Kan ikke opdatere til 9.2.2 på en G3 MT
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-04-02 16:07

Som jeg har skrevet tidligere, så kan jeg ikke få en beige G3 MT til at
acceptere de forskellige CD'ere jeg har med Mac OS 9.2 + OS 9.2.1 til at
virke.

Lige nu er der Mac OS 9.1 US installeret og det virker fint. Selvom jeg
prøver med software updateren skriver den ikke noget om ny firmware og
heller ikke Apple site har noget om dette.

Hvordan får jeg den til at acceptere en opdatering ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-04-02 16:22

> [...]
> prøver med software updateren skriver den ikke noget om ny firmware og
> heller ikke Apple site har noget om dette.

Du kan ikke opdatere firmware på en Beige G3, idet den ikke har en
flasbar bootrom (læs: OpenFirmware). Kun new-world modellerne har en
sådan (dvs. iMac og frem efter)

> Hvordan får jeg den til at acceptere en opdatering ?

Af hvad, firmware eller OS?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-04-02 17:01

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Du kan ikke opdatere firmware på en Beige G3, idet den ikke har en
> flasbar bootrom (læs: OpenFirmware). Kun new-world modellerne har en
> sådan (dvs. iMac og frem efter)

10-4

> Af hvad, firmware eller OS?

Af OS - jeg fatter ikke hvorfor man ikke kan opdatere via de CD'ere jeg
har og man kan kun dowloade Mac OS 9.2.2, såfremt man har en 9.2.1 og
det har jeg på CD, men jeg kan ikke installere den. Den skriver blot at
der opstår en fejl.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 07-04-02 20:26

In article <1faa7bm.5y4s4zgcgy5rN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> [...]
> har og man kan kun dowloade Mac OS 9.2.2, såfremt man har en 9.2.1 og
> det har jeg på CD, men jeg kan ikke installere den. Den skriver blot at

Da du så vidt jeg kommer i hu ikke lider af båndbreddemangel - hvorfor
så ikke trække 9.2.1 opdateringen ned i "North American English"
versionen i stedet for at bruge cd'en?

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-04-02 17:03

Hej Jesper

Åbn image filerne/filen til 9.2.1, kopier ikonet over på din HD og
installer fra den mappe, der kommer frem på harddisken. Når det er gjort,
så gør det samme med 9.2.2 opdateringen.

Hvis du har downloaded den 'parterede' udgave, så lav en mappe på
harddisken med navnet Mac OS 9.2.1 hhv. Mac OS 9.2.2, og kopier de mountede
ikoner til de respektive mapper. Jeg havde selv problemet på begge mine
Beige G3'er, - men den metode virker!

Som jeg skrev til en anden, så er der tilsyneladende brugt DiskCopy 7 til
at lave image filerne med, og 9.1 vil ikke acceptere DC 7, derfor blokerer
den i installeren.

Læs tråden fra forrige uge om 'Mac OS 9.2.1'. Det omhandler det samme
problem.

> [...]

> heller ikke Apple site har noget om dette.
>
> Hvordan får jeg den til at acceptere en opdatering ?

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-04-02 17:20

> Hej Jesper
>
> Åbn image filerne/filen til 9.2.1, kopier ikonet over på din HD og
> installer fra den mappe, der kommer frem på harddisken. Når det er gjort,
> så gør det samme med 9.2.2 opdateringen.

Det prøver jeg nu, før lå image filen på skrivebordet, men måske det gør
en forskel ??

> [...]
> ikoner til de respektive mapper. Jeg havde selv problemet på begge mine

Jeg prøver, men det virkede sådan set også før, men den stoppede
pludseligt midt i processen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-02 03:07

Hej Jesper

> Det prøver jeg nu, før lå image filen på skrivebordet, men måske det gør
> en forskel ??

Det er ikke selve image filen, men ikonet til det mountede image, du skal
kopiere over på harddisken. Når du gør det vil den lave en mappe på harddisken
indeholdende installeren + installationspakkerne.

> Jeg prøver, men det virkede sådan set også før, men den stoppede
> pludseligt midt i processen.

Jeps! - Det gjorde den også hos mig, men da jeg kopierede de mountede ikoner
over på harddisken og installerede derfra, var der ingen problemer. Du kan
egentlig godt sammenligne en imagefil med en disk, som du installerer fra, og
det er dér, det går galt. Både 9.2.1 og 9.2.2 foretrækker at blive installeret
fra aktiv Finder.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-04-02 17:30

> Hej Jesper
>
> Åbn image filerne/filen til 9.2.1, kopier ikonet over på din HD og
> installer fra den mappe, der kommer frem på harddisken. Når det er gjort,
> så gør det samme med 9.2.2 opdateringen.

Det har lige prøvet og det virker heller ikke. Den skriver at den ikke
kan installere på the localized version Mac OS og at jeg skal vælge en
anden disk.

