koldskål
Fra : Lise Kjær

Dato : 05-04-02 18:27

Hej al den snak om koldskål med og uden citron har gjort mig lidt
nysgerrig....hvordan laver i egentlig koldskål ???
lise

Fra : K.G.

Dato : 05-04-02 21:04

Hej Lise ....

Man tager 2 - 3 Æggeblommer tilsætter støt melis og pisker
det hvidt som til "røræg" - helst så meget at sukkeret ikke knaser
mere ...

Så tilsætter du passende Kærnemælk - og pisker det igennem
nogle tilsætter citronsaft hos mig tilsætter jeg Ananas i passende
stykker og serverer der med Kammerjunker ..

Mål og vægt er jeg ikke så god til men til 3 æggeblommer og
ca. 150 gr. sukker går ca. 1-1½ l. kærnemælk .. alt efter hvor sød
du vil have din koldskål ...

Du kan bruge frisk ananas eller fra dåse ...

Rigtig god fornøjelse ...

Mvh - K.G.

Fra : Emil

Dato : 05-04-02 22:06

On Fri, 5 Apr 2002 22:03:42 +0200, K.G. wrote:

> [...]
>nogle tilsætter citronsaft hos mig tilsætter jeg Ananas i passende
>stykker og serverer der med Kammerjunker ..

Den med annanas er ny for mig, men sikkert en udmærket
afveksling. Spar på sukkeret, der er rigeligt i saften.

Min hjemmelavede får også lidt vanilla i røræggen. Til nød kan
bruges lidt vaniljesukker.
Det giver en mere fyldig smag, og har ikke noget med det kunstige
smagsstof vannelin (som i den fabriksfremstillede) at gøre.

Nogle bruger også at komme lidt piskefløde i, men det er ikke
lige min smag.
Vaniljeis kan blendes i lige før servering, men så ved jeg ikke
om det fortsat kan kaldes koldskål.

m.v.h. Emil

Fra : K.G.

Dato : 05-04-02 22:57

Hej Emil du skriver bla.:

> Den med annanas er ny for mig, men sikkert en udmærket
> afveksling. Spar på sukkeret, der er rigeligt i saften.

Undskyld men jeg bruger altså ikke saften og ananas kan godt
holde den syrlige smag så derfor sukker efter behov ...

Er man ikke til det søde kan man jo som i gamle dage bruge
knust tvebakker i stedet for det noget sødlige kammerjunker.

Det med piskefløde har jeg også hørt og jeg vil give dig helt
ret Emil for mig bliver det for vammelt ...

Med venlig hilsen
K.G.

Fra : Flemming

Dato : 06-04-02 00:01

"Emil" <emilsen@image.dk> wrote in message

> Nogle bruger også at komme lidt piskefløde i, men det er ikke
> lige min smag.
> Vaniljeis kan blendes i lige før servering, men så ved jeg ikke
> om det fortsat kan kaldes koldskål.

Jeg tilsætter nogle gange tykmælk sådan ca ½ liter for hver liter kærnemælk.
Egentlig tror jeg at det er lidt"egnsbestemt" - hvordan man laver koldskål
grundbestanddelen er den samme men så kommer vi til "egnen" eller "familien"
traditioner når vi snakker om tilsætningen - fløde/citron/vanille/tykmælk/
osv. disse kan selvfølgelig også kombineres individuelt.
Det er faktisk lidt sjovt ikke for lige som man går og tror at koldskål er
da bare "koldskål" så finder man ud af at det er det åbenbart ikke
MIN koldskål består af æg, sukkker, vanille, kærnemælk og tykmælk.
Mange hilsener
Gitte Jahns

Fra : Emil

Dato : 06-04-02 14:46

On Sat, 6 Apr 2002, Flemming wrote:

>Det er faktisk lidt sjovt ikke for lige som man går og tror at koldskål er
>da bare "koldskål" så finder man ud af at det er det åbenbart ikke

Jeg har smagt mange egnsvarianter, og den med de friske jordbær i
rigt mål var nok på grænsen mellem dessert og koldskål - men
meget velsmagende.

