For mange fisk?
Fra : Mikael A. Laursen

Dato : 03-04-02 07:36

Kære gruppe!
Hvordan ved man, om der er for mange fisk i et akvarium?

Mikael A. Laursen

Fra : Plesner

Dato : 03-04-02 19:42

> Hvordan ved man, om der er for mange fisk i et akvarium?

Det har man, hvis de ike har plads til at bevæge sig... Nej spøg til side.
Jeg kan ikke komme i tanke om en enkelt ting, som indikerer dette.

For nogle arters vedkommende (f.eks. territoriale arter) kan overbefolkning
medføre, at de ikke har mulighed for tilnærmelsesvis at udvise normale
adfærd - noget vi i forvejen ofte frarøver dem muligheden for ved at gøre
det unødvendigt at bruge en stor del af tiden på fødesøgning, som fiskene
ville gøre det i naturen.

Jeg kender en akvarist, som hver eneste gang oplever massedød i løbet af få
timer når at en af hans pumper svigter, men jeg kan ikke få ham til at
forstå, at hans akvarium er voldsomt overbefolket.

Hvis du måler lidt på diverse vandværdier, vil du finde ud af, at det ofte
er sværere at holde dem på et fornuftigt niveau, hvis du har for mange fisk
i akvariet.

Overbefolkning kan have mange andre konsekvenser, men det var lige et par
af dem, jeg kunne komme i tanke om.

M.v.h.
--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : David Sørensen

Dato : 04-04-02 16:53

En god regel er, at pr. cm. fisk (uden halefinne) SKAL der være min. 30 cm2
overflade. Det skulle både gælde *g* for iltniveauet i vandet, samt den
naturlige nedbrydning af affaldsstoffer. Dog er ikke to akvarier ens, mht.
plantevækst etc, men det er en god tommelfingerregel. Og regn nu med fiskens
størrelse som voksen, for mange små fisk vokser meget hurtigt.

Og ellers også de ting, som Plesner skrev.

Dave!

Fra : ole larsen

Dato : 04-04-02 18:45

David Sørensen skrev i meddelelsen
<3cac770c$0$68719$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>overflade. Det skulle både gælde *g* for iltniveauet i vandet, samt den
>naturlige nedbrydning af affaldsstoffer.

Opfattelsen skyldes virkeligheden fra den gang man ikke havde luftpumper og
cirkulationspumper.
I dag, hvor akvarier har det ene og/eller det andet og - som oftest - er
forsynet med dækglas med kun
afskæringer til ledninger og slanger, er overfladearealet fuldstændigt
ligegyldigt med henblik på
stofudveksling med omgivelserne. Man kunne lave - og gør det -
pyramideformede akvarier uden den
ringeste kompromitering af iltniveau eller af den " naturlige nedbrydning af
affaldsstoffer " - hvad det sidste så
end måtte betyde ??

Ole

Fra : René Krogh

Dato : 04-04-02 21:21

David Sørensen wrote in message
> [...]
fiskens
>størrelse som voksen, for mange små fisk vokser meget hurtigt.
>
>Og ellers også de ting, som Plesner skrev.

Som så mange andre tommelfinger regler her i verden, skal man tage dem med
et gran salt, specielt hvis baggrunden til dem ikke kendes.

Ilt forbruget vil jeg ikke kommentere, da Ole allerede har forældet
tommelfinger reglen på dette område i sit udmærkede svar i denne tråd.

Den biologiske belastning vil jeg dog gerne have lov til at kommentere. Du
skriver 1 cm fisk pr 30 cm2 overflade. Jeg har også mange gange hørt den som
1 cm fisk pr liter vand. Men jeg ser langt fra en fisks bioload som ligefrem
propertionel med længden af fisken. Tværtimod vil den langt mere følge
fiskens vægt / masse.

Generelliseret vil jeg påstå at en fisk vokser propertionelt ligemeget i
længde, bredde og højde.

Antaget en frontosa på 35 cm og en neonfisk på 3,5 cm. Med mine
forudsætninger vil frontosaens vægt derfor være 10x10x10 gange så stor som
neonfisken og vil derfor belaste akvariet 1000 gange mere en en neon fisk.

Hvis ovennænte tommelfinger regler stadig gjaldte, burde man kunne have en
fuldvoksen frontosa for hver 10 neon fisk. For mig lyder 100 neon fisk i et
350 liters akvarie ikke voldsomt. Men derimod lyder 10 stk 35 cm store
frontosaer i et 350 liters akvarie som en kolosal overbelastning af
biologien.

Brug i stedet den sunde fornuft, hold øje med trivslen af dine fisk,
kontroller evt kvaliteten af vandet med jævne mellemrum og vær opmærksom på
den teritorial adfær som Plesner udmærket beskrev.

mvh
René Krogh

Fra : ole larsen

Dato : 05-04-02 06:02

René Krogh skrev i meddelelsen ...

> [...]
ligefrem
>propertionel med længden af fisken. Tværtimod vil den langt mere følge

Og måske er bioload kun afhængig af den tilførte mængde foder, ikke af om
den givne mængde foder gives til x vægt/vol fisk eller til 2x- eller 3x
vægt/vol fisk.

Ole