Michael Rasmussen <michael@chatroom-dansk.dk> wrote:
> Dog synes jeg lige, at jeg vil fortælle en lille historie:
[snip - længere historie om defekt Formac-drev]:
Jeg vil gerne komme med mine erfaringer med Formacs 16x10x40 brænder,
den med det tjekkede design. Det er en længere historie, der stadig er i
udvikling.
Jeg købte det brugt i slutningen af januar (indkøbt fra nyt i oktober),
og sælger sagde godtnok at han ikke kunne få det til at virke på sin
maskine længere. Han kom dog hjem til mig med drevet, vi satte det til,
det brændte fint to CD'ere mens sælger og jeg drak en kop the og
sludrede lidt om OS X.
Da jeg senere på dagen ville brænde CD'ere kunne maskinen (G4/400) ikke
finde drevet længere. Der var præcis samme symptomer som Michael
Rasmussens beskriver, blæser kørte, drevet kunne åbne skuffen osv, men
ingenting dukkede op i ASP. Ved sælgers hjælp (over mobilos og ICQ) fik
jeg startet maskinen op i single-user-mode fra en OS X CD, og der kunne
det konstateres at begge FW-porte var 'ristede'. En anden deltager her i
gruppen har haft præcis samme erfaring med den model Formac-drev, dog
fik han ved henvendelse til Apple repareret sin Cube, som drevet var
forsøgt sat til.
Sælger skrev om problemet til den tyske forhandler, der kunne fortælle,
at det ikke var første gang de havde hørt om det problem samt, at Apple
i alle, af dem kendte, tilfælde, havde repareret Mac'en uden
omkostninger, selv hvis garantien var udløbet. De tilbød også at jeg
kunne sende drevet til dem og få det tjekket. Jeg afslog i første
omgang, og det var dumt.
I mit tilfælde var garantien på G4'eren udløbet 14 dage forinden. Jeg
tog kontakt til Apple Consumer Relations (7010-2004 -- så vidt jeg kan
huske). Jeg henviste til den ovenstående sag med Cuben (der kan læses i
sin fulde længde på google: <
http://makeashorterlink.com/?K507247A> og
opfølgning her: <
http://makeashorterlink.com/?R127547A> ), samt udsagnet
fra den tyske forhandler. Til min glædelige overraskelse ville Apple
forlænge min garanti således, at jeg kunne få FW-portene lavet uden at
skulle betale for det.
Fantastisk service!
Der gik en uge (jeg skulle aflevere den til det nærmeste Apple Service
Center), så havde jeg min G4 igen. Da Apple uden at kny tog fejlen på
sig, forlængede min garanti, og udskiftede portene, gik jeg ud fra at
det var et kendt problem, og jeg forsøgte derfor at sætte drevet i
G4'eren igen. STOR FEJL! Den dukkede aldrig op nogle steder, og en halv
time efter havde jeg igen en G4'er med ristede FW-porte. D'ooh!!! ):
Jeg fik min G4'er lavet *en* gang til, og kun pga. barmhjertighed fra
Apples side går jeg ud fra, da det må betegnes som selvforskyldt anden
gang. Jeg blev da også kontaktet af Service Centeret ved rep. #2, hvor
de ønskede at vide hvad jeg dog sluttede til G4'eren af eksternt udstyr
da det måtte være det der forårsagede "nedsmeltningen". Da jeg sagde det
var et Formac 16x10x40 FW-drev sagde teknikkeren, at han flere gange
havde erfaret, at netop det drev futtede FW-porte af på G4'ere.
Det skal lige siges, at reparationen i begge tilfælde bestod af en
udskiftning af Logic Boardet, altså hele indmaden undtagen HD og
RAM-klodser. Jeg kan stadig ikke komme mig over Apples formidable,
servicemindede håndtering af denne sag!
Nu kan man jo så (ganske bittert endda) konstatere, at det _er_ drevet
der er noget i vejen med, og sælger har igen taget kontakt til den tyske
forhandler, og har fået det arrangeret således, at jeg sender drevet til
dem, hvorefter de reparerer eller ombytter det.
Jeg har været meget uheldig med det indkøbte drev, men *utrolig* heldig
mht. sælger, der har hjulpet mig meget i denne sag. I første omgang med
fejlfinding af drevet, og i anden omgang til at få kontakt med den tyske
forhandler, der nu lader til at kunne fikse det på den ene eller anden
måde. Jeg skrev selv til Formac en af dagene inden Påske, men har intet
hørt endnu.
Som afrunding vil jeg råde Micael til at teste FW-portene på begge sine
maskiner (hvad er det i øvrigt for nogle?) ved at starte op i
"single-user mode" med OS X (æble+s ved reboot). Hvis du ikke kører OS
X, og ej heller har CD'en kan du låne en af mig, jeg bor på
Frederiksberg 2000 (afsenderadressen på dette indlæg er gyldig, så
kontakt mig hvis det bliver nødvendigt). Under opstart i "single-user
mode" får du en tekstversion af opstarten, hvor du vil få besked om
hvorvidt der er kontakt til dine FW-porte. Hvis de ikke virker skrives
der noget lignende (semi-verbatimt):
"FireWire port broken, YDH not loaded...aborting."
):
-- og så er det på tide at tage kontakt til Apple.
Hvad angår Formacs drev ved jeg, at herren med Cuben fik sit ombyttet
til et nyt af samme model, og at det har virket upåklageligt siden. Det
lader blot til at de har haft nogle "mandagsmodeller" ude i handel.
--
//Jonas @ 55.7,12.5
blog | <
http://verture.net/>
webhjælp | <
http://verture.net/deiw/>
højpandet | <
http://geografi.hjem.wanadoo.dk/>