Bundalger...
Fra : Thomas Kristensen

Dato : 08-04-02 21:29

Hej,

Alger er jo et emne der har været genstand for en hel del diskussion her i
gruppen med spredte og delte meninger om årsager og løsninger. Jeg har
flittigt læst både her i gruppen og andre steder om hvad der kan gøres men
intet har indtil nu hjulpet og inspireret af indlæggene under "Grus"-tråden
vil jeg gerne spørge jer til råds og håbe på hjælp.

Sagen er den, at jeg har et 128L Tanganyika akvarie med Lamprologus
ocellatus, Neolamprologus multifasciatus og et par Synodontis petricola.
Akvariet er indrettet med et par store sten, nogle vallisneria og anubias
planter og fint, lyst flodsand. Filtret er et Eheim Ecco 2233 (480L/timen)
og akvariet er belyst kunstigt ca. 11 timer i døgnet og står iøvrigt
placeret udenfor solens rækkevidde. Så langt, så godt...

Problemet er, at jeg har endog særdeles mange alger i flodsandet. Det ligger
som grøn/sorte belægninger oven på sandet og klumper/misfarver de øverste
2-4 cm af bundlaget. På det seneste er der også stødt noget hvidligt snask
til som jeg ikke ved hvad er. Jeg har prøvet at skrue ned for lysmængden,
jeg har prøvet at skrue op for lysmængden, jeg har underfodret de små
stakler, skiftet mere vand oftere og sjældnere og mindre vand
oftere/sjældnere og endog tilsat algemiddel i forsøg på at udrydde det
forbandede ¤%&##!%. Intet er lykkes. Jeg kan suge sand op den ene dag og to
dage efter ligner det igen en grøn/sort mark på bunden og lidt op at
ruderne. Jeg har, rent forsøgsvis, sat endnu et filter i akvariet, et Eheim
2012 indvendigt filter i den tro at måske yderligere filtrering gør en
forskel, men jeg er godt klar over at det måske er et langskud...

Enhver form for hjælp modtages med taknemmelighed...

På forhånd tak...
Thomas Kristensen

Fra : Madsen

Dato : 09-04-02 01:33

Thomas Kristensen skrev:

> [...]
> klumper/misfarver de øverste 2-4 cm af bundlaget. På det seneste
> er der også stødt noget hvidligt snask til som jeg ikke ved hvad

Hvidligt snask kan være foderrester og andet skidt der mugner eller går
i forrådnelse. Er du sikker på at alt foderet bliver spist forholdsvis
hurtigt efter du har fodret?
Du skal også tænke på at lyset trænger længere ned i bundlaget når du
kører med et lyst bundlag og hvor der er lys og mange affaldsstoffer
opstår der alger.
Dengang jeg kørte med lyst sand i mit akvarium kom der i løbet af et
par uger en mørk kant i sandet langs forruden lige nøjagtig på det sted
hvor man kunne se at lyset trængte ned til. Når jeg foretog et
vandskifte plejede jeg lige at køre en finger hen langs forruden et
stykke nede i sandet så den kant forsvandt. Ikke fordi det gjorde mig
ret meget, men familien synes ikke at det så pænt ud.
Efter at jeg har fået noget mørkere bundlag i kommer der slet ikke så
mange alger nede ved bundlaget mere og desuden er det også sværere at
se at de kommer hvis det endelig skulle ske, fordi bundlaget er mørkt.

Noget andet er så sneglene. Malajsnegle der pløjer bundlaget igennem
flere gange om dagen ser jeg faktisk som en velkommen gæst i mit
akvarium. De roder op i det og fjerner mange af de affaldstoffer der
synker ned i bundlaget. Bliver der for mange af dem vidner det om at
jeg overfordrer. Bliver der for få er der noget grueligt galt. ;)

Madsen.