Det største kulturchok i denne sammenhæng var smagen af den
færdigkøbte såkaldte koldskål. Det køber jeg *aldrig* mere.

>MIN koldskål består af æg, sukkker, vanille, kærnemælk og tykmælk.

Du har forhåbentligt ikke opgivet de anvendte mængder i faldende
orden? Pjat - , enhver forstår nok hvad du mener.
Og tykmælk er faktisk syrnet (med kærnemælk) sødmælk, så nu er vi
tilbage ved begyndelsen.

Så mangler vi vel kun varianten hvor de stiftpiskede æggehvider -
pisket med lidt af sukkeret - blandes i røræggen og
vanillekornene, før det røres sammen med kærnemælken. Det var
nemlig sådan jeg fik den serveret da jeg var barn. Og det var en
skøn tid.

Nu er der vel ikke så mange andre egnsvarianter tilbage. Den med
melet giver jo pandekager, hvis det bliver varmt nok.

m.v.h. Emil

Fra : Flemming

Dato : 06-04-02 16:34

> Nu er der vel ikke så mange andre egnsvarianter tilbage. Den med
> melet giver jo pandekager, hvis det bliver varmt nok.

Det kunne være at man skulle prøve det hvis der engang blev en sjat koldskål
tilovers
Gitte

Fra : Emil

Dato : 06-04-02 21:15

On Sat, 6 Apr 2002, Flemming wrote:

>Det kunne være at man skulle prøve det hvis der engang blev en sjat koldskål
>tilovers

Frygt ikke; thi der bliver *aldrig* hjemmefremstillet koldskål
tilovers, uanset hvor meget der laves.

Den som siger andet, kan ikke lave en ordentlig koldskål.

m.v.h. Emil

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-04-02 17:16

> [...]
> vanillekornene, før det røres sammen med kærnemælken. Det var
> nemlig sådan jeg fik den serveret da jeg var barn. Og det var en

Tjae - jeg kan bidrage med nok en variant. Den er for de dovne og smager
IMHO knap så 'desertet' som de lidt ædlere udgaver:

1-2 hele æg samt 1 spskfuld sukker (jeg bruger sukker fra et glas, hvori jeg
altid smider overskydende vannilie og skaller derfra) piskes grundigt med
håndmikseren og 1 l. kernemælk pøses deri.
Den virker lidt mere skarp og syrlig end udgaven med kun æggeblommer. Og så
benytter famillien enten tvebakker, Mariekiks eller kammerjunkere efter lyst
og smag.
Og i sommervarmen udvides retten ofte med jordbær, skivet banan og anden
frugt.

mvh
Jan

Fra : Torbjørn Bendsen

Dato : 06-04-02 06:37

"Lise Kjær" <lise-kjaer@mail.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> lise

> 2 liter kærnemælk 1 liter ymer 2 sp sukker 1 sp citron og vanilie efter smag.
Ingen æg for så kan den holde sig i et par dage,det er der jo også
nogen der ikke kan tåle.
Velbekommen. Torbjørn

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 07-04-02 05:06

"Lise Kjær" <lise-kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev oprindelig ...

> nysgerrig....hvordan laver i egentlig koldskål ???

Jeg laver den gerne ud af 1 hel flaske (¾ lt.) rødvin + ca. 1 liter
koldt vand, samt saften og snittet skal af ½ citron, plus lidt sukker
efter smag.
Når den serveres, kommes is i terrinen. Spises med små hjemmebagte
tvebakker til, eller drikkes som læskende sommerdrik. - Voila!

Denne fremragende koldskål får tre kokkehuer for sin gode virkning og
smag..

( óó) ( óó) ( óó)

--
Mvh.