-02 22:26

> Jeg mener, sidst jeg var på Agfas hjemmeside, at man, hvis man i forvejen
> havde ScanWise, så kunne man frit downloade X-versioen, men check det
> lige. Det var noget andet, jeg gik efter, så jeg læste ikke alt igennem...

Så vidt jeg kan se, er Scanwise både med og uden X til fri download. Men
den kan da ikke stå alene, vel? Man skal vel have et
billedbehandlingsprogram (findes der ikke et kortere ord?) ved siden af.

> [...]
> hvad en 1212U også er, så du kan umiddelbart installere driversoftwaren
> direkte til Graphic Converter og bruge Twain til scanning.

Det har Mogens Thyregod også foreslået, så det vil jeg nok prøve. Jeg
troede egentligt bare, at Graphic Converter kunne oversætte mellem
formater, men jeg kan se, at den også kan manipulere med billeder. Det
er jo lidt af en klassiker, så man bør vel have den. Jeg har bare aldrig
følt, jeg havde brug for den.

> Der er også en X-version af Agfas FotoLook på vej. Det har jeg dog ikke
> set på Agfas hjemmeside, men har fået det at vide fra Agfas importør i
> forbindelse med noget support, jeg havde brug for..

Ja, det var den, der fulgte med min scanner. Jeg er ikke lige faldet
over den på Agfas hjemmeside, og min version er nogle år gammel nu.
Vedrørende dine øvrige forslag, så vil jeg gerne forberede mig på at
skifte til OS X. Hvis jeg indfører noget nyt, så skal det være noget,
der vil kunne føres over på Mac OS X. Hvad enten man vil eller ej, så er
det jo fremtiden.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 10-04-02 00:46

henrik@muenster.dk (=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) writes:

> Så vidt jeg kan se, er Scanwise både med og uden X til fri
> download.

Netop. Gratis og til fri afhentning på Agfas websider.

> Men den kan da ikke stå alene, vel? Man skal vel have et
> billedbehandlingsprogram (findes der ikke et kortere ord?) ved siden
> af.

Ikke nødvendigvis.

Om du skal bruge noget til at efterbehandle hvad du scanner afhænger
af opgaven og dine ambitioner og dit temperament. I de fleste
tilfælde er ScanWise helt fint som enkeltstående program: Du fortælle
scanwise hvad du skal bruge scanningen til (web, print etc) og du får
et absolut hæderligt resultat.

Billedbehandlingsporogrammer som Photoshop er til finjusteringer af
billeder i høj kvalitet eller egentlige manipulationer: Udklip af
genstande og personer, fremghævelser af skygger, fjerne bumser etc.

-j

--
Josephine Obel i DRs "Profilen"
tirsdag d. 9.04.02 kl. 21:25

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-04-02 01:02

Janus Sandsgaard <janus@dev.null.dk> wrote:

> [...]
> tilfælde er ScanWise helt fint som enkeltstående program: Du fortælle
> scanwise hvad du skal bruge scanningen til (web, print etc) og du får

Tak for det. I første omgang drejer det sig jo om at få billedet gjort
digitalt.

> Billedbehandlingsporogrammer som Photoshop er til finjusteringer af
> billeder i høj kvalitet eller egentlige manipulationer: Udklip af
> genstande og personer, fremghævelser af skygger, fjerne bumser etc.

Det slog mig pludseligt: Kan iPhoto bruges til noget af alt det her? Man
kan vel godt lægge billeder ind i det, selv om de er scannet ind på
computeren. Men iPhoto kan man vel ikke scanne fra? Jeg har også hørt,
at man kan fjerne røde øjne med iPhoto. Men herudover er der vel ikke
mulighed for at manipulere med billederne.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 11-04-02 08:38

> [...]
> at man kan fjerne røde øjne med iPhoto. Men herudover er der vel ikke
> mulighed for at manipulere med billederne.

Du kan ikke scanne med iPhoto, men den kan , som du nævner, fjerne røde
øjne, du kan beskære billedet og lave det sort/hvid, funker fint :)
--
Michael
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-04-02 14:41

> Det slog mig pludseligt: Kan iPhoto bruges til noget af alt det her? Man
> kan vel godt lægge billeder ind i det, selv om de er scannet ind på
> computeren.

Ja, iPhoto er er først og fremmest et katalogiserings og
publiseringsprogram.

> Men iPhoto kan man vel ikke scanne fra?

Nej, men kan kan sagtens importere

> Jeg har også hørt, at man kan fjerne røde øjne med iPhoto.

Korrekt

> Men herudover er der vel ikke mulighed for at manipulere med billederne.

Ikke ud over cropping og rotering, dvs afgrænsning af området der skal
publiseres.Når det drejjer sig om almindelige diigitale fototgrafier, er
kamarrene i dag af så høj kvalitet, at det heller ikke er nødvendigt.

I øvrigt kan jeg anbefale det lille freeware program PixelNhance fra
folkene bag TIFFany (photoshop killer og gammelt NeXT program), som er
ret fantastisk til nem realtime farvekorrektion.

De har iøvrigt også et andet freeware program ved navn Curator, som er
beregnet til katalogisering af

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>