Fra : Peter Kiil

Dato : 07-04-02 18:17

in article 1faa8oy.3j9czw6nh3hN%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber
Gylling at jesper@gylling.net wrote on 07/04/02 18:30:

> Det har lige prøvet og det virker heller ikke. Den skriver at den ikke
> kan installere på the localized version Mac OS og at jeg skal vælge en
> anden disk.

Det virker som om det er en anden sprogversion du prøver at opdatere. Hvad
sprogversion er den installerede 9.1?

--
/peter

"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,
Superman! "
Homer Simpson.

Fra : Erik Brondum

Dato : 07-04-02 18:28

In article <B8D64BAE.10E14%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1faa8oy.3j9czw6nh3hN%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber

> Det virker som om det er en anden sprogversion du prøver at opdatere. Hvad
> sprogversion er den installerede 9.1?

Jeg har haft tilsvarende problemer med opdatering til OS 9.2.2. (US).
Efter mange genvordigheder viste det sig at skyldes en sammenblanding af
International og US udgaver..
Da jeg sørgede for at alle OS var US gik dety hele fint.
V.h.
Erik B.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-04-02 19:17

Erik Brondum <dsl67955@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> International og US udgaver..
> Da jeg sørgede for at alle OS var US gik dety hele fint.

Mac OS 9.0 er en CD jeg har fået fra Apple i Danmark. Der står ikke
hvorvidt det er en international eller en US, men alt hvad der står på
CD'en står på engelsk.

Så har jeg fået en 9.1 US opdatering af en her fra gruppen.

Så har jeg fået et par forskellige CD'ere fra nogen her fra gruppen -
alle på engelsk.

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-04-02 19:45

In article <1faadjq.13ntu7azceoapN%jesper@gylling.net>,
> [...]

> Mac OS 9.0 er en CD jeg har fået fra Apple i Danmark. Der står ikke
> hvorvidt det er en international eller en US, men alt hvad der står på

Kig i System Profiler, der står det hvilken version det er.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-04-02 19:54

> Kig i System Profiler, der står det hvilken version det er.

Det har jeg gjort - der står at det er en Mac OS 9.1 US

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-04-02 19:56

In article <1faafd9.r2zkdb1m6t5b6N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Det har jeg gjort - der står at det er en Mac OS 9.1 US

Hvad er spørgsmålet så?

Fra : Jesper

Dato : 07-04-02 20:29

> Det har jeg gjort - der står at det er en Mac OS 9.1 US

Er den MacOS du har opdateret også US version? Hvis du har taget en 9.0
IE og opdateret med en 9.1 US ( det kan sagtens lade sig gøre!) så har
du en bastardversion som kan skabe problemer ved videreopdatering.
--
Jesper.
"Når svenskene laver historiske film dør man, når danskerne

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-04-02 20:33

Jesper <name@server.org> wrote:

> Er den MacOS du har opdateret også US version? Hvis du har taget en 9.0
> IE og opdateret med en 9.1 US ( det kan sagtens lade sig gøre!) så har
> du en bastardversion som kan skabe problemer ved videreopdatering.

Det er nok en OS 9.0 IE jeg har fra Apple og Mac OS 9.1 US er faktisk
fra dig )

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-02 03:30

Hej Jesper

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Mac OS 9.0 er en CD jeg har fået fra Apple i Danmark. Der står ikke
> hvorvidt det er en international eller en US, men alt hvad der står på
> CD'en står på engelsk.

Hvis der ikke står noget om valgmuligheder, når du starter installeren på 9.0
CD'en, så er det en US version. Men prøv at markere Finder og tag en 'get info'.
Hvis der så ikke i infovinduet står andet end Mac oS 9.0/9.0.4, så _er_ det US.
Ved IE versionen står der et 'Z' foran Mac OS og ved engelsk-engelsk står der UK
Mac OS.

> Så har jeg fået en 9.1 US opdatering af en her fra gruppen.
>
> Så har jeg fået et par forskellige CD'ere fra nogen her fra gruppen -
> alle på engelsk.

Der må være blandet noget sammen. Når jeg downloader de her store opdateringer,
henter jeg dem kun enkeltvis og på et sprog ad gangen, og såsnart filen er nede
og pakket ud, tilføjer jeg altid landekode først i navnet, så véd jeg, hvad jeg
har fået

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-02 03:18

Hej Jesper

Du skulle vel ikke have downloaded Z-Mac OS, UK-Mac OS opdateringen istedet
for US-Mac OS opdateringen?

Har du startet op fra Mac OS 9.1US?
Har du flere systemmapper på samme harddisk / partition - fx. 9.1DK?

Prøv at åbne kontrolpanelet 'Startdisk' og vælg 9.1US som startdisk og
genstart. Det kan godt være fordi, der ikke har været 'valgt' et startsystem,
den laver det nummer.

Og har du flere systemmapper, så træk dem midlertidig i papirkurven mens du
opdaterer, så er du sikker på, at installeren ikke forvirres. Og efter
afslutningen af installationen lægger du bare de andre systemmapper tilbage på
harddisken igen.