dyrkning af koriander
Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 04-04-02 19:39

En af mine venner er afrikansk gift, og de benytter derfor en del frisk
koriander i maden "mums"

De har overvejet selv at dyrke korianderplanten, men kender intet til
dyrkningsmetode samt hvor man kan få fat i koriander frø.

Og så var det jo at jeg tænkte om ikke der skulle være et eller andet
vakst hoved her i gruppen der kunne hjælpe

mvh
ivan

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 04-04-02 20:14

Thu, 04 Apr 2002 20:38:40 +0200, skrev "Ivan V. Nielsen" <ivan@aub.dk>
:

> [...]
>
>De har overvejet selv at dyrke korianderplanten, men kender intet til
>dyrkningsmetode samt hvor man kan få fat i koriander frø.

Jeg har dyrket koriander i haven de sidste par somre med stort held.
Du kan købe frøene de fleste steder (Supermarkeder o.s.v. hvor de har
de store stativer med frø).
De skal blot sås på friland i april/maj måned, og hvis man vander dem
jævnligt, så passer de ellers sig selv og gror som udkrudt !!

--
Gitte.....hvis livet giver dig citroner, så lav limonade
Webshop med kosmetik & undertøj: http://kosmetik-tak.dk

Fra : Heidi

Dato : 04-04-02 20:30

Gitte Sørensen <gydda@sol.dk> skrev:

> [...]
> De skal blot sås på friland i april/maj måned, og hvis man vander dem
> jævnligt, så passer de ellers sig selv og gror som udkrudt !!

Ved du om man også kan dyrke det i altankasser? Og har det brug
for meget sollys?
Jeg bor i en lejlighed med en vest vendt altan, hvor der ikke kommer så meget sol, da der er træer der skygger. Kan det mon lade sig
gøre at
få et godt resultat her? Og hvad slags jord skal man mon så bruge?
Almindeligt blomsterjord?

Tak på forhånd.

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes

Fra : kautaq

Dato : 04-04-02 22:11

Gitte Sørensen wrote:

> De skal blot sås på friland i april/maj måned, og hvis man vander dem
> jævnligt, så passer de ellers sig selv og gror som udkrudt !!

Fedt! Tak for det råd, det glæder jeg mig til at prøve.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 05-04-02 11:54

Tak for svaret

Det lyder jo til at det sagtens kan lade sig gøre

Imidlertid har min ven ledt efter korianderfrø i stort set alle butikker i
Billund/Grindsted, uden held. Så hvis der skulle være mulighed for at købe
dem online et eller andet sted, ville det være lækkert.

mvh ivan

Fra : Heidi

Dato : 05-04-02 12:18

Ivan V. Nielsen <ivan@aub.dk> skrev:

> [...]
> butikker i Billund/Grindsted, uden held. Så hvis der skulle være
> mulighed for at købe dem online et eller andet sted, ville det være

Jeg kan ikke helt blive klog på om de sender, men prøv at kigge lidt
på følgende link:

http://www.urtegartneriet.dk/2002liste.pdf

Fra : Henrik

Dato : 05-04-02 13:21

Jeg har netop på anbefaling sået koriander fra krydderri-posen (med hele frø
selvfølgelig).
Rådet var at knuse/dele frøene med mild hånd, f.ex. med en kagerulle, så
kuglerne deler sig...og så så, så (!) der kan spire friske koriander....har
sået indendørs i plantejord for udplantning senere.

Fra : Emil

Dato : 05-04-02 22:06

On Fri, 5 Apr 2002 14:20:53 +0200, Henrik wrote:

>Rådet var at knuse/dele frøene med mild hånd, f.ex. med en kagerulle, så
>kuglerne deler sig...og så så, så (!) der kan spire friske koriander....har
>sået indendørs i plantejord for udplantning senere.

Ordet 'knuse' er lige i overkanten. De runde/ovale frø består af
to delfrugter, men de behøves ikke nødvendigvis at deles for at
give et godt resultat.

Så nu mangler vi kun lige nogle gode opskrifter med friske
korianderblade.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Westh

Dato : 05-04-02 20:39

"Ivan V. Nielsen" <ivan@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Billund/Grindsted, uden held. Så hvis der skulle være mulighed for at købe
> dem online et eller andet sted, ville det være lækkert.

Altså, frøene er jo simpelthen det krydderi, vi kender som tørret koriander.
De kan fås hos enhver etnisk grønthandler.

MVH

Peter

Fra : Emil

Dato : 05-04-02 22:06

On Fri, 5 Apr 2002 21:38:32 +0200, Peter Westh wrote:

>Altså, frøene er jo simpelthen det krydderi, vi kender som tørret koriander.
>De kan fås hos enhver etnisk grønthandler.

Og købt et sådant sted, vil frøene som regel være både billige og
spiredygtige.

Det er lidt mere usikkert når frøene købes fra de stoe
kædeforretninger, fordi det er tilladt at strålebehandle
krydderier, og det kan ødelægge spireevnen.

m.v.h. Emil

Fra : Lars Ehlers

Dato : 05-04-02 17:59

On Thu, 04 Apr 2002 20:38:40 +0200, "Ivan V. Nielsen" <ivan@aub.dk>
wrote:

>En af mine venner er afrikansk gift, og de benytter derfor en del frisk
>koriander i maden "mums"

Koriander bruges også en del i thailandsk og indisk mad, og du har
ret, det smager godt!

Hvis du ikke har held til at finde frø i Danmark, så husk på, at på
engelsk bruges både "Coriander" og "Cilantro" (det spanske navn).

Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-04-02 19:24

Lars Ehlers skrev:

> Koriander [...] smager godt!

- og lugter fælt!

// Klaus

Fra : Henrik

Dato : 05-04-02 21:47

vrøvl!

Fra : Emil

Dato : 05-04-02 22:06

Klaus Alexander Seistrup wrote:

>- og lugter fælt!

Er det den friske urt som stinker?

Den friske frugt har en ubehagelig vammel duft, som efter tørring
og lagring bliver til en behagelig, appetitvækkende og aromatisk
duft.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-04-02 05:40

Emil skrev:

> Er det den friske urt som stinker?
>
> Den friske frugt har en ubehagelig vammel duft, som efter
> tørring og lagring bliver til en behagelig, appetitvækkende
> og aromatisk duft.

Lige præcis.

// Klaus

Fra : kautaq

Dato : 06-04-02 15:22

Emil wrote:

> Er det den friske urt som stinker?

> Den friske frugt har en ubehagelig vammel duft, som efter tørring
> og lagring bliver til en behagelig, appetitvækkende og aromatisk
> duft.

Jeg har lige købt et brev Hammenhögs Koriander frø.
Bag på pakken står der:

Etårig krydderurt. Også kaldet thailansk persille.
Tips: Vær omhyggelig med at frøene er modne ved høst.
Umodne lugter de ikke godt.
Modne har de en raffineret duft og smag.

Fremspiring og dyrkning: Så direkte på voksepladsen.
Dæk med ca. 1 cm jord. Spirer efter 10-15 dage.
Høst frøkapslerne lige inden de åbner sig.
Blad og stilk kan også anvendes i supper og bouillon.

Så: Maj/april
Høst Juni/juli/august/september

Da Ivan spurgte efter dyrkningen af koriander, nævnte
han at det var "frisk koriander" der var tale om.
Jeg opfattede det som om det var bladene og stilkene
der skulle bruge frisk.
Det har jeg set tit på DR2, hvor blandt andre Jamie
har brugt friske blade og stilke fra koriander.

Har jeg misforstået Ivans spørgsmål?

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 06-04-02 16:49

Sat, 06 Apr 2002 16:22:18 +0200, skrev kautaq <kautaq@post2.tele.dk> :

>Da Ivan spurgte efter dyrkningen af koriander, nævnte
>han at det var "frisk koriander" der var tale om.
[snip]
>Har jeg misforstået Ivans spørgsmål?

Hvis du har misforstået det - så har jeg også.
Jeg regnede også med, at det var bladene, han mente. Den koriander,
jeg selv har dyrket, har jeg også kun brugt som friskplukkede blade.

Bl.a. har jeg brugt dem til denne "hjemmestrikkede" chili con carne:

Chili con Carne
(3 - 4 personer)

250 g hvide bønner udblødes i mindst 12 timer, skylles (kom dem i et
dørslag under rindende vand) og koges herefter i 1 time.

300 g hakket oksekød
50 g bacon i tern
2 hakkede løg
olie
1 dåse flåede tomater
1 spsk sød chili powder
1 spsk paprika
1/2 tsk spidskommen
1/2 tsk oregano
1/2 tsk cayennepeber
1/4 tsk allehånde
1/4 tsk stødte nelliker
salt, peber
1 - 2 dl bouillon
evt. en håndfuld friske korianderblade

Hakket kød, løg og bacon brunes i en gryde. Flåede tomater og
krydderier tilsættes. Snurrer i ca. 30 minutter. De kogte hvide bønner
blandes i og snurrer med yderligere 10 minutter.

Om sommeren, når jeg har frisk koriander i haven, smager det skønt med
dette i. Jeg hakker bladene groft med en kniv og tilsætter dem til
retten allersidst (lige inden serveringen).

Serveres med flute. Jeg ved også at mange gerne serverer løse ris til,
men det plejer jeg nu ikke selv at gøre.

TIP: Hvis chili'en er blevet for stærk, kan den mildnes ved at servere
creme fraiche til !!

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 06-04-02 17:25

Ja så må jeg på banen igen

Det er korrekt at det er bladende min ven er interesseret i. Jeg havde
egentlig slet ikke tænkt på at man selv kunne dyrke og bruge frøene.

mvh ivan

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 08-04-02 07:08

Hej Ivan,
Hvis du stadig ikke har fundet nogle koriander frø i "legoland"
så kan du prøve www.isabellasmith.dk hun har ihvertfald koriander frø
(blandt meget andet) og sender også.

Jeg fik tilsendt hendes katalog forleden, og det frister. Desværre er min
have ikke stor nok (og min tid ikke lang nok).

mvh
anne lise kirk jensen

Fra : Heidi

Dato : 06-04-02 16:46

kautaq <kautaq@post2.tele.dk> skrev:

> Da Ivan spurgte efter dyrkningen af koriander, nævnte
> han at det var "frisk koriander" der var tale om.
> Jeg opfattede det som om det var bladene og stilkene
> der skulle bruge frisk.

Sådan har jeg også opfattet det.

> Det har jeg set tit på DR2, hvor blandt andre Jamie
> har brugt friske blade og stilke fra koriander.

Ja han laver god mad, ham Jamie - tror jeg da - jeg har ikke afprøvet
så mange af opskrifterne - endnu...

> Har jeg misforstået Ivans spørgsmål?

Det tror jeg ikke - men det er nok kun Ivan selv der kan svare
endegyldigt